Ucinnik 3f motora

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
xener
Příspěvky: 853
Registrován: 2. 3. 2019, 12:48

5. 2. 2021, 6:26

Ahojte, chcel by som poprosit nejaku dobru dusu alebo duse, ci by mi ako elektrolaikovi konecne vedel niekto osvetlit power factor (ucinnik, fi) vo vztahu k elektrarni a hodinam.

precital som uz o PF hodne, ale nazory boli protichodne, prispievajuci sa vzdy pohadali, tak dufam ze tu to tak nedopadne a budem mat jasno. teoriu ucinnika som ako tak pochopil, ale zaujima ma ako sa na hodinach prejavi napriklad 1h chod 10kw motora s ucinnikom 0.75 vs taky isty cas chodu motora s ucinnikom 0.88. budu odobrate kWh na hodinach rovnake, alebo bude rozdiel?

vyskusat to nemam ako, pretoze do toho vstupuje kopec dalsich domacich spotrebicov a samostatny wattmeter na 3 fazy nemam.
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

5. 2. 2021, 6:45

Odobraté kWh budú presne tie isté, platíš iba za odobratý činný výkon, aj keď tie nové smart elektromery už merajú aj jalový. Nižší účinník ale znamená vyšší prúd, takže treba silnejší istič. A treba tiež poznamenať, že ten udávaný účinník platí iba pre menovité zaťaženie - naprázdno bude ten účinník len okolo 0,2.

Edit: ak máš ten nový elektromer, tak si môžeš cez internet pozrieť aktuálnu spotrebu vypísanú po hodinách - máš tam vždy uvedený aktuálny činný aj jalový výkon. Napríklad na tom pekne vidno, kedy som zapol sústruh, alebo iný stroj s väčším motorom - jalový výkon hneď stúpne.
Tos C45-2000
Miki2t
Příspěvky: 462
Registrován: 22. 9. 2010, 9:02
Bydliště: Levice SR

5. 2. 2021, 6:48

So zanedbanim drobných ubytkov, budú odobrané kwh rovnaké., Keďže meriaš kwh a nie kvah
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

5. 2. 2021, 6:54

skúsim to rozvinúť.
ak mám motor na stroji bez záťaže, tak má nízky účinník, žerie naprázdno stále svojich cca 5A (napr. motor 10kw) ale výkon meraný elektromerom je len napr. 0,5kW?
ak ho zaťažím, tak začne stúpať prúd a začne sa aj meniť účinník? tj stúpne prúd na 2-násobok, ale odobraný výkon zo siete môže byť napr. 5-násobný?

EDIT: úprava štylizácie, aby som vás nemotal.
Naposledy upravil(a) r4cv dne 5. 2. 2021, 9:15, celkem upraveno 1 x.
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

5. 2. 2021, 7:11

Dá sa povedať, že jalová časť prúdu ostáva bez zmeny, nezávisle od záťaže - je to magnetizačný prúd, ktorý závisí od napätia. Ten je zodpovedný za to kazenie účinníka. Pri záťaži tvorí väčšiu časť prúdu reálny, ktorý sa mení na činný výkon - preto aj účinník je vysoký. Naprázdno však tvorí väčšiu časť magnetizačný, činný prúd kryje iba straty v železe, ventilačné straty a pod. Preto je účinník okolo 0,2. So zvyšujúcou záťažou potom stúpa aj účinník.
r4cv píše: 5. 2. 2021, 6:54 skúsim to rozvinúť.
ak mám motor na stroji bez záťaže, tak má nízky účinník, žerie stále svojich cca 5A (10kw naprázdno?
Tomuto celkom nerozumiem, ale ak máš motor s menovitým výkonom 10kW, tak to je maximálny trvalý výkon, ktorým môžeš tento motor zaťažiť. Naprázdno bude činný výkon omnoho nižší, najväčšiu časť z neho budú tvoriť straty v železe, ventilačné a mechanické straty.
Tos C45-2000
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

