Vřeteno ATAS s ER 16

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

9. 12. 2019, 1:28

Ten vodný blok je spravený zle, má strašne malú plochu. Vo výkonových meničoch a podobných veciach sa používa niečo takéto.
Přílohy
78527325_557161901527161_2733439374699003904_n.jpg
Tos C45-2000
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 12. 2019, 4:53

lubbez píše: 9. 12. 2019, 12:56 Atas - poslední info, úpravu považuji za hotovou...
Je fajn, žes to zprovoznil do dobrého stavu.
Už jsem si to moc nepamatoval, tak jsem si teď zpětně pročetl tohle vlákno. Jeden človek ;-) Ti tam psal podrobný postup, jak bys pravděpodobně rychle došel k podobnému výsledku viewtopic.php?p=332935#p332935
Škoda, žes to tehdy nezkusil.

A tentýž člověk Ti psal, že štítkům na motoru od Atase se nedá věřit.

Je fajn, že Ti to teď jede. Zůstaneš doufám u Atase.
(ne, nejsem dealer ani akcionář, jen patriot)
lubbez
Příspěvky: 3154
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

9. 12. 2019, 6:45

Jistě že zůstanu u Atase, proto jsem to dělal. Samozřejmě předělam i tu 500W verzi, neb taky nejde provozovat při max. otáčkách. Snížit napětí byl vcelku jasný nápad. Já ale chtěl vědět, jestli je to OK, nebo ne. Kdyby MEZ Náchod publikoval alespoň náznak informace bylo by to jiné. Co bys dělal ty, kdyby sis koupil elektro auto s deklarovaným dojezdem 100 kilometrů a ono ujelo jenom 70? Prostě by ses pídil proč. Nemluvě o tom, informaci že vřeteno dává 750W při 3x180V mám až od packy v soukromé zprávě. Prostě jsem tak naučenej, 18 let jsem dělal ve fabrice elektroniku pro vojáky a vojenskej kontrolor nedal na dojmy, ale na dokumentaci. :-( Ale jinak jsem rád, že to funguje a hlavně ta teplota je o 12 stupňů nižší než u té 500W verze.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 12. 2019, 7:11

Už jsem to víckrát psal.
V tom Atasu prostě pracují mimozemšťané. Takže na ně nemůžeš uplatňovat běžná pozemská měřítka.

Ale dělat dobrá vřetena za slušnou cenu je na jejich rodné planetě naučili. Takže jim neznalost běžných lidských zvyků budiž odpuštěna.

***********

Ještě poznámka: já Ti tam právě psal, tak to vhodné napětí změřit. Ono to možná nebude zrovna paušálních 180V u všech výrobních sérií. Třeba Milan199 psal, že jemu to při 230V nehřeje. Takže proto je (zvlášť u výrobků Atas ;-) ) lepší si to změřit.
Milan199
Příspěvky: 2925
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

16. 12. 2019, 9:47

Tak jsem dokončil mechaniku srážečky na velmi malé díly :
Výstřižek.PNG
Motor je Atas 500W s ER 16 bez úprav. Kupodivu od výrobce excelentně vyvážen a házivost dutiny pod 0,005 /měřeno kalibrem/.
Umožňuje srážet hrany 0 až 3 mm se sklonem 15°až 45°.

Nástroj je stopková fréza pr 10 nebo 8. Většinou s v dílně vyskytují frézy s uštípanými rohy nebo otupenou částí tak do 2 mm od čela a tady se využije ten "zbytek" ostří. Navíc se dá v kleštině vysunout a využít další kousek ostří.

Stolek // to Včko // je z nástrojovky 19312 kalené na 56 HRC a plasmově nitridován. Kluzné díly Al-bronz, trapézáčky 19550 /nekalené/. Ostatní jsou hlazenkové profily.

Asi tři hodiny jsem se pokoušel "ukecat" 0,2 kW Yaskavu aby mi s tím točila, ale nezadařilo se. Takže tam půjde osvědčené Teco 0,75 kW.
Otáčky od 2000 / na nástrojovky / po 12000 na Al.

Takže kromě skříňky na měnič je nutné ještě dodělat "šuplík" na špony, protože pokud nebude připojena na odsávání, dokáže odjehlovačka vygenerovat neuvěřitelné množství šponek.
lubbez
Příspěvky: 3154
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

10. 10. 2023, 9:38

Tak jsem asi ve finále.
Hranaté vřeteno ATAS 750 + FM Starvert 1hp
Naměřené hodnoty: 6000 ot/min , 52V, 2,9A , motor nepatrně vlažný. 12000 ot/min , 92V , 3,1A , motor trochu teplý. 18000 t/min, 136V , 3,3A a teplota motoru 55°C. 24000 ot/min, 174V , 3,8A teplota motoru 66°C. Vřeteno jelo naprázdno, před každým měřením cca 15-20 min na otáčkách. Při těch 24000 ot/min bylo hlasité asi jako klasickej Atas s vrtulkou na 6000 ot/min. Když jsem měnil otáčky z min na max a zpět narazil jsem okolo 18000 na náznak rezonance jinak vše OK i při ma otáčkách je ložisko chladnější než stator. Nemám bohužel thermokameru a měřič hluku pro přesné měření.

