Zaklad frezky

krytí posuvových šroubů a jiné věci spojene s tématem
bronek999
Příspěvky: 521
Registrován: 6. 3. 2014, 6:50

14. 10. 2014, 9:40

Tak som to prekreslil na realnu velkost profilov, po dva voziky na kolajnicu a spodne lineary som otocil.
Funkcne plochy sa ofrezuju do roviny a profily sa spolu zoskrutkuju. Ked bude vsetko hotove tak zaliat nejakou hmotou.
Teraz je to nakreslene v mierke. Kde to ma este slabiny?
Přílohy
Freza1.jpg
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1173
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

14. 10. 2014, 10:12

bronek999 píše:...neviem co si predstavujes pod "středový díl stolu letmo"...
V podstatě to, že se středový díl křížového stolu, přesněji vertikální síla, v jeho krajní příčné poloze přesune mimo (před / za) vozíky.
Bez názvu.png
Bez názvu.png (11.72 KiB) Zobrazeno 9222 x
U toho tvého posledního řešení (s kolejnicemi dole tj. na rámu) tento případ nenastane. Respektive ano, ale jen u podélného (X) posuvu, čemuž se kvůli rozměrům lze jen těžko vyhnout (koneckonců tak jak to máš teď, v podstatě mají dispozičně konvenční frézky u křížového stolu s rybinovým vedením).
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
PBr
Příspěvky: 941
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

14. 10. 2014, 12:06

Odporucam este zakreslit realne radiusy na tych jakloch, pri 10mm hrubke steny to uz moze celkom klamat...
el_fuego333
Příspěvky: 618
Registrován: 10. 2. 2009, 6:21

14. 10. 2014, 7:48

2 veci:
1. ako si spomenul ten web s profilmi, mrkol som tam, maju tam aj profily tahane za tepla a tie su aj v hrubke 16mm.
Tie budu lepsie, a myslim ze tahane za tepla budu na tento ucel vhodnejsie (ale toto prenecham odbornikom).
2. overil by som si, ci sa tie voziky budu dat takto proti sebe zmontovat - ci sa diery na skrutky nebudu navzajom kryt tak, ze to bude nezmonovatelne. ak ano, budu musiet byt inak rozmiestnene - sirsi posuv pre spodnu osu stola.
Poloboh vetra a mora, hrdina mužov.. radikalny ultra heterosexual
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

14. 10. 2014, 8:16

taky si tam nakresli matici ta je obvykle vyšší než lineár tak aby jsi se pak nedivil, ta destička křížového stolu je podle mě jak nic.. když do toho zafrézuješ vozíky přiděláš nějaké přítlačné lišty tak to je prostě málo..o tom že to nepůjde asi smontovat už tady někdo psal.. rovněž ve stádiu návrhu navrhni kam ti poletěj špony a emulze a vymysly nějaké krytování.. ať to pak není nějakej kompromis.. jinak já bych na to šel uplně obráceně zalejt nějaké "masivní plocháče a pak teprve obrábět už zalitej celek.. pak ani nepotřebuješ takové hovadské jakly...
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
bronek999
Příspěvky: 521
Registrován: 6. 3. 2014, 6:50

15. 10. 2014, 7:02

Re : V podstatě to, že se středový díl křížového stolu, přesněji vertikální síla, v jeho krajní příčné poloze přesune mimo (před / za) vozíky.
os obrabania bude vzdy v strede vozika(vozikov). Takze letmo to nebude nikdy.

Voziky sa budu dat zoskrutkovat. Dva na sebe otocene o 90 stupnov presne ostane miesto na skrutku. Zafrezovat foziky? pocital som s tym ze len zrovnam dosku do roviny?
Tak ubudne len par desatin. Vyska vozika s linearom je 50mm, takze matica by tam laa vojst v pohode. Nevraviac o tom ze v pripade nudze sa da odfrezovat material aj hore aj dolu.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

15. 10. 2014, 7:17

standartně jsou kolejice i vozíky zafrézované a přitlačené k referenční hraně, aby to drželo nějakou rovinu a bylo to taky odolné otřesům nárazům atd.. pokud to jen tak položíš na rovnou desku a sešroubuješ je to zbytečná práce.. pohledej manuál k lineárům a nebo projdi diskuze uvidíš.. ale stejně si to nakonec uděláš jak chceš..
lineár s vozíkem má na vejšku 50mm? to máš velikost 35? to je řádné hovado.. a šroub k tomu budeš mít jakej?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
el_fuego333
Příspěvky: 618
Registrován: 10. 2. 2009, 6:21

15. 10. 2014, 9:01

Pre ulozenie linearov urcite mrkni na manual vyrobcu, je to tam do detailov napisane, jak kolajnica, tak vozik. Tam nespekuluj, lebo linearne loziska rychlo znicis.
Poloboh vetra a mora, hrdina mužov.. radikalny ultra heterosexual
bronek999
Příspěvky: 521
Registrován: 6. 3. 2014, 6:50