5. 2. 2021, 7:23

trochu som to pomotal.
10kW motor má naprázdno príkon ako píšeš. v podstate len straty, ventilátor a ložiská. ale prúd bude vyšší ako by vyšiel z P/U, lebo je tam (nízky) účinník.
správne?
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

5. 2. 2021, 8:17

Presne tak, prúd bude vyšší - ale je to jalový prúd, za ten neplatíš. Ak zmeriaš prúd napríklad kliešťovým ampérmetrom, tak potom môžeš cez ten cosfi = 0,2 vypočítať približný stratový výkon, pomocou vzťahu P = 3*U*I*cosfi, ale bude to len hrubý odhad, na presné meranie treba 3f wattmeter. (alebo aronove zapojenie :lol:)
Tos C45-2000
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7176
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

5. 2. 2021, 8:27

r4cv píše: 5. 2. 2021, 6:54 skúsim to rozvinúť.
ak mám motor na stroji bez záťaže, tak má nízky účinník, žerie stále svojich cca 5A (10kw naprázdno?) ale výkon meraný elektromerom je len napr. 0,5kW?
to je nešťastné ale velmi časté nepochopení a nevhodné použití jednotek
jednotka kW by se měla používat pouze pro činný výkon (příkon),tj. pro tu část celkového příkonu který ze změní v mechanickou práci nebo v teplo
pokud je v tom zamotaný účiník, měla by se používat jednotka kVAr, tj. zdánlivý příkon
tedy ta věta by měla být
.....ak mám motor na stroji bez záťaže, tak má nízky účinník, žerie stále svojich cca 5A (10kVAr naprázdno?) ale výkon meraný elektromerom je len napr. 0,5kW?......
a odpověď by zněla ano
P činný = P zdánlivý * účiník
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

5. 2. 2021, 9:16

úprava príspevku vyššie, tých 10kW som myslel inak.
Uživatelský avatar
Kilovolt
Sponzor fora
Příspěvky: 829
Registrován: 21. 10. 2009, 9:59
Bydliště: Podřipák jak vyšitej!

5. 2. 2021, 9:21

Naposledy upravil(a) Kilovolt dne 5. 2. 2021, 9:25, celkem upraveno 1 x.
Elektrika je potvora-nejni vidět a kope jak divoká mula.
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
Uživatelský avatar
OompaLoompa
Příspěvky: 459
Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
Bydliště: Západný Slovakistan

5. 2. 2021, 9:22

r4cv píše: 5. 2. 2021, 6:54 ak mám motor na stroji bez záťaže, tak má nízky účinník, žerie naprázdno stále svojich cca 5A (napr. motor 10kw) ale výkon meraný elektromerom je len napr. 0,5kW?
ak ho zaťažím, tak začne stúpať prúd a začne sa aj meniť účinník? tj stúpne prúd na 2-násobok, ale odobraný výkon zo siete môže byť napr. 5-násobný?
Prúd je pri nízkej záťaži síce vysoký, no jeho priebeh za priebehom napätia mešká (fázový posun) → špičky má v miestach, kde je napätie nižšie
a keďže P = U * I tak odoberaný príkon "zo zásuvky" bude omnoho nižší, ako by sa na základe nameraných hodnôt prúdu mohlo zdať.

Keď motor zaťažíš, tak sa fázový posun medzi U a I začne zmenšovať (a.k.a. stúpa účinník), a tým pádom stúpa aj príkon odoberaný zo siete.
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1525
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

6. 2. 2021, 11:33

Činný výkon P = U . I . cos j [W]

Jalový výkon P = U . I . sin j [var]

Zdánlivý výkon P = U . I [VA]

Činný výkon vytváří práci a tepelné ztráty na rezistorech, světelný tok žárovky, pohyb motoru, apod. měříme jej wattmetrem. Výkon je maximální, má-li zátěž čistě odporový charakter a mezi proudem a napětím je nulový fázový posuv. Cos j se nazývá účinník. Tento údaje je často uveden na elektrospotřebičích.

Jalový výkon vzniká při připojení kapacitní nebo indukční zátěže. Tento výkon si vyměňuje zdroj a zátěž. Vytváří se jím elektrické pole kondenzátoru nebo magnetické pole cívky. Jakový výkon nevykonává práci.

