Materiál na formy
Zdravím,
už delší dobu přemyšlim, sondu, zjištuji atd vhodný materiál na formy na tvaření plastu.
1, Na vakuové tvaření se doporučuje i dřevo, ale nikde jsem nenašel jakou maximalní řeznou rychlost jakou jde obrabět. Nemá někdo praktickou zkušenost, protože ikdyž je to měkky materiál (oproti oceli) tak při určite rychlosti bych řekl, že už to neobrabi ale páli.
2, Když vezmu poměr pevnost materiálu při teplotě a dobu výroby. Tak mi výchazi hliník, směr 7075 a odvozeníny Certal, Fortal.
Včera jsem našel materiálový list pro Fortal.
A, řezna rychlost pro HSS přes 1500m/min, což si nedokaží představit, je to reálné? Protože to velká rychlost na HSC obrábění... aspoň mi to přijde.
B, existuje nějaká stránka s materiálovými listy slitin hliníku nebo je nutné obvolavat dodavatele? Divál jsem se na matweb.com, pevnost je uvaděna, ale třeba pevnost za určitě teploty nebo do jaké teploty platí matriálové vlastnosti už chybí.
už delší dobu přemyšlim, sondu, zjištuji atd vhodný materiál na formy na tvaření plastu.
1, Na vakuové tvaření se doporučuje i dřevo, ale nikde jsem nenašel jakou maximalní řeznou rychlost jakou jde obrabět. Nemá někdo praktickou zkušenost, protože ikdyž je to měkky materiál (oproti oceli) tak při určite rychlosti bych řekl, že už to neobrabi ale páli.
2, Když vezmu poměr pevnost materiálu při teplotě a dobu výroby. Tak mi výchazi hliník, směr 7075 a odvozeníny Certal, Fortal.
Včera jsem našel materiálový list pro Fortal.
A, řezna rychlost pro HSS přes 1500m/min, což si nedokaží představit, je to reálné? Protože to velká rychlost na HSC obrábění... aspoň mi to přijde.
B, existuje nějaká stránka s materiálovými listy slitin hliníku nebo je nutné obvolavat dodavatele? Divál jsem se na matweb.com, pevnost je uvaděna, ale třeba pevnost za určitě teploty nebo do jaké teploty platí matriálové vlastnosti už chybí.
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
Zatím jsem se setkal že pokud chtěli formy na vaku tak se to dělalo z litého aby se to nekroutilo ,z válcované 7075 jsem formu na vakuaci nikomu nedělal . Ještě jdou z PUR případně texgumoid nebo jak se ten smraďoch jmenuje , ale to jsou na pár desítek(až stovek,záleží na tvaru a podmínkách) kusů
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
umělé dřevo by nevyhovělo ? obrábí se to dobře
http://www.ebalta.cz/cz/katalog-produktu
http://www.ebalta.cz/cz/katalog-produktu
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
K umělemu dřevu mám problém najít řezné podmínky. Řezná rychlost 600m/min, posův na zub 0,6-0,2 mm/zub.
Zkusil jsem dát něco do camu. Jednu formu, vypada jak kopeček na desce. Vnější rozměry 300x250 vyška 50mm, kopeček má cca 50 procent objemu.
Zkoušel jsem zadát parametry:
Parametry: otáčky vřetene (ov); cutting speed, řezná rychlost (cs); rychlost posuvu, cutting feedrate (cf) Feerdrate, posuvy (lead-in, lead-out, ramp, plunge) (f); délka dráhy nástroje, feed distance (fd); obráběcí čas, machine time (MT)
Celková doba obrábění: 21:11 (min:sekundy?)
Není tam někde sek? Protože když vezmu stroje s vysoko otáčkovým vřetenem, tak běží 39 000rpm v pohodě (37-39, 40je max.), posuvy to má 25m/min, některé i 35m/min, dál jsem 30...
ikdyž viděl jsem obrábět https://www.youtube.com/watch?v=8Lh600hVyt8 tohle tak rozměrově je to podobné odhadem asi 2x delší dráhy, trválo to hodinu (z porovnaváných mašin je ten slabší v některých parametrech).
Zkusil jsem dát něco do camu. Jednu formu, vypada jak kopeček na desce. Vnější rozměry 300x250 vyška 50mm, kopeček má cca 50 procent objemu.
Zkoušel jsem zadát parametry:
Parametry: otáčky vřetene (ov); cutting speed, řezná rychlost (cs); rychlost posuvu, cutting feedrate (cf) Feerdrate, posuvy (lead-in, lead-out, ramp, plunge) (f); délka dráhy nástroje, feed distance (fd); obráběcí čas, machine time (MT)
Kód: Vybrat vše
EbaBoard
10mm fréza
par: ov 18000 rpm; cs 565 m/min; cf 37800mm/min; fd 30000mm/min; fd 73,7829m; mt 2:41
6mm fréza
par: ov 32580 rpm; cs 650 m/min; cf 19550mm/min; fd 30000mm/min; fd 37,9313m; mt 2:32
3mm fréza
par: ov 39000 rpm; cs 390m/min; cf 15600mm/min; fd 30000 mm/min; fd 28, 02m; mt 5:58
1,8mm fréza
par: ov 39000 rpm; cs 218m/min; cf 23400mm/min; fd 20000 mm/min; fd 27,28 m mt 4:36
Není tam někde sek? Protože když vezmu stroje s vysoko otáčkovým vřetenem, tak běží 39 000rpm v pohodě (37-39, 40je max.), posuvy to má 25m/min, některé i 35m/min, dál jsem 30...
ikdyž viděl jsem obrábět https://www.youtube.com/watch?v=8Lh600hVyt8 tohle tak rozměrově je to podobné odhadem asi 2x delší dráhy, trválo to hodinu (z porovnaváných mašin je ten slabší v některých parametrech).
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
Není dřevo jako dřevo Na vakuaci potřebuješ s určitou tepelnou odolností taky potřebuješ aby se v cyklu nepřehřálo tak že musí ještě odvádět teplo ,tvrdost tak 70shore B a klidně víc jestli si to dobře pamatuju .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
No nějak mi tam schází rozumnej šlicht ,tam asi nepojde fréza průměr 1,8mm 0,2mm/zub viděl bych to tak na 0,04 až 0,08 aby se neucpala jinak budeš mít hnusnej povrch pokud to přežije atd .
Máš mašinu s těma posuvama co máš napsaný nebo je to nějaká virtuální práce ?
Jaký jsi vybral plnivo ve dřevě a jakou hustotu ?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Použití materiálu na kopyta záleží na počtu požadovaných kusů a velikosti dílu. Pro díly od 200mm a pro pár destítek a stovek kusů se použije vícevrstvá buková překližka (multiplex). Ale naklížená vrstvami na sobě, nikdy na boky nepoužívat překližku vertikálně. Při požadavku více kusů se dělají duralová kopyta. Umělé dřevo se moc nepoužívá, dá se použít pro menší kopyta na slabší materiály do tloušťky 1mm.
V práci jsme měli formu z MDF a zvládla několik set kusů. Měla cca 300x200mm se 6 "kalíšky" pr.50mm. Na mdf se daly 3 vrstvy vodního skla a pak se jednou za čas mazala silikonovým olejem. Vakuovalo se 2mm HPS.
Dělali jsme i z umělého dřeva(Ebalta, PURblok..) plněného hliníkem. Povrch má krásně hladký a výborně se obrábí.
Dělali jsme i z umělého dřeva(Ebalta, PURblok..) plněného hliníkem. Povrch má krásně hladký a výborně se obrábí.
Z MDF je to zajímavý. Vodní sklo by mi nenapadlo použít. To vodní sklo to musí ale pěkně zchlupatit, ne?
Jinak nežere MDF moc frézy? A asi se z ní dost práší. Frézovat tu překližku taky není nic pěknýho, měl jsem zapnutý průmyslové odsávání ale stejně bylo všude plno prachu.
Jinak nežere MDF moc frézy? A asi se z ní dost práší. Frézovat tu překližku taky není nic pěknýho, měl jsem zapnutý průmyslové odsávání ale stejně bylo všude plno prachu.
A vo vo vo tom to je
Samozřemě záleží na tvaru a to už musí posoudit někdo znalej
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Minulé MDF nářadí moc nežralo ,ale před tím jsem se z toho málem po.... ,záleží asi na dodavateli nebo co tam namíchaj .
Ten prach je opravdu všude .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
MDF je trochu abrazivní. Na druhou stranu na něj stačí obyčejné frézy, takže to zas takový problém není.bobik píše: ↑10. 3. 2019, 10:18 Z MDF je to zajímavý. Vodní sklo by mi nenapadlo použít. To vodní sklo to musí ale pěkně zchlupatit, ne?
Jinak nežere MDF moc frézy? A asi se z ní dost práší. Frézovat tu překližku taky není nic pěknýho, měl jsem zapnutý průmyslové odsávání ale stejně bylo všude plno prachu.
Rozdíl je i ve výrobci. Kronospan do toho mele úplně všechno a rozdíl v životnosti je celkem znát. Egger je trochu dražší, ale kvalitnější.
Mezi kažnou vrstvou skla se forma musí lehce přebrousit jemným smirkem.
Dřevo frézujeme i my pojídači koláčů a sranda-amatéři (teda taky skoro nic jiného, na všem ostatním se nám naše stroje rozklepou).
Nechej si u nejbližšího truhláře z vysušených hranolů vhodného dřeva slepit hrubý polotovar té formy. Pak nebudeš posílat většinu materiálu do špon. I když ty dřevěné se hodí na spoustu věcí - dobře sajou olej, dá se s nimi topit nebo je použít jako hnojivo na záhon.
Napřed vyzkoušet, jestli pro zvolené dřevo a zvolený nástroj vychází líp frézování po létech nebo kolmo na ně. Já dělám hrubování kolmo na léta, finiš po létech.
Před slepením toho polotovaru to dřevo (ty hranolky, ze kterých to bude slepeno) sušit, sušit a sušit. A pro sichr ještě sušit.
Po vyfrézování formu dobře natřít ze všech stran, aby dřevo už dál nemohlo vysychat a pracovat.
Možné lepší než nátěr by bylo napuštění nějakým tungovým nebo jiným olejem, které se na to dělají.
Nechej si u nejbližšího truhláře z vysušených hranolů vhodného dřeva slepit hrubý polotovar té formy. Pak nebudeš posílat většinu materiálu do špon. I když ty dřevěné se hodí na spoustu věcí - dobře sajou olej, dá se s nimi topit nebo je použít jako hnojivo na záhon.
Napřed vyzkoušet, jestli pro zvolené dřevo a zvolený nástroj vychází líp frézování po létech nebo kolmo na ně. Já dělám hrubování kolmo na léta, finiš po létech.
Před slepením toho polotovaru to dřevo (ty hranolky, ze kterých to bude slepeno) sušit, sušit a sušit. A pro sichr ještě sušit.
Po vyfrézování formu dobře natřít ze všech stran, aby dřevo už dál nemohlo vysychat a pracovat.
Možné lepší než nátěr by bylo napuštění nějakým tungovým nebo jiným olejem, které se na to dělají.