Brošení soustružnických nožu 2

Odpovědět
Hardmesr
Příspěvky: 423
Registrován: 12. 2. 2009, 9:05
Bydliště: Jižní Morava

20. 4. 2009, 12:42

Jen pro začátečníky.
Jak je výše popsáno, žlábek se vybrušuje pro utváření třísek, tak aby tříska neobtěžovala obsluhu, nepoškozoval se povrch obrobku a nepřišlo k úrazu obsluhy. Stejně důležitý jako utvářeč je i velikost posuvu, jehož změnou se dá měnit tvar odcházející třísky. U některých materiálů se dobrého výsledku dosahuje obtížně. Materiály brusného kotouče byly dobře popsány výše. Bílý, hnědý a červený pro HSS, zelený pro SK. Ne vždy to ale platí stoprocentně, neboť se u výrobců používají různé suroviny. Například pro SK se používal i šedý. Pro SK je ovšem nejlepší kotouč diamantový s vazbou kovovou, nebo z umělé pryskiřice (bakelit). Pro kotouč s kovovou vazbou je snad zásada broušení strojní (BN102, Kameníček, N1 atd.) a smáčení, třeba jenom navlhčovanou plstí. Bakeliťákem se dá brousit i v ruce a bez přimazávání. O tvarech utvářečů by se dalo psát hodně. Jako základ však asi tolik, že pro malé posuvy užší a pro větší širší. Můžou se směrem od špičky rozšiřovat. Utvařeč tak tvoří i úhel čela. Při broušení v ruce bych doporučoval nějakou opěrku, na kterou se nůž opře hřbetem a pojíždí po kotouči. Oproti všeobecnému tlaku bezpečáků se mně zdá nejbezpečnější broušení s kotoučem zakrytovaným nahoře proti možnému úrazu očí a hlavy (brýle či štít asi budou samozřejmostí). Kryt který vás k broušení skoro nepustí je dobrý tak pro vtáhnutí nástroje a prstů mezi kotouč. Jinak chladit, chladit, chladit, jak nabádal jeden vousatý z Ruska. Přehřátím špičky do modra u HSS se ošidíme o trvanlivos a řezivost. Obyčejně se ještě zvýší křehkost nástroje. Je to o šikovnosti atd. Ten kdo používá nože s VBD (Vyměnitelná Břitová Destička) se nejlépe poučí z katalogů výrobce. To je ale asi na jiné téma.
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3579
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

8. 5. 2009, 6:36

Jenom doplním věc která tady nezazněla a která si myslím,že je zcela zásadní v případě broušení jakýmkoli kotoučem je třeba jej "nabrousit"
tzn. orovnat diamantem plochu kotouče kterou hodláme brousit.
Jinak bez orovnání kotouče prakticky uspokojivého výsledku nelze dosáhnout :!: :wink: to není blábol to je praxe
Orovnání musí být samozřejmě strojní,nebo v případě stojanových brusek přes vodící čep s držákem diamantu.
Nemá smysl se bavit o kvalitě výbrusu s tím a s tím kotoučem když ho koupím,vrazím do brusky zapnu a tlačím do něj matroš :wink:

To je stejný jako když si koupím v obchodě kačenu dojdu dom a místo abych ji upekl tak ji sežeru syrovou u televize :lol: :lol:

Jinak dimantové kotouče se "tupí" také(zanáší se) , stačí úlomek brusného kotouče (šedý,bílý) namočený ve vodě a kotouč přetahovaním po funkční ploše vyčistit :wink:
Laco19
Příspěvky: 276
Registrován: 17. 12. 2008, 4:19
Bydliště: Kosice

9. 7. 2009, 10:37

Netyka sa to sice brusenia...
V akej polohe by mal byt takyto noz? Nemam nanho drziak, zatial ho pouzivam v nejakom beznom drziaku a dlhsiu hranu profilu mam kolmu na os vretena. Nemal by byt ten noz trosku sklopeny, tak aby sa spodla cast profilu nedotykala materialu ani na jednej strane?
Obrázek
Hardmesr
Příspěvky: 423
Registrován: 12. 2. 2009, 9:05
Bydliště: Jižní Morava

9. 7. 2009, 2:49

Nůž může být i ve vodorovné poloze. Je ovšem nutné upravit jej broušením tak, aby se vytvořil úhel čela, na obrázku jej tvoří horní rádius a úhel hřbetu, který je odkloněn od svisle roviny. Tyto dva jsou pak doplˇkem úhlu břitu, což je vlastně špička nože. Úhly čela a hřbetu se zvětšují podle tvrdosti obráběného materiálu. Čím měkčí, tím větší. Důležité je ovšem aby byl nůž upnut tak, aby oba boční úhly byli stejné. Pro tento nůž (upichovací, či zapichovací) je speciální držák, který toto ustavení zaručí. Špička nože pak musí směřovat přesně do osy vřetena.
Přílohy
nůž, upichovák
nůž, upichovák
Naposledy upravil(a) Hardmesr dne 12. 7. 2009, 10:12, celkem upraveno 1 x.
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
Laco19
Příspěvky: 276
Registrován: 17. 12. 2008, 4:19
Bydliště: Kosice

9. 7. 2009, 3:51

Hardmesr píše:... Důležité je ovšem aby byl nůž upnut tak, aby oba boční úhly byli stejné...
Dakujem za radu, presne o to mi slo.
Laco19
Příspěvky: 276
Registrován: 17. 12. 2008, 4:19
Bydliště: Kosice

12. 7. 2009, 2:10

Neviem sa nikde dopatrat k odporucanej obvodovej rychlosti pre tanierovy diamantovy kotuc (D=100mm).
Zatial ho pouzivam namontovany priamo na hriadeli 60W 2800ot./min. motora, comu zodpoveda obvodova rychlost 14,7 m/s - da sa na tom brusit a vykon 60W je pouzitelny (ked sa na to netlaci).
Ake by ste odporucali otacky resp. obvodovu rychlost pre taky kotuc?
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3579
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

12. 7. 2009, 4:04

Mno pokud chceš vědět řeznou rychlost pro ten diamanťák tak musíš říct co s tím brousíš (matroš) :wink: za prvé a taky jakou ten diamanťák má vazbu (kovová nebo pryskyřičná) :?:
předpokládám broušení nástrojů takže

řezné rychlosti jsou zhruba stejné jak při broušení keramickýma kotoučema
vzhledem k tomu že se s tím dá brousit jen slinutej karbid a tvrdokovy tak 15-30m/s(je¨ště keramika a sklo)

s kovovým plnivem je rychlost menší a s pryskyřičným větší
tak cca kovový 15-20m/s a pryskyřice 20-30m/s :wink:

s kovovým plnivem se hrubuje a s tím druhým se brósí :lol:

pokud ti to pomůže tak já zapínám při tomto průměru BN102 na dvojku :lol: takže cca 6000 ot
regulace tam není a 3000ot je docela MÁLO :lol:

když budeš chladit tak je to vždy OK,pokud ne tak menší úběry

jinak docela hodně používám diamanťák s bronzovým pojivem na konečné zalapování vrtáků, jde to s tím beezva :lol:

jinak na radeko je CBN kotouč kterej je o docela dost tvrdší jak diamant
Laco19
Příspěvky: 276
Registrován: 17. 12. 2008, 4:19
Bydliště: Kosice

12. 7. 2009, 4:26

tumlik píše:Mno pokud chceš vědět řeznou rychlost pro ten diamanťák tak musíš říct co s tím brousíš (matroš) :wink: za prvé a taky jakou ten diamanťák má vazbu (kovová nebo pryskyřičná) :?:
předpokládám broušení nástrojů takže

řezné rychlosti jsou zhruba stejné jak při broušení keramickýma kotoučema
vzhledem k tomu že se s tím dá brousit jen slinutej karbid a tvrdokovy tak 15-30m/s(je¨ště keramika a sklo)

s kovovým plnivem je rychlost menší a s pryskyřičným větší
tak cca kovový 15-20m/s a pryskyřice 20-30m/s :wink:

s kovovým plnivem se hrubuje a s tím druhým se brósí :lol:

pokud ti to pomůže tak já zapínám při tomto průměru BN102 na dvojku :lol: takže cca 6000 ot
regulace tam není a 3000ot je docela MÁLO :lol:

když budeš chladit tak je to vždy OK,pokud ne tak menší úběry

jinak docela hodně používám diamanťák s bronzovým pojivem na konečné zalapování vrtáků, jde to s tím beezva :lol:

jinak na radeko je CBN kotouč kterej je o docela dost tvrdší jak diamant
Dakujem za rady.
Brusim tym karbidove noze a dokoncujem radeco. S tym pojivom si ma prekvapil - netusim ake je (farba hnedo - hrdzava :wink: ).
Chladenie nehrozi - brusim na svojom pracovnom stole vedla PC.
Takze radsej to nechat tak ako je a nehrat sa s klinovymi remenmi (to by snad s tym vykonom motora ani nefungovalo)? Alebo zohnat vacsi motor a zvysit otacky?
Hardmesr
Příspěvky: 423
Registrován: 12. 2. 2009, 9:05
Bydliště: Jižní Morava

12. 7. 2009, 4:40

S tím, že kotouč s CNB (kubický nitrid bóru)je o dost tvrdší než diamant by se dalo polemizovat. Je ovšem pravda, že je určený pro broušení rychlořezných nástrojů. Diamantový kotouč se pro RO nástroje nepoužívá, neboť pokud si pamatuji, diamant s tímto řezným materiálem nějak (snad chemicky) reaguje. U všech vazeb, kromě pryskyřice bych doporučoval chlazení, nebo alespoň smáčení (plst napájená kapalinou opřená o řeznou plochu) a občasné očištění, oživení (kromě pryskyřičné vazby) kouskem měkčího korundu, namočeného v kapalině (brusný pilník, opotřebený korundový kotouč, nebo pemza), za chodu kotouče.
www.vtn.cz/brusne-nastroje-diamantove/
www.diapraha.cz/index.php?page=obsah&section=navod
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3579
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

12. 7. 2009, 6:01

Tak 60W je si myslím docela málo pokud na to trochu zatlačíš,tak to musíš zastavit
farba hnědo hrdzavá bude ten kotouč s kovovým bronzovým pojivem :lol: asi

hardmesr:CBN kotouče s nitr. bóru takzvaným BORAZONEM jsou především tvrdší ,ale to hlavní proč jsou jakoby výkonnější je v tom, že diamantový kotouč s diamantovým prachem, kterej je v tom plnivu zamíchanej můžeš snadno zkurvit protože při broušení když to budu vysvětlovat polopaticky vzniká na hrotu brusného zrna diamantu teplota kolem 1000st.C ,jenomže uhlík hoří při cca 700-800st.C s chemií v tom smyslu jak jsi to napsal to nemá vůbec nic společného :D
tzn. když na něj budeš tlačit jak prase a ta vrstva bude tenčí jako že na kotouči je tak ten diamantový prach znehodnotíš
:lol: naproti tomu kubický nitrid bóru (borazon) snáší s přehledem teplotu kolem 2000st.C z čehož plyne, že nástroj CBN pracuje bezvadně i při větším výkonu

ale samozřejmě jak už jsem tady psal několikrát chladit,chladit,chladit a je to OK :wink:

spálenej talířovej diamanťák mám doma,koupil jsem ho v polsku na burze od rusů za 150sl. korun :lol: a faaaaaaaaakt nebrousí ,zkoušel jsem s ním kde co a pořád mě to nešlo do palice, a barva ? je takovej hodně černej :lol: jako kdyby usnul na sluníčku :lol: :lol:
Naposledy upravil(a) tumlik dne 12. 7. 2009, 10:52, celkem upraveno 1 x.
Laco19
Příspěvky: 276
Registrován: 17. 12. 2008, 4:19
Bydliště: Kosice

12. 7. 2009, 6:18

tumlik píše:Tak 60W je si myslím docela málo pokud na to trochu zatlačíš,tak to musíš zastavit
farba hnědo hrdzavá bude ten kotouč s kovovým bronzovým pojivem :lol: asi...
Dakujem za rady, medzitym som uz trosku postudoval. Este pred par hodinami som o existencii CBN naozaj nevedel :wink: .
Tych 60W je ale poctivych minimalne 60W este z CSSR, je to subjektivne silnejsie ako 150W cinska bruska. V nej je navyse motor po 5 minutach cca 50st.C horuci - boli to vyhodene peniaze.
Hardmesr
Příspěvky: 423
Registrován: 12. 2. 2009, 9:05
Bydliště: Jižní Morava

12. 7. 2009, 9:03

Omlouvám se, popletl sem si hoření s chemickou reakcí.

Jinak si ještě vybavuji ve své paměti, že "diamant není vhodný ke strojnímu opracování ocelí. Při vysokých řezných rychlostech vzniká také vysoká teplota, kde diamant (uhlík) je v železe rozpustný". Ovšem má paměť je omezená.

www.disperga.cz/pouziti-dia-a-cbn/
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3579
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

12. 7. 2009, 10:50

OK nechytej mě za slovíčka :wink: ,hoření je samozřejmě chemická reakce reagoval jsem na tu chemickou reakci s řezným materiálem :lol: co jsi psal a zřejmě jsem to napsal tak nešikovně že jsi to nepochopil ale pro klid duše to opravím :wink:
nebudu tady z toho dělat diskuzi na modelhobby :lol:
co vím jsem napsal zbytek a další nuance si můžou fajnšmekři a zájemci o jakékoli broušení nalézt dle tvého odkazu na internetu
bohužel já na to nemám čas :wink:
Hardmesr
Příspěvky: 423
Registrován: 12. 2. 2009, 9:05
Bydliště: Jižní Morava

13. 7. 2009, 6:23

tumlíku OK, tady to jistě nikdo nechce otevřít k nějakým hádkám, jenom sem napsal svůj názor. Naopak si velice vážím všech přispívajících, kteří jsou ochotni se podělit o své jak teoretické, tak i praktické zkušenosti s jinými. Já velice obdivuji znalosti dnešních mladých lidí, kterí se na tomto fóru prezentují. Je pro mne až nepochopitelné co všechno jsou sami schopni vytvořit a vyrobit. Až mám někdy dojem, že by se takýto entuziasmus hodil do mnoha výrobních závodů. Netroufám si jmenovat všechny co se zde rozdávají. Můžu ale říct, že k nim patříš i ty (jenom ta prsatá mně trochu vadí, když se mně manželka dívá přes rameno a myslí si, že su na pornostránkách. už si ale zvykla a tak to měnit nemusíš). Hardmesr.
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
koubik
Příspěvky: 1
Registrován: 27. 4. 2010, 5:27

27. 4. 2010, 5:29

a myslíte že bude dobré si pořídit tyhle Brusné kotouče ? Jaky koly názor mi pomuže, jsem už z toho zoufalý :( .. Dík
Odpovědět

Zpět na „pro soustruh“