Jaký vhodný materiál na ložisko ?
Ahoj, potřeboval bych poradit.
Mám vyrobený lodní motor, od motoru jde 2m dlouhá nerezová trubka o vnitřním průměru 20mm, v ní se točí rychlostí cca 3tis. ot/min vnitřní 16mm železná hlazenka jako hřídel.
Uprostřed na hřídeli musí být kluzné ložisko které zabraňuje rozkmitávání hřídele na té délce, nepřenáší tedy žádné silné radiální tlaky. Problém jsou ale patrně otáčky hřídele. První pokusy proběhly s továrníma kompozitníma ložiskama, vydrželo to pár hodin než se roztavilo a potom se za běhu roztavila a roztrhla i hřídel. Další z pokusů byl vytočení 300mm dlouhého dubového ložiska a jeho povaření v oleji. To už vydrželo několik desítek hodin provozu ale také se vyběhlo.
Otázka zní, co byste doporučovali za materiál ložiska (vzhledem k rozměrům nelze použít kuličky, jehličky apod.) musí to tedy být kluzné. Ještě sem nezkoušel silon ani bronz.
Problém je také mazání, nelze použít žádný olej vzhledem k povaze provozu (znečištění vody)
Takže asi staufferku a tuk.
Co mi tedy doporučíte za materiál ze kterého bych to mohl vytočit a měl nějakou trvanlivost vzhledem k vysokým otáčkám hřídele a mazání.
tady je video kde je vidět účel ložiska
https://youtu.be/6sbdlopiNNA
Díky za rady
Mám vyrobený lodní motor, od motoru jde 2m dlouhá nerezová trubka o vnitřním průměru 20mm, v ní se točí rychlostí cca 3tis. ot/min vnitřní 16mm železná hlazenka jako hřídel.
Uprostřed na hřídeli musí být kluzné ložisko které zabraňuje rozkmitávání hřídele na té délce, nepřenáší tedy žádné silné radiální tlaky. Problém jsou ale patrně otáčky hřídele. První pokusy proběhly s továrníma kompozitníma ložiskama, vydrželo to pár hodin než se roztavilo a potom se za běhu roztavila a roztrhla i hřídel. Další z pokusů byl vytočení 300mm dlouhého dubového ložiska a jeho povaření v oleji. To už vydrželo několik desítek hodin provozu ale také se vyběhlo.
Otázka zní, co byste doporučovali za materiál ložiska (vzhledem k rozměrům nelze použít kuličky, jehličky apod.) musí to tedy být kluzné. Ještě sem nezkoušel silon ani bronz.
Problém je také mazání, nelze použít žádný olej vzhledem k povaze provozu (znečištění vody)
Takže asi staufferku a tuk.
Co mi tedy doporučíte za materiál ze kterého bych to mohl vytočit a měl nějakou trvanlivost vzhledem k vysokým otáčkám hřídele a mazání.
tady je video kde je vidět účel ložiska
https://youtu.be/6sbdlopiNNA
Díky za rady
Pokud se skutečně nemůže doamzávat, tak nezbude než to udělat klasicky - takže segmentové ložisko mazané vodou. Standardní "historický" materiál je ebonit, pokud máš dost času, tak můžeš zkoumat i současné kluzné plasty.Pajavlk píše: ↑2. 2. 2020, 11:57 Ahoj, potřeboval bych poradit.
Mám vyrobený lodní motor, od motoru jde 2m dlouhá nerezová trubka o vnitřním průměru 20mm, v ní se točí rychlostí cca 3tis. ot/min vnitřní 16mm železná hlazenka jako hřídel.
Uprostřed na hřídeli musí být kluzné ložisko které zabraňuje rozkmitávání hřídele na té délce, nepřenáší tedy žádné silné radiální tlaky. Problém jsou ale patrně otáčky hřídele. První pokusy proběhly s továrníma kompozitníma ložiskama, vydrželo to pár hodin než se roztavilo a potom se za běhu roztavila a roztrhla i hřídel. Další z pokusů byl vytočení 300mm dlouhého dubového ložiska a jeho povaření v oleji. To už vydrželo několik desítek hodin provozu ale také se vyběhlo.
Otázka zní, co byste doporučovali za materiál ložiska (vzhledem k rozměrům nelze použít kuličky, jehličky apod.) musí to tedy být kluzné. Ještě sem nezkoušel silon ani bronz.
Problém je také mazání, nelze použít žádný olej vzhledem k povaze provozu (znečištění vody)
Takže asi staufferku a tuk.
