Motor D 380v - elektrikáři poraďte
-
- Příspěvky: 2994
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Aha, tak to mi je teraz už jasné. Základná mylná predstava bola, že 3f rozvody ( a motory) sú paušálne 400V medzifázovo. A dnes som sa dozvedel, že tudle nudle . A vlastne som tým pádom žil v presvedčení, že keď niekto napíše, že má motor na 3 x 230 V automaticky myslí bežný 3F motor na 400V.
Ďakujem za objasnenie.
Ďakujem za objasnenie.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Tak došlo na použití motoru, kterým začíná tohle vlákno, tedy MEZ 1450ot, 4kW, D380, měřil jsem
nově koupeným klešťákem proudy ve fázích, při zapojení D je ve fázi 5.4 A, což je asi správná
hodnota, ale pří zapojení do Y je ve fázi pouhý 1A, což se mi jeví nějak málo. (stejné ve všech fázích)
A druhý dotaz - na štítku je proud 8.3 A - co je to za hodnotu ? Lze z ní vypočítat proud na fázi ?
nově koupeným klešťákem proudy ve fázích, při zapojení D je ve fázi 5.4 A, což je asi správná
hodnota, ale pří zapojení do Y je ve fázi pouhý 1A, což se mi jeví nějak málo. (stejné ve všech fázích)
A druhý dotaz - na štítku je proud 8.3 A - co je to za hodnotu ? Lze z ní vypočítat proud na fázi ?
Ten štítkový prúd bude pravdepodobne združený prúd pri zapojení do trojuholníka. Takže pri konštantnej záťaži by si ho nemal prekročiť. Fázový prúd (ktorý preteká vinutím) potom bude 8.3/sqrt3, čo je 4.8 A. Výkon je 3*U*I*cosfi, takže ten výkon 4 kW cca sedí. Nie je na štítku uvedený aj cosfi?
Ten prúd si nameral naprázdno, alebo pri nejakej záťaži? Typicky býva prúd naprázdno menej ako polovica menovitého.
Ten prúd si nameral naprázdno, alebo pri nejakej záťaži? Typicky býva prúd naprázdno menej ako polovica menovitého.
Tos C45-2000
Pokud se stále bavíme o tom motoru z prvního postu ve vlákně, tak ten je určený pro D na 380V.
Teoreticky to zřejmě bude možné provozovat i jako D/Y 380/660V (dneska tedy s lehkým přetížením jako 400/690V).
Proč tam výrobce neuvedl i konfiguraci do Y může mít víc důvodů. Například jeho pohodlnost, nebo třeba s jiným štítkem je to "za příplatek". Ale čistě teoreticky by tam mohlo být i nějaké technické omezení. Vinutí sice bude určeno pro 380V na cívku, ale třeba by pro 660V už nevycházely nějaké izolační vzdálenosti na přípojné krabici nebo tak něco.
Ale to Tě stejně nezajímá, asi doma nemáš rozvod 3x660 nebo 3x690V.
Na štítku máš jmenovitý výkon (4kW) a jmenovitý proud (8.3A). To je proud, který bude motor odebírat při zatížení, kdy bude odevzdávat jmenovitý výkon. A ten proud samozřejmě teče každou z fází (to k tomu Tvému dotazu).
Pokud změříš odebíraný proud u motoru bez zátěže, tak ten bývá většinou zhruba ve výši 30-50% jmenovitého proudu.
Ale to je pro pro Tebe v podstatě nezajímavé číslo. To totiž samozřejmě neznamená, že by ten motor naprázdno bral poloviční příkon jako když pojede při maximální zátěži. Ten změřený proud je z naprosté většiny jen jalovina. Reálný odebíraný příkon bude jen pár procent jmenovitého výkonu. Jen tolik, aby to krylo mechanické ztráty v ložiscích a na vrtuli, a trochu na oteplení motoru.
Pokud to budeš provozovat do Y na 400V, tak z toho dostaneš nějakého 1.4kW.
Teoreticky to zřejmě bude možné provozovat i jako D/Y 380/660V (dneska tedy s lehkým přetížením jako 400/690V).
Proč tam výrobce neuvedl i konfiguraci do Y může mít víc důvodů. Například jeho pohodlnost, nebo třeba s jiným štítkem je to "za příplatek". Ale čistě teoreticky by tam mohlo být i nějaké technické omezení. Vinutí sice bude určeno pro 380V na cívku, ale třeba by pro 660V už nevycházely nějaké izolační vzdálenosti na přípojné krabici nebo tak něco.
Ale to Tě stejně nezajímá, asi doma nemáš rozvod 3x660 nebo 3x690V.
Na štítku máš jmenovitý výkon (4kW) a jmenovitý proud (8.3A). To je proud, který bude motor odebírat při zatížení, kdy bude odevzdávat jmenovitý výkon. A ten proud samozřejmě teče každou z fází (to k tomu Tvému dotazu).
Pokud změříš odebíraný proud u motoru bez zátěže, tak ten bývá většinou zhruba ve výši 30-50% jmenovitého proudu.
Ale to je pro pro Tebe v podstatě nezajímavé číslo. To totiž samozřejmě neznamená, že by ten motor naprázdno bral poloviční příkon jako když pojede při maximální zátěži. Ten změřený proud je z naprosté většiny jen jalovina. Reálný odebíraný příkon bude jen pár procent jmenovitého výkonu. Jen tolik, aby to krylo mechanické ztráty v ložiscích a na vrtuli, a trochu na oteplení motoru.
Pokud to budeš provozovat do Y na 400V, tak z toho dostaneš nějakého 1.4kW.
Pri zapojení do Y je fázové napätie nižšie ako pri trojuholníku. Čím nižšie napätie pripojíš na motor, tým nižší bude aj prúd naprázdno (magnetizačný), podľa BH krivky. Nižší magnetizačný prúd znamená aj nižšie budenie, z čoho plynie nižší moment. Moment motora neklesá s napätiím lineárne ale kvadraticky, preto z neho dostaneš okolo 1,4 kW, ako píše Mex.
Takže ho nechaj zapojený do trojuholníka a dostaneš z neho 4 kW.
Tos C45-2000
Motor zapojeny do Y ma na svojich cievkach napetie nizsie, ako ked ho zapojis do D a to ho stale pripajas na tu istu zasuvkudoncarlos píše: ↑21. 9. 2020, 7:55 Tak došlo na použití motoru, kterým začíná tohle vlákno, tedy MEZ 1450ot, 4kW, D380, měřil jsem
nově koupeným klešťákem proudy ve fázích, při zapojení D je ve fázi 5.4 A, což je asi správná
hodnota, ale pří zapojení do Y je ve fázi pouhý 1A, což se mi jeví nějak málo. (stejné ve všech fázích)
A druhý dotaz - na štítku je proud 8.3 A - co je to za hodnotu ? Lze z ní vypočítat proud na fázi ?
Ak sa budeme bavit o nasej rozvodnej sustave a o tvojom motore, tak ked ide motor v D ma na svojich cievkach 400V a motor ma nominalny vykon. Ak ho ale prepnes do Y a pripojis ho znovu na tu istu siet 3F 400V tak na jeho cievkach bude napetie iba 230V a preto ti kliestovy merak ukazal, taky maly prud. Takyto motor ked chces prevadzkovat na nominalny vykon vo Y , tak ho musis pripojit na rozvodnu sustavu, kde budes mat medzifazove napetie 690V. Potom ti kliestak ukaze trosku vacsi prud
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5201
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Ale jak si na to přišel?
Fázové a sdružené napětí je přeci stále stejné, jen cívku vinutí zapojuješ buď na sdružené (D - trojůhelník 400V) nebo na fázové (Y - hvězda 230V)
Momentová charakteristika Asynchronního Motoru s kotvou na krátko je dost specifická, nicméně příkon motoru je v zapojení do hvězdy do té samé zásuvky oproti trojúhelníku třetinový. Proto zmíněno v dalších příspěvcích je potřeba myslet i na zátěž motoru aby bylo možné jej vůbec rozeběhnoutturnigy píše: ↑21. 9. 2020, 10:32 Čím nižšie napätie pripojíš na motor, tým nižší bude aj prúd naprázdno (magnetizačný), podľa BH krivky. Nižší magnetizačný prúd znamená aj nižšie budenie, z čoho plynie nižší moment. Moment motora neklesá s napätiím lineárne ale kvadraticky, preto z neho dostaneš okolo 1,4 kW, ako píše Mex.
Takže ho nechaj zapojený do trojuholníka a dostaneš z neho 4 kW.
Obrázek je z https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/780
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
To fázové napätie som samozrejme myslel ako napätie jednej fázy motora - Uf.Zdenek Valter píše: ↑22. 9. 2020, 10:24Ale jak si na to přišel?
Fázové a sdružené napětí je přeci stále stejné, jen cívku vinutí zapojuješ buď na sdružené (D - trojůhelník 400V) nebo na fázové (Y - hvězda 230V)
Tos C45-2000