Vřeteno ATAS s ER 16

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
atlan
Příspěvky: 3343
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

8. 2. 2018, 10:10

Jedine z plneho. Lebo ten naohybany pliesok by to mohol preletiet okolo hlavy.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

8. 2. 2018, 10:19

To je pravda. Kdyby se to dělalo alternativně, tak by se to muselo skutečně slušně fixnout.
U mě by to docela šlo, mám krk vřetene prostrčený L-profilem, který dělá držák vřetene. Takže bych to mohl prošroubovat shora přes to L-ko, to by pak bylo sichr.
Díky za poznámku.
zverodoktor
Příspěvky: 2969
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

8. 2. 2018, 10:34

lubbez píše:
Zatím je to idea, která prošla takovým vnitřním mozkovým auditem. Uvažuji i o tom, že by spodní díl neměl spojovací drážku , ale propojil se hliníkovou trubičkou 10x1. To se uvidí při realizaci. Důležité je, že půjdou použít obě příruby s menšími úpravami. Lepit díly na sebe bych chtěl buď přes vodoodolné těsnění a stáhnout svorníky, nebo na "prasáka" lepidlem na opravy ledniček, které udrží přetlak 5-6 atm při teplotě +60 až -20 stupňů. Celé bych si to nechal předřezat 2024 duralu tl. 20-25mm vodou. Teď se učím Arduino :-) a chci udělat pohon otočného stolu a tak na tohle přijde řada tak počítám koncem března. První fáze bude otestovat funkčnost.
Ahoj, môžeš sem dať nejaký odkaz na to hyper-super chladničkové lepidlo?

packa píše:podle mě to děsně komplikujete já to před lety dělal takto , mezery mezi odlehčením statoru a tubusem jsem vylil teplonosnou pryskyřicí a vřeteno si udrží teplotu do 50°c
jako prd.
vodnik.jpg
Ahoj,
máš k tomu vehementu aj nejaký nákres ako je to spravené vnútri, prípadne môžeš to trochu rozviesť? Predpokladám, že tie diery niesú iba prevŕtané krížom. Ako sa v tom rozvádza chladiace médium?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

9. 2. 2018, 5:21

packa píše:podle mě to děsně komplikujete já to před lety dělal takto , mezery mezi odlehčením statoru a tubusem jsem vylil teplonosnou pryskyřicí a vřeteno si udrží teplotu do 50°c
jako prd.
vodnik.jpg
Ahoj,
máš k tomu vehementu aj nejaký nákres ako je to spravené vnútri, prípadne môžeš to trochu rozviesť? Predpokladám, že tie diery niesú iba prevŕtané krížom. Ako sa v tom rozvádza chladiace médium?[/quote]


Tahle fotka je ještě polotovar , od toho spodního šroubení je ve stěně rozšířený kanál směrem dolu a u horního je rozšířen směrem nahoru , z vrchu i zespoda jsou pak vlepena mezikruží na zaslepení , chladivo tlačím od spodu a stoupá všemi dírami nahoru , někde mám i snímky z termokamery a chladí to pěkně rovnoměrně
pslany
Příspěvky: 15
Registrován: 8. 2. 2011, 12:51

9. 2. 2018, 9:30

Mex píše:Podle mě to máš zapojené dobře. V seznamu parametrů je asi překlep s max. frekvencí, ale to není problém.

Evidentně ti nejede vstup Run, protože když ho sepneš, tak i kdyby byla nastavena frekvence 0Hz, tak by to mělo na displeji napsat "Fr" místo "rd".
Předpokládám, že potenciometr máš někde v půlce, takže je bezpečně nad 70Hz, když už jsi nastavil takový spodní limit (nevím proč, ale to je tvoje věc).

Takže bych se podíval těmito směry:
- Není problém se spínači? Opravdu spínají? Zkontroluj voltmetrem, jestli se na příslušném vstupu opravdu objeví +24V, případně to zkus propojit kusem drátu přímo na svorkovnici (ne ho tam zašroubovat, je třeba ho jen přiložit až při zapnutém měniči). Pokud máš zapojen i vstup Enable, tak jeho přepnutím se ti musí místo "rd" zobrazit "iH" (jako inhibit).
- Pokud jsou spínače OK, tak bych zkusil udělat tovární reset, jestli nemáš něco z historických důvodů někde blbě nastaveno. Pak nastav jen jmenovitou frekvenci na 400 Hz (parametr 39, tohle je důležité) a maximální třeba taky na 400 Hz (parametr 02, ale tohle pro první pokus není důležité). Pokud máš evropský model měniče, tak by ovládání defaultně mělo být z tlačítek, takže nic dalšího pro zkoušku není třeba nastavovat.
A musí to jet.
diky moc, udelal jsem reset zerizeni znovu nastavil a uz to jede, vse bylo dobre zapojene, ale asi tam nekde jeste bylo schovane nejake nastaveni po puvodnim majiteli.
lubbez
Příspěvky: 3147
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

