ochrana elektroniky před zimou

Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3291
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

6. 1. 2019, 5:16

ještě k tomu bimetalu že už se v tom pitváme samotný bimetal nespíná ale tlačí na mechanizmus mikrospínače , který pak mžikem sepne...kdyby byl přímo kontakt na bimetalu tak by se kontakty velmi brzo opálily, protože pohyb je poněkud pomalý
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
kaba2
Příspěvky: 73
Registrován: 8. 12. 2007, 9:20
Bydliště: Vyškov

6. 1. 2019, 6:32

Jenom taková otázka. Kdo z vás měl problémy s elektronikou při nízkých teplotách (do -30) ?
Pokud se teda nejednalo o nějaké analogové obvody pro přesné měření nebo generování přesných kmitočtů.Jinak všechny wifi na sřechách fungují normálně i za mrazu a spousta dalších věcí také.Spíš bych to vytápění viděl jako ochranu vůči kondezátům vody.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2019, 6:33

elektrolyticke kondiky to zle snaseji
tech moc ve wifi neni
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3291
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

7. 1. 2019, 7:01

kondenzace je problém měl jsem tu velký chlaďák o příkonu 150kW a tam byl vytápěný rozvaděč vevnitř bylo vše krásné jako nové bez oxidace a to byl starý dobře 20 roků...
ono se to nezdá ale když zařízení pracuje, tak je uvnitř vyšší teplota než teplota okolí.
Pak když to vypne, teplota klesá a v podstatě vzniká v rozvaděči podtlak a i přes průchodky si to nasaje vzduch spolu s vlhkostí, která už v rozvaděči zůstane a tak to cykluje ...no a po letech je to vevnitř vše zoxidované.
Něco jiného je když zařízení funguje nepřetržitě.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
kominik
Příspěvky: 106
Registrován: 26. 1. 2011, 6:48

17. 1. 2019, 7:54

kaba2 píše: 6. 1. 2019, 6:32 Jenom taková otázka. Kdo z vás měl problémy s elektronikou při nízkých teplotách (do -30) ?
Pokud se teda nejednalo o nějaké analogové obvody pro přesné měření nebo generování přesných kmitočtů.Jinak všechny wifi na sřechách fungují normálně i za mrazu a spousta dalších věcí také.Spíš bych to vytápění viděl jako ochranu vůči kondezátům vody.
Mám čínský frekvenční měnič, výrobce udává teplotu prostředí 10 - 50°C, pod cca 5°C opravdu nefunguje.

Mám analogové udělátko s potenciometrem 4k7, ten má ale v mrazech jen 4k4, zdroj proudu pro poťák byl na hraně už při 4k7 - nenastavím v zimě plný rozsah.

Mám frekvenční měnič Siemens, teplota prostředí -10 - 50°C, v -15°C pořád chodil.

Máš polovodičové součástky pro min+10°C i do -40°C, tak výrobce wifi antén jistě zvolil vhodné komponenty.
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1525
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

17. 1. 2019, 9:16

Polovodič jako takový může v pohodě běhat (a dokonce lépe!!!) i v našich mínusových teplotách. Vyjímkou jsou LCD. Problémy jsou s elektrolytickými kondenzátory a se srážením vlhkosti.
VENCAZ
Příspěvky: 219
Registrován: 10. 4. 2017, 11:56

3. 1. 2021, 12:36

Mex píše: 3. 1. 2019, 5:12 Pro zvýšení výkonu pak zase další 4 odpory, výkon bude dvojnásobný.
Prostě každé další 4 odpory přidají dalších cca 30W.
zase bastlim nějaké vytápění, ty současné 4 odpory plně nedostačují. můžu se zeptat? asi si sedim na vedení :D
pokud vím a taky to tu zaznělo, tak topný výkon se dá zvýšit snížením hodnoty odporů. pokud celkový odpor serie zvýším, protože přidám další 4 odpory, tak bych čekal, že topný výkon se musí naopak snížit ...řečeno laicky, když mi 4 odpory vydávají urč. teplo a přidám do serie další 4 odpory, bude to topit víc? nebo nejvíc bude topit první odpor a pak se to bude teplotně snižovat? ..podle výpočtu níž vychází, že čím méně ks odporů, tím vyšší topný výkon:
pavlík píše: 3. 1. 2019, 5:39 Pokud dle rozpisu materiálu (viz výše) uvažuješ použití 5 ks odporů 470 ohmů / 20 W, zřejmě zapojených sériově, tak celkový topný výkon bude cca 23 W. Topný výkon se dá zvýšit snížením hodnoty odporů, ale musí se hlídat, aby výkon na 1 odpor nepřesáhl jeho jmenovité zatížení, kvůli životnosti je vhodné zatěžovat odpor max 1/2 jmenovitého zatížení.

Příklad: napájení ze sítě 230 V, uvažuješ použití 5 ks sériově zapojených odporů 470 ohmů / 20 W

5 x 470 ohmů = 2350 ohmů (výsledný odpor sériové kombinace)
230 / 2350 = 0,098 A (výsledný proud sériovou kombinací odporů)
0,098 x 0,098 x 2350 = 22,6 W (výsledný ztrátový výkon na odporech = topný výkon)
22,6 / 5 = 4,5 W (ztrátový výkon na jednom odporu, stačí tedy odpory na zatížení 10 W, na 20 W neuškodí, ba naopak, jen jsou větší a dražší)

Pokud bys použil sériově zapojené jen 4 tyto odpory, tak:

4 x 470 = 1880 ohmů (výsledný odpor sériové kombinace)
230 / 1880 = 0,122 A (výsledný proud sériovou kombinací odporů)
0,122 x 0,122 x 1880 = 28 W(výsledný ztrátový výkon na odporech = topný výkon)
28 / 4 = 7 W (ztrátový výkon na jednom odporu, tady už je lepší použít odpory na zatížení 20 W)

Je to zjednodušené a zaokrouhlené, ale takto to lze snadno přepočítat.
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

3. 1. 2021, 12:54

VENCAZ píše: 3. 1. 2021, 12:36
pokud celkový odpor serie zvýším, protože přidám další 4 odpory, tak bych čekal, že topný výkon se musí naopak snížit ...řečeno laicky, když mi 4 odpory vydávají urč. teplo a přidám do serie další 4 odpory, bude to topit víc?
tie ďalšie 4 odpory by som pridal paralelne ku tým ostatným a bude sa celkový výkon zvyšovať.
ak ich dáš do série, tak sa zníži.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

3. 1. 2021, 4:40

Když už tam budeš dávat těch topných větví víc, tak by asi bylo dobré je mít možnost spínat jednotlivě.
Asi budeš potřebovat jiný topný výkon když bude venku +5C a jiný když bude -10C.
Tak bych tam dal třeba 3 čtveřice tech odporů, a zapínal vždy jen potřebný počet z nich.

Samozřejmě se to dá udělat důmyslnější, dát tam nějaký triakový regulátor a regulovat to na nějakou přesnou teplotu.
Ale to prosté spínání 33%-66%-100% výkonu často vyhoví.
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

3. 1. 2021, 4:45

Přesně tak, paralelním zapojením odporů celkový výsledný odpor sestavy klesá, tím při stejném napájecím napětí stoupá proud tekoucí přes odpory a protože výkon je dán součinem napětí (to zůstane stejné) a proudu (ten je ale větší), tak i výkon bude větší...

A naopak při sériovém zapojení odporů celkový výsledný odpor sestavy stoupá a proud přes odpory se snižuje a tím se snižuje i výkon...
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

3. 1. 2021, 4:50

Mex: jasně, nebo tam dát ta topná tělesa složená z odporů dvě, každé se svým termostatem, třeba tento https://www.selax.cz/selax/eshop/28-1-E ... openi-TO09 , nastavit je na trochu odlišnou teplotu a pokud by to jeden okruh nevytopil a teplota dále klesla o pár stupňů, tak by se přidal druhý topný obvod - fungovalo by to automaticky bez nutnosti to nějak hlídat a spínat počet topení dle venkovní teploty...
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

3. 1. 2021, 5:02

Jo a ještě dodatek, proč se trápit s tělesem složeným z odporů, co použít třeba šikovný keramický zářič, určený pro terária, dělají se různé topné výkony, instalace jednoduchá (keramická objímka) a ten termostat uvedený výše a hotovka...

