Prstencový motor

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Monteg
Příspěvky: 1481
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

27. 11. 2019, 12:56

Asynchron nevím jak velká díra by byla možná ???
Servo velká díra ale hranatý stator - horší na výrobu pouzdra pokud nepolohovat frekvenční měnič
Pokud polohovat ranec driver :D
Jen uvažuji jakou cestou se dát nic víc sbírám informace
Monteg
Příspěvky: 1481
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

27. 11. 2019, 12:58

kenybz píše: 27. 11. 2019, 12:52 průchod vřetenem nepotřebuješ žádný?
Ano s průchodem se počítá proto chci měnit hřídel a navleknout rotor na vřeteno - trubku
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

27. 11. 2019, 1:36

Odkaz převzatý z jiného webu hezky popisuje zapojení motorů i jak vpadá takový průřez.
https://www.mylms.cz/prehled-a-zapojeni-motoru/
Monteg
Příspěvky: 1481
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

27. 11. 2019, 2:56

To jsem studoval ovšem moc dobře se nadá dovodit jak velká může být díra v rotoru aby to ještě fungovalo :D
Jen jsem myslel že už to někdo zkoušel vydat se touto cestou jak moc by větší díra ovlivnila magneticky tok v rotoru :D

Možná by Luboš co vyrábí BLDC motory nám k tomu něco řekl?

Možná že by šlo zachovat stator z 3f motoru a vytvořit nový rotor s permanentními magnety jako to mají servomotory jestli by to šlo netuším.
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

27. 11. 2019, 5:36

Monteg> jen poznamka k tve posledni myslence. Synchonni motor (rotor s perm. magnety) ma trochu lepsi ucinnost nez indukcni motor a tim padem ti pri shodnem vykonu bude mene a hlavne pomaleji ohrivat vreteno. To je celkem vyhodne vzhledem k dimenzovani loziskovych vuli. Kdybys to rozhodovani mel nahodou fifty-fifty, tak je to, krom moznosti pozicovani , dalsi plus.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

27. 11. 2019, 6:41

no to je právě ten problém s tím vrtáním, proto ta otázka.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Monteg
Příspěvky: 1481
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

27. 11. 2019, 8:21

Ted jsem koukal na video o tom co se honosně nazývá servo motor spindle
podle toho je to jen asynchronní motor s enkodérem?

Takže myslím že nějaké polohování - udržení polohy se nekoná???
Nebo snad ano?
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6945
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

27. 11. 2019, 8:34

i asinchron umí v servorežimu držet polohu jen to není tak rychlý nedovolí tak tvrdou servosmyčku
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22395
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 11. 2019, 8:48

na frezce jsem to pouzival na zabrzdeni vretene pri obrazeni drazky nebo povolavani prevlecky klestiky kdyz nebyl drzak na stul ale 6kW motor cca 40-50Nm vic to nedalo
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Monteg
Příspěvky: 1481
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

27. 11. 2019, 9:02

Zajímavé
Tak jaký je vlastně rozdíl mezi obyčejným asynchronním motorem a asynchronním servomotorem
je to jen o snímání polohy servodriverem?
Co by se stalo namontovat IRC na asynchron a připojit to na servodriver - nezkoušel to někdo?

https://www.youtube.com/watch?v=LZA2Pvnj8lk

No konečně :D :D :D :D
http://www.ctbservo.com/Products/delita ... vs=&id=319
http://www.ctbservo.com/Products/delita ... vs=&id=332
Uvidíme co cena :wink:
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

28. 11. 2019, 6:47

určitě to bude levnější než dělat pokusy s klasickým asynchroňákem...vylisovat hřídel, na rátovce zvětšit díru v rotoru, pak vyrobit pouzdro, zalisovat, pak souose obrobit vnitřek pouzdra atd atd pak zjistíš že jsi ubral moc železa z jádra a klesne ti účinnost a bude z toho rotační topné těleso :) ..pokud bys nepotřeboval průchod a nebo by ti stačil třeba průchod 3/5 průměru hřídele tak by to bylo snažší
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Milan199
Příspěvky: 2933
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