9. 2. 2018, 11:06

Ty trubičky byl první nápad, kterej jsem realizoval, ale nefungovala to moc dobře. Hlavní problém byly ty trubičky malá díra, tlustá stěna. Pak jsem si řekl, že si trubičku rovnou s rozměrem té díry sletuji stříbrem na kopytu. Šišatá trubička by šla, ale jak je spojit? Packovo řešení taky není špatný, ale je tam taky to ALE. Buď bude síla stěny alespoň 10mm a ty kanálky nahoře a dole budou dostatečně dimenzované, nebo voda poteče jenom několika. Ale v tu chvíli to je stejné "bago" jako když to omotáš tou trubičku. Tím nechci nijak tento způsob zavrhovat. U toho vřetena musí být nucený oběh a čím jsou dírky menší, tak tlak čerpadla musí jít nahoru. Původně jsem chtěl udělat tělo nové jenom aby se ta vešly silnější tubky, ale pak mě napadlo ty trubky prostě vyfrézovat rovnou do těla. CCa před rokem jsem poptával ty destičky řezané vodou vč. vnitřní díry . Přídavek jsem tam dal myslím 2mm a požadoval jsem ten nejhruší paprsek. 6 kusů 2024 tl.20mm bylo okolo 500korun. To mě nepoloží.
:-)
stanekl
Příspěvky: 49
Registrován: 11. 5. 2017, 7:19

25. 2. 2018, 9:30

Ahoj všichni, koupil jsem si pro moje hobby frézování Atase 500W ve verzi s kleštinou ER16 a k němu frekvenční měnič Yaskava V1000 0,55kW. Provozuje jej také někdo na tomto měniči?

Vše jsem nastavil, vřeteno se točí, ale rád bych se ujistil, že mám nastaveno vše v pořádku a co možná nejlépe pro optimální výdrž, sílu a teplotu při práci (teprve čekám na držák).

Režim řízení: V/f
Čas akcelerace: 3s
Čas decelerace: 5s
Nosná frekvence: 10kHz
Napětí: 230V
Maximální i základní frekvence: 400Hz
Minimální frekvence: 70Hz (jaké zvolit minimální napětí?)
Proud motoru: 3.3A
Počet pólů: 2
Maximální otáčky: 23700rpm

Autotuning proběhne, motor běží dle mého amatérského ucha vyrovnaně, lehce zapíská jen při roztáčení.

Díky všem za tipy.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

25. 2. 2018, 10:30

Kdyby to bylo moje, tak bych si nastavil vektorový režim, rampy o dost rychlejší (tak 0.5-1 sec) a minimální frekvenci o dost nižší (třeba i na 0 Hz).
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

26. 2. 2018, 6:50

nevím jak s tímhle měničem , ale ten vector to vřeteno v nižších otáčkách přehřeje.
Uživatelský avatar
grade065
Příspěvky: 1012
Registrován: 9. 1. 2015, 12:45

26. 2. 2018, 8:47

packa píše:nevím jak s tímhle měničem , ale ten vector to vřeteno v nižších otáčkách přehřeje.
Šlo by to možná vyřešit kdyby se ty mezery mezi statorovými plechy a pláštěm vylili nějakou teplovodivou hmotou pro zalévání elektroniky...
Pro chlupatý koule mistra Kápě pečený na vohni!!
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

26. 2. 2018, 10:15

packa píše:nevím jak s tímhle měničem , ale ten vector to vřeteno v nižších otáčkách přehřeje.
Vektorový režim to bude hřát víc jen při velké zátěži, když už by skalární těžce ztrácel otáčky. Takové přetěžování vřetene předpokládám nebude běžný režim práce.
Mám taky tohodle Atase a používám ho samozřejmě jenom ve vektorovém režimu.

