Naco ozubene kola :-)

Odpovědět
t256
Příspěvky: 2831
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

22. 11. 2022, 3:13

jean
Příspěvky: 619
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

22. 11. 2022, 3:15

Už to tu niekde je.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4564
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

22. 11. 2022, 4:47

Na co ty lidi nepřijdou. Ale účinnost bude nejspíš menší než u kuželového soukolí, maximální otáčky taky a cena výroby větší.
Naposledy upravil(a) bobik dne 22. 11. 2022, 7:40, celkem upraveno 2 x.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

22. 11. 2022, 4:57

asi taky bude potíž se změnami úhlové rychlosti při otáčení, spočitat to bude vyšší dívčí
zatížitelnost proti stejně velkému převodu ozubenými koly řádově nižší
ale třeba ty kola neměli na čem udělat
nápad a pokoukání je to pěkný
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4564
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

22. 11. 2022, 7:41

Jenom jesli si někdo to kuželové soukolí nepatentoval a tohle to mělo obcházet. :D
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

23. 11. 2022, 5:06

testone píše: 22. 11. 2022, 4:57 asi taky bude potíž se změnami úhlové rychlosti při otáčení, spočitat to bude vyšší dívčí
zatížitelnost proti stejně velkému převodu ozubenými koly řádově nižší
ale třeba ty kola neměli na čem udělat
nápad a pokoukání je to pěkný
no, potíž se změnama rychlosti otáčení bude paradoxně menší než u běžných ozubených kol - protože ten mechanismus je souměrný (samozřejmě pokud nemá vůle a je to skutečně přesně pod 90° )
Mj, tyhle mechanismy (asi tak tři základní) nejsou žádnou novinkou a tu a tam se i v praxi používají - obvykle pro přenos úhlového pohybu, když tam právě nesmí být vůle.
https://www.youtube.com/watch?v=tp_-sN5VpA0
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

23. 11. 2022, 6:10

Sancho Panza píše: 23. 11. 2022, 5:06 .........
no, potíž se změnama rychlosti otáčení bude paradoxně menší než u běžných ozubených kol - protože ten mechanismus je souměrný (samozřejmě pokud nemá vůle a je to skutečně přesně pod 90° )
............
no, pravda je, že u klasického kardan kloubu se problém se změnami úhlové rychlosti taky řeší druhým kloubem o opačném sklonu
tady ta symetrie na první pohled není tak zřejmá - právě naopak
ale přít se nebudu, spočítat to nedokážu
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

23. 11. 2022, 7:46

testone píše: 23. 11. 2022, 6:10
Sancho Panza píše: 23. 11. 2022, 5:06 .........
no, potíž se změnama rychlosti otáčení bude paradoxně menší než u běžných ozubených kol - protože ten mechanismus je souměrný (samozřejmě pokud nemá vůle a je to skutečně přesně pod 90° )
............
no, pravda je, že u klasického kardan kloubu se problém se změnami úhlové rychlosti taky řeší druhým kloubem o opačném sklonu
tady ta symetrie na první pohled není tak zřejmá - právě naopak
ale přít se nebudu, spočítat to nedokážu
tady to funguje podle mě úplně stejně - svým způsobem jsou to dva stejné mechanismy za sebou.
Počítat to nebudu, zkoumat taky ne.
Pouze vím, že se to používá (tzn. žádný objev a nebo zjevný nefunkční nesmysl)
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4564
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

23. 11. 2022, 10:27

A kde se to v současné době používá?
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1528
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

23. 11. 2022, 11:39

Tohle se dělalo podle mě z důvodu, kdy ozubená kola byla složitá na výrobu. Jinak to jsou hezký mechanismy, pěkně se na to kouká :shock:
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6943
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

23. 11. 2022, 12:11

asi to má i dnes opodstatnění - ten převod totiž funguje obráceně než ozubená kola - ta výstupní hřídel se točí opačně než kdyby tam byla kola .
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4564
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

23. 11. 2022, 12:24

No nevím, to provedení toho mechanismu je takový kus strojařiny, že nějaké kuželové soukolí pro ně musela být sranda věc. Vždyť i dneska na obyčejné vodorovné obrážečce jsou šikmoocí soudruzi schopni dělat "zázraky". :D
https://www.youtube.com/shorts/i9lRKEwqPxc
titel
Příspěvky: 339
Registrován: 29. 5. 2017, 12:30

23. 11. 2022, 12:42

packa píše: 23. 11. 2022, 12:11 asi to má i dnes opodstatnění - ten převod totiž funguje obráceně než ozubená kola - ta výstupní hřídel se točí opačně než kdyby tam byla kola .
Pri ozubených kolách je to ešte jednoduchšie. Jednoducho len navrhneš spojenie kôl buď pred alebo za osou hnaného kola.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

23. 11. 2022, 1:56

bobik píše: 23. 11. 2022, 12:24 No nevím, to provedení toho mechanismu je takový kus strojařiny, že nějaké kuželové soukolí pro ně musela být sranda věc.
:mrgreen:
Odpovědět

Zpět na „Ruzne jine fotecky videa a dokumenty“