Atas s ER16 tuning a zkušenosti z provozu

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Milan199
Příspěvky: 2933
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

5. 3. 2020, 6:35

milan584 píše: 5. 3. 2020, 5:26
Existuje na to FAG rozumný a bezpečný zdroj - prodejce - kde by to šlo opakovaně kupovat?
Asi 20 let nakupuji u Valid Mladá Boleslav paní Zítková. Zjistí ti ceny a termíny dodání. Poslední roky jsou ty termíny někdy děsný.
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

5. 3. 2020, 7:09

packa píše: 5. 3. 2020, 6:00 Ne na to nemám dovednosti , já jej mám udělanýho jako vodníka a vepředu kosoúhlá ložiska 7004 .
Ložiska jsem bral z chiny a vydržely zhruba 200 hodin chodu . je pravda že ty nejlevnější . tak koupím MOCHU a uvidím
Aha.
Nechci se ti do toho motat, ale 200 hod. do poruchy zni dost podezrele i na nejobycejnejsi noname loziska. A to i kdyby to bylo na max. speed. Pozorne bych si prohlidl obe dve abych pochopil kde nastal problem, mel bych podezreni na prilisne axialni predpeti, nevyvahu, vysokou teplotu, nedostatecne mazani atp.
Kdyz nic, tak bych si alespon priste dal hodne zalezet na nastaveni predpeti, to byva asi nejkritictejsi.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6945
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

5. 3. 2020, 7:23

byly to párový ložiska , ale předpětí bylo pocitově velké, to už vím , nechal jsem o stovečku slíznout vnější kroužek a je to lepší - ale už jsou chycený.
https://www.aliexpress.com/item/3283290 ... hweb201603_

verze db 15° styk
ale výrobce uvádí tuk 5000 a olej 7000 já je točím až na 600hz což jim asi moc nesvědčí .
chlazení je dobré ta voda je udrží na nějakých 60°C
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

5. 3. 2020, 7:33

Jo, tak to bude tim pretacenim jak rikas. Jestli chapu spravne, tocis az 36t rpm, coz v tom rozmeru odpovida vic nez 4km/min rychlosti oskulace! To ale nejspis nezvladne zadne lozisko mazane tukem s ocelovymi kulickami (limit s vhodnym mazanim je myslim porad nekde kolem 2km/min). Pokud takove otacky potrebujes, mel bys koukat uz spise po lozisku s keramickymi kulickami (tzv. hybridni) a mazat ridsim tukem. ARCANOL L075 je dle FAG pro velmi vysoke otacky vhodna volba. Ja bych v tom pripade uz asi premyslel o zmene cele loziskove struktury, to jsou prilis vysoke otacky.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6945
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

5. 3. 2020, 7:44

jasný je to moc , běžně ho točím kolem 18 k ale občas potřebuju točit víc a byl jsem línej nasazovat druhé vřeteno ,
na malé věci mám vřeteno precise co točí 60k . -to mi zas nedá měnič - max 750hz
hybridní mám teď objednaný nahoru (6000) mělo by snášet 38k tak jsem zvědav .
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

5. 3. 2020, 7:49

Chapu, ale myslim ze to tak vysoke rychlosti moc dlouho neustoji. No uvidis, ale asi bych nahradil NB52 tim tukem od FAG ARCANOL L075. Alespon pro dobry pocit ze jsem udelal maximum v ramci moznosti.
edit: prikladam jeste dobry studijni material od firmy Schaeffler.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6945
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

5. 3. 2020, 7:52

ok dík mrknu po něm ,
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

5. 3. 2020, 8:35

Dawe píše: 5. 3. 2020, 7:33 Jo, tak to bude tim pretacenim jak rikas. Jestli chapu spravne, tocis az 36t rpm, coz v tom rozmeru odpovida vic nez 4km/min rychlosti oskulace! To ale nejspis nezvladne zadne lozisko mazane tukem s ocelovymi kulickami (limit s vhodnym mazanim je myslim porad nekde kolem 2km/min). Pokud takove otacky potrebujes, mel bys koukat uz spise po lozisku s keramickymi kulickami (tzv. hybridni) a mazat ridsim tukem. ARCANOL L075 je dle FAG pro velmi vysoke otacky vhodna volba. Ja bych v tom pripade uz asi premyslel o zmene cele loziskove struktury, to jsou prilis vysoke otacky.
Záleží na velikosti ložiska, mám ložiska vnitřní průměr 10mm a točím skoro 80.000ot. (kuličky ocelové) ale chladit se musí jinak by se hned přehřálo.
Někde tu je i video a fotky.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

5. 3. 2020, 8:42

Cjuz> Jiste ze zalezi na prumeru, vzdyt to taky tak pisu: "...v tom rozmeru..." a myslim tim packovo lozisko 7004. :) Mozna to neni srozumitelne?
Kvuli te zavislosti na velikosti loziska se prave vyjadruje kriticka rychlost pro konstrukcni vypocty jako obvodova (obvod stredniho prumeru loziska * otacky) a nikoliv jen jako otacky. Neboli limit se definuje jako napr. 2000 m/min a ne 18000rpm.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Milan199
Příspěvky: 2933
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

