Měnič nebo rozběhátor na 22kw motor

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

5. 5. 2021, 12:31

Thomeeque píše: 5. 5. 2021, 11:19 Ještě mě napadá: jak velký problém představuje ten filtr, je to drahá položka, blbě se shání..? Dá se příp. sbastlit, asi to v principu bude něco primitivního?
Já myslím že jsem popis toho filtru i jeho zapojení viděl v manuálu od huangyang čínského měniče, takovýho toho klasickýho, co dávaj s vřetenama. Tam totiž rovněž psali u větších výkonů že by měl být filtr, a rovnou ho tam smalovali.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

5. 5. 2021, 1:47

Selic píše: 3. 5. 2021, 5:47 Druhá polovina motorů sežraná ložiska. Většinou byl problém, že to zapojoval chrobák truhlík, co se neobtěžoval podívat do návodu, a od druhého brouka pytlíka slyšel, že se stínění/uzemnění zapojuje jenom na jedné straně nebo zapojil PE z kabelu od motoru na měděnou PE sběrnu v rozvaděči místo na PE svorku měniče. Někde bych i našel fotku, jak jsme řízli dvě ložiska, jak byla krásně vyjiskřená.
Rok dozadu som bol vo firme MEZ Frenštát a tam nanášajú na hriadeľ keramickú vrstvu, nechceli prezradiť akú, práve na ochranu pred ložiskovými prúdmi. Ďalšia možnosť je použiť zemniacu kefu, ktorá je vodivo spojená s hriadeľom, alebo drahé keramické ložiská. Prečo by výrobcovia míňali peniaze na takto drahé riešenia, keby stačilo motor uzemniť?

Tu je schéma, kadiaľ sa taký ložiskový prúd uzatvára. Vysvetli mi prosím, ako tomu uzemnenie kostry motora zabráni, podľa mňa to totiž nedáva žiadny zmysel.
ABB-IMAGE-6A.jpg
Inak práve izolácia motora od zeme je prekvapivo jedným zo spôsobov, ako týmto prúdom zabrániť. Ale to sa v praxi nedá realizovať, kvôli bezpečnosti.
Tos C45-2000
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1528
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

5. 5. 2021, 4:45

Zrovna dnes mi přišel odkaz na kratičkou prezentaci (180 stran) :lol:
ohledně hřídelových proudů a napětí. Přeji hezký zážitek v podobě vzdělávacího večera. :wink:
http://custom.cvent.com/0F1E2D166F26417 ... 29af3c.pdf
Do vaší diskuse se plést nebudu a budu ji jen s úsměvem sledovat :D
Selic
Příspěvky: 649
Registrován: 17. 2. 2010, 1:58
Bydliště: Novopacko

5. 5. 2021, 7:09

turnigy píše: 5. 5. 2021, 1:47
Selic píše: 3. 5. 2021, 5:47 Druhá polovina motorů sežraná ložiska. Většinou byl problém, že to zapojoval chrobák truhlík, co se neobtěžoval podívat do návodu, a od druhého brouka pytlíka slyšel, že se stínění/uzemnění zapojuje jenom na jedné straně nebo zapojil PE z kabelu od motoru na měděnou PE sběrnu v rozvaděči místo na PE svorku měniče. Někde bych i našel fotku, jak jsme řízli dvě ložiska, jak byla krásně vyjiskřená.
Rok dozadu som bol vo firme MEZ Frenštát a tam nanášajú na hriadeľ keramickú vrstvu, nechceli prezradiť akú, práve na ochranu pred ložiskovými prúdmi. Ďalšia možnosť je použiť zemniacu kefu, ktorá je vodivo spojená s hriadeľom, alebo drahé keramické ložiská. Prečo by výrobcovia míňali peniaze na takto drahé riešenia, keby stačilo motor uzemniť?
Ta keramika se nanáší na hřídel pod ložisko na straně ventilátoru nebo na obě ložiska. Elektricky izoluje ložiska od hřídele. Ložiskový proud vzniká nedokonalostí výroby magnetického obvodu rotoru a protéká podél hřídele přes ložiska kostrou statoru zpět. Napětí je málé, ale odpor je také malý a proud je pak obrovský a způsobuje elektroerozivní obrábění kuliček v ložiscích. Ložiskový proud vzniká i na motorech připojených přímo na síť, takže už se to řešilo někdy v 50-tých letech.
Dá se to řešit pomocí stíracích kartáčů, ale o to se musí člověk pravidelně starat. Takže osvědčené řešení je izolace ložiska na straně ventilátoru - to oběh proudu přeruší.

