Změna otáček frekvenčním měničem nefunguje

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Jochanan
Příspěvky: 42
Registrován: 2. 8. 2020, 9:43

7. 8. 2020, 12:47

Takže vyřešeno. Přijel servisák, otevřel, nejdřív zkouknul dráty, jestli něco není uvolněné, nic nenašel. Začal kontrolovat nastavení FM, někde tam našel nastaveno 0 místo 1. Přenastavil, zapnul, fungovalo, zavřel, vyplnili jsme papíry, odjel. Max. 15 minut i s papírováním.
Nebyl nepříjemný a já už od neděle taky vystydnul, tak jsem ho s kecama, jak jako měla probíhat dva dny ta výstupní kontrola, když tohle mohlo projít, jsem neprudil.
Naposledy upravil(a) Jochanan dne 7. 8. 2020, 12:48, celkem upraveno 1 x.
Carl_FM
Příspěvky: 1150
Registrován: 3. 9. 2015, 9:23

7. 8. 2020, 2:33

No počkejte až přijde faktura za neuznanou reklamaci 😁
MAS FU2A, TOS SM16A
Jochanan
Příspěvky: 42
Registrován: 2. 8. 2020, 9:43

13. 4. 2021, 9:41

Faktura za záruční opravu nepřišla takže v tomto ohledu dobrý.

Horší je jiná věc. Ten soustruh časem začal hůř a hůř reagovat na vypínač. Musel jsem dát zapnout vypnout třeba třikrát, než se to roztočilo. A mělo být jen hůř. Začalo se stávat, že v průběhu soustružení, a nebo klidně jen při točení bez záběru nástrojem, začaly pokuckávat otáčky a pak se to zas rozběhlo... A bylo to naprosto nepředvídatelné. Postupně se to zhoršovalo. Byly dny, kdy jsem točil furt pryč, v nízkých otáčkách, ve vysokých, a pořád dobrý. A jindy to prostě nemělo cenu, bylo to o vercajk... Natočil jsem to, poslal Boukalum, že si myslím, jestli by problém nemohl být v tom frekvenčním měniči. Nechali mě nejdřív si zkontrolovat a dotáhnout všechny kontakty. Tam problém nebyl, všechno festovní. Tak mi poslali nový motor. Nebudu na ně nadávat, nědělali s tím žádné cavyky. S novým motorem cca 2-2,5 měsíce OK, naprosto bez problému. Pak jsem asi dva týdny nazpět začal zase zaznamenávat problémy se spouštěním na první cvaknutí, a poslední týden opět pokašlávající otáčky. Zatím ne až do úplného zastavení, ale předpokládám, že je to otázka tří čtyř týdnů.

Tak já nevím, měl by jste na to někdo nějaký názor?

(Prosím s vyjímkou těch, že jsem si měl koupit poctivý soustruh. Koupil jsem to co jsem si z prostorových, logistických a finančních koupit mohl, a parametry mi to naprosto vyhovuje.)

Nevím proč jsem zaseknutý na názoru, že by stál za výměnu FM. Ale třeba mi někdo vysvětlíte, jak tím častým taháním v nízkých otáčkách při řezání vintu dávám tomu motoru moc velkej čoud. Případně že stroj je pokojová květinka a těch max. 12 st. C, ve kterých se posledních 6 měsíců nachází je na něj málo a že se nejdřív potřebuje motor prohřát, než ho dám do záběru... Nebo nevím, před prací taneček s bubínkem a šamanským zpěvem před prací.

Zatím mě ta sranda stále jen jednu ulomenou karbidovou destičku zápichového nože a jeden zlomený vrták. Ale i tak to naštve.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

13. 4. 2021, 9:05

Tak především trocha tance a bubnování nikdy nezaškodí. Prospěje to soustruhu i soustružníkovi.

Píšeš, že tam máš frekvenční měnič. Ten zřejmě bude umět zobrazit na displeji výstupní frekvenci nebo otáčky.
Jaké otáčky to ukazuje když soustruh pokašlává?
Pokud to řídíš potenciometrem - neblbne třeba ten potenciometr?
Jochanan
Příspěvky: 42
Registrován: 2. 8. 2020, 9:43

13. 4. 2021, 9:25

https://youtu.be/bmrzmPGoOrI

Ten slabý cvakavý zvuk na pozadí je v pořádku, to jsem tunil hodinky na jeden konkrétní palcový závit.

Display poslušně ukazuje pravdu. Je tam nějaký senzor co snímá magnetický bazmeg co je přímo na vřetenu. Bohužel nejsem kamarád s elektrikou. Měřák jsem sice podědil, ale v tomhle případě moc nevím, co a kde bych měl měřit. Vrtá mi hlavou, na základě čeho prodejce usuzoval, že je to problém motoru. Jako ten nový motor fungoval chvíli bezvadně. Moc to netočím, když bych to odhadnul tak týdně max. 6-7 hodin, v kuse nikdy víc jak 2 hodiny. Prašno tam není, jen zima a trochu vlhko. Ale nerezne a žampiony na něm nerostou... Tak se mi nezdá, že bych během osmi měsíců dokázal oddělat dva motory. Takový talent snad nemám.
Majojo
Příspěvky: 101
Registrován: 1. 2. 2021, 6:54

13. 4. 2021, 10:52

Toto máš len otáčkomer vretena.Menič nemá svoj displej? Robí to aj pri opačných otáčkach?Tato porucha môže byt sposobena aj vadným prepínačom ,spínačom,stykačom pri otrasoch môže byt nedostatočný kontakt
Jochanan
Příspěvky: 42
Registrován: 2. 8. 2020, 9:43

14. 4. 2021, 6:09

Zkusit zpětný chod mne nenapadlo. Ověřím.

Edit: Změna směru otáčení nemá vliv. Děje se to stále stejně. Panel se spínačem a přepínačem směru jsem odmontoval, abych znovu prověřil že žádný drát není volný. Není.
lubbez
Příspěvky: 3155
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

15. 4. 2021, 4:18

Jenom technická. Před rokem můj soused koupil starší FM k cirkulce na menší prkýnka. Po nějakém čase začal mít identické problémy. Když už jsem nemohl poslouchat to neustálé stěžování, doporučil jsem mu jednoduchý test. Jeden den bude makat bez vypínače a k pile natáhne novej kabel přímo na měnič. Nepomohlo, druhej den nahradil poťák trimrem, nastaveným na takové normální otáčky. Nepomohlo. Pak jsem mu sice nerad (musel jsem ho odmontovat od vrtačky) ale půjči svů frekvenčák. Nepomohlo. Nakonec to byl uklepaný drát přímo u motoru v krabičce, který čas od času nevedl. Frekvenčák na to vůbec nezareagoval.
Jochanan
Příspěvky: 42
Registrován: 2. 8. 2020, 9:43

15. 4. 2021, 5:09

Díky za technickou.

Mám technický. Dotaz.
Jak by na to měl reagovat ten FM, na ten uvolněný drát?

Pokud by něco mělo být vidět na displayi FM, tak to bohužel neuvidím. Jednak je zakrytovaný, druhak otočený displayem dozadu, třeťak se k němu i zezadu leze.

Na každý pád znovu prověřím dráty, ani ne tak ty ve svorkovnici motoru - ty jsem montoval sám, když mi Boukal poslal jiný motor - a jsem si jimy jistý, ale ty u FM. Je to ta horší varianta, protože jich tam je šest půlek, ale podívám se na to. A případně si i zkusím vynechan originální vedení a napojit to "venkem" vlastními dráty. Tedy bypass.
r4cv
Příspěvky: 2691
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

15. 4. 2021, 5:28

to záleží na konkrétnom meniči a jeho nastavení.
sú meniče, ktoré pri poruche zahlásia chybu a zastavia a sú aj také, ktoré to proste nekontrolujú a tvária sa, že je všetko v poriadku.
ten druhý prípad som zažil pred rokom, keď som oživoval 2 rovnaké mašinky s 250W FM lenze a jedna šla na 1. zapojenie a druhá ani za svet. nakoniec bol zle zasunutý konektor do meniču.
Jochanan
Příspěvky: 42
Registrován: 2. 8. 2020, 9:43

15. 4. 2021, 5:35

No, vzhledem k mým elektroabilitám - prosím všechny bohy který sou zrovna na příjmu - ať je to někde uvolněný drát. Pokud by to bylo o nastavování FM, tak jsem přesně tam kde pan hrábě z Tajemnýho hradu v Karpatech. Neuměl jsem ani rootnout Samsunga, natož abych nastavit FM.

Ještě jedna taková věc, a to už si fakt řeknete, že sem úplně blbej. Na motoru se udává 1400 RPM. No, já jsem si spočítal, jaký tam jsou poměry mezi oběma možnostma na řemenicích, udávaným rozsahem otáček, ukazovanými otáčkami... Ať počítám jak počítám, tak pokud otáčkoměr nekecá, vychází mi max. otáčky motoru 2340 RPM když tomu dám plnej kotel. Buď je štítek na motoru hodně orientační, a nebo nerozumim tomu co říká, a nebo ten otáčkoměr hodně ošklivě kecá...
Udávaný rozsah otáček vřetene je 70-380 a 380-2000. V reálu mi to ukazuje cca 60-301 a 384-1926.
Naposledy upravil(a) Jochanan dne 15. 4. 2021, 7:16, celkem upraveno 1 x.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

15. 4. 2021, 6:00

Když už tam polezeš, tak se zamysli, jestli by se nedala nějak snadno změnit poloha toho měniče. Teda v případě, že má panel s displejem.
Jestli má displej a výrobce ho dal čenichem dozadu, tak to je opravdu "chytré" řešení.

Zvlášť když displej (kromě konfigurace a jiných důležitých věcí) umí většinou zobrazovat za chodu i dost praktické informace. Třeba zatížení.
Nebo otáčky, což by se Ti teď zrovna hodilo.

Nemáš někde ve stodole nějaký jiný, zhruba srovnatelný, motor?
Kdyby náhodou jo, tak odpoj 3 dráty pro motor v soustruhu a připoj tam ten motor ze stodoly. Hned uvidíš, jestli není problém v motoru.

Pokud by to s jiným motorem náhodou nejelo vůbec, tak to zřejmě potřebuje nějakou zpětnou vazbu. Což by mohlo znamenat, že problém může být třeba i v ní.
Majojo
Příspěvky: 101
Registrován: 1. 2. 2021, 6:54

15. 4. 2021, 6:58

Ještě jedna taková věc, a to už si fakt řeknete, že sem úplně blbej. Na motoru se udává 1400 RPM. No, já jsem si spočítal, jaký tam jsou poměry mezi oběma možnostma na řemenicích, udávaným rozsahem otáček, ukazovanými otáčkami... no, a ať počítám jak počítám, tak pokud otáčkoměr nekecá, tak mi to vychází, tak, že max. otáčky motoru jsou 2340 RPM když tomu dám plnej kotel. Tak buď je štítek na motoru hodně orientační, a nebo nerozumim tomu co říká, a nebo ten otáčkoměr hodně ošklivě kecá...
Udávaný rozsah otáček vřetene je 70-380 a 380-2000. V reálu mi to ukazuje cca 60-301 a 384-1926.
[/quote]

S otáčkami si zatiaľ starosti nerob tých 1400 RPM sú otáčky pri 50HZ pravdepodobne to je uvedene na štítku motora daj sem foto toho štítku, dolezita je konečna frekvencia ktorá z toho meniča lezie ,motor možeš otestovať aj tak že ho pripojíš priamo na el. siet ale musí byt na to vhodný preto to foto
Jochanan
Příspěvky: 42
Registrován: 2. 8. 2020, 9:43

19. 4. 2021, 4:30

Všechny dráty prověřeny, nikde nic uvolněného. Při stisku zapnutí / vypnutí relé poctivě cvaká a přepíná. Když se motor ráčí rozběhnout, na FM vidět - předpokládám že asi hodnotu Hz (?). Pokud se motor rozběhnout nechce, zůstávají na FM pouze nuly. Přepínání FW - REV nemá vliv. Děje se to v obou modech. Bypass přímo k motoru jsem nakonec neprovedl, tím, že ten FM ukazuje po sepnutí ty nuly, jsem dospěl k názoru, že právě on je tím hlubokým hrdlem, ve kterém se ztrácí šťáva, a ne dráty. Reklamace nastartována.
Majojo
Příspěvky: 101
Registrován: 1. 2. 2021, 6:54

19. 4. 2021, 6:18

Jochanan píše: 19. 4. 2021, 4:30 Všechny dráty prověřeny, nikde nic uvolněného. Při stisku zapnutí / vypnutí relé poctivě cvaká a přepíná. Když se motor ráčí rozběhnout, na FM vidět - předpokládám že asi hodnotu Hz (?). Pokud se motor rozběhnout nechce, zůstávají na FM pouze nuly. Přepínání FW - REV nemá vliv. Děje se to v obou modech. Bypass přímo k motoru jsem nakonec neprovedl, tím, že ten FM ukazuje po sepnutí ty nuly, jsem dospěl k názoru, že právě on je tím hlubokým hrdlem, ve kterém se ztrácí šťáva, a ne dráty. Reklamace nastartována.
Najlepšie by bolo keby si si naštudoval manuál k tomu meniču, zíde sa ti to aj do budúcnosti skus ten motor puštat priamo z ovládacieho panela meniča ,v režime JOG sa to ako sprava?
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“