Co mi tedy doporučíte za materiál ze kterého bych to mohl vytočit a měl nějakou trvanlivost vzhledem k vysokým otáčkám hřídele a mazání.
tady je video kde je vidět účel ložiska
https://youtu.be/6sbdlopiNNA
Díky za rady
Osobně bych to koupil, protože výzkum nebude krátký ani levný.
Pro ilustraci jak ty ložiska obvykle vypadají
https://www.gmpbearings.com/vertical-pu ... rings.html
-
- Příspěvky: 1227
- Registrován: 21. 11. 2017, 9:16
A pokud přestaneme třít liščí ocas ...a přeneseme se do moderního věku optimalizovaných technologií plánování životnosti tak to vypadá třeba takhle:https://im-marine.cz/kategorie/nahradni ... i-loziska/
mazání vodou je problematické, musela by se ta voda k ložisku nějak dopravovat a zase ho opuštět, na konci hřídele je totiž domeček pro klasické kuličky, zaguferovaný a potom následuje lodní šroub, tzn. trubka s hřídelí je hermeticky oddělená od vody, jak moc by se muselo bronzové pouzdro při těhle otáčkách mazat ?
ano taky mě to napadlo ale krom toho, že dolní ložisko bude zaplavené olejem a to mu nebude dělat dobře, tak se neúměrně zvedne váha celé sestavy + možnost vylití druhou stranou např. při převrácení lodi, přepravě apod. takže tahle možnost taky padá. Co to mazání tukem, nebude to dostatečné ?
Asi před sto lety nebo trochu míň jsme používali texgumoid ,pak se zalil olejem a fungovalo to .Dneska jsou plasty poooodstatně kvalitnější což by ti vysvětlil uživatel Hastroha a když by se mu chtělo tak by po kapsách ten kousek správného materiálu i našel.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Zdravím
Z mého pohledu, Silon ... v žádném případě !
Silon je nasákavý mat. , navíc pohlcuje vodu .. Hřídel by brzy zrezavěla i kdybys ji mazal..... !
Bronz - V tom to případě bych ani Bronz nevyužil , zažízení bude hlučné , + časté mazání atd...
Netvrdím že Bronz je špatná , Bronz, je dobrá- jak na co..
Dle mého názoru bych použil mat. Zedex -
je termoplastický materiál se špičkovými kluznými vlastnostmi a širokým záběrem použití, jehož výhody vyniknou při provozu "za sucha" - bez mazání !!!
Má nízkou míru opotřebení, vysokou zatížitelnost, dokáže dobře tlumit vibrace a do značné míry tolerovat geometrické nepřesnosti kluzné protiplochy.
Dá se použít , jako těsnění, gufero, kluzné ložisko
otlačení hran, geometrické chyby, rázy a vibrace, špinavé a abrazivní prostředí, v chemikáliích
negativní ložisková vůle možná, vnější nasazení a nasazení ve vodě !!
náhrada za bronzy, POM, PA, DU
Něco podobného i vyrábíme -
Ložisko hřídele turbíny malé vodní elektrárny
Možnost vyrobit na míru
Z mého pohledu, Silon ... v žádném případě !
Silon je nasákavý mat. , navíc pohlcuje vodu .. Hřídel by brzy zrezavěla i kdybys ji mazal..... !
Bronz - V tom to případě bych ani Bronz nevyužil , zažízení bude hlučné , + časté mazání atd...
Netvrdím že Bronz je špatná , Bronz, je dobrá- jak na co..
Dle mého názoru bych použil mat. Zedex -
je termoplastický materiál se špičkovými kluznými vlastnostmi a širokým záběrem použití, jehož výhody vyniknou při provozu "za sucha" - bez mazání !!!
Má nízkou míru opotřebení, vysokou zatížitelnost, dokáže dobře tlumit vibrace a do značné míry tolerovat geometrické nepřesnosti kluzné protiplochy.
Dá se použít , jako těsnění, gufero, kluzné ložisko
otlačení hran, geometrické chyby, rázy a vibrace, špinavé a abrazivní prostředí, v chemikáliích
negativní ložisková vůle možná, vnější nasazení a nasazení ve vodě !!
náhrada za bronzy, POM, PA, DU
Něco podobného i vyrábíme -
Ložisko hřídele turbíny malé vodní elektrárny
Možnost vyrobit na míru
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8163
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Já bych na tohle zkusil polyphenylensulfid (PPS). To je hodně divný materiál sám o sobě, cinká jako sklo a nedá se soustružit, protože prokluzuje v univerzále (teď přeháním, ale ne moc)
Aleš Procháska