Vhodnost použití příhradových konstrukcí(nýtové, sroubove, svařované)

krytí posuvových šroubů a jiné věci spojene s tématem
Odpovědět
Noname24
Příspěvky: 3
Registrován: 2. 1. 2020, 3:53

2. 1. 2020, 7:18

Dobrý den,

doufám, že jsem vybral to nejbližší možné téma, pokud ne tak se omlouvám ale vážně už nevím kde hledat a myslím si, že by mi k tomu mohl někdo říct více.

Momentálně se učím na zkoušku ze základů strojnictví, kde je zahrnuta statika, pružnost pevnost a části strojů. Mohl bych se tu asi na dvacet stránek vybrečet, jak nemáme dostatečné materiály a látky na semestr až až a plno dalších věcí, které nikoho nezajímají. Jen chci upozornit, že jsem tomuhle předmětu dal maximum, takže odpovědi typu, že nemám být líný a pořádně hledat budou trošku mimo, protože už jsem hledal a rád bych to měl vypsané správně a už měl od toho klid.

Potřeboval bych pomoc s otázkou:
Porovnejte vhodnost použití, v technických aplikacích, příhradové prutové konstrukce svařované, nýtované a
šroubované.
btw přijde mi že ta otázka je i divně položená nicméně je to snad jasné.

Momentálně mi je jasné, že ty prutové konstrukce můžou být mosty, střechy, lávky, sloupy el.vedení, letadla ale jako kdy a na co je výhodnější použít tyto typy spojení ve styčnicích mi moc jasné není.
Dále vím, že svařované jsou dosti levnější. Myslím si že ale budou náchylnější na namáhání tedy nebudou tolik pevné. Dále nýtove spoje se používají v letadlech ale proč a jiné důležité věci mi unikají.

Za každou smysluplnou odpověď děkuji.
Uživatelský avatar
Andy V
Příspěvky: 186
Registrován: 17. 8. 2016, 11:46
Bydliště: Rakovnicko

2. 1. 2020, 7:39

Nejsem odborník, ale podle mě je to takto:

Nýtované v letadlech kvůli tomu, že lépe zvládají teplotní roztažnost bez poškození spojů. Další oblasti nevím.

Svařované konstrukce jsou levné a využil bych je u konstrukcí, kde se předpokládá dlouhodobá služba. Jako ty mosty. Prostě stavba, která bude na místě desítky let nebo déle.

Šroubované konstrukce například na haly, kde je pak možnost halu i přesunout na jiné místo.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10104
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

2. 1. 2020, 7:58

Andy V píše: 2. 1. 2020, 7:39 Nejsem odborník, ale podle mě je to takto:

Nýtované v letadlech kvůli tomu, že lépe zvládají teplotní roztažnost bez poškození spojů. Další oblasti nevím.

Al slitiny používané na draku letadla jsou většinou nesvařitelné ,tak že buď nýtovat nebo lepit .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7176
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

2. 1. 2020, 8:07

na smysluplnou otázku odpověď
nýty (mimo letadla) historicky nejstarší, používalo se masově v době kdy svařování v dnešní podobě neexistovalo, tj. do cca první poloviny 20 stol.
nebyly stroje (svářečky, technologie, materiály se zaručenou svařitelností atd)
snýtovat lze skoro cokoli bez ohledu na materiál
bylo to pracnější a dražší než svařování
dnes jen při opravách historicky cenných věcí
svařování - dnes 99% běžných konstrukcí, je to lacinější, je díky materiálům se zaručenou stabilní jakostí atd zaručený výsledek
šroubování - dražší než nýty, používá se dnes pouze pro spojení jednotlivých snadno vyrobitelných transportovatelných částí velké konstrukce na stavbě
velké konstrukce jsou sešroubované z menších dílů, i po finálním nátěru
správně provedený spoj všemi třemi metodami je z hlediska pevnosti rovnocenný
edit - ještě jedna technologická připonínka
když prvek svařované konstrukce ustřihneš o 10mm delší nebo kratší, plácneš ho na styčníkové plechy a přivaříš, tak to funguje úplně stejně
když díra pro nýt bude o 2 mm vedle tak máš problém
spoj prvků ve styčném bodě se při výpočtu považuje za kloubový spoj, i když je to svařenec - a) by to nešlo spočítat, b) v praxi to vychází stejně
...
letectví - konstrukce se zásadně nýtují
neovlivní to z hlediska struktury materiál, nevnáší pnutí, je definovatelná únavová pevnost atd
pevnostní letecké materiály (dural) nelze svařovat
svařitelné Al slitiny zase nemají potřebnou pevnost
spoj několika tenkých plechů - v letectví běžná konstrukce - snadno snýtuješ s jasně definovanými vlastnostmi, ale nesvaříš
....
pro zajímavost
před cca 20 lety spadla svařovaná příhradová konstrukce střechy v elektrárně v Opatovicích, byl to dost průser, bylo to v zimě a netopila půlka HK
byla to první takhle velká svařovaná příhradovina v CZ, ze začátku 50 let
lze dohledat na netu vyšetřovací zprávu
je to zajímavý čtení, dochovaly se k tomu i identity svářečů co vařili jednotlivé části, socialistické závazky a tak
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Grad
Příspěvky: 2073
Registrován: 13. 7. 2014, 9:32

