Vřeteno ATAS s ER 16

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

3. 9. 2019, 9:44

První ranní info. Ta sedmpade je fakt sračka teplá. Bez chlazení to nepůjde. Při 100Hz a bez zátěže se zastaví teplota po 11 minutách na 84°C. Je to záležitost vinutí. Paradoxně spodní ložisko je chladnější než to horní malé (24000 ot/min) a to mluvím o teplotě "vlažné". Samozřejmě i gradient je celkově pomalejší než s původním obalem. Teď zkusím foukat.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6944
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

3. 9. 2019, 10:50

hele tak to máš hodně blbě naladěný měnič , v jakém jedeš režimu ?
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

3. 9. 2019, 11:04

Nevím proč bych měl mít blbě nastavenej měnič, když mi ho nastavoval přímo měničovej technik ve firmě. Jedu samozřejmě ve skalárním režimu. Když tam dám 500W Atase, tak vše jede jak má.

V mezičase jsem zvládnul 3 další měření. Opět při 100Hz a ofukem 12V větráčkem z PC zdroje je ustálená teplota 44°C, při 250Hz je ustálená teplota 77°C a při 400Hz po 8minutách 90°C a pak jsem to vypnul.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6944
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

3. 9. 2019, 11:51

mě těhle vřeten prošlo rukama několik a žádné takto netopilo . to že to nastavoval technik freconu neznamená že to musí být stopro dobře .
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

3. 9. 2019, 1:04

Na skalárním režimu toho není moc co zkazit. A když mu to s 500W jede OK, tak zřejmě má napětí a sklon křivky U/f nastavený dobře.
Já jsem teda taky slyšel, že ty 750W modely hřejou výrazně víc než 500W. Mimochodem proto jsem si tehdy pro sebe koupil právě model 500W.
Asi by stálo zato zkusit na té 750W udělat pár měření. Jednak za chodu (spotřeba naprázdno, proud naprázdno, účiník), ale i staticky (ohmický odpor vinutí, indukčnost vinutí).
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6944
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

3. 9. 2019, 6:26

když jsem s tímhle vřetenem nastavoval lenzácký měnič tak stačil rozdíl 10v u jmen napětí motoru a teplota šla dolu o skoro 20°C. a i proud naprázdno slušně klesnul .
Jinak to vřeteno je dělaný třídě F takže nějakých 100°C na vinutí je celkem ok .
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

4. 9. 2019, 8:44

Je fakt, že technické informace o tomhle vřetenu jsou prakticky žádné. Jediné co se ví, že se hřeje jako kráva. V náchdě u výrobce jsou všichni asi Fučíci, protože ani neceknou. Protože nejsem měničovej odborník, šel jsem tam, kde se jako odborníci jeví tedy do Freconu. Jejich technik, potažmo i servisák je u vývoje FM 20 let. S 500W Atasem byl hotovej za 10 minut a vše OK, ta 750W varianta prostě hřála. Pokud porovnám 500 a 750W verzi, jsou rozměrově naprosto stejné, ale ta 750 má asi silnější dráty na vinutí a bude jich mít od oka míň. Tady mi alespoň podle mé staré hlavy přijde, že mám o polovinu ztrátového tepla víc, než u 500W verze a když k tomu vezmu tu blbou kounstrukci, tak je vše jasné.
Protože vřeteno jako takové nejsem kvůli teplotě schopnej provozovat (tedy spíš nechci), tak jsem ho použil jako přípravek na "zhranatění" a vyzkoušení dalších postupů při rekonstrukci. Jak jsem psal, mám ještě dva 500W Atasy a ty jedou bez problémů, ale dost mě irituje ta jejich tloušťka a samozřejmě i relativní složitost montáže na osu Z. Teď připojím vodní chlazení a budu testovat dál. Protože voda je už ten maximální level, nebudu ho nijak šetřit. Motory jako takové jsou pro mě velká neznámá, sice znám pricipy a vím jaký je rozdíl mezi synchro a asynchro ale to k nějakému serioznějšímu "výzkumu" nestačí. Nevím, jak by se motor choval, pokud by měl mezizávitový zkrat, ale předpokládám zvýšenou teplotu, jen nevím jak moc. Protože to je opravdu "výzkum" a zábava společně, tak buď to dá, nebo ho nechám převinout a upravím počet závitů. :-)
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6944
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

