prúdové zaťaženie vodiču

r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

27. 3. 2019, 4:03

Pripravujem sa na výrobu káblového zväzku do auta.
je to Renault z 1960 roku, batéria 6V.
hlavný prívod od baterky pod prístrojovku mal pôvodne prierez 6mm2.
teraz tam budem dopĺňať hmlovky a drobnosti, ktoré tam musia byť.
ak správne počítam, tak spotreba je:
svetlá, prístroje, zapaľovanie, motorček stieračov... celkovo by to mohlo dosiahnuť cez 350W, dajme tomu 60A

Je to na ten prierez vodiču v poriadku, alebo radšej mám zvoliť 10mm2 ?
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1525
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

27. 3. 2019, 4:21

Pokud jde ten vodič samostatně a nejde nějakým teplotně exponovaným místem, pak by neměl být z hlediska ohřevu vodiče zásadní problém (10,7W / 1m pro 6mm2 a 6,4W pro 10mm2)). Pak ještě úbytek napětí. Vzhledem k tomu, že disponuješ pouze 6V, tak je i na toto třeba dát bacha. Na 1m kabelu 6mm2 bude úbytek 0,18V pro 10mm2 0,11V (Rcu=0,0178Ohmmm2/m) . Abys pak neměl třeba na konci drátu pro světla 4V.
Osobně pokud bych to tahal, tak bych dal silnější.
Dawe
Příspěvky: 2509
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

27. 3. 2019, 4:28

Jako zakladni minimum bys mel zkontrolovat dve veci:
1) otepleni vodicu a vliv na bezpecnost
2) pokles napeti vlivem zvysenych ohmickych ztrat kvuli otepleni (voltage drop). Hlavne pro 6V system dulezite.

Kdybychom to mel resit dukladne, tak ani k jednomu nemame dostatek informaci. Zejmena delka kabelaze, dovolene otepleni (materialy, vliv charakteru ulozeni a jeho schopnost odvadet/neodvadet teplo), akceptovatelny volt.drop.

Prakticke reseni je zkouska. Svazek napajej max. napetim (8V) a zatezuj ekvivalentem max. zateze (uvazuj impedance za nizych teplot, idealne -40°C). Zmer vysledne ustalene otepleni v nejkritictejsim miste a vysledny drop. Vyhodnot si to dle sveho rozumu, nebo norem (muzu poskytnout vytahy) a dle vysledku to tak bud nechej nebo svazek posilni.

Snadne "reseni": uvaha ze pred 50ti lety se jeste moc neoptimalizovalo, pro design se uvazoval casto worst case of worst case --> bude to OK i se zvysenou zatezi o cca 20%. Tohle je trosku riskantni, ale vetsina lidi to tak udela.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

27. 3. 2019, 4:59

dĺžka vodiču je cca 4m
vedený je od motoru ponad dvere cez A-stĺpik dolu.
je vo zväzku s ďalšími asi 5 vodičmi a ochladzovanie od karosérie neviem odhadnúť.
ALe na slnku to určite dosiahne teplotu 60+ aj bez zaťaženia.

Dôležitý je celkový prierez zväzku, lebo ho musím vopchať do toho tenkého stĺpiku.
Asi zvolím radšej tú 10-nu, ten jeden vodič je na priemere 4,5mm vs. 6mm.
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1525
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

27. 3. 2019, 5:09

Dawe, nic proti, ale nemáš moc talent to vysvětlit laikovi, byť máš pravdu a píšeš to samý co já :lol:
PS: čeština je hezká řeč a pro elektrický věci tuplem, nač to prznit EN (třeba takovej účiník vs. power factor atd.)

r4cv: Pokud se Ti tam vejde 10mm2 tak ji tam určitě dej, protože pokud to bude 4m do palubky a pak třeba 5m zpátky do světel (nevím jakým průřezem), tak by pro 6mm2 byl úbytek cca 1V (s odpory konektorů a kontaktů) pouze na přívodu a další úbytek na vedení od vypínače do světel. Na světlech bys měl pak reálně třeba 4V (když beru v potaz nominální napětí 6V, v reálu tam je víc dle kondice baterky a dobíjení).
Dawe
Příspěvky: 2509
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

27. 3. 2019, 6:08

r4cv> podle tveho popisu to osazeni vetsiho prurezu bude lepsi. Rozhodne nicemu neublizi a pokud neminis travit cas merenim, budes mit klid. Jeste si dej pozor na konektory. Dbej na dobre krimpovani, ochranu proti vlhkosti, teplote, vibracim.