Tu je schéma, kadiaľ sa taký ložiskový prúd uzatvára. Vysvetli mi prosím, ako tomu uzemnenie kostry motora zabráni, podľa mňa to totiž nedáva žiadny zmysel.
ABB-IMAGE-6A.jpg
To je zase něco jiného. Při provozu na měniči uniká poměrně velký impulsní proud přes kapacitu mezi vinutím a statorem a rotorem. Pokud je měnič propojen s měničem podle návodu výrobce - tj. PE žíla dostatečného průřezu přímo mezi motorem a měničem a stínění kabelu opět mezi motorem a zemnícím bodem měiče, tak většina proudu uteče přes stator. Pokud se tato cestička přeruší, tak se na ložisku začne objevovat slabé jiskření a v řádu stovek až tisíců hodin to rozloží mazivo v ložisku a to se v podstatě zadře nasucho.
Týká se to větších výkonů nad 40kW.
Inak práve izolácia motora od zeme je prekvapivo jedným zo spôsobov, ako týmto prúdom zabrániť. Ale to sa v praxi nedá realizovať, kvôli bezpečnosti.
Není. Při provozu na měniči musí být kostra motoru uzemněna jinak se objevují nebezpečná napětí pro člověka. Izolují se právě ložiska, aby se omezilo poškození ložisek. Bohužel, když se sprasí instalace kabeláže, tak ložiska odejdou stejně. Poslední jsem měl v ruce právě 400kW motor Siemens, co izolovaná ložiska měl. Když člověk přiložil doutnavkovou zkoušečku na točící se hřídel, tak ta svítila :)
[/quote]
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

5. 5. 2021, 7:48

Selic píše: 5. 5. 2021, 7:09
turnigy píše: 5. 5. 2021, 1:47 Inak práve izolácia motora od zeme je prekvapivo jedným zo spôsobov, ako týmto prúdom zabrániť. Ale to sa v praxi nedá realizovať, kvôli bezpečnosti.
Není. Při provozu na měniči musí být kostra motoru uzemněna jinak se objevují nebezpečná napětí pro člověka. Izolují se právě ložiska, aby se omezilo poškození ložisek. Bohužel, když se sprasí instalace kabeláže, tak ložiska odejdou stejně. Poslední jsem měl v ruce právě 400kW motor Siemens, co izolovaná ložiska měl. Když člověk přiložil doutnavkovou zkoušečku na točící se hřídel, tak ta svítila :)
Máš pravdu, písal som, že kvôli bezpečnosti sa to nedá realizovať. Napätie vznikne, ale nemôže sa uzavrieť proti zemi, keď tam žiadna zem nie je, takže nepotečie žiadny prúd. To by ale celý motor musel stáť na gume.

Horšie sú ale cirkulačné prúdy, ktoré sa uzatvárajú pozdĺž hriadeľa cez stator, keďže ako píšeš, magnetický obvod nebude nikdy dokonale symetrický a vďaka napájaniu z PWM nie sú symetrické ani okamžité hodnoty napätí. A pokiaľ viem, tak na cirkulačné prúdy nič iné ako izolácia aspoň jednej strany hriadeľa, prípadne uzemnenie hriadeľa nepomôže.

Súhlasím tiež, že tie tienené vodiče môžu pomôcť potlačiť napäťové špičky spôsobené rýchlym spínaním, takže obmedzia aj veľkosť napätia, ktoré sa kapacitne prenesie na rotor. Najmä ak je prívodný vodič dlhý. Ale čo sa týka toho uzemnenia samotného rámu stroja, stále nie som presvedčený, že to niečomu pomôže. Ale nebudem sa hádať, na tému ložiskových prúdov som už videl celé diplomovky, takže to určite nebude také jednoduché.
Tos C45-2000
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

5. 5. 2021, 9:43

Tak jo.
Sehnali jsme motor, krásný, zachovalý, 400/690 rychloběžnej, a aby to byla větší paráda, tak rovnou 30kw.... :roll:
A k němu i frekvenčák z jiného zdroje, takovej malej mazlík, rovněž na 30kw.
Chce se mi říct jen Kristova noho... Ale konec konců proč ne. Oboje je za velmi dobrou cenu.
Je to ne moc starý frekvenčák a ne moc starý motor. Kde by mohl být problém? Něco mi chybí?
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10118
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2021, 9:58

vlastní elektrárna :wink:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2021, 10:38

já bych spíš řekl filtr, pochybuji že ho bude mít měnič integrovaný.
a pustit tohle doma do sítě není úplně ideální.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

