Závitníky

havelaircraft
Příspěvky: 397
Registrován: 7. 5. 2014, 9:04

12. 11. 2018, 5:41

Hledám sady závitníků.
Ideálně palcové a metrické Celou sadu v nějakých používaných rozměrech.
Máte nějaké vyzkoušené a kvalitní?
Carl_FM
Příspěvky: 1150
Registrován: 3. 9. 2015, 9:23

12. 11. 2018, 5:43

Do firmy? Na hobby? Na doma?
MAS FU2A, TOS SM16A
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

12. 11. 2018, 6:11

Já jsem se na nějaké sady nakonec vykašlal a nakoupil jsem si na doma závitníky jednotlivě, protože sada je vždycky sestavená tak, že tam něco přebývá a něco chybí. Kupoval jsem je u Hoffmanna, strojní nepovlakované pro ocel střední pevnosti do slepé díry, to je imho na domácí kutění nejlepší volba cena/výkon. A postupně jak se dokupují, tak vznikne sbírka různých podivných rozměrů :-) Ruční sadové závitníky jsem nepoužil ani nepamatuju, všechno dělám strojními, takže i to je argument proti hotové koupené sadě - ta bývá sestavená většinou z těch ručních.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4878
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

12. 11. 2018, 11:05

Jen přidám jeden můj postřeh, mám starý komunistický Narexy, Bučovice, ty se mě taky zdaj bejt taky schopný, UNC taky dělaj, mužeš mrknout https://www.ynaradi.cz/zavitnikove-sady ... isExtend=0 kupuju teda po bazarech, aukrech a FB, takže většinou max 1/2 ceny, beru jen nepoužitý. Něco jako tohle https://aukro.cz/sada-zavitoreznych-nas ... 6937764403

Jsem zvyklej používat sadový, a zkusil jsem jak vypadaj číňský, a když teda pominu, že řežou, a u mě fungujou dobře, tak jsou ty sady řekl bych na nic, protože jsou všechny na průměru stejný, a když protáhneš první díru kalibračním, tak ty další dva už používat nemusíš, protože nemají co řezat. Prostě to odstupňování řešej odbrušováním jen po náběhu. U narexu třeba řeže celá sada.

Tak jsem se na to vyprd, a zkusil koupit jednotlivý povlakovaný a taky dobrý, fungujou. A teď jsem zkusil vzít spirálový https://www.ebay.com/itm/7pcs-M3-M12-HS ... 2749.l2649 tak jsem zvědavej.

Závit jsem zatím vyřezal vším, a žádný jsem zatím nemusel vyhodit hned ze startu.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3295
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 11. 2018, 5:21

záleží na co ..mám snad všechny typy... číňany to nemám zkušenost a vše řežu spirálovýma strojníma většinou je to kusová výroba či opravy takže žádná série..sadový jsem nevzal do ruky ani nepamatuju nechce se mě zdržovat ...jen když potřebuji se 100%-tní jistotou přesně najet v ose, tak najedu maticovým.
Dokonce mám hromádku vyřazených strojních závitníků z nástrojárny kde je vyštíplý třeba jeden zub v půlce jinak je závitník jako nový...ničemu to nevadí při ručním řezání a nebo při řezání na soustruhu podepřeným vratidlem člověk si musí dát pozor aby se tam nepřiskřípla špóna.
mazat řepkou se sírou protřepat před každým použitím ...na litr řepky asi polévková lžíce žluté síry.
Vyzkoušejte nic lepšího není. Síra vytvoří bariéru mezi řezaným materiálem a závitníkem závitník jde asi o 50% lehčeji, neskřípe a nevrže. Je to starý osvědčený recept
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3295
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 11. 2018, 6:24

ještě taková důležitá poznámka k řezání strojním závitníkem ručně...je potřeba přesně najet a dát si záležet při najetí a kontrolovat souosost díry se závitníkem, protože pokud najdete víc šikmo může dojít ke zlomení závitníku. to že jedete v ose je poznat i podle stejně silných špón. Nevracet závitník za účelem odlomení špóny tak jako u ručních závitníků.
Na konci závitu pokud je to slepá díra tak s citem vrátit závitník a odlomit špónu tu je pak vhodné vytáhnout. Pokud je závit průchozí je možné ho po dořezání prostrčit skrz pokud to u konkrétního obrobku jde.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
pepawrf
Příspěvky: 175
Registrován: 11. 4. 2016, 7:24

13. 11. 2018, 11:39

Ten řepkový olej stačí z kauflandu nebo se dělá nějaký speciální?
Uživatelský avatar
Wurm7
Příspěvky: 178
Registrován: 7. 7. 2018, 1:24
Bydliště: Čelákovice
Kontaktovat uživatele:

13. 11. 2018, 12:03

kenybz píše: 13. 11. 2018, 6:24 ještě taková důležitá poznámka k řezání strojním závitníkem ručně...je potřeba přesně najet a dát si záležet při najetí a kontrolovat souosost díry se závitníkem, protože pokud najdete víc šikmo může dojít ke zlomení závitníku. to že jedete v ose je poznat i podle stejně silných špón. Nevracet závitník za účelem odlomení špóny tak jako u ručních závitníků.
Ahoj, toto je pro mě poměrně důležité a chtěl bych se o tom dozvědět více. Zajímám mě to. Můžeš mi prosím napsat konkrétně a přesně, abych se vyvaroval chyb:
- jak docílit přesného najetí strojním závitkem?
- jak kontrolovat souosost díry se závitníkem?
- jak se vyvarovat šikmého najetí závitníkem aby nedošlo ke zlomení?

Chtěl bych řezat strojně závity správně a nevím, jak na to. Díky moc.
Nebojím se dělat rukama a používat hlavu.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3295
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 11. 2018, 12:35

řepkový olej normální kuchyňský uplně stačí kamarád co má kovoobrábění tak má možnost brát řepkáč přímo z lisovny a prý je lepší, ale ta síra to je opravdu značný rozdíl...v nouzi se dá i použít i uvolňovač šroubu s molybden sulfidem taky to celkem funguje když zrovna není po ruce řepka. Jsou i speciální řezné oleje na závitování.
Jak najet kolmo no při kusové výrobě na soustruhu je nejrychlejší opřít hrot o navrtaný důlek v závitníku a najet a pak už jen otáčet buď to ručně vratidlem a nebo si pustit pomalé otáčky. Pokud se jedná o očko tak já dám do hrotu násatvec s kuželem a plochým čelem a čelo opřu přímo o očko tzn vratidlo si otočí tak, aby "trčelