Motor D 380v - elektrikáři poraďte

zverodoktor
Příspěvky: 2994
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

26. 11. 2019, 10:15

Aha, tak to mi je teraz už jasné. Základná mylná predstava bola, že 3f rozvody ( a motory) sú paušálne 400V medzifázovo. A dnes som sa dozvedel, že tudle nudle :) . A vlastne som tým pádom žil v presvedčení, že keď niekto napíše, že má motor na 3 x 230 V automaticky myslí bežný 3F motor na 400V.
Ďakujem za objasnenie.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

26. 11. 2019, 10:30

Ahoj, kdysi jsem slyšel poučku :
"když mákneš jednou rukou na fázi a druhou na zem praští tě 220 i ve třífázové zásuvce"
"pokud si mákneš jednou rukou na jednu a druhou na jinou fázi praští tě 380"

Doporučuji uvěřit a nezkoušet. :D
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

27. 11. 2019, 11:26

Mám v garáži hozenej podobnej motor, akorát 750W. V trojúhelníku točí, ale je slabší než 550W motor a po zapojení do hvězdy mi přišel možná ještě horší. Příští rok půjde při úklidu do sběrného dvora.
doncarlos
Příspěvky: 760
Registrován: 9. 1. 2008, 9:49

21. 9. 2020, 7:55

Tak došlo na použití motoru, kterým začíná tohle vlákno, tedy MEZ 1450ot, 4kW, D380, měřil jsem
nově koupeným klešťákem proudy ve fázích, při zapojení D je ve fázi 5.4 A, což je asi správná
hodnota, ale pří zapojení do Y je ve fázi pouhý 1A, což se mi jeví nějak málo. (stejné ve všech fázích)

A druhý dotaz - na štítku je proud 8.3 A - co je to za hodnotu ? Lze z ní vypočítat proud na fázi ?
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

21. 9. 2020, 4:26

Ten štítkový prúd bude pravdepodobne združený prúd pri zapojení do trojuholníka. Takže pri konštantnej záťaži by si ho nemal prekročiť. Fázový prúd (ktorý preteká vinutím) potom bude 8.3/sqrt3, čo je 4.8 A. Výkon je 3*U*I*cosfi, takže ten výkon 4 kW cca sedí. Nie je na štítku uvedený aj cosfi?

Ten prúd si nameral naprázdno, alebo pri nejakej záťaži? Typicky býva prúd naprázdno menej ako polovica menovitého.
Tos C45-2000
doncarlos
Příspěvky: 760
Registrován: 9. 1. 2008, 9:49

21. 9. 2020, 8:57

To: turnigy
Měřeno na nezatíženém motoru. A čím může být tak malý proud při zapojení do Y ?
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

21. 9. 2020, 9:27

Pokud se stále bavíme o tom motoru z prvního postu ve vlákně, tak ten je určený pro D na 380V.
Teoreticky to zřejmě bude možné provozovat i jako D/Y 380/660V (dneska tedy s lehkým přetížením jako 400/690V).
Proč tam výrobce neuvedl i konfiguraci do Y může mít víc důvodů. Například jeho pohodlnost, nebo třeba s jiným štítkem je to "za příplatek". Ale čistě teoreticky by tam mohlo být i nějaké technické omezení. Vinutí sice bude určeno pro 380V na cívku, ale třeba by pro 660V už nevycházely nějaké izolační vzdálenosti na přípojné krabici nebo tak něco.
Ale to Tě stejně nezajímá, asi doma nemáš rozvod 3x660 nebo 3x690V.

Na štítku máš jmenovitý výkon (4kW) a jmenovitý proud (8.3A). To je proud, který bude motor odebírat při zatížení, kdy bude odevzdávat jmenovitý výkon. A ten proud samozřejmě teče každou z fází (to k tomu Tvému dotazu).

Pokud změříš odebíraný proud u motoru bez zátěže, tak ten bývá většinou zhruba ve výši 30-50% jmenovitého proudu.
Ale to je pro pro Tebe v podstatě nezajímavé číslo. To totiž samozřejmě neznamená, že by ten motor naprázdno bral poloviční příkon jako když pojede při maximální zátěži. Ten změřený proud je z naprosté většiny jen jalovina. Reálný odebíraný příkon bude jen pár procent jmenovitého výkonu. Jen tolik, aby to krylo mechanické ztráty v ložiscích a na vrtuli, a trochu na oteplení motoru.

Pokud to budeš provozovat do Y na 400V, tak z toho dostaneš nějakého 1.4kW.
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

21. 9. 2020, 10:32

doncarlos píše: 21. 9. 2020, 8:57 To: turnigy
Měřeno na nezatíženém motoru. A čím může být tak malý proud při zapojení do Y ?
Pri zapojení do Y je fázové napätie nižšie ako pri trojuholníku. Čím nižšie napätie pripojíš na motor, tým nižší bude aj prúd naprázdno (magnetizačný), podľa BH krivky. Nižší magnetizačný prúd znamená aj nižšie budenie, z čoho plynie nižší moment. Moment motora neklesá s napätiím lineárne ale kvadraticky, preto z neho dostaneš okolo 1,4 kW, ako píše Mex.