4. 9. 2019, 8:56

verze 750w , není stejně velká má o 15mm delší svazek - tz že je vyšší - údelší
Milan199
Příspěvky: 2932
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

4. 9. 2019, 10:30

to lubbez k prehrivani A750 :
Taky bych se priklanel k tomu blbe nastavenemu menici. A750 provozuji asi 15 a nektere jedou v nepretrzitem provozu v automotivu. Je pravda, ze dobre nastaveni neni nijak snadne. Dulezite je take dobre zabehnout loziska. To je prace na cely den !
Menice nastavuji tak, ze zacnu s max napetim okolo 150 V. Pokud mas menic lepsi kategorie nastav max proud na cca 1,3 A. Motor nech asi 15 min bezet naprazdno, az se stabilizuje teplota. Pak pridavejj tak po 5 V az zacne teplota narustat prez 65 st tak mas vychozi parametry.

Maly dotaz. Co ti vadi na montazi ? To uchyceni na prirubu povazuji naopak za dokonale a zachoval jsem jej i u vsech stupnu uprav Atase.

Co povazuji za nejslabsi je chlazeni. Tu vrtulku i "hrnec" vetsinou okamzite vyhodim. Pokud potrebuji vyssi vykon poustim prez redukcni ventil a skrtici ventil tlakovy vzduch dovnitr motoru. Motor je zaroven pretlakovan a nedostane se do neho chladici kapalina a spony.

Ta tvoje konstrukce " hranateho" Atase mi prijde sympaticka, ale dej pozor na rovnobeznost cel, jinak ti budou horet loziska. Pri prestavbe Atase na vretenova loziska brousim puvodni plast na rovnobeznost do 0.005 mm !
Milan
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

4. 9. 2019, 4:33

Milan199 píše: 4. 9. 2019, 10:30 ... Pak pridavejj tak po 5 V az zacne teplota narustat prez 65 st tak mas vychozi parametry ...
A jak Ti to prosím napěťově vychází při maximální frekvenci?
Tohle by (podobně jako informace od Packy) ukazovalo, že Atas špatně spočítal indukčnost statorového vinutí a navrhl ho pro nižší napětí nebo pro vyšší otáčky. Asi už konstruktéři spěchali na oběd a nechtělo se jim to počítat, tak to střelili od boku.
Já 750W variantu nemám, takže to nezměřím.

K té kolmosti čel a tím zátěži na ložiska: asi si s tím měl problém, když píšeš, že si to dodatečně brousíš. Dalo se to prosím změřit i předem, jestli se budou ložiska hřát, nebo až podle výsledků v praxi? Myslím změřit třeba siloměrem odpor otáčení hřídele nebo změřením času volnoběžného doběhu vřetene z definovaných otáček (samozřejmě vše porovnáním s hodnotami u optimálního vřetene).

Díky.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6944
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

4. 9. 2019, 5:05

to vřeteno má v realu o dost vyšší výkon než co se uvádí, myslím že původně mělo být ve statoru i víc závitů , ale né vždy je teorie plnění drážky shodná s tím co se dá na stroji do statoru vtáhnout . Každopádně zákazníkoj který si vývoj obědnal to tak vyhovovalo -(bud nuceně chladí nebo má snížené napětí ) a tak to prostě zůstalo , a at..s to nabízí jako hoby program. Kadžý kdo trochu rozumí měničům nastaví tabulkové hodnoty a pak podle citu doladí . Dnes jsem kouknul do nastavení mého měniče , a mám to trochu očůraný tím že mám jako nom frekvenci vřetene nastaveno 600hz , tudíž při 400hz to má nějakých 190v. A ještě je dobré pokud to měnič dovolí poladit uf křivku aby měla nelinearní průběh . do nějakých 100hz mám zvýšené napětí o cca 30%. Takto jsem to odladil když jsem poteřboval závitovat do plastu asi 800 děr 4m závity .
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

4. 9. 2019, 6:53

Nižší maximální napětí by celkem nebyl žádný problém, stejně k tomu má každý měnič. Ale musí se to vědět. A získat nějaké technické informace z Atasu je opravdu asi nereálné. Kontaktoval jsem je několikrát (mailem a osobně na několika veletrzích), ale přes příslib dodání informací jsem nikdy nic nedostal. Oni je zřejmě ani sami nemají. Tedy aspoň nějaké to oddělení, kam se případná žádost dostane.

