Odstranění zákmitů
Má dotaz hlavně ke zdejším elektronikům. Mám tovární počítadlo kol k autodráze viz obr. Problém je ,že se tady projevují zákmity na spinacích kontaktech, takže to napočítá jiný počet kol, než ve skutečnosti. Koupil jsem to starší použité. Nevím jak to mohlo fungovat a proč to neošetřili softwarově. Otázkou je, zda je nějaká jednodušší možnost ,jak zákmity odstranit? Něco k tomu dobastlit... Kontakt se přizemňuje. Díky za reakci,
Rotwerk 300
Sieg SX2L homemade cnc
Sieg SX2L homemade cnc
Tady asi vyhoví jednoduchý RC člen, případně trochu modifikovaný. Nebo kdybys to chtěl mít dokonalé, tak monostabilní klopný obvod (např. 74HC123).
Tou modifikací RC členu jsem myslel udělat mu nesymetrii. Aby aktivní hranu pustil okamžitě nebo s minimálním zpožděním (aby případná časomíra měřila přesně, kdyby na to byla navázaná), ale neaktivní hrana byla výrazně zpožděná.
Třeba nějak takhle:
Tou modifikací RC členu jsem myslel udělat mu nesymetrii. Aby aktivní hranu pustil okamžitě nebo s minimálním zpožděním (aby případná časomíra měřila přesně, kdyby na to byla navázaná), ale neaktivní hrana byla výrazně zpožděná.
Třeba nějak takhle:
Delaji se obvody urcene presne na to co potrebujes. Zapojeni je jednoduche, vystupem je dokonaly obdelnik, viz napr. zde https://www.maximintegrated.com/en/desi ... /1858.html
Jen poznámka: dát ke kontaktům jen paralelně kondenzátor není příliš dobrý nápad.
Na chvíli to pomůže, ale ty kontakty to ničí. Kondenzátor je zdroj velmi tvrdého napětí, a tedy velkého proudu. Sice jen po krátkou dobu, ale i to na postupnou degradaci (vyjiskření) těch kontaktů stačí.
Proto je na tom mém obrázku ten odpor 100R.
Ten kondík jsem tam zkoušel dát já. Ale vůbec žádná změna.
Rotwerk 300
Sieg SX2L homemade cnc
Sieg SX2L homemade cnc
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Myslím, že se můžeš odpíchnout od hodnot z mexova schematu. Jsou takové "typické". Záleží, jak se chová ten daný kontakt a co je zapojeno za tím (na vstupu "systému"), takže se asi přesněji poradit nedá. Případně proměř napětí na otevřeném vstupu a proud proti zemi (pokud je tam nějaké napětí, což by mělo, pokud spínač spíná proti zemi, což je asi nejběžnější pojetí) - vevnitř bude pravděpodobně nějaký pull-up odpor, který by nahradil těch 47k a kterému se bude muset přizpůsobit hodnota C. Dá se systém snadno rozebrat, šla by fotka? Kolik byl ten tvůj kondík btw.?
Jak jsi to zjistil?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Typická hodnota pull-up odporu pro takto vystavený signál budou max. řádově kiloohmy (aby to bylo relativně tvrdé, nepříliš citlivé). Kdyby tam byl třeba 2k2, s 22nF to dá pouze 50us. Zkus nějaké uF (nejdřív změř to napětí, aby věděl, kam případně s plusem). Zatím takto jednoduše, pak předřaď ten 100R odpor, viz mexův post.
OK, já jen, jestli už jsi prováděl nějaká měření nebo tak.
T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Vstup toho měření bude mít na vstupu nějaký pull-up, o kterém nic nevíme.
Dá se samozřejmě snadno změřit. Možná to půjde i jednoduše jen ohmmetrem, ale to nemusí vyjít přesně.
Lepší by bylo připojit mezi ten vstup a zem nějaký potenciometr (třeba 100k) a snižovat jeho odpor tak dlouho, až to vstup vyhodnotí jako projetí auta.
No a podle toho pak dimenzovat ten kondenzátor.
Nebo to udělat zednicky: na spínač připojit nějaký ochranný odpor, třeba kolem tech 100 ohmů jako je na obrázku. Vyzkoušet, jestli stále spínač funguje jako detekce průjezdu auta.
Tím máš kontakt ochráněný, a teď můžeš zkoušet zvyšovat kapacitu toho kondenzátoru, dokud to nepřestane kmitat. Ten pull-up (na obrázku jako 47k) tam nedávej, zkus použít jen ten pull-up, co už je na vstupu té elektroniky.
Takže výsledkem bude jenom jeden odpor a jeden kondenzátor, jehož hodnotu experimentálně zjistíš.
Psalo se to u nějakých 5ms. To mi připadá nepodstatné. Elektronika určitě bude fungovat na sestupnou hranu. Takže délka pulzu je zespodu omezena délkou kmitání toho mechanického kontaktu, a shora je omezena jen dobou na projetí jednoho kola. Takže pulz muže být klidně dlouhý i sekundu. Rychleji zřejmě kolo neujedeš.
Dá se samozřejmě snadno změřit. Možná to půjde i jednoduše jen ohmmetrem, ale to nemusí vyjít přesně.
Lepší by bylo připojit mezi ten vstup a zem nějaký potenciometr (třeba 100k) a snižovat jeho odpor tak dlouho, až to vstup vyhodnotí jako projetí auta.
No a podle toho pak dimenzovat ten kondenzátor.
Nebo to udělat zednicky: na spínač připojit nějaký ochranný odpor, třeba kolem tech 100 ohmů jako je na obrázku. Vyzkoušet, jestli stále spínač funguje jako detekce průjezdu auta.
Tím máš kontakt ochráněný, a teď můžeš zkoušet zvyšovat kapacitu toho kondenzátoru, dokud to nepřestane kmitat. Ten pull-up (na obrázku jako 47k) tam nedávej, zkus použít jen ten pull-up, co už je na vstupu té elektroniky.
Takže výsledkem bude jenom jeden odpor a jeden kondenzátor, jehož hodnotu experimentálně zjistíš.
Psalo se to u nějakých 5ms. To mi připadá nepodstatné. Elektronika určitě bude fungovat na sestupnou hranu. Takže délka pulzu je zespodu omezena délkou kmitání toho mechanického kontaktu, a shora je omezena jen dobou na projetí jednoho kola. Takže pulz muže být klidně dlouhý i sekundu. Rychleji zřejmě kolo neujedeš.
Podobnou autodráhu dostal vnouček k minulejm vánocům. Že počítadla blbnou jsme zjistili při prvním sestavení. Znáte to - dědo, že to opravíš? Překvapivě RC člen pomohl asi na týden. Když jsem si prohlížel ty spínací kontakty, tak jsem se ani nedivil. Po chvíli laborování jsem přestal počítat impulzy z kontaktu, ale spínal jsem jím relátko, které mělo přes cívku místo diody elyt 1M a kontakt šel k počítadlu. Od té doby po problémech.
Než se do mě pustíte, že ten kontakt bude taky dělat bordel, tak si to zkuste na bastldesce. Pokud je mezi sepnutíma alespoň sekunda a relátko není 30A stará jebka, tak to funguje jak z praku.
Než se do mě pustíte, že ten kontakt bude taky dělat bordel, tak si to zkuste na bastldesce. Pokud je mezi sepnutíma alespoň sekunda a relátko není 30A stará jebka, tak to funguje jak z praku.