Zdánlivý výkon vypočítáme z naměřených hodnot proudu a napětí. Udává horní mez výkonu.

Vztah mezi těmito veličinami udává trojúhelník výkonů, řešíme jej pomocí Pythagorovy věty. S² = P² + Q² = U²I² cosj + U²I sinj = U.I (cos2j + sin2j) = U.I

Příklad: Na štítku motoru jsou údaje: U = 230 V, I = 5 A, cos j = 0,8. Vypočítejte činný výkon.
P = U. I cos j = 230 . 5. 0,8 = 950 W

Příklad: Na motoru jsme wattmetrem naměřili 500 W při napětí 230 V. Jaký proud teče obvodem, je-li účiník 0,85? I = P/(U . cosj = 500/(230 .0,85) = 2,56 A

Jaký je činný odpor a indukčnost vinutí tohoto motoru, f = 50 Hz

P = RI² R = 76,3 W j = arccos 0,85 = 31,78°

Q = U . I . sin j = 310 var Q = XL I² XL = 47,32 W L = 0,15 H



Příklad: Cívkou stykače teče proud 40 mA. Činný odpor cívky je 3 kΩ. Jaký je činný a jakový výkon cívky při napětí 230 V/50 Hz?

S = U.I = 230 . 0,04 = 9,2 VA P = RI² = 3.10³ . 0,04² = 3.10³ . 16 . 10-4= 4,8 W

Q² = S² - P² = 84,64 – 23,04 = 61,6 Q = 7,85 Var

XL = Q/I² = 4 905 Ω L = XL/2πf = 15,62 H

S jalovým výkonem se setkáváme hlavně u motorů, protože jejich vinutí má indukčnost. I když jalový výkon nevyvolává tepelné ztráty, musíme se jeho problematikou zabývat. Výměna energie mezi zdrojem (elektrárnou) a spotřebičem (např. motorem) probíhá po vedení, na kterém vznikají zbytečné ztráty. Velkoodběratelé mají proto povinnost kompenzovat jalový výkon (indukční zátěž) přidáním paralelních kondenzátorů. Výměna energie potom probíhá mezi motorem a kompenzačním kondenzátorem.

Obrázek
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

6. 2. 2021, 11:39

turnigy píše: 5. 2. 2021, 8:17 Presne tak, prúd bude vyšší - ale je to jalový prúd, za ten neplatíš. Ak zmeriaš prúd napríklad kliešťovým ampérmetrom, tak potom môžeš cez ten cosfi = 0,2 vypočítať približný stratový výkon, pomocou vzťahu P = 3*U*I*cosfi, ale bude to len hrubý odhad, na presné meranie treba 3f wattmeter. (alebo aronove zapojenie :lol:)
Tohle by si hlavně měli přečíst ti, co mají vysoké sebevědomí, ostatní jsou pro ně idioti a pak sami změří proud do úhlový brusky (navrhnou výkonový diodový násobič napětí...... příkladů by se našlo spousta) a sebevědomě prohlásí, že "úhlová bruska na 230V má příkon 500W :mrgreen: naprázdno".
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

6. 2. 2021, 11:54

jenicek píše: 6. 2. 2021, 11:33 S jalovým výkonem se setkáváme hlavně u motorů, protože jejich vinutí má indukčnost.
Obrázek
No, s tím bych teda zrovna moc nesouhlasil - protože jalovina je logicky u čehokoli co nemá čistě ohmický charakter - což je v podstatě všechno :mrgreen: . Akorát víc a nebo míň.
Takže gretz s kondíkem a za ním pak "něco", trafo, 1F seriový motor, klasická zářivka (taky má nějaký účíník, že)........
http://pub.mti.tul.cz/~martin.cernik/VK ... 13_ESF.pdf
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5183
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

6. 2. 2021, 12:18

Jo ale jen u motorů tě to většinou zajímá, teda pokud nejsi podnik s povinnou kompenzací :D
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“