5. 5. 2021, 11:41

fmodel píše: 5. 5. 2021, 9:58 vlastní elektrárna :wink:
Máme :D
Ještě něco? Kromě filtru, ať sousedi nekřečkujou :)
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

6. 5. 2021, 5:55

Předpokládám že měniče nebude od motoru daleko (do 10m), pak není třeba nic, kromě kabeláže. Možná bych nějaký EMC kabel k měniči našel.
Já bych se ještě zaměřil na umístění měniče, i sebemenší prach časem zalepí integrovaný chaldič a součástky, což znamená pomalý odchod do věčných lovišť. Zavřít jej do bedny bez větrání ho zase upeče (ztrátový výkon pár set W), takže doporučuji rozvaděč a přivádět do něj vzduch ideálně z venku a ještě přes filtr, výdechy už přímo v rozvaděči.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
r4cv
Příspěvky: 2691
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

6. 5. 2021, 6:01

Pipik píše: 5. 5. 2021, 11:41 Ještě něco? Kromě filtru, ať sousedi nekřečkujou :)
3 fázový filter na pár desiatok ampér by som mal mať. ak máš záujem, tak pohľadám a pozriem podrobnosti.
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

6. 5. 2021, 7:20

r4cv píše: 6. 5. 2021, 6:01 3 fázový filter na pár desiatok ampér by som mal mať. ak máš záujem, tak pohľadám a pozriem podrobnosti.
Tak kdybys byl hodnej a mrknul se. Asi by se hodil. Měnič je sice poměrně obří, ale taky pochybuju že má ten filtr v sobě.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
Selic
Příspěvky: 649
Registrován: 17. 2. 2010, 1:58
Bydliště: Novopacko

6. 5. 2021, 7:32

Pipik píše: 5. 5. 2021, 9:43 Tak jo.
Sehnali jsme motor, krásný, zachovalý, 400/690 rychloběžnej, a aby to byla větší paráda, tak rovnou 30kw.... :roll:
A k němu i frekvenčák z jiného zdroje, takovej malej mazlík, rovněž na 30kw.
Chce se mi říct jen Kristova noho... Ale konec konců proč ne. Oboje je za velmi dobrou cenu.
Je to ne moc starý frekvenčák a ne moc starý motor. Kde by mohl být problém? Něco mi chybí?
Sehnat kus nějakého slušného stíněného kabelu průřez min. 10 nebo lépe 16mm2 a zapojit motor do trojúhelníka.
Měnič dát někam, kde se na něj nebude prášit a uchladí se, jestli k motoru bude 10 - 20m kabelu, to už je jedno.
Vyfoť štítek měniče - mohl by mít integrovaný síťový filtr - pak bych kromě zapojení nic neřešil.
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

6. 5. 2021, 8:26

Lepší už to nebude.
DqdH3l.png
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

6. 5. 2021, 9:51

Selic píše: 6. 5. 2021, 7:32
Pipik píše: 5. 5. 2021, 9:43 Tak jo.
Sehnali jsme motor, krásný, zachovalý, 400/690 rychloběžnej, a aby to byla větší paráda, tak rovnou 30kw.... :roll:
A k němu i frekvenčák z jiného zdroje, takovej malej mazlík, rovněž na 30kw.
Chce se mi říct jen Kristova noho... Ale konec konců proč ne. Oboje je za velmi dobrou cenu.
Je to ne moc starý frekvenčák a ne moc starý motor. Kde by mohl být problém? Něco mi chybí?
Sehnat kus nějakého slušného stíněného kabelu průřez min. 10 nebo lépe 16mm2 a zapojit motor do trojúhelníka.
Měnič dát někam, kde se na něj nebude prášit a uchladí se, jestli k motoru bude 10 - 20m kabelu, to už je jedno.
Vyfoť štítek měniče - mohl by mít integrovaný síťový filtr - pak bych kromě zapojení nic neřešil.
počítám že filtr C3/4 má každý měnič, ale tady jsme doma s digitální TV takže rozhodně doplnit ideálně na C1.
až začne rušit půlku obce tak dostane za ušiska
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“