Dynamo - diagnostika

Odpovědět
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

22. 9. 2021, 6:14

Izoláciu zoženieš niekde, kde prevíjajú motory, dosť sa používa napríklad trivoltherm, stojí to pár € za m2. Horšie je to s lakom, treba kúpiť celú bandasku, 5l vychádza okolo 50€, ale možno ti odlejú.
Tos C45-2000
pavel6
Příspěvky: 245
Registrován: 4. 1. 2017, 1:59
Bydliště: Benešov

22. 9. 2021, 6:18

Izolace na toto je podle mne nejlepší šedá lepenka s plastovou fólií. O původní izolaci bych nepřemýšlel, sehnat materiál, vyčistit drážky, nastřihat, naohybat, vložit do drážek. Aby se nepoškodila izolace vodiče, dával jsem si do drážky ještě dva papíry, aby dráty nepřišly do kontaktu s plechy. Lakování bych se nebál, special lak je dobrý, je i vypalovací, ale používal jsem i polyester pryskyřici.
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

22. 9. 2021, 6:36

Neni nahodou len skrat medzi lamelami komutatora?
Teda skor. Ne zacnea vysekavat vinutie....
€ 4,15 20%OFF | Copper Bars Alternator Electric Motor Commutator Copper Tone , Black Brass Motor Commutator for Mini Drill On Armature Commutat
https://a.aliexpress.com/_mMpltef

Osobne by som vyrezal trafo z mirkovlnky ako nicit taky pekny trafak.
r4cv
Příspěvky: 2691
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

22. 9. 2021, 6:48

atlan píše: 22. 9. 2021, 6:36 Osobne by som vyrezal trafo z mirkovlnky ako nicit taky pekny trafak.
sory, by som dostal valčekom po hrbe.
mikrovlnka mojej polovičky mám určite vyššiu cenu, ako tie trafá, čo sa mi povaľujú v dielni už pekných pár rokov. a ešte mám 2.
pavel6
Příspěvky: 245
Registrován: 4. 1. 2017, 1:59
Bydliště: Benešov

22. 9. 2021, 7:14

To trafo pro mne bylo taky "Hardcore". Bude to nejdražší dynamo na světě......... :D
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4881
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

24. 9. 2021, 7:29

... prostě měření "na Ukrajince". Změr si izolační odpor nějakým VN měřítkem, krok 1. Potom měř cívky hrotama přes žárovku, ideálně větším proudem at to měříš pod provozní zátěží, krok 2. Tohle blbnutí vypadá dramaticky, ale je celkem zbytečné. Pokud máš nový stator a stejně to nefunguje, tak to rovnou přemotej, krok 3 :-)
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

24. 9. 2021, 12:52

elbarto píše: 24. 9. 2021, 7:29 ... prostě měření "na Ukrajince". Změr si izolační odpor nějakým VN měřítkem, krok 1. Potom měř cívky hrotama přes žárovku, ideálně větším proudem at to měříš pod provozní zátěží, krok 2. Tohle blbnutí vypadá dramaticky, ale je celkem zbytečné. Pokud máš nový stator a stejně to nefunguje, tak to rovnou přemotej, krok 3 :-)
Toto meranie s "V" trafom je náhodou veľmi rozumné, aj keď o tom počujem prvý raz. Ak je cievka skratovaná, začne sa v nej indukovať prúd, ten vytvorí magnetické pole, ktoré sa dá zistiť napríklad priložením čepele z noža. Ak by boli vinutia v poriadku, tak nemá prečo vzniknúť magnetické pole na vrchu rotora, ako je to na tej fotke.

Ako by si zmeral medzizávitový skrat na vinutí "cez žiarovku"? Skús to bližšie popísať, podľa mňa to nie je možné.

Izolačný odpor je zasa medzi cievkou a železom alebo medzi dvomi cievkami, takže tým tiež neodhalíš medzizávitový skrat.
Tos C45-2000
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4881
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

24. 9. 2021, 3:08

... na žárovce krásně vidíš, jak velký odpor cívka má a její (testovací) svit si možeš poladit předřadným odporem. Ono je to ostaně trošku fuck, protože pokud mám OK stator je závada kotvy už jasná.
r4cv
Příspěvky: 2691
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

24. 9. 2021, 3:09

k tomu meraniu:
izolačný odpor vinutie - železo je v poriadku, merané 230V a žiarovkou.
izolačný odpor medzi cievkami nemám ako zmerať bez odpojenia koncov vinutí.
izolačný odpor medzi lamelami komutátoru tiež.