5. 3. 2020, 9:13

packa píše: 5. 3. 2020, 7:23 byly to párový ložiska , ale předpětí bylo pocitově velké, to už vím , nechal jsem o stovečku slíznout vnější kroužek a je to lepší - ale už jsou chycený.
https://www.aliexpress.com/item/3283290 ... hweb201603_

verze db 15° styk
ale výrobce uvádí tuk 5000 a olej 7000 já je točím až na 600hz což jim asi moc nesvědčí .
chlazení je dobré ta voda je udrží na nějakých 60°C
Nastavit předpětí u ložisek je hodně opruz. Musí se zcela zbavit vazelíny aby byl jasný ten okamžik, kdy se "opřou". Při novém plnění tukem musí být ložisko jenom "umazané". Docela dobrý je systém tam natlačit tuk a pak stlačeným vzduchem cca 2 Bar vyfoukat co se dá. Ten zbyteček je to pravé ořechové. Přeplněné ložisko trpí a bez velmi zdlouhavého zabíhání // kdy se zbaví přebytečného tuku // se i poškodí.
Nevím jak jsi brousil ten kroužek ložiska, ale pokud v sestavě - pak není možné ložisko vyčistit.
Proto se dávají mezikroužky.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6945
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

5. 3. 2020, 9:32

brousil se na magnetce - na cca 10 pootočení a ložisko jsem těsnil výsekem z silikonový gumy - myslím že těsnilo dokonale - po obroušení jsem gumu vyfouknul z druhé strany a opakovaně vymíval - ale už stejně bylo jeté tak nebylo co ztratit. ale čekal jsem že když koupím párovaný ložisko že bude předpětí ok- nebylo .
Milan199
Příspěvky: 2933
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

5. 3. 2020, 9:49

packa píše: 5. 3. 2020, 9:32 brousil se na magnetce - na cca 10 pootočení a ložisko jsem těsnil výsekem z silikonový gumy - myslím že těsnilo dokonale - po obroušení jsem gumu vyfouknul z druhé strany a opakovaně vymíval - ale už stejně bylo jeté tak nebylo co ztratit. ale čekal jsem že když koupím párovaný ložisko že bude předpětí ok- nebylo .
Dávám přednost broušení na magnetické šajbě na bruse na kulato. Ale přesnost by měla být i tak OK.
Větší problém vidím v čistotě. Taky jsem to zkoušel a dopadlo to bledě. Ložiska to nikdy ve zdraví nepřežila.
Když jsem byl ve FAGu na školení/exkurzi narazili i na tu moji vypelichanou hlavu čepec. V motážní hale bylo čisto jak na operačním sále a přesto nás průvodce upozornil, že pokud někomu upadne komponent //kroužek// ložiska na podlahu - jde do šrotu. Prý se nedá zaručit vyčištění !
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

9. 3. 2020, 10:10

Milane souhlas s tim, ze cisteni lozisek po brouseni je kriticke. Ale da se provest. Vymyvanim to jde, jen to ale v seriovem procesu MALYCH lozisek neni rentabilni (v pripade kontaminace o ktere jsi psal). Nevyplati se vytvaret zvlastni procesni odbocku pro takove pripady, ani manualni - navic to rada zakazniku odmitne. Proto se to proste jako neshodne vyhodi do scrapu...
Pro velka loziska se po brouseni drah treba pouzivaji lazne s proudem podobne jako v galvanovne, kteryma se treba loziska po assemblazi nalezato vlaci a zaroven se toci. Dve lazne a je to ciste. Rika se tomu (aspon v Cine a Koreji) lavage.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Milan199
Příspěvky: 2933
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

4. 6. 2020, 6:54

Prosba o rady - vhodné konektory.

Dokončuji další generaci ATC Atase a rád bych vyměnil konektor. Ten plast působením kapalin dost trpí a těsnost je trochu problematická.

Mám tady kupu konektorů s ucvakanými konci, ale zaboha to nemohu rozebrat abych do dutinek zakrimpoval / naletoval nové kablíky. Zkoušel jsem různé trubičky ale nic se nezadařilo.
Výstřižek.PNG
Tohle jsou konektory dost běžně používané na servech/KM. Mají průměr závitu 22,8 //23 ???//.

a) poradí mi někdo označení
b) má cenu se pokoušet to rozdělávat /dutinky/ nebo je to pitomost - případně jak to rozdělat
c) Nemá někdo tip na konektor stejné kvality ale menší //třeba pr 16 nebo 12//. Potřebuji 4pin na silovku a 5 pin na IRC.

Koukal jsem na TME, GM, a tak ale těch konektorů je jako kvítí a prokousávat se tím je práce na dlouhé zimní večery. Třeba má někdo zkušenost s použitím. Je mi jasné, že takovéto konektory nejsou "za pár stovek" a dneska už si to v reálu není moc kde prohlédnout.

předem moc děkuji za info
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 6. 2020, 7:14

Dawe píše: 5. 3. 2020, 7:49 Chapu, ale myslim ze to tak vysoke rychlosti moc dlouho neustoji. No uvidis, ale asi bych nahradil NB52 tim tukem od FAG ARCANOL L075. Alespon pro dobry pocit ze jsem udelal maximum v ramci moznosti.
edit: prikladam jeste dobry studijni material od firmy Schaeffler.
Nějak mi uniká, co tu řešíte - na vřetenu v Jungovi (děrovka) jsou 4ks 7202 a točím je něco málo nad 50 000 a jsou normálně namazaný Kluberem a není s tím sebemenší problém.
Hlavní problém je, že ty ostatní díly v tom vřetenu (vlastní vřeteno, těleso - uložení vnějších kroužků a předepnutí) musí být celé udělané minimálně s přesností jako ložiska - tj. P4, lépe P2.
A to, opravdu není jednoduché.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“