Ona vůbec ta firma navenek působí tak trochu jako socialistický dinosaurus. Tradičně se zúčastňují spousty veletrhů (minimálně strojírenský a Ampér, kde je vždy vidím). Ale všude mají stejnou expozici už aspoň 20 let. Včetně pojetí, které bylo moderní právě tak před těmi 20 roky. A podobně působí i to osazenstvo na stánku. Opravdu to vypadá, jako by se u nich zastavil čas.
Přijde mi to skoro škoda, protože třeba ta vřetena jsou podle mě opravdu dobrá. A zřejmě i jejich další výrobky nebudou špatné. Jen jim nikdo nesdělil, že už nemáme nedostatkovou ekonomiku ale naopak přebytkovou, kde je třeba i trochu tlačit prodej.
Milan199
Příspěvky: 2932
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

4. 9. 2019, 6:56

to mex :
Atas 750 asi opravdu nema impedanci vinuti navrzenou optimalne.Jsem po operaci kolene a do dilny nevylezu jeste par dni. Pak to ale zmerim. Jenom co si pamatuju tak menic 2,2 kW dokaze A roztocit kdyz se nastavi max napeti na 190 V. Jinak vyleti na proudove pretizeni. Autotuning nameril tusim 8,4 A na fazi a to neslo pouzit. Pokud chci od A vykon ve vyssich otackach roztocim ho na nizsi napeti a pak mu zmenim pres Modbus parametry.
Brzda uz je skoro hotova a bude nutne vymyslet jak a co merit. Budu rad za napady a podnety.

K te geometrii.:
Pokud jsou v A pouzity standardni jednorada loziska, tak to urcite nesrovnalosti geometrie snese. Jakmile se ale presadi treba predni celo na vretenova kosouhla loziska, tak ty zadne vyklopeni nedaji a lamou to proti zadnimu. To se vysype za par hodin provozu. Obe cela vyrabim nova a diru lozisek a prirubu delam na jedno upnuti. Po montazi kontroluji, zda cela bezi mikrometrem. U posledniho typu A jsem uz pouzil na stazeni cel 4 svorniky misto puvodnich dvou.
Obavam se, ze merit odpor hridele jako verifikaci geometrie nebude dobre. Odpor vazeliny v novem lozisku bude radove vyssi a po zabehu uz bude lozisko poskozene. Posilal jsem ti kdysi fotku mechaniky ATCAtasu a na ni snad byly citelne specifikace lozisek. Ta doplnkova pismenka mimo jine znaci i spec vazelinu pro vysoke otacky. Klidne to zverejni, ja to nyni nemam u sebe.
Omlouvam se za tu diakritiku, ale datlim to na tabletu.
Milan
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

4. 9. 2019, 8:32

Tak to už je jiná. Já mám nastavené na FM min 100Hz max 400Hz a napětí při max 220V. Na tohle mi bez problémů funguje 500W Atas a tak jsem tu 750W potvoru zapnul místo ní. Ta souosost ložisek mi taky dělala trochu vrásky, ale použil jsem stejnou technologii jako výrobce, osazená čela těžce vsunutá do těla s drážkou. Použil jsem 160mm 4 paknovku, všechny rohy profilu jsem dostavil na hodinky aby tělo bylo opravdu rotační. To je ale hranice mých možností. Nepředpokládám, že bych dával dvojitá ložiska, opět to pravděpodobně přesahuje mé možnosti. Spíše jsem uvažoval nad přidáním axiálního ložiska místo vrtulky, ale to je taky spíš teorie. Momentálně jsem nadšenej z tichého chodu i na maximální otáčky. Jinak mám pocit, že to horní malé ložisko je o něco teplejší než spodní. Na tom 500W Atasovi jsem měnil ložisko po skoro třech letech a dal jsem tam FAG. Po 15 minutách už jelo krásně lehce a i při delší práce - 1 hodina, je vlažné.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

4. 9. 2019, 10:34

To je ta fotka, o které psal Milan199, že ji sem mám přilepit.
20190808_111430.jpg
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“