Dynamo - diagnostika

Odpovědět
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

21. 9. 2021, 7:01

Meral som aj cez 5 lamiel, stale tam je maly odpor.
Celkovo je rotor par zavitov cca 1mm drotom.
pavel6
Příspěvky: 236
Registrován: 4. 1. 2017, 1:59
Bydliště: Benešov

21. 9. 2021, 7:10

Izolační odpor cívek kotvy proti zemi je jedna věc, snadno měřitelná. Zákeřnější jsou mezizávitové zkraty cívek. Podle mne stejnosměrně neměřitelné. Chce to střídavé magnetické pole a měřit cívku po cívce. Jestli jsem pochopil, že dynamo klade odpor, tak myslím, že je vhodná chvíle na odpojení buzení, pokud se mechan. odpor sníží, na uhlíkách není zátěž, tak to jednoznačně ukazuje na zkraty v rotoru - cívkách kotvy. Jistota je ale střídavým mag. polem a měřením generovaného napětí na lamelách. Rozhodně je to jednodušší, než třeba vyřknout ortel na kotvou třífázového motoru. :-) Pokud dynamo zapojím jako motor, třeba s cizím buzením, což je pro diagnostiku jednoznačně lepší, tak se bude točit i při zkratech na cívkách rotoru, ale nepůjde do otáček.
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

21. 9. 2021, 7:18

dnes som robil (ešte nedokončil) stolicu na test dynama.
servo+držiaky atď. snáď to zajtra, pozajtra dokončím.

"V" magnet na test indukovaného napätia nemám, ani neviem o nikom, kto ho má. asi budem musieť niečo vyfrézovať, možno z nejakého trafa.
Pokud dynamo zapojím jako motor, třeba s cizím buzením, což je pro diagnostiku jednoznačně lepší, tak se bude točit i při zkratech na cívkách rotoru, ale nepůjde do otáček.
tak som to spravil, aj to "nešlo " do otáčok, ale dynamo je motor s nízkymi otáčkami, tak neviem posúdiť, či je to v poriadku alebo už nie. netrúfam si odhadnúť, koľko ot/min to malo, ale max. 500/min.
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

21. 9. 2021, 7:21

pavel6 píše: 21. 9. 2021, 7:10 Jestli jsem pochopil, že dynamo klade odpor, tak myslím, že je vhodná chvíle na odpojení buzení, pokud se mechan. odpor sníží, na uhlíkách není zátěž, tak to jednoznačně ukazuje na zkraty v rotoru - cívkách kotvy.
správne rozumiem, že má porovnávať odpor voči otáčaniu pri odpojenom "+" a porovnávam s budením/bez budenia?
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

21. 9. 2021, 8:03

Zmeral by som indukčnosti medzi susednými lamelami, najlepšie LCR meračom, ale stačí na to aj obyčajný sínusový generátor + osciloskop. Ak má niektorá z cievok medzizávitový skrat, bude jej indukčnosť nižšia.
Tos C45-2000
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

21. 9. 2021, 8:22

Lcr nemam. Skusim si pozicat.
Uživatelský avatar
shaolin
Příspěvky: 1175
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

22. 9. 2021, 8:52

A nemáš rotor z funkčného dynama aby si merania porovnával?
pavel6
Příspěvky: 236
Registrován: 4. 1. 2017, 1:59
Bydliště: Benešov

22. 9. 2021, 4:54

r4cv píše: 21. 9. 2021, 7:21
pavel6 píše: 21. 9. 2021, 7:10 Jestli jsem pochopil, že dynamo klade odpor, tak myslím, že je vhodná chvíle na odpojení buzení, pokud se mechan. odpor sníží, na uhlíkách není zátěž, tak to jednoznačně ukazuje na zkraty v rotoru - cívkách kotvy.
správne rozumiem, že má porovnávať odpor voči otáčaniu pri odpojenom "+" a porovnávam s budením/bez budenia?
Ano, nějaký zbytkový magnetismus tam je, takže rotor bude při zkratu klást mech. odpor. Při nabuzení nejlépe z cizího zdroje začne klást velký odpor. Ne sice tolik, jako při zkratu mezi uhlíky, ale stejně hodně. Dle toho, kolik zkratů a kde ve vinutí tam je. Indukčnost jiná bude, ale nezkoušel jsem to. Co se opravdu změní je Q cívky. Tudy je cesta.
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

22. 9. 2021, 5:25

A nemáš rotor z funkčného dynama aby si merania porovnával?
mám, ale porovnávať odpor cievok cca 0,0ohm nie je cesta.

napokon som spravil ten "V" magnet na ruský spôsob, vyrezal som ho z trafa.
20210922_173806.jpg
takto vyzerá zostava pri testovaní.
20210922_173754.jpg
najprv som meral napätie medzi susednými vrchnými lamelami = 0,0V
rovnako aj keď som nemeral susedné, ale 3-tiu atď.
napätie na lamelách oproti sebe bolo cca do 2V
potom som pridal pliešok na zistenie "generovaného magnetického poľa skratovanou cievkou". Kým som nenašiel skrat, tak som si nebol istý, či to robím dobre, ale jedna cievka je skratnutá a tá čepeľ tam krásne drží.

Teraz teda nasleduje prehľadanie zásob, či náhodou nemám dobrý rotor a následne previnutie rotorov. Má niekto s prevíjaním rotorov skúsenosti?
Zatiaľ mám naštudované "vedomosti" len z pakistani truck...
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

22. 9. 2021, 5:32

z fotky to není moc patrné , dráty jsou do komutátoru letované nebo bodově zavařené ?
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

22. 9. 2021, 5:37

letované "cínom"
pavel6
Příspěvky: 236
Registrován: 4. 1. 2017, 1:59
Bydliště: Benešov

22. 9. 2021, 5:38

Nakreslit zapojení, fotit, rozebrat, vyčistit, připravit komutátor na připojení vodičů, vyrobit přesnou izolaci do drážek. Pouze pracovitost a pečlivost. Nebát se. Všechno je jednou prvně.
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

22. 9. 2021, 5:51

tak nejak si to predstavujem.
problém je s izoláciou, chcel by som dať novú a zatiaľ neviem, čo hľadať.

druhý problém, skôr otázka je, nakoľko sa musí dodržať poloha komutátoru voči cievke?
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

22. 9. 2021, 5:59

poloha se dodržet musí , však komutátor sundávat nemusíš . obkresli si z nejvrchnější cívky z jaké drážky rotoru ti jde začátek a konec do jaké lamely v komutátoru a máš tím vlastně celé schema . zakresli si nad sebe rozvinutý rotor a pod něj rozvinutý komutátor a tam to zakresli
armature-diagram_small.jpg
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

22. 9. 2021, 6:13

OK, dobrá vychytávka.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“