https://terarijni-potreby.cz/cs/keramic ... tieye.html
lubbez
Příspěvky: 3148
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

3. 1. 2021, 5:31

ANi nevím jestli to sem mám psát. Mám poměrně bohaté zkušenosti s teplotní závislostí součástek, neb jsem dělal v letecké fabrice. Pravdou je, že za totáče a tedy tyto informace určitě budou zatížené nějakou tou politickou propagandou. Mám ještě pár TTL obvodů s "mečíkama", což byl vojenskej výběr a ty vcelku v poho pracují i při -60°C. Překvapivě klasické TTL napříč všemi výrobci končí u cca -25°C. Tantaly tehdá pro nás vyráběli Japonci - 1 kousek 100M/70V stál skoro 20 dolarů. A největší vychytávka byly přepínače, 48V/6-10A. Ty vyráběli Rusáci, kontakty buď rhodiové, nebo stříbro pozlacené 0,2 mm. Překvapivě ty rhodiové byly dražší a ještě ke všemu horší. Běžné uhlíkové odpory max -10°C speciální kovové - opět ruské - klidně -100°C. Nejhorší bylo, že výrobek měl testované všechny součástky a při předávání vojákům to vypadlo, protože si to voják chtěl urychlit a nastavil barokomoru na -90°C a po najetí to shodil na - 60°C aby se nemuselo čekat 5 hodin na stabilizaci teploty. Klasickej elyt přestane při -25°C fungovat. Hned po převratu jsem nakupoval pár věcí v military v Německu a byl to šílenej vopruz.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

3. 1. 2021, 6:04

pavlík:
Samozřejmě, že to může spínat ručně, termostatem, časově, prostě jakkoli. Podstata mého sdělení byla, aby se to dalo spínat na více výkoných stupňů, když už tam ty nezávislé větve stejně budou.

Kupovat nějaký keramický zářič 50W za 330Kč mi moc výhodné nepřipadá. Pokud chce silný bodový zářič, tak už tam může rovnou dát 50W žárovku za 10Kč, jak jsem mu psal hned někde na začátku vlákna. Kromě tepla ještě v rozvaděči i dobře uvidí.
Ty odpory jsou šikovné mimo jiné proto, že se dají plošně rozložit a vyhřívat to tam, kde potřebuju. Povrchová teplota se dá udržet i rozumně nízko, ať už volbou výkonově předimenzovaných (a tedy rozměrově velkých) odporů, nebo na ně přidělal třeba kus hliníkového plechu nebo profilu.
A navíc je to velmi levné - třeba 10W odpory stojí nějakých 3-10Kč, tedy méně než korunu za Watt.

No a pak se samozřejmě prodávají topné kabely. Zrovna nedávno jsem si koupil 2 klubka z Číny, a bylo to za naprosto směšné peníze.

lubbez:
Taky ještě mám nějaké historické integráče s mečíky. Dneska samozřejmě k ničemu, protože je to klasické žravé a pomalé TTL.
Mám rád vzhledově pěkné součástky. Tak mi vždy velmi vadilo, že ty meče na to tiskli prasácky, vypadalo to fakt hnusně.
Ony teda české integráče i bez toho byly dost ošklivé, s nekvalitním a nepěkným potiskem i ne moc pohledným plastem.
Když jsem někdy získal nějaký obvod třeba od Texas Instruments, tak jsem si ho pak pořád prohlížel jako nějaký šperk. Na rozdíl od českých IO, kde se často po přejetí prstem smazala část popisu.

Docela mě zarazila ta Tvá informace o problémech s uhlíkovými odpory. Co by s teplotou mělo na uhlíku přestat fungovat?
Dneska se snad neprodávají žádné odpory s menší odolností než -55C. A u některých se dokonce ani spodní mez neuvádí a je tam napsaná jen horní, která jako jediná je opravdu omezující.
Skoro mám chuť najít nějaké komunistické odpory a strčit je do mrazničky aspoň na těch -22C, co to udělá.
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

3. 1. 2021, 6:07

Hm. Ak mi nebude vadit odpadove svetlo, tak aj ziarovka bude fungovat.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“