Takže ho nechaj zapojený do trojuholníka a dostaneš z neho 4 kW.
Tos C45-2000
Trevor2
Příspěvky: 113
Registrován: 29. 9. 2019, 8:55

21. 9. 2020, 10:56

doncarlos píše: 21. 9. 2020, 7:55 Tak došlo na použití motoru, kterým začíná tohle vlákno, tedy MEZ 1450ot, 4kW, D380, měřil jsem
nově koupeným klešťákem proudy ve fázích, při zapojení D je ve fázi 5.4 A, což je asi správná
hodnota, ale pří zapojení do Y je ve fázi pouhý 1A, což se mi jeví nějak málo. (stejné ve všech fázích)

A druhý dotaz - na štítku je proud 8.3 A - co je to za hodnotu ? Lze z ní vypočítat proud na fázi ?
Motor zapojeny do Y ma na svojich cievkach napetie nizsie, ako ked ho zapojis do D a to ho stale pripajas na tu istu zasuvku :D

Ak sa budeme bavit o nasej rozvodnej sustave a o tvojom motore, tak ked ide motor v D ma na svojich cievkach 400V a motor ma nominalny vykon. Ak ho ale prepnes do Y a pripojis ho znovu na tu istu siet 3F 400V tak na jeho cievkach bude napetie iba 230V a preto ti kliestovy merak ukazal, taky maly prud. Takyto motor ked chces prevadzkovat na nominalny vykon vo Y , tak ho musis pripojit na rozvodnu sustavu, kde budes mat medzifazove napetie 690V. Potom ti kliestak ukaze trosku vacsi prud :D
doncarlos
Příspěvky: 760
Registrován: 9. 1. 2008, 9:49

22. 9. 2020, 5:12

Díky všem za odpovědi a jenom bych upřesnil, že motor nechci do Y provozovat, ale pouze rozbíhat
přepínačem Y-D.
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

22. 9. 2020, 8:35

Rozbiehať do Y ho môžeš, ale záleží na charakteristike záťaže, ktorá bude k motoru pripojená - záberový moment bude tiež okolo 1/3 nominálneho, takže motor sa nemusí do Y rozbehnúť.
Tos C45-2000
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5201
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

22. 9. 2020, 10:24

turnigy píše: 21. 9. 2020, 10:32
doncarlos píše: 21. 9. 2020, 8:57 To: turnigy
Měřeno na nezatíženém motoru. A čím může být tak malý proud při zapojení do Y ?
Pri zapojení do Y je fázové napätie nižšie ako pri trojuholníku.
Ale jak si na to přišel? ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)
Fázové a sdružené napětí je přeci stále stejné, jen cívku vinutí zapojuješ buď na sdružené (D - trojůhelník 400V) nebo na fázové (Y - hvězda 230V)
turnigy píše: 21. 9. 2020, 10:32 Čím nižšie napätie pripojíš na motor, tým nižší bude aj prúd naprázdno (magnetizačný), podľa BH krivky. Nižší magnetizačný prúd znamená aj nižšie budenie, z čoho plynie nižší moment. Moment motora neklesá s napätiím lineárne ale kvadraticky, preto z neho dostaneš okolo 1,4 kW, ako píše Mex.

Takže ho nechaj zapojený do trojuholníka a dostaneš z neho 4 kW.
Momentová charakteristika Asynchronního Motoru s kotvou na krátko je dost specifická, nicméně příkon motoru je v zapojení do hvězdy do té samé zásuvky oproti trojúhelníku třetinový. Proto zmíněno v dalších příspěvcích je potřeba myslet i na zátěž motoru aby bylo možné jej vůbec rozeběhnout
Obrázek je z https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/780
Přílohy
Charakteristika 3fázového asynchronního motoru
Charakteristika 3fázového asynchronního motoru
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

22. 9. 2020, 12:36

Zdenek Valter píše: 22. 9. 2020, 10:24
turnigy píše: 21. 9. 2020, 10:32
doncarlos píše: 21. 9. 2020, 8:57 To: turnigy
Měřeno na nezatíženém motoru. A čím může být tak malý proud při zapojení do Y ?
Pri zapojení do Y je fázové napätie nižšie ako pri trojuholníku.
Ale jak si na to přišel? ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)
Fázové a sdružené napětí je přeci stále stejné, jen cívku vinutí zapojuješ buď na sdružené (D - trojůhelník 400V) nebo na fázové (Y - hvězda 230V)
To fázové napätie som samozrejme myslel ako napätie jednej fázy motora - Uf.
Tos C45-2000
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“