Spalovací motor - 80% účinost, 16 kg, 120 koní

Grad
Příspěvky: 2073
Registrován: 13. 7. 2014, 9:32

9. 9. 2022, 12:17

Ještě to není hotové a první i jediný zákazník je US army :-)
https://www.garaz.cz/clanek/auta-histor ... u-21008855
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10104
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

9. 9. 2022, 12:32

Kdyby měl spalovák takovouhle účinnost tak elektrodebilita končí kvůli uhlíkové stopě lithiových baterii a uhlíkové stopě infrastruktury nutné k nabíjení EV, ale to asi nebude tak jednoduchý když už se do toho nasralo tolik peněz.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Grad
Příspěvky: 2073
Registrován: 13. 7. 2014, 9:32

9. 9. 2022, 12:41

Pokud se toho chytla americká armáda, mohlo by to být realistické.
Ovšem pokud to bude fakt reálné, tenhle zákazník může být i tím posledním. :wink:
jergus.balaz
Příspěvky: 1537
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

9. 9. 2022, 1:08

Obdobných projektov je kade tade, avšak skončia zadupane pod čiernu zem, lebo konzum. Tu je napr niečo aj z našich končín: https://zivot.pluska.sk/reportaze/co-st ... permotorom
BalazKovo.sk
t256
Příspěvky: 2820
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

9. 9. 2022, 2:14

jergus.balaz píše: 9. 9. 2022, 1:08 Obdobných projektov je kade tade, avšak skončia zadupane pod čiernu zem, lebo konzum...
Skonci protoze se vzdycky ukaze ze je tam nejaky hacek, nebo spis hak, ze je to jen podvod na investory apod.
Ver, ze kdyby neco takoveho opravdu fungovalo, naslo by se spousta lidi kteri by do toho vrazili prachy i mimo obor, zavodni staje by jim urvaly ruce byt i jen za prototypy apod. Ale zatim jen spousta tajnosti, obecnych frazi a konspiracnich kecu, coz jsou neklamne znamky podvodu.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 9. 2022, 3:04

Určitě by to mohlo fungovat. Jen bude možná třeba novelizovat pár zákonů. Ale to Evropský parlament dá.
Zřejmě by bylo třeba upravit zásady Carnotova cyklu, který stanovuje teoreticky nejvyšší dosažitelný výkon tepelného motoru. Případně ještě přesvědčit chemické palivo, aby hořelo při vyšší teplotě. No a pak ještě drobnost, zrušit omezení, že účinnost je vždy nižší než 1.
Ale když se chce, tak jde všechno.
Já to vidím optimisticky.
miv
Příspěvky: 773
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

9. 9. 2022, 8:04

Mex píše: 9. 9. 2022, 3:04 Určitě by to mohlo fungovat. Jen bude možná třeba novelizovat pár zákonů. Ale to Evropský parlament dá.
Zřejmě by bylo třeba upravit zásady Carnotova cyklu, který stanovuje teoreticky nejvyšší dosažitelný výkon tepelného motoru. Případně ještě přesvědčit chemické palivo, aby hořelo při vyšší teplotě. No a pak ještě drobnost, zrušit omezení, že účinnost je vždy nižší než 1.
Ale když se chce, tak jde všechno.
Já to vidím optimisticky.
Vidím Mexi, že máš již to správné progresivní myšlení. Ano - fyzikální zákony prostě přehlasujeme. Co nějaký Carnot, to byl určitě homofob a xenofob a odmítač očkování. Takže direktivně stanovíme novou účinnost na 120 procent.
Za EU komisi Věra Jourová.
:D
atlan
Příspěvky: 3343
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

9. 9. 2022, 8:41

Naco, pouzitim optimalizovaneho motora v hybridoch by sa toho dalo vela vyriesit, staci baterka s 50km dojazdom. Motor by mal k9ndtantnecotackyvtym padom optimalizavany na max ucinost. Ziaden problems volnobehom a prechodovym rezimom.
jergus.balaz
Příspěvky: 1537
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

9. 9. 2022, 10:18

Odporúčam prečítať napríklad také udupane experimenty, ako Ľahkou stopou, jednou nohou. Mestský moped mal 50tku motor s veľkým zotrvacnikom. Na križovatke motor roztacal zotrvacnik a za jazdy používal nazbieranu kinetickú energiu z časti na pohon. Autor jazdil na tom po Bratislave a jej okolí 20 rokov ešte v dobe minulého režimu.
Len tak po mimo pre zaujímavosť, poznal som človeka čo celý život venoval motošportu a napr jawu 250 upravil na výkon 80k, vývoj a prototyp predal jawe a tým to celé skončilo. Bežne jeho dvojtaktne motory dosahovali otáčky do 40t.
BalazKovo.sk
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 9. 2022, 10:44

Akumulace energie do setrvačníku bylo kdysi velké téma. Tehdy ještě na papíře. Ne jako teď, kdy by se to "konstruovalo" v Powerpointu.
Fyzikálně-energeticky to vychází pěkně. Není tam žádný ztrátový převod přes nějaký proces, který principiálně vytváří teplo.