jenicek > Co se tyka cestiny, mas samozrejme pravdu. To przneni technicke cestiny je dusledek dlouhodobeho uzivani anglictiny jako primarniho a defakto jedineho profesniho jazyka. Nikoliv zamer. Omluvou mi budiz, ze po dekade/dvou denni technicke anglictiny s tim prestane bojovat asi kazdy.
Aniz bych ten fenomen chtel omlouvat, tak v nem vidim ale i druhou, pozitivni, stranku. Protoze dnes uz spousta lidi anglictine alespon rozumi, docela se jim hodi ona klicova slova na jejichz zaklade muzou na netu najit dalsi informace. Netreba zduraznovat, ze jich je v EN radove vice a tudiz obecne kvalitnejsich nez v nasem materskem jazyce. Casto je to taky v EN kratsi zapis coz se celkem hodi kdyz dnes pulka z nas pise na telefonu nebo tabletu.
Jo a s tim talentem - rozhodnuti bych spis prenechal tem laikum, ne? :wink: a
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

27. 3. 2019, 6:44

Ďakujem za odpovede.
tých konektorov sa nebojím, tam je to spravené ešte poctivo.
skrutka + očko + vejárová podložka prakticky všade.
očká samozrejme plánujem zacínovať /Sn60Pb40/ mám staré zásoby, tak to snáď nepopraská.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

27. 3. 2019, 7:04

Auto samozřejmě neznám. Ale když do toho tak hrabeš a máš to asi rozhozené - nešlo by se zamyslet, jestli by se ten přívodní kabel do "rozvaděče" pod volantem nedal natáhnout třeba nějakou dodatečně udělanou dírou přímo a ne takovou oklikou? Třeba by pak byl jednak kratší, druhak by se nezahříval o ostatní kabely a třeba by se tam vešel i nějaký dost tlustý.
Při napájení 6V už jde o každou desetinu ohmu.
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

27. 3. 2019, 7:39

tá cesta je určite najkratšia, kratšie to nejde.
baterka je vzadu.
kábel ide od regléru (pri štartéri) dopredu
elektro 2a.jpg
ešte ma napadlo, že som vyberal komplet kabeláž s očkami a šlo to blbo.
ale späť to skúsim dať bez očiek a tie spravím až namieste.
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

29. 3. 2019, 6:46

Mám ešte jednu otázku ohľadne káblov.
existuje ešte dodávateľ na takéto izolačné bužírky, ktoré sú navlečené na tie očká?
Viem, že dnes sa takmer všade dávajú teplom zmršťovacie bužírky, ale to nevyzerá dosť "dobove".
potrebujem to vo viacerých farbách (modrá, červená, zelená, fialová, žltá...) a priemeroch, ale keby bolo aspoň pár kusov, druhov...
IMG_8241a.jpg
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

29. 3. 2019, 7:44

Je určitě chválihodné, že jdeš po původním stavu. Když použiješ nesmrštěnou smrštovku bude to asi vypadat stejně. Tyhle PVC nikdy moc nedržely a na autě co se klepe nevím. V každém případě každy elektrikář to má někde ve skladu a pokud na tom budeš skalně trvat, tak ti zahrabu. Ta plastova izolačková omotávka je podstatně vetší hnus a při prvním ohřátí se začně velmi "elegantně" rozmotávat a zanechávat za sebou opatlané vodiče od lepidla.
A naopak hadrova Tesa drží neskutečně a vypadá značně dobově :-)
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

29. 3. 2019, 7:47

No 50 rokov to prezilo v pohode. Tak by som to chcel spravit na dalsich 50.
Ak ta mozem poprosit, tak na mna mysli a skus pozriet ake farby priemery mas.
Dakujem.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

29. 3. 2019, 8:30

dělají se i silnostěnný smrštovačky a ty by při lehkým zahřáti i dobře držely a vypadaly podobně.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

29. 3. 2019, 8:49

I obyčejná bužírka jde "smrštit". Kdysi jsem tak izoloval těla hliníkových ellytů (je tomu 50 let nazad). Musí mít za surova o něco menší průměr, než je ten, na který se navleče po nabytí, kterého se dosáhne tím, že se to ponořilo na nějakou dobu do acetonu, nebo toluenu. Už si nevzpomínám - vyzkoušet. Po nějaké době se průměr bužírky zvětší, tak se nastrčí na určené místo a nechá se zase odpařit ten sairait, čímž se bužírka zase smrští do původního rozměru. Tam, kde jí to nedovolí např. očko zůstane napružená. Jak dlouho by to vydrželo na autě nedovedu odhadnout. Jen jsem si vzpoměl na mládí, jak jsme si pomáhali nahradit nedostatkové součátky.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

29. 3. 2019, 9:04

Pravdu máš na máčení do ředidel, horké vody, atd. si bohužel ještě vzpomínám. K tomu se snad veteránista vracet neplánuje :-)
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“