imbusový šroub - materíál?

Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 1940
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

11. 3. 2019, 7:05

Zdravím,
nevíte z jakého materiálu je imbusový pevnostní šroub?

https://www.pematex.cz/spojovaci-materi ... ove-upravy

Potřebuji ho zakalit a rád bych znal alespoň orientačně třídu oceli kvůli teplotě.
Jova
zverodoktor
Příspěvky: 674
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

11. 3. 2019, 8:25

Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 1940
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

11. 3. 2019, 10:33

Dík za odkaz, ale zase tak dobrý nejsem abych podle chemického složení odhadl třídu materiálu :(
Asi to budu muset risknout a kalit kolem těch 800 stupňů a popustit na modrou.
Momentálně je ten šroub v tomhle stavu a zase bych mu rád vrátil nějakou tvrdost.
4.jpg
Nezkoušel jste někdo zahřívání v roztavené kuchyňské soli? Zkoušel jsem borax a dopadlo to vcelku dobře, ale špatně se z těch zubů dostává, je to jako sklo :(
Potřebuji nějak zabránit vzniku okujím.
Permonik
Příspěvky: 182
Registrován: 19. 2. 2015, 7:34
Bydliště: Mošnov
Kontaktovat uživatele:

11. 3. 2019, 10:44

A co tohle: https://www.sroubamatka.cz/cs/technicke ... roubu.html

u te 12.9 to ale výpada na třídu 14, 15, 16
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
fidel47
Příspěvky: 407
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

12. 3. 2019, 2:26

Slyšel jsem o zušlechťování povrchové vrstvy materiálu v roztavené žluté krevní soli. Máš o tom nějaké povědomí?
milan584
Příspěvky: 1143
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

12. 3. 2019, 5:00

fidel47 píše:
12. 3. 2019, 2:26
Slyšel jsem o zušlechťování povrchové vrstvy materiálu v roztavené žluté krevní soli. Máš o tom nějaké povědomí?
Cementační rstva tím vzniklá je silná několik stovek - takže to pak taky tak funguje.
Na některé typické věci to není špatné řešení, použít to na ozubené kolo, je trochu překvapivé.
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 1940
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

12. 3. 2019, 5:48

Cementování určitě né. Na tohle se fakt nehodí. Ty konce hřídele (průměr 1mm) se musí podle potřeby ještě dodatečně i žíhat, aby byly obrobitelný a nepraskaly. Původní pastorek je jako sklo, zřejmě bude skutečně z nějaké nástrojovky, já zatím testuji ten pevnostní šroub.
vitex
Příspěvky: 184
Registrován: 15. 11. 2016, 8:30

12. 3. 2019, 1:06

Jediné co o tom vím,je to,že materiál je rozdílný nejenom třídou pevnosti ale i dle průměru šroubu.Před sto lety jsem toto řešil a moc si to nepamatuji.
zverodoktor
Příspěvky: 674
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

12. 3. 2019, 3:38

Problém je, že normou nieje udaný konkrétny materiál s ktorého to má byť, iba vlastnosti. Aspoň som to nikde takto konkrétne nenašiel.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Uživatelský avatar
Andy V
Příspěvky: 143
Registrován: 17. 8. 2016, 11:46
Bydliště: Rakovnicko

12. 3. 2019, 5:11

Vlastnosti:

41Cr4 - 840 až 880; olej nebo voda
42CrMo4 - 820 až 860; olej nebo voda
34CrMo4 - 830 až 870; olej nebo voda
34CrNiMo6 - 830 až 860; olej

Z toho mi vyplývá, že kalící teplota pro šroub třídy 12.9 bude 840-860 °C a ochlazování v oleji. Případně risknout, že to není 34CrNiMo6 a zkusit kalit ve vodě. Nebo jsem špatně pochopil, v čem vězí ten problém?
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 1940
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

13. 3. 2019, 6:00

Problém je u téhle drobotiny, že se to nedá zahřívat klasicky na vzduchu plamenem, nebo v peci, protože se na povrchu tvoří okuje a povrch černá. Abych to kalení mohl provádět doma, hledám způsob jak to zahřát bez toho černání povrchu.
Dneska jsem udělal další kalící pokus s kuchyňskou solí. Udělal jsem si z kulatiny jednoduchou "nádobu" na nožičce, vyplnil jí solí a zboku nahřál autogenem (kyslíkovodíkovou svářečkou). Když se sůl roztavila, což by mělo být při 801stupních, tak jsem do ní vložil ten můj pastorek na kousku drátu. Trochu jsem ještě zvýšil teplotu abych se dostal někam k těm 850 stupňům a po chvíli ho vyndal a chladil v oleji. Ta sůl se na to "připekla" jako s tím boraxem, ale stačilo to na chvíli vložit do vody a rozpustila se. Výsledný povrch je čistý bez okují, jen jsou tam občas černé spečeniny z toho oleje. Ty stačilo lehce přeleštit a je to lesklé jako před kalením. Ještě to zkusím do té vody, pak by to mělo být zdá se zcela čisté. Takže za mě zatím dobrý :D
Andy V - Dík za ty kalící teploty. Ono už to roztavení soli při těch 801stupních hodně napoví v jaké teplotní relaci se člověk pohybuje. Ten sodík to vše barví do žluta a tak se hůř odhaduje barva té taveniny.
5.jpg
r4cv
Příspěvky: 1406
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

13. 3. 2019, 6:34

som zvedavý, ako to bude vyzerať o pár dní. podľa mňa tá soľ spustí koróziu.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 5519
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

13. 3. 2019, 7:37

jova píše:
13. 3. 2019, 6:00
Ono už to roztavení soli
Jak vypadá ta sůl při schladnutí? Dalo by se z ní něco odlejt? Četl jsem že existují solná jádra která se dají použít do hlinkových odlitků ,jen nevím složení solí .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 1940
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

13. 3. 2019, 8:40

Moc jsem to nezkoumal, v té trubce to normálně zatuhlo do černého, lesklého, tvrdého čehosi. Budu to zase tavit při dalším kalení během pár dní, na zkoušku to pak můžu vylít třeba do formy z písku.
Uživatelský avatar
Andy V
Příspěvky: 143
Registrován: 17. 8. 2016, 11:46
Bydliště: Rakovnicko

15. 3. 2019, 8:40

jova: Rádo se stalo :)

Edit: BTW, pěkný výrobek. Kam to jde?
Odpovědět

Zpět na „Ostatni material“