Mé nastavení:
nejdříve H93-1 restart
rampy ACC-2 a DEC-3 sekundy
F2-0
F21-400
F22-400
F24-1
F25-400
F39-80% výst napětí
H30-0.75 výkon
H33-5 jmenovitý proud
H36-75 účinnost
H40- skalární řízení
H41-autotuning
I3-1
I5-400
------------------
nastavení ovládání jsem měl pro zkoušení celé z panelu, ve stroji to bude relé na Start-Stop, na panelu Otáčky a řízené potenciometrem z panelu.
:mrgreen:
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5219
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

10. 10. 2023, 10:00

lubbez píše: 10. 10. 2023, 9:38 Tak jsem asi ve finále.
Hranaté vřeteno ATAS 750 + FM Starvert 1hp
Naměřené hodnoty: 6000 ot/min , 52V, 2,9A , motor nepatrně vlažný. 12000 ot/min , 92V , 3,1A , motor trochu teplý. 18000 t/min, 136V , 3,3A a teplota motoru 55°C. 24000 ot/min, 174V , 3,8A teplota motoru 66°C. Vřeteno jelo naprázdno, před každým měřením cca 15-20 min na otáčkách. Při těch 24000 ot/min bylo hlasité asi jako klasickej Atas s vrtulkou na 6000 ot/min. Když jsem měnil otáčky z min na max a zpět narazil jsem okolo 18000 na náznak rezonance jinak vše OK i při ma otáčkách je ložisko chladnější než stator. Nemám bohužel thermokameru a měřič hluku pro přesné měření.
Infrakameru mužu pujčit, hlukoměr nevedu
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8907
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

10. 10. 2023, 10:08

Hranatý Atas je tento?

Obrázek

U těch nízkých otáček by bylo zajímavé, kdybys mu naložil větší napětí a sledoval, jak to snáší, při hodnotách výše to asi nebude mít dostatečný výkon.

Milan199: tvůj post mi nějak unikl, krásná mašinka! 👍
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
lubbez
Příspěvky: 3154
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

10. 10. 2023, 10:55

Ano toto je finální podoba upraveného Atasu. Tohle jsou výsledné funkční parametry. Původně jsem měl při malých otáčkách 72V, vřeteno se hrálo skoro na 60°C, ale už při 18000 jsem se dostal na 88°C. Tak jsem začal snižovat napětí. Jinak je tam ER16, tedy max. průměr 10mm. Počkám až na reálné obrábění a pak uvidím.
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2264
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

10. 10. 2023, 11:11

Milan199 píše: 16. 12. 2019, 9:47 Tak jsem dokončil mechaniku srážečky na velmi malé díly :

Výstřižek.PNG

Motor je Atas 500W s ER 16 bez úprav. Kupodivu od výrobce excelentně vyvážen a házivost dutiny pod 0,005 /měřeno kalibrem/.
Umožňuje srážet hrany 0 až 3 mm se sklonem 15°až 45°.

Nástroj je stopková fréza pr 10 nebo 8. Většinou s v dílně vyskytují frézy s uštípanými rohy nebo otupenou částí tak do 2 mm od čela a tady se využije ten "zbytek" ostří. Navíc se dá v kleštině vysunout a využít další kousek ostří.

Stolek // to Včko // je z nástrojovky 19312 kalené na 56 HRC a plasmově nitridován. Kluzné díly Al-bronz, trapézáčky 19550 /nekalené/. Ostatní jsou hlazenkové profily.

Asi tři hodiny jsem se pokoušel "ukecat" 0,2 kW Yaskavu aby mi s tím točila, ale nezadařilo se. Takže tam půjde osvědčené Teco 0,75 kW.
Otáčky od 2000 / na nástrojovky / po 12000 na Al.

Takže kromě skříňky na měnič je nutné ještě dodělat "šuplík" na špony, protože pokud nebude připojena na odsávání, dokáže odjehlovačka vygenerovat neuvěřitelné množství šponek.
Moc pěkný. Tohle mi nějak uteklo. Teď mám ve vývoji něco podobnýho na magnetku - broušení boční hranou kotouče. Co tam máš pls za ATASe? To využití fréz se mi líbí.
Milan199
Příspěvky: 2925
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

10. 10. 2023, 2:44

to staník

Je tam Atas 500 bez úprav. Funguje to parádně. Ty frézy se dají povysunout v kleštině a využijí se "do mrtě". Dělal jsem pak ještě typ bez toho naklápění s delším stolem.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“