Oprava Atasu
Opravoval jsem Atas který si zatraceně máknul ve výrobě. Tak pár postřehů - třeba se to někomu hodí :
Atas je upraven má nová víka - vepředu dvojici kosoúhlých vřetenových ložisek FAG vzadu bylo jedno ložisko SKF 6000.
Podle statistiky stroje A obrobil 411 496 ks. Pracuje při konstantních otáčkách 12000/min. Obrobení trvá 1,17 min - tedy na jeden kus 14000 ot. Celkem tedy naběhal 5,77 miliardy otáček.
Pracoval // s přestávkami // 3 roky. Dle statistiky došlo 18* k fatálnímu přetížení - ostatně v kalených čelistech upínače jsou mocné jizvy.
Jeden kus "zhubne" obráběním o 18g - celkem tedy odebral 7,4 tuny hliníku 6082 T6.
Fréza pr 10 tříbřitá - tvarová, chlazená emulzí. Na motoru byly vrstvičky sanytru od zaschlé emulze. Motor se točil ale bylo cítit že ložiska jsou KO. Po rozebrání jsem zjistil, že je zcela zadřené zadní ložisko a všude jsou stopy tlakové koroze // taková ta rezatá špína //. Zadní ložisko se protáčelo na hřídeli a zcela ji zničilo. Přední ložiska byla kupodivu v docela dobré kondici i když musela dostat "za uši" od uvolněného zadního ložiska. Po otevření krytu v nich bylo mazivo a zřejmě by ještě něco naběhala. Brzdicí O kroužek zadního ložiska byl ztvrdlý a zralý na výměnu Vlnovcová podložka byla odřená a také na výměnu Po konzultaci se zákazníkem jsem rotor vyměnil za jiný - použitý ale bezvadný. Při montáži je nutné všechny šroubové spoje pojistit lepidlem Zadní ložisko je předepínáno vlnovcovou pružinou a bržděno O kroužkem. Musí se axiálně posouvat aby vyrovnalo tepelnou roztažnost a předepínalo zadní ložisko. Je nutné lůžko ložiska namazat vazelínou shodnou s vazelínou ložiska aby nedošlo ke kontaminaci. Při montáži se nesmí do ničeho ťukat ani použít násilí. Na závit matice ER16 je dobré použít protizadírací pastu // nejen při opravě //. Záběh začínám asi na 60 Hz - 15 min FW - 15 min REV - 5 min pauza. Pak pokračuji až na cílovou frekvenci viz doporučení výrobců ložisek. Záběh trvá cca 5 hod !!! Tento Atas je jeden z nejstarších v provozu // má ještě menší rozteč šroubů příruby // a je myslím potřetí na "generálce". Ložiska nyní stála 2424CZK přední // 2 kusy // a 1378CZK zadní // jedno //. Za tu novou hřídel jsem zákazníkovi naúčtoval 1500CZK. Rozborka, vyčištění, drobný materiál // těsnění , O kroužky, odmašťovače a spojovák // montáž a záběh jsem zákazníkovi účtoval 2000CZK. Celá generálka tedy stála 9726, což je cca jedna 7hod směna práce stroje.
Za odměnu jsem byl nasrán idiotskými kecy o nestoudných cenách, absurdní splatnosti // 14 dní // faktury a pokusech zda to není v záruce. Takže příště na..at.
Později // u pozdějších typů // jsem zadní ložisko nahradil dvojicí a raději hybridem, protože to je nejslabší článek. Ložiska vždy umřela na "sucho" - tedy spotřebování té "doživotní" vazelíny od výrobce. Při velmi podobném zatížení vykazují ložiska pravidelně domazávaná motorovým olejem 0W20 několikaknásobnou životnost.
V současné době běží tři Atasy paralelně na jiné výrobě. V jednom jsou 2+2 FAGy, v jednom je "čína" co doporučoval Dawe a jeden je přimazáván olejem. Dofám že zakázka vydrží a bude možnost porovnávat. Jsem na to dost zvědavý.
EDIT ještě označení ložisek Čínská vřetena neopravuji !
všem hodně zdraví a štěstíčko v celém příštím roce
Milan
Atas je upraven má nová víka - vepředu dvojici kosoúhlých vřetenových ložisek FAG vzadu bylo jedno ložisko SKF 6000.
Podle statistiky stroje A obrobil 411 496 ks. Pracuje při konstantních otáčkách 12000/min. Obrobení trvá 1,17 min - tedy na jeden kus 14000 ot. Celkem tedy naběhal 5,77 miliardy otáček.
Pracoval // s přestávkami // 3 roky. Dle statistiky došlo 18* k fatálnímu přetížení - ostatně v kalených čelistech upínače jsou mocné jizvy.
Jeden kus "zhubne" obráběním o 18g - celkem tedy odebral 7,4 tuny hliníku 6082 T6.
Fréza pr 10 tříbřitá - tvarová, chlazená emulzí. Na motoru byly vrstvičky sanytru od zaschlé emulze. Motor se točil ale bylo cítit že ložiska jsou KO. Po rozebrání jsem zjistil, že je zcela zadřené zadní ložisko a všude jsou stopy tlakové koroze // taková ta rezatá špína //. Zadní ložisko se protáčelo na hřídeli a zcela ji zničilo. Přední ložiska byla kupodivu v docela dobré kondici i když musela dostat "za uši" od uvolněného zadního ložiska. Po otevření krytu v nich bylo mazivo a zřejmě by ještě něco naběhala. Brzdicí O kroužek zadního ložiska byl ztvrdlý a zralý na výměnu Vlnovcová podložka byla odřená a také na výměnu Po konzultaci se zákazníkem jsem rotor vyměnil za jiný - použitý ale bezvadný. Při montáži je nutné všechny šroubové spoje pojistit lepidlem Zadní ložisko je předepínáno vlnovcovou pružinou a bržděno O kroužkem. Musí se axiálně posouvat aby vyrovnalo tepelnou roztažnost a předepínalo zadní ložisko. Je nutné lůžko ložiska namazat vazelínou shodnou s vazelínou ložiska aby nedošlo ke kontaminaci. Při montáži se nesmí do ničeho ťukat ani použít násilí. Na závit matice ER16 je dobré použít protizadírací pastu // nejen při opravě //. Záběh začínám asi na 60 Hz - 15 min FW - 15 min REV - 5 min pauza. Pak pokračuji až na cílovou frekvenci viz doporučení výrobců ložisek. Záběh trvá cca 5 hod !!! Tento Atas je jeden z nejstarších v provozu // má ještě menší rozteč šroubů příruby // a je myslím potřetí na "generálce". Ložiska nyní stála 2424CZK přední // 2 kusy // a 1378CZK zadní // jedno //. Za tu novou hřídel jsem zákazníkovi naúčtoval 1500CZK. Rozborka, vyčištění, drobný materiál // těsnění , O kroužky, odmašťovače a spojovák // montáž a záběh jsem zákazníkovi účtoval 2000CZK. Celá generálka tedy stála 9726, což je cca jedna 7hod směna práce stroje.
Za odměnu jsem byl nasrán idiotskými kecy o nestoudných cenách, absurdní splatnosti // 14 dní // faktury a pokusech zda to není v záruce. Takže příště na..at.
Později // u pozdějších typů // jsem zadní ložisko nahradil dvojicí a raději hybridem, protože to je nejslabší článek. Ložiska vždy umřela na "sucho" - tedy spotřebování té "doživotní" vazelíny od výrobce. Při velmi podobném zatížení vykazují ložiska pravidelně domazávaná motorovým olejem 0W20 několikaknásobnou životnost.
V současné době běží tři Atasy paralelně na jiné výrobě. V jednom jsou 2+2 FAGy, v jednom je "čína" co doporučoval Dawe a jeden je přimazáván olejem. Dofám že zakázka vydrží a bude možnost porovnávat. Jsem na to dost zvědavý.
EDIT ještě označení ložisek Čínská vřetena neopravuji !
všem hodně zdraví a štěstíčko v celém příštím roce
Milan
-
- Příspěvky: 2993
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj Milan,
prosím ťa akú úlohu má ten gumový brzdiaci krúžok?
prosím ťa akú úlohu má ten gumový brzdiaci krúžok?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Ano závit je M20*1.
Závity jsem řezal SK plátkem Iscar. Ty hřídele má Atas velmi slušně udělané a zušlechtěné. Obávám se, že HSS nože se do nich "nedostanou".
Pokud chceš použít "dolů" dvojici obyč ložisek // určitě to bude chtít zásahy do víka // udělej to jako na obrázku :
/// ten obrázek je jen inspirace - je to zadní sestava ATC Atase ///
Tedy - vnitřní kroužky stáhneš tou maticí přes mezikroužek a mezi vnějšími máš vlnovcovou podložku. Pak ti jedno ložisko "chytá" i axiální síly.
Zvážil bych ale ta kosoúhlá z čajny. Matně si vzpomínám že jedno stálo do 500CZK. Dost dlouho to ale trvalo. Zatím pracují statečně // viz předchozí příspěvek //.
Ahoj,zverodoktor píše: ↑29. 12. 2020, 4:28 Ahoj Milan,
prosím ťa akú úlohu má ten gumový brzdiaci krúžok?
ten kroužek je i v origo Atasu a najdeš jej i v Tecnomotorech a podobných. Vnější kroužek ložiska je ve víku suvně a je předepínán tou vlnovcovou podložkou. To jednak eliminuje tepelnou roztažnost stator / rotor a zadruhé předepíná zadní ložisko, aby nedošlo k prokluzu kuliček po dráze. /// ta vlnovcová podložka je i v obyč asynchronních motorech ///. Ten gumový kroužek zamezuje protáčení vnějšího kroužku ložiska, aby se to "nevymlelo".
Je tedy extra důležité nezaflákat to ložisko nevhodným mazacím tukem nebo ho tam nedat moc. Pak by to překonalo ten brzdicí efekt.
- OompaLoompa
- Příspěvky: 459
- Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
- Bydliště: Západný Slovakistan
Čo všetko tam vlastne ostalo z originálu?
Upravený hriadeľ/rotor + vynutie s časťou tela statora?
Je vôbec rozumné to ešte nazývať ATAS-om?
Inak pekná rozborka aj s popisom
Upravený hriadeľ/rotor + vynutie s časťou tela statora?
Je vôbec rozumné to ešte nazývať ATAS-om?
Inak pekná rozborka aj s popisom
Ahoj,OompaLoompa píše: ↑29. 12. 2020, 7:35 Čo všetko tam vlastne ostalo z originálu?
Upravený hriadeľ/rotor + vynutie s časťou tela statora?
Je vôbec rozumné to ešte nazývať ATAS-om?
Inak pekná rozborka aj s popisom
máš pravdu, už toho moc nezbývá. Plášť a statorové plechy s vinutím jsou beze změn. Kotva na hřídeli také. Na hřídeli jsou dva nové závity. Jsou nová víka a drobné díly k nim. Ale toto je ještě pořád Atas ! Dělal jsem s nimi psí kusy a dával jim opravdu fest zahulit.
Žádný neshořel !!! Jednou jsem měl problém s odletováním přívodu na konektoru. To bylo jediné co lze výrobci vytknout. Jinak za hobby cenu hodně profi výrobek.
Dostalo se mi do ruky pár výkonově /// myslím papírově /// stejných motorů z čajny a nikdy jsem ani na okamžik nepřemýšlel o tom, že bych to upravoval.
Pro mne je Atas tak trochu srdeční záležitost a myslím, že se v Náchodě nemají za co stydět.
Takže se k tomu pořád hlásím.
Jinak je to ohromná škola. Jakmile to hodíš do výroby těch statisícových serií, okamžitě vyplouvají slabá místa. Když něco podělám na 15kW vřetenu, tak jenom na ložiskách jsem 60k v mínusu. Tady těch 6k lépe vydýchám.
Na ATC verzi už je nová i hřídel, ale stator s vinutím je beze změn // krom konektoru //. Také kotva je pouze přelisovaná a dovážená na nové hřídeli.
Pomalu se rodí nová verze ATC se "zvonkovou" kotvou a na ní už není z původního hobby Atase nic. Budou v ní ale zkušenosti a radost z tvoření, které mi Atas umožnil. Z nuly bych prostě nezačal.
Takže za mne pořád ještě Atas.
Kolik asi jsi s nima uz vlastne odjel?
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Popravdě nejsem schopen přesně odpovědět. Jede to od půlky července. Při 27000 otáčkách to není špatný výsledek pro žádnou sestavu ložisek. Musím se podívat do statistiky stroje. V posledních měsících byly u zakázek různé výpadky a já jsem spíše "hasič" průšvihů a "zavaděč" nových technologií. Co funguje - neřeším.
Mrknu na to po novém roce. Nicméně pěkných pár palet výrobků to udělalo. Určitě ta čajna nebude totální průšvih. Porovnání dá až čas.
Ahoj Dawe
vůbec bych si nedovolil to s tebou nějak spojovat ve zlém. Prostě jsem tu informaci zkusil. Docela se hodilo, že se rozjela tahle trojtechnologie. Jednak tam nejsou napjaté termíny, zadruhé i kdyby jedna "stanice" zdechla, tak se tam přestanou dávat kusy a druhé jedou. Výměna motoru je pár minut.
Ložiska se mi líbila už jak přišla. Po osazení to při záběhu nijak nešustilo a zatím statečně konkurují renomovaným značkám.
Dám vědět jak dopadnou dlouhodobé testy, zatím je málo času provozu na nějaké závěry.
hezký nový rok tobě i všem co to s druhými myslí dobře