teraz mi prišla ponuka na izoláciu do rotoru. dostupná je hrúbka 0,18mm a 0,25mm. ktorú radšej zobrať?
na uzatvorenie medzier na rotore v ázii používajú 2 spôsoby, ktoré viem aplikovať doma. buď sa dá pásik izolácie v tvare striešky alebo sa ešte dá lamela (z dreva, bambusu?)
niečo takéto:
https://youtu.be/hFPZDd-5SJA?t=1478

má niekto lepší nápad, čí to uzavrieť?
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

24. 9. 2021, 5:32

elbarto píše: 24. 9. 2021, 3:08 ... na žárovce krásně vidíš, jak velký odpor cívka má a její (testovací) svit si možeš poladit předřadným odporem. Ono je to ostaně trošku fuck, protože pokud mám OK stator je závada kotvy už jasná.
Ak máš skratovaný jeden závit (alebo aj viac), tak to na žiarovke neuvidíš, rozdiel v odpore tam bude možno 0.1 ohm. Prívodné vodiče budú mať väčší odpor ako samotné vinutie, takže tadiaľto cesta naozaj nevedie. Jediná správna možnosť je merať impedanciu pri AC napájaní, tam sa to prejaví veľmi jednoznačne.

Drážkovú izoláciu daj kľudne tú tenšiu, aj tá bude na niekoľko kV (napríklad izolácie trivoltherm majú pevnosť 4kV pri hrúbke 0.12mm). Drážky sa dajú uzavrieť bambusom, bukom, laminátom, v podstate je to jedno, len by to nemalo byť vodivé ani magnetické. Celkom dobre fungujú napríklad bambusové čínske paličky na jedenie :lol:
Tos C45-2000
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

24. 9. 2021, 5:43

turnigy píše: 24. 9. 2021, 12:52 Toto meranie s "V" trafom je náhodou veľmi rozumné, aj keď o tom počujem prvý raz...
Tohle měření kotev pomocí V transformátoru bylo součástí maďarské měřící stolice na startéry a dynama co jsme měli na vojně. Popisuje ho i například J.Knotek ve své knize Navíjení a převíjení malých elektrických strojů točivých str. 330.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4881
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

24. 9. 2021, 6:16

Zkrat mezi pár závity nepoznáš mám obavu ani na Ukrajinském vynálezu a upřímně kotva v tomto stadiu bude ještě žít. Potom je další možnost a tou je puštění motoru na minimální otáčky po regulaci a kotva na vadném míste bude "kulhat".
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

24. 9. 2021, 6:33

jova píše: 24. 9. 2021, 5:43 Tohle měření kotev pomocí V transformátoru bylo součástí maďarské měřící stolice na startéry a dynama co jsme měli na vojně. Popisuje ho i například J.Knotek ve své knize Navíjení a převíjení malých elektrických strojů točivých str. 330.
Vďaka za zdroj, pridám to aj sem, je tam pekný popis ako to funguje.
v transformer.png
Elbarto: občas sú najjednoduchšie riešenia tie najlepšie, hlavne keď nemáš prístup k drahým meracím prístrojom. Asi to nebude tak presné ako RLC merač za 3000€, ale taká presnosť ani nie je v tomto prípade potrebná.
Tos C45-2000
r4cv
Příspěvky: 2691
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

24. 9. 2021, 7:27

kotva už je rozvinutá a pokreslená.
mám tam 14 pólových nástavcov a 28 lamiel komutátoru.
bolo tam 28 cievok po 5 závitov, postupne ako som to odvíjal, tak som si písal začiatky a konce a pod.
na moje prekvapenie je to navinuté drôtom priemer 1,0mm. ak dobre odhadujem, že cez jednu polovicu vinutia ide polovica prúdu, tak mi tam vychádza prúdové zaťaženie cca 19A/mm2. nie je to už dosť?

pri odvíjaní som našiel 4 cievky, ktoré mali inú farbu a inak opadanú (ohorenú) izoláciu. takže tá metóda našich dedov s V magnetom je v poriadku.

edit: cievky sú spočiatku motané okolo 6 pólových nástavcov, ale posledných 7 cievok bolo len okolo 5 nástavcov. to je nejaká vychytávka, alebo omyl navíjača?
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6943
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

24. 9. 2021, 7:44

to rozložení / krok cívek může být nějaká kompenzace rozsahu otáček . ten průměr 1mm by měl odpovídat.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“