Jenže je pak drobný problém s takovým vozidlem zatočit (pokud se setrvačník točí svisle), případně na větším hrbolu setrvačník projede podlahou nebo střechou auta ven (pokud se točí vodorovně).
Gyroskopický efekt je jeden z fyzikálních principů, který funguje univerzálně v celém vesmíru.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10104
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

9. 9. 2022, 10:55

jergus.balaz píše: 9. 9. 2022, 10:18

Len tak po mimo pre zaujímavosť, poznal som človeka čo celý život venoval motošportu a napr jawu 250 upravil na výkon 80k, vývoj a prototyp predal jawe a tým to celé skončilo. Bežne jeho dvojtaktne motory dosahovali otáčky do 40t.
250 cm/3 boxer motor kterej jsem vyráběl točil 13000 ot/min a nějaký drobný na metyl 100k dal tak že jo ,(v tomhle oboru obdivuji dva lidi na světe a ti umí o pár koní víc, ale na benzín což je větší frajeřina a to při 12500 ot/min) ale otáčky 40000 to jde tak u motoru se zdvihem 20mm ,stačí si něco přečíst o střední pístové rychlosti, a zamyslet se nad časem cyklu když máš přefuky otevřený třeba 131-135° výfuk třeba 180-193°.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 9. 2022, 11:07

Ještě k těm zázračným vynálezům, zadupaným ropnými šejky.

Kdysi se po internetu mohutně šířil film "Kdo zabil elektromobil". Šlo tam o to, že General Motors kdysi vyrobil nějakou menší sérii elektromobilů. Nevím už co tam bylo za baterky, jestli NiXX nebo Pb. Ale to není podstatné, bylo to dávno před rozvojem LiXX baterek, takže to bylo něco s mnohem horším poměrem kapacity ke hmotnosti.
Oni to tehdy neprodávali ale jenom pronajímali. Byl to prostě takový pokusný balónek, jestli tudy vede cesta.
Po nějaké době to stáhli a auta zlikvidovali, protože se jim to zřejmě nezdálo jako životaschopné.

No a nastala smršť kritiky jak to udělali určitě proto, aby ropní šejkové nepřišli o své miliardy. A jak mohl celý svět jezdit úžasně levně a výborně na elektriku. Byl o tom natočený tenhle populární film, konaly se i docela velké demonstrace atd.

No a ejhle. Když se na trhu objevila skutečná elektroauta, která díky pokroku v baterkách měla mnohem lepší vlastnosti než tehdejší pokus s nějakými olověnými baterkami, tak po zázračném autě od GM už neštěkne pes. Protože se i zavilí konspiratici můžou přesvědčit, ale e-auto není žádná výhra ani s mnohem lepší technikou pod kapotou.

Z podobného soudku je film o žárovkovém spiknutí. Kdy prý by žárovky mohly mít téměř nekonečnou životnost, ale záměrně byla výrobci omezena, aby měli zisky z neustálých prodejů. A někde mají žárovku, která tam trvale svítí už snad 100 let a na ní ukazují, že je možné mít neomezenou životnost.

Jen lehce opomíjí fakt, že u žárovky je životnost silně závislá na teplotě vlákna. Teplejší vlákno=nižší životnost. Proto ta jejich 100-letá žárovka jenom tak žhne. Jenže druhá strana mince je, že vyšší teplota znamená mnohem vyšší účinnost převodu elektrické energie na světelnou energii. Takže se rozhodně vyplatí žhavit vlákno víc a dostat tak 3x vyšší účinnost, i za cenu kratší životnosti.
jean
Příspěvky: 619
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

10. 9. 2022, 12:19

Obdobných projektov je kade tade, avšak skončia zadupane pod čiernu zem, lebo konzum. Tu je napr niečo aj z našich končín: https://zivot.pluska.sk/reportaze/co-st ... permotorom
Toto bol zrovna podvod. A trik bol jednoduchý, páni učení si nezapočítavali energiu potrebnú na podchladenie zmesi mimo motor. Krásne to vystihuje tento odstavec:

"Ak je to naozaj taký „našlapaný“ stroj, ako je možné, že po ňom nesiahli všetky svetové automobilky? Prečo so slovenskou firmou vyrábajúcou supermotory vôbec nekomunikujú, hoci Slováci tvrdia, že priniesli technológiu, ktorá by vedela zmeniť ekonomiku sveta, keďže je taká výkonná a úsporná? Dick Kvetňanský hovorí, že automobilky sú jediné, s kým slovenská firma RTU nerokuje."

No lebo prvý inžinier, ktorý by si pozrel vstupy a výstupy, by ich poslal do prdele :lol:
Bežne jeho dvojtaktne motory dosahovali otáčky do 40t.
Kým neuvidím na vlastné oči, neuverím, že nejaký motor s kľukovým mechanizmom vytočil také otáčky. A 80k z 2 dobého motora s objemom 250 ccm sa dosahuje tak medzi 11-13 tisíc. Otáčky okolo 25000 dokážu modelárske motory na metyl s objemom cca 2 cm3.
jergus.balaz
Příspěvky: 1537
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

10. 9. 2022, 12:27

fmodel píše: 9. 9. 2022, 10:55 otáčky 40000 to jde tak u motoru se zdvihem 20mm
Ak si to dobre pamätám (mohol by si pamätať užívateľ R4CV) tak bola to 125 jednovalec dvojtakt. Reálne som ten motor videl tak 8 rokov dozadu, bol určený pre rýchlostné vodné klzaky. Maximálne otáčky boli závislé od dĺžky výfukového potrubia a pretekár mohol nohami "vytlačiť" a predĺžiť výfukové potrubie a tým posunúť aj maximálne otáčky motora. Na STUcke v BA je o tom dosť rozsiahla práca. Konštruktér a autor Doc. Ing. Ladislav Herbansky Csc.
BalazKovo.sk
jean
Příspěvky: 619
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

10. 9. 2022, 12:31

Tak to by som chcel vidieť, ako jednovalec s objemom 125ccm točí 40k rpm.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní odkazy“