17. 10. 2014, 9:59

zase som sa nieco naucil. Vyrobca odporuca X sposobov uchytenia (upinacia doska,skrutky,zverna doska, ihlove valceky,...) Ktory sposob uchytenia linearov je jednoducho preveditelny v amaterskych podmienkach? Disponujem frezou. Zatial ma napadlo jednu stranu opriet o ofrezovanu hranu a druhu pritlacat kolmou skrutkou cez nejaky pomocny plochac priskrutkovany a skolikovany k tym hrubostennym profilom. Profily maju hrubku 12mm a nie je tam moc materialu na hlboke zafrezovanie. Aj tie ihlove valceky vyzeraju jednoducho v kombinacii so zapustnou skrutkou.

Este ma zarazilo ze v navode su obe kolajnice oprete o nejaku definovanu hranu ale iba jedna rada vozikov je tiez opreta o definovanu hranu. Takze druha rada vozikov sa prisposobi rozteci kolajnic.
Pre mna by asi bolo jednoduchsie pevne definovat obe rady vozikov a jednu kolajnicu nechat len priskrutkovanu bez nejakej opornej hrany. V navode o tom vyrobca neuvazuje.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

17. 10. 2014, 10:20

Koleje nejsou úplně rovné ani z výroby, prostě se ohýbají. Tedy je důležité je srovnat a ne jen jednu ale i druhou.
Je sice možné dát jednu k liště a druhou dorovnat na hodinky a dotáhnout, jenže to není nic moc optimální. Naopak když jsou lišty rovné vozík stačí dotáhnout a je hotovo.

Vše je ještě otázka sil. Při vřetenu 1,5kw / 24.000ot to je nepatrné zatížení oproti např 5kw / 3000ot. Na stroji je stejný typ kolejí, ale každé vyžaduje jiné uchycení.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

18. 10. 2014, 7:56

viz moje předchozí poznámka ta tvoje deska je slabá.. nevymejšlej nesmysly jak to nacpat do slabé desky ale vyměň ji za adekvátní sílu.. cca 40mm, vždycky jsou uchyceny dva lineáry a jen jedna řada vozíků, je to z důvodu že nikdy neuděláš nic tak přesně.. udělat dvě dorazové hrany pro lineáry není problém jestli budou od sebe třeba 250 nebo 249,99 nebo 250,01 je fuk na druhé sraně uděláš jednu hranu pro vozíky zapřeš se a ty druhé se "uloží sami" a budou přesné podle kolejnice.. takže budou zase třeba těch 250mm, když to uděláš to i to tak dole budeš mít 249,99 nahoře třeba 250,01 a už ty 2setiny budeš rvát.. a to je "slušná přesnost" realita bude mnohdy uplně jiná.. proto se to dělá takhle, pak je "uplně jedno" jak se to udělá, jde jen o rovnoběžnost, kterou zajistí bruska na jedno upnutí..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1901
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

19. 10. 2014, 11:18

Ahojky :D :P
přidám sem jen fotky ,jak vypadá profesionálně navržený křížový stůl od THK
Vše okolo řekl RaS , je to dobře vidět jak to dělají
Problém jak to zakrytovat je docela závažný a rozhoduje o použitelnosti stroje .
THK AX 200.jpg
AX2025P6.pdf
(102.45 KiB) Staženo 422 x
THK AX2025 P6Y_1B.jpg
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3536
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

20. 10. 2014, 2:00

takze ani to dotlacovani linearu k referncni plose neni potreba, kdyz to ani profici nedelaji, to je dobre vedet, az zas nekdo bude delat bububu :)
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1901
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

20. 10. 2014, 2:23

Ahojky :D :P
oni to dělají postupem utahování šroubů na moment a také proto jsou šrouby pevnostní 12.9 8)
Sestava stolu má cca 120kg pro rojezdy X=250mm,Y=250mm ,deska je dlouhá 500mm
Jsou to pojezdy z mého stroje kde Z=200mm ,AC serva Yaskawa 200W
A pro zasmání Vám všem prozradím že jsem zcela na začátku našla u Vltavy "Larseny"-štětovnice protože měly hezký tvar a silnou stěnu :lol: :roll: :oops: :twisted: :mrgreen:
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7201
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

20. 10. 2014, 3:46

filla píše:takze ani to dotlacovani linearu k referncni plose neni potreba, kdyz to ani profici nedelaji, to je dobre vedet, az zas nekdo bude delat bububu :)
já bych si tak jistej nebyl
díry pro šrouby v lineárech můžou mít kuželové dno, do toho šroub s kuželovou hlavou, osy závitů v té základní desce o dvě desetiny posunuté směrem k té referenční hraně a z toho obrázku poznáš kulový
můžou to ke hraně přitlačovat nějakým přípravkem při montáži
tu hranu by tam jen tak pro srandu nedělali, stojí to peníze
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „Ostatní mechanika“