28. 11. 2019, 7:37

packa píše: 27. 11. 2019, 12:43
Monteg píše: 27. 11. 2019, 12:35
Mex píše: 27. 11. 2019, 12:27
Ještě poznámka k použití těch AC serv.
Jako vřeteno (bez potřeby přesného polohování) to můžeš klidně honit nějakým frekvenčním měničem, který umí synchronní motory (to je většina slušných měničů).
Měnič samozřejmě se vstupem 3x400V.
A pak to bude úplně za pusu.
Tak pokud nebudu polohovat tak tam stačí obyč. asynchroní motor + frekvenční měnič
U toho motoru jde o to o kolik se bude dát zvětšit díra pro hřídel aby to neovlivnilo magnetické vlastnosti rotoru
To když bych koupil servomotor tak polohování zachovám
Tak tu díru právě o moc u toho asinchronu zvětšit nemůžeš - má to docela zásadní vliv a navíc pak hrozí že projedeš do zástřiku (hliníku ) a tím naboříš poly.
Ahoj, u asynchronního motoru 1,1 kW 1400 ot s původní hřídelí 28mm /v kotvě/ jsem převrtal díru na 35 mm. Primárně je to na frézku s ATC ISO30 a bylo nutné tam dostat dutinu na talířové podložky. Modifikace pro soustruh /zatím nerealizováno/ umožňuje průchod vřetenem 24 mm, což pro malé soustruhy //na univerzálku 80// stačí.
Na prvotní pokusy jsem hřídel vylisoval /velmi náročné/, díru v kotvě jsem protočil a zpět vypouzdřil ocelovým pouzdrem. Domnívám se, že tím by se měly magneticko/elektrické vlastnosti podobat finálnímu řešení. Motor jsem smontoval a zkusil ho roztočit na 15000 ot/min, abych zkusil zda se kotva neroztrhne /samosebou pod rysplotnou a za paletou/. Motor už od 8000 ot výše evidentně ztrácí dech a potřebuje delší rozběhy/doběhy. Krouťák v těch 8000ot už nebude nic moc ale na malé nástroje...
Krouticí moment jsem změřil před a po úpravě a zůstal nezměněn. /cca 7,65 Nm/
Úprava je tedy možná ale bacha výrobce u tohoto motoru povoluje max 3000 ot !!!
Tohle je řez kotvou /staženo z netu/ :
řez kotvou.jpg
Domnívám se, že pokud se hřídel zvětší až na průměr té technologické drážky nemá to na EM vlastnosti vliv. //odborné připomínky uvítám//

Technické problémy jsou dva :
a) výchozí elektromotor
Původně jsem pro tyhle úpravy používal motory Siemens /Mohelnice/ řady 7LA. Ty se již nedělají a řada 7LE již nemá zadní víko a není možné ji modifikovat. Přešel jsem tedy na motory Vybo a zatím dobré.
b) použité měření úhlu natočení hřídele
Montáž IRCu nebo resolveru do elektrovřetene je dost oříšek. Technicky čisté je použití prstencového resolveru ale - cena 18750 /bez DPH/
Ta dutá hřídel s dalšími komponenty za motorem znemožňuje použití magnetického snímače. Umístit běžný IRC mimo motor /a řemínek/ je trochu neelegantní.
Heds je bída kvalita. //neuzavřená optika//

Tenhle motor je možné používat se solidním měničem od 100 ot/min do těch 8000 //5600 dlouholetá zkušenost //. Krouťák stačí na plátkovou frézu pr 40 do oceli hloubka záběru 2 mm. Závitníkem to zvládne upoceně M12 /v oceli/ a M10 spolehlivě.

Stavěl jsem i vřeteno na bázi prstencového polotovaru Kolmorgen :
https://www.kollmorgen.com/en-us/produc ... ess-motor/
Vlastnosti v nízkých otáčkách excelentní /přesně polohuje/, max otáčky u srovnatelného motoru 3000 až 5000.
Cena //cca 20k motor, 20k driver, 20k resolver // + ložiska + materiál + práce ...
Poptával jsem totéž i u TGdrive a cena +- totéž.
Pokud se tedy nezadaří to vymontovat z nějakého umřelého robota, je to na domácí kutění pitomost.

Obyčejnej asynchron s dobrým měničem / !!! / poskytne hodně muziky za "málo" peněz.
Monteg
Příspěvky: 1481
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

28. 11. 2019, 8:04

Děkuji za vyčerpávající informace - k nezaplacení :D



Na prvotní pokusy jsem hřídel vylisoval /velmi náročné/ - co si pod tím mám představit?
Milan199
Příspěvky: 2933
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

28. 11. 2019, 8:48

Ahoj, nevím jestli se ptáš na ty prvotní pokusy nebo na velmi náročné.

Prvotními pokusy jsem ověřoval zda se kotva po úpravě nerozhasí elektricky / mechanicky a původní hřídel jsem tam potřeboval vrátit abych nezjistil ve finále s hotovou výrobně náročnou hřídelí a drahými ložisky, že to je slepá ulička.

Velmi náročné to bylo vylisovat a nezmršit hřídel ani kotvu. Drželo to jako sviňa. Asi zamražují hřídel před lisováním. Ohřev kotvy nepomohl a stahovák na to nestačil. Musel jsem vyrobit spec. stahovák. Už jsem ho vyhodil protože u té počáteční serie jsem hřídel uřízl na pásovce a odvrtal.

Takhle třeba vypadá přípravek na stahovák na kotvy Atase. Bez toho mezikroužku tu kotvu zničíš.
20190711_135225.jpg
Monteg
Příspěvky: 1481
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

28. 11. 2019, 9:18

Myslel jsem stáhnout rotor z hřídele :D


Třeba to pomůže nevím jak velkou díru potřebujete ale cena lepší než jste uváděl :D

https://www.ebay.com/itm/A-Tamagawa-TS2 ... Sw5uxdU3Lz
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“