Nakonec snadný pokus: roztoč vřeteno naprázdno ve skaláru a vektoru, a změř v obou případech spotřebu. Já to zkoušel. Byla stejná.
A že si vezme víc při zátěži je správně, proto tam ten vektorový režim chci, aby mi přidal výkonu když to potřebuju.
lubbez
Příspěvky: 3147
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

2. 9. 2019, 3:28

Mám teď dva dny volno a tak jsem se dal do fakt fousatého projektu. Předělávka Atasu. O tomhle vřetenu se tady toho napsala spousta, ale nějaká smysluplná přestavba tady zatím nebyla. Já sám mám Atasy 3. Dvě pětistovky a jednu sedmpade. Je fakt, že ta pětistovka jede lépe než Čínská osmistovka, která je ale levnější. U té Číny je zase problém s kleštinama, přesněji s velikostí. Jám mám vše na ER16 a hlavně docela kvalitní (tedy docela drahé) kleštiny a kupovat ještě řadu ER11 se mi nechtělo.
U Atase mě docela vadí vzduchové chlazení. U 500W se dá vrtulka nahradit slušným větrákem, ale 750W je horká jako kráva a při nax. otáčkách klidně 75°C naprázdno, což mě nebaví. Přijde mi, že se to vřeteno až tak moc nepovedlo. Vcelku stejný názor má i technik fy. Frecon, kde si nechávám nastavovat FM přímo k jednotlivým motorům.
Jak se čas s časem sešel, tak jsem milého Atase rozebral a začal přemýšlet nad zásadní úpravou. Když ho totiž rozeberete, tak zjistíte, že konstruktér opravdu myslel hlavou. Chlazení statoru s vinutím je prakticky nemožné, protože nemá kontakt s obalem. Při courání po různých eshopech s materiály jsem narazil na jekl 80x80 mm a síla stěny 4mm. Rozměry jsou prakticky ideální. Největší problém byla 4 paknovka k soustruhu. Tu jsem nakonec koupil od Luboše a nic už nebránilo prvnímu pokusu.
rozebrany_atas.jpg
Stator je o 0,1mm větší než díra v jeklu. Protože má na sobě ještě nepatrné nerovnosti ze skládaných trafoplechů, volil jsem citlivé ofrézování. Tahle operace se povedla a stator jde zasunout těžce vsuvně do obalu. Konektor napájení je umístěn asymetricky, protože v ose bylo málo místa na kabely. Původní obal byl trubka.
hotovy_atas1.jpg
hotovy_atas.jpg
Samotná sborka už byla dílem chvilky, motor se točí krásně volně a dokonce i při zapnutí nedělá žádné problémy. Teď musím najít přívodní konektor, udělat kabel a začít testovat chlazení. Stator se prakticky po celé ploše dotýká obalu a tak by mohl ofuk stačit, pokud ne tak je vevnitř stále dost místa na vodní chlazení. Po vyzkoušení horní a spodní přírubu "zhranatím" podle těla motoru, na zadek dám desku na připevnění a na boky a předek nějaký rámeček aby se zakryly profrézované díry. To vytisknu na 3D tiskárně. Je mi jasné, že tato úprava má svá slabá místa a to hlavně frézování povrchu statoru který není rovný, ale od výroby má všechny 4 rohy stočené cca r40mm a na ně se dá hodinkama chytnout. Mě se to podařilo v jedné stovce. Časem přidám další reportík.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

2. 9. 2019, 3:48

hezký hranatas . jsem zvědavý jak dopadne tvétestování , ono většinou je dost problém s hřátím spodního ložiska které generuje víc tepla než stator .
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

2. 9. 2019, 3:53

Hezkýýý!
Díky, že ses podělil.
Napadá mě, jestli by se ten futrál nedal naohýbat z 3-4mm hliníkového plechu. Pak by se tomu daly udělat i uši, za které by se to chytlo na osu Z.
To Tvoje řešení s jeklem je lepší v tom, že je vodotěsné (na rozdíl od toho, kdyby se to ohnulo z plechu, pokud by se tedy nesvařil). Takže na ten Tvůj jekl by se dal nasadit ještě další jekl třeba 95x95mm a do prostoru mezi nimi nahnat vodu.

Trochu mě překvapilo, že jsi frézovat ty statorové plechy. To bude na frézování dost hnusný materiál, ne? Je to asi nějaká křemičitá ocel. Není to spíš tak na pilník nebo na brusku?

Každopádně pěkné.
lubbez
Příspěvky: 3147
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

2. 9. 2019, 6:27

To zakomponování do toho jeklu beru jako největší plus. Původně jsem to chtěl dát do dvou U profilů, ale takhle mi to přijde perfektně tuhé a hlavně to má všude ty správné rozměry a kolmosti. Frézování trafoplechů je úplně bez problémů. Jde to jako nerez, akorát musí fréza ubírat směrem do těla abys neodloupnul krajní plechy. Jinak celé jsem to dělal 16mm tvrdokovovou hrubovací frézou.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“