2. 1. 2020, 8:25

Jak už bylo naznačeno jaká otázka, taková odpověď...
Řekl bych ale, že na to jdeš dobře. Sepsal jsi možné oblasti využití (dohledej z čeho a jak jsou konkrétně řešená) a kolegové zase naznačily možná kritéria hodnocení a pohledů... Takže nad těmi kritérii doporučuji se zamyslet z různých pohledů od požadavků možných zákazníků, přes samotné požadavky na konstrukci a její funkčnost, po technologii výroby a montáže a pak to hlavní ekonomiku...
Takže jde o klasické vicekriteriální hodnocení variant viz. https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADce ... za_variant
Noname24
Příspěvky: 3
Registrován: 2. 1. 2020, 3:53

2. 1. 2020, 8:29

Andy V píše: 2. 1. 2020, 7:39 Nejsem odborník, ale podle mě je to takto:

Nýtované v letadlech kvůli tomu, že lépe zvládají teplotní roztažnost bez poškození spojů. Další oblasti nevím.

Svařované konstrukce jsou levné a využil bych je u konstrukcí, kde se předpokládá dlouhodobá služba. Jako ty mosty. Prostě stavba, která bude na místě desítky let nebo déle.

Šroubované konstrukce například na haly, kde je pak možnost halu i přesunout na jiné místo.
Děkuji za odpověď.
S pozdravem
Noname24
Příspěvky: 3
Registrován: 2. 1. 2020, 3:53

2. 1. 2020, 8:35

testone píše: 2. 1. 2020, 8:07 na smysluplnou otázku odpověď
nýty (mimo letadla) historicky nejstarší, používalo se masově v době kdy svařování v dnešní podobě neexistovalo, tj. do cca první poloviny 20 stol.
nebyly stroje (svářečky, technologie, materiály se zaručenou svařitelností atd)
snýtovat lze skoro cokoli bez ohledu na materiál
bylo to pracnější a dražší než svařování
dnes jen při opravách historicky cenných věcí
svařování - dnes 99% běžných konstrukcí, je to lacinější, je díky materiálům se zaručenou stabilní jakostí atd zaručený výsledek
šroubování - dražší než nýty, používá se dnes pouze pro spojení jednotlivých snadno vyrobitelných transportovatelných částí velké konstrukce na stavbě
velké konstrukce jsou sešroubované z menších dílů, i po finálním nátěru
správně provedený spoj všemi třemi metodami je z hlediska pevnosti rovnocenný
edit - ještě jedna technologická připonínka
když prvek svařované konstrukce ustřihneš o 10mm delší nebo kratší, plácneš ho na styčníkové plechy a přivaříš, tak to funguje úplně stejně
když díra pro nýt bude o 2 mm vedle tak máš problém
spoj prvků ve styčném bodě se při výpočtu považuje za kloubový spoj, i když je to svařenec - a) by to nešlo spočítat, b) v praxi to vychází stejně
...
letectví - konstrukce se zásadně nýtují
neovlivní to z hlediska struktury materiál, nevnáší pnutí, je definovatelná únavová pevnost atd
pevnostní letecké materiály (dural) nelze svařovat
svařitelné Al slitiny zase nemají potřebnou pevnost
spoj několika tenkých plechů - v letectví běžná konstrukce - snadno snýtuješ s jasně definovanými vlastnostmi, ale nesvaříš
....
pro zajímavost
před cca 20 lety spadla svařovaná příhradová konstrukce střechy v elektrárně v Opatovicích, byl to dost průser, bylo to v zimě a netopila půlka HK
byla to první takhle velká svařovaná příhradovina v CZ, ze začátku 50 let
lze dohledat na netu vyšetřovací zprávu
je to zajímavý čtení, dochovaly se k tomu i identity svářečů co vařili jednotlivé části, socialistické závazky a tak
Myslím, že Vaše odpověď doplněná o odpovědi předtím bude zcela dostačující. Děkuji i za ty zajímavé věci navíc.
S pozdravem
Odpovědět

Zpět na „Ostatní mechanika“