Jaký vhodný materiál na ložisko ?

Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

2. 2. 2020, 11:57

Ahoj, potřeboval bych poradit.

Mám vyrobený lodní motor, od motoru jde 2m dlouhá nerezová trubka o vnitřním průměru 20mm, v ní se točí rychlostí cca 3tis. ot/min vnitřní 16mm železná hlazenka jako hřídel.

Uprostřed na hřídeli musí být kluzné ložisko které zabraňuje rozkmitávání hřídele na té délce, nepřenáší tedy žádné silné radiální tlaky. Problém jsou ale patrně otáčky hřídele. První pokusy proběhly s továrníma kompozitníma ložiskama, vydrželo to pár hodin než se roztavilo a potom se za běhu roztavila a roztrhla i hřídel. Další z pokusů byl vytočení 300mm dlouhého dubového ložiska a jeho povaření v oleji. To už vydrželo několik desítek hodin provozu ale také se vyběhlo.

Otázka zní, co byste doporučovali za materiál ložiska (vzhledem k rozměrům nelze použít kuličky, jehličky apod.) musí to tedy být kluzné. Ještě sem nezkoušel silon ani bronz.
Problém je také mazání, nelze použít žádný olej vzhledem k povaze provozu (znečištění vody)
Takže asi staufferku a tuk.

Co mi tedy doporučíte za materiál ze kterého bych to mohl vytočit a měl nějakou trvanlivost vzhledem k vysokým otáčkám hřídele a mazání.

tady je video kde je vidět účel ložiska
https://youtu.be/6sbdlopiNNA

Díky za rady
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

2. 2. 2020, 12:17

Pajavlk píše: 2. 2. 2020, 11:57 Ahoj, potřeboval bych poradit.

Mám vyrobený lodní motor, od motoru jde 2m dlouhá nerezová trubka o vnitřním průměru 20mm, v ní se točí rychlostí cca 3tis. ot/min vnitřní 16mm železná hlazenka jako hřídel.

Uprostřed na hřídeli musí být kluzné ložisko které zabraňuje rozkmitávání hřídele na té délce, nepřenáší tedy žádné silné radiální tlaky. Problém jsou ale patrně otáčky hřídele. První pokusy proběhly s továrníma kompozitníma ložiskama, vydrželo to pár hodin než se roztavilo a potom se za běhu roztavila a roztrhla i hřídel. Další z pokusů byl vytočení 300mm dlouhého dubového ložiska a jeho povaření v oleji. To už vydrželo několik desítek hodin provozu ale také se vyběhlo.

Otázka zní, co byste doporučovali za materiál ložiska (vzhledem k rozměrům nelze použít kuličky, jehličky apod.) musí to tedy být kluzné. Ještě sem nezkoušel silon ani bronz.
Problém je také mazání, nelze použít žádný olej vzhledem k povaze provozu (znečištění vody)
Takže asi staufferku a tuk.

Co mi tedy doporučíte za materiál ze kterého bych to mohl vytočit a měl nějakou trvanlivost vzhledem k vysokým otáčkám hřídele a mazání.

tady je video kde je vidět účel ložiska
https://youtu.be/6sbdlopiNNA

Díky za rady
Pokud se skutečně nemůže doamzávat, tak nezbude než to udělat klasicky - takže segmentové ložisko mazané vodou. Standardní "historický" materiál je ebonit, pokud máš dost :mrgreen: času, tak můžeš zkoumat i současné kluzné plasty.
Osobně bych to koupil, protože výzkum nebude krátký ani levný.
Pro ilustraci jak ty ložiska obvykle vypadají
https://www.gmpbearings.com/vertical-pu ... rings.html
Reinkarnace
Příspěvky: 1227
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

2. 2. 2020, 1:08

A pokud přestaneme třít liščí ocas :D ...a přeneseme se do moderního věku optimalizovaných technologií plánování životnosti :D tak to vypadá třeba takhle:https://im-marine.cz/kategorie/nahradni ... i-loziska/
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

2. 2. 2020, 4:35

mazání vodou je problematické, musela by se ta voda k ložisku nějak dopravovat a zase ho opuštět, na konci hřídele je totiž domeček pro klasické kuličky, zaguferovaný a potom následuje lodní šroub, tzn. trubka s hřídelí je hermeticky oddělená od vody, jak moc by se muselo bronzové pouzdro při těhle otáčkách mazat ?
DSC_5448.JPG
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4874
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

2. 2. 2020, 4:40

Pokud je ta trubka tak uzavřená, aby se nedostalo nic dovnitř, tak by se nemuselo dostat nic ven ne? Co to nalít nějakým ekologickým olejem?
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

2. 2. 2020, 4:46

ano taky mě to napadlo ale krom toho, že dolní ložisko bude zaplavené olejem a to mu nebude dělat dobře, tak se neúměrně zvedne váha celé sestavy + možnost vylití druhou stranou např. při převrácení lodi, přepravě apod. takže tahle možnost taky padá. Co to mazání tukem, nebude to dostatečné ?
Britt
Příspěvky: 1830
Registrován: 8. 5. 2019, 5:36

2. 2. 2020, 4:50

GUAJAKOVÉ DŘEVO
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10118
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

2. 2. 2020, 4:56

Asi před sto lety nebo trochu míň jsme používali texgumoid ,pak se zalil olejem a fungovalo to .Dneska jsou plasty poooodstatně kvalitnější což by ti vysvětlil uživatel Hastroha a když by se mu chtělo tak by po kapsách ten kousek správného materiálu i našel.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

2. 2. 2020, 5:04

tohle vydrželo běhat 30hodin je to z dubové nohy od židle, potom necháno přes noc v mrazáku a vhozeno do kastrolu vroucího oleje :)
DSC_3163.JPG
Britt
Příspěvky: 1830
Registrován: 8. 5. 2019, 5:36

2. 2. 2020, 5:05

Dub je měkký proti Guajaku
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

2. 2. 2020, 5:15

a dá se to někde rozumně sehnat ?
Britt
Příspěvky: 1830
Registrován: 8. 5. 2019, 5:36

2. 2. 2020, 5:20

To netuším, ale kdysi to řešil kamarád a já mu ho dělal. Materiál si sehnal sám.
hastroha
Příspěvky: 264
Registrován: 26. 12. 2017, 5:53

2. 2. 2020, 5:33

Zdravím

Z mého pohledu, Silon ... v žádném případě !

Silon je nasákavý mat. , navíc pohlcuje vodu .. Hřídel by brzy zrezavěla i kdybys ji mazal..... !

Bronz - V tom to případě bych ani Bronz nevyužil , zažízení bude hlučné , + časté mazání atd...

Netvrdím že Bronz je špatná , Bronz, je dobrá- jak na co..

Dle mého názoru bych použil mat. Zedex -
je termoplastický materiál se špičkovými kluznými vlastnostmi a širokým záběrem použití, jehož výhody vyniknou při provozu "za sucha" - bez mazání !!!
Má nízkou míru opotřebení, vysokou zatížitelnost, dokáže dobře tlumit vibrace a do značné míry tolerovat geometrické nepřesnosti kluzné protiplochy.

Dá se použít , jako těsnění, gufero, kluzné ložisko
otlačení hran, geometrické chyby, rázy a vibrace, špinavé a abrazivní prostředí, v chemikáliích
negativní ložisková vůle možná, vnější nasazení a nasazení ve vodě !!
náhrada za bronzy, POM, PA, DU

Něco podobného i vyrábíme -
Ložisko hřídele turbíny malé vodní elektrárny

Možnost vyrobit na míru
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

2. 2. 2020, 5:41

díky za odpověď. Koukal jsem, že těch zedexů se vyrábí několik druhů, který na to doporučuješ?

opravdu by z toho kluzné ložisko bez mazání vydrželo dlouhodobě 3000 ot/min. ?
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 2. 2020, 5:56

Já bych na tohle zkusil polyphenylensulfid (PPS). To je hodně divný materiál sám o sobě, cinká jako sklo a nedá se soustružit, protože prokluzuje v univerzále :-) (teď přeháním, ale ne moc)
Aleš Procháska
Odpovědět

Zpět na „Ostatni material“