pohon naklápění
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Ciao,
nevim jak to napsat aby jste mně správně pochopili. Jsme cyklista, který rád ezdí v terénu. Děllal jsem kdysi trial, tak nějaká ta nostalgie...
Nemohu jezdit na kole (zdravotní problémy) tak mi nicj iného než lehokolo nezbývá. Lehokolo je jednostopé a do teréu se víceméně nehodí. Proto tříkolka ve formátu ve předu dvě kola a v zadu jedno. to je vesměs vžy poháněno.
Každý asi jel na kole nebo motorce a tak je každému zřejmě jasné, že by pro vyšší a bezpečnější průjezdy zatáček bylo třba kolo do zatáčky položit. Jednak se tím odlehčí výpletu a celkově konstrukcí a jednak se změní těžiště a tak potom takové kolo tak rychle nepřevrátite. V terému zase potřebujete mít takový Unimog nebe V3S v tiralové verzi:) ...prostě velký průsvit a ideálně ntěžiště téměř u zemi. Nemožné samozřejmě.
Komerční tříkolky jako AZUB, ICE, HP Velo nebo Catrike to neřeší, ale spoustu individuálních konstruktér ano. NAKLÁPĚNÍ DP ZATÁČEK. Teď ovšem nastává problém. Takové naklápění je fajn na cestě ve větší rychlostí, ale v terénu je naprd. Navíc je mechanické, tedy podle úhlu natočení rejdů se naklopí méně či více. Jenže v terénu potřebuji větší obratnost, tedy vetšinou maximální rejd, ale jedu krokem, takže naklápění je mi k ničemu. Najít mechanický kompromis bez nějakého mechanizmu regulace geometrie, aby se měnily ramena není možné a tak mně nápadla následující blbost: Udělal bych klasický lichoběžnikový systém jako na běžné naklápěcí tříkolce. Dolní část by ovšem nebyla propojena s řízením (běžně to je pastorek s věncem), ale místo toho bych dal malý servomotorek. Nebo krokový, to by se ještě dořešilo. Ten by byl spojeý s nějakým driverem, který by byl řízený programem co umí udržet vodorovnou pozici. Tedy něco s gyroskopickými čidly jako jsou drony, stabilizované kamerové hlavy a pod. Jako uživatel bych měl možnost dělat korekci a tak si říci zda má systém udržovat vodorovou pozici a nebo naopak se má naklánět permanentně doleva nebo doprava. Když pojedu šikmo do kopce tak se mi bude snažit narovnat "šasi" do vodorovné pozice dokudn nenarazí na doraz.
Tříkolka je elektro, takže má k dispozici 48 (tedy 52V), který by mohl napájet servodriver. Pokud by se nenašel nikdo, kdo by uměl napsat program pro ovládací počítač, šlo by to vyřešit primitivně pomocí nějakého manuálního ovládače pohybu (potenciometr) a řešit to ručně, ale možná by to nemuse být až tak velký problém.
Co si o tom myslíte?
nevim jak to napsat aby jste mně správně pochopili. Jsme cyklista, který rád ezdí v terénu. Děllal jsem kdysi trial, tak nějaká ta nostalgie...
Nemohu jezdit na kole (zdravotní problémy) tak mi nicj iného než lehokolo nezbývá. Lehokolo je jednostopé a do teréu se víceméně nehodí. Proto tříkolka ve formátu ve předu dvě kola a v zadu jedno. to je vesměs vžy poháněno.
Každý asi jel na kole nebo motorce a tak je každému zřejmě jasné, že by pro vyšší a bezpečnější průjezdy zatáček bylo třba kolo do zatáčky položit. Jednak se tím odlehčí výpletu a celkově konstrukcí a jednak se změní těžiště a tak potom takové kolo tak rychle nepřevrátite. V terému zase potřebujete mít takový Unimog nebe V3S v tiralové verzi:) ...prostě velký průsvit a ideálně ntěžiště téměř u zemi. Nemožné samozřejmě.
Komerční tříkolky jako AZUB, ICE, HP Velo nebo Catrike to neřeší, ale spoustu individuálních konstruktér ano. NAKLÁPĚNÍ DP ZATÁČEK. Teď ovšem nastává problém. Takové naklápění je fajn na cestě ve větší rychlostí, ale v terénu je naprd. Navíc je mechanické, tedy podle úhlu natočení rejdů se naklopí méně či více. Jenže v terénu potřebuji větší obratnost, tedy vetšinou maximální rejd, ale jedu krokem, takže naklápění je mi k ničemu. Najít mechanický kompromis bez nějakého mechanizmu regulace geometrie, aby se měnily ramena není možné a tak mně nápadla následující blbost: Udělal bych klasický lichoběžnikový systém jako na běžné naklápěcí tříkolce. Dolní část by ovšem nebyla propojena s řízením (běžně to je pastorek s věncem), ale místo toho bych dal malý servomotorek. Nebo krokový, to by se ještě dořešilo. Ten by byl spojeý s nějakým driverem, který by byl řízený programem co umí udržet vodorovnou pozici. Tedy něco s gyroskopickými čidly jako jsou drony, stabilizované kamerové hlavy a pod. Jako uživatel bych měl možnost dělat korekci a tak si říci zda má systém udržovat vodorovou pozici a nebo naopak se má naklánět permanentně doleva nebo doprava. Když pojedu šikmo do kopce tak se mi bude snažit narovnat "šasi" do vodorovné pozice dokudn nenarazí na doraz.
Tříkolka je elektro, takže má k dispozici 48 (tedy 52V), který by mohl napájet servodriver. Pokud by se nenašel nikdo, kdo by uměl napsat program pro ovládací počítač, šlo by to vyřešit primitivně pomocí nějakého manuálního ovládače pohybu (potenciometr) a řešit to ručně, ale možná by to nemuse být až tak velký problém.
Co si o tom myslíte?
Určitě na tom nechápu aspoň 80% problematiky.
Ale nebylo by nejjednodušší udělat nějaký mechanický zámek polohy? Pokud bych chtěl zafixovat náklon, tak odemknu-nakloním stroj-zamknu.
Kdyby se k zamykání použila třeba mechanika z cyklistické kotoučové brzdy, která by svírala nějakou posuvnou kulisu, tak by to ani nemuselo být moc složité a drahé.
Ale nebylo by nejjednodušší udělat nějaký mechanický zámek polohy? Pokud bych chtěl zafixovat náklon, tak odemknu-nakloním stroj-zamknu.
Kdyby se k zamykání použila třeba mechanika z cyklistické kotoučové brzdy, která by svírala nějakou posuvnou kulisu, tak by to ani nemuselo být moc složité a drahé.
do terénu jsou prostě čtyřkolky, asi to má své opodstatnění..jak jsi psal jezdíš krokem a to naklápění má kompenzovat odstředivou sílu, která tam v malých rychlostech je minimální. U čtyřkolky tu odstředivou sílu kompenzují teleskopy, robutnost konstrukce, dvě stopy..
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Je spousta různých konstrukcí. V zásadě je důležité aby těžiště, tedy naše ctěné zadečky byly pod úrovní středu kol. Naklápět v terénu není třeba z důvodu odstředivých sil ale právě díky rychlé a časté změně těžiště. Cokoliv mechanického by bylo problematické. Jasně, když pojedu nějakou dobu podél svahu, který je naklopený třeba jen 8st, tak to bych si mohl nějak mechanicky naklopit a zafixovat. Ono ať tak či onak, v obou případech je na spodní části nápravnice uchycený ozubený talíř (z diferáku) a na rámu pak pastorek. Talíř so propoji se sloupkem řízení a při natočení do rejdu se prostě pastorek pootočí a díky tomu celá náprava (myšleno ten spodní tuhý díl) naklopí. Pokud by ten ozubený talíř poháněl motorek a né řízení, bylo by naklánění nezávisle. To je podmínka pro správnou funkci. Základ takového systému by pak tvořil nějaký software z gimbalu nebo prostě něco s gyroskopy a motorek by reagoval na příkazy toho softu.
Když pomineme všechny konstrukční problémy a budeme sebavit čistě teoreticky o takovém způsobu pohonu, bylo by to řeštelné? Tedy jen servo s driverem, baterka, gyroskopický senzor a soft. Napadá Vás nějaké řešení? Z toho co tady známe?
P.S.: Na trial jedině čtyřkolku. To souhlasí. Idálně koncept Tatra 815 4x4:)
Když pomineme všechny konstrukční problémy a budeme sebavit čistě teoreticky o takovém způsobu pohonu, bylo by to řeštelné? Tedy jen servo s driverem, baterka, gyroskopický senzor a soft. Napadá Vás nějaké řešení? Z toho co tady známe?
P.S.: Na trial jedině čtyřkolku. To souhlasí. Idálně koncept Tatra 815 4x4:)
a co elektronický gyroskop ?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
však jo, něco takového. Prostě něco co mi bude umět udržet stálou polohu.
Co jsem zapomněl dodat... To mechanické propojení je nevhodné z x důvodů ale nejvážnější je ten, že potřebuji naklonit třeba do leva a odbočovat doprava na plný rejd. A ihned poté na druhou stranu. Prostě kdyby to mělo někdy vzniknout, tak podle mně jediné řešení je nějaký ten gyroskop. Jen nevím jak to funguje. Ale mělo by to fungovat stejně jako gimbal, tedy motorizovaná hlava k foťáku.
Co jsem zapomněl dodat... To mechanické propojení je nevhodné z x důvodů ale nejvážnější je ten, že potřebuji naklonit třeba do leva a odbočovat doprava na plný rejd. A ihned poté na druhou stranu. Prostě kdyby to mělo někdy vzniknout, tak podle mně jediné řešení je nějaký ten gyroskop. Jen nevím jak to funguje. Ale mělo by to fungovat stejně jako gimbal, tedy motorizovaná hlava k foťáku.
Ty moduly gyra se prodávají tak že jen sehnat někoho kdo si s tím rozumí.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
třeba takto ?:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=g7zoRk4JHDw[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=g7zoRk4JHDw[/youtube]
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Přesně tak:)
Pánové máte prosím tip na ocel 14260 /pružinová někde u nás? Už půl hodiny hledám a stále nic. Našel jsem tady: https://nanoze.sk/14-260/14-260-4x50x50 ... 50x1000_mm
Díky
Pánové máte prosím tip na ocel 14260 /pružinová někde u nás? Už půl hodiny hledám a stále nic. Našel jsem tady: https://nanoze.sk/14-260/14-260-4x50x50 ... 50x1000_mm
Díky
Rozměr ???
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Pokud bych to dělal jako to mám teď na tom Azubu (to je ten titan Grade5), tak přibližně 200x600. Na tom slovenském webu je 500x1000mm tl. 4mm, což by mi stačilo. Asi. Netuším, nic jsem ještě neřešil. Jen sbírám informace:)
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Ono v principu by to mohlo vypadat stejně, s tím že dole (ten červený obdélník ve kterém drří listová pružina a tlumiče) by měl dole čep, aby se to mohlo celé naklápět.
Něco v tomto smyslu:
Něco v tomto smyslu:
posílám do sz
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Pánové zcela vážně. Mám to v plánu udělat. Tedy umím udělat tu mechaniku, ale nemám tušení o pohonu. Především pak o tom programu. Myslíte si, že by se někdo chtěl zůčastnit takové výzvy? A na kolik si myslíte, že je takový projekt životaschopný?
Shrnutí požadavku:
Servo nebo krokový motor s planetovou převodovkou čím jak nejmenší váhy. Odhadem asi stačí výsledných 50Nm, ale to je třeba určit. Kdybych dal nějaký 1,4Nm krokový motorek, tak při 500ot/min budu mít na převodovce 1:50 70Nm. Potřebnou dráhu by to pak ujelo za 2s, zož by určitě stačilo. Ten úhel je max 40st.
Baterka má 48V, takže driver by se dobral podle baterky.
Teď to vážnější a neznámé...
Musel by být k dispozici dvojitá program. Jeden pro naklánění podle rychlostí a druhý pro naklánění podle vodorovné roviny. První je pro cestovní a rychlý režim a druhý do terénu. Pokud by šlo navíc vyřešit ještě progres, tak to by byla úplně bomba. Prostě v malých rychlostech se bude nakánět minimálně a ve velkých maximálně. Když jedu rychle, potřebuji velký náklon při malém rejdu a opačně. To by bylo geniální.
Našel by se někdo kdo by to chtěl se mnou zkusit vyřešit? Co si o takovém projektu myslíte? Jde mi spíše o Vás elektoroniky a IT odborníky, zda je to řešitelné vbez dlouhého a drahého výzkumu, Zda by šlo použít nějaké komerční řešení, které by se jednoduše přizpůsobilo.
Díky
Shrnutí požadavku:
Servo nebo krokový motor s planetovou převodovkou čím jak nejmenší váhy. Odhadem asi stačí výsledných 50Nm, ale to je třeba určit. Kdybych dal nějaký 1,4Nm krokový motorek, tak při 500ot/min budu mít na převodovce 1:50 70Nm. Potřebnou dráhu by to pak ujelo za 2s, zož by určitě stačilo. Ten úhel je max 40st.
Baterka má 48V, takže driver by se dobral podle baterky.
Teď to vážnější a neznámé...
Musel by být k dispozici dvojitá program. Jeden pro naklánění podle rychlostí a druhý pro naklánění podle vodorovné roviny. První je pro cestovní a rychlý režim a druhý do terénu. Pokud by šlo navíc vyřešit ještě progres, tak to by byla úplně bomba. Prostě v malých rychlostech se bude nakánět minimálně a ve velkých maximálně. Když jedu rychle, potřebuji velký náklon při malém rejdu a opačně. To by bylo geniální.
Našel by se někdo kdo by to chtěl se mnou zkusit vyřešit? Co si o takovém projektu myslíte? Jde mi spíše o Vás elektoroniky a IT odborníky, zda je to řešitelné vbez dlouhého a drahého výzkumu, Zda by šlo použít nějaké komerční řešení, které by se jednoduše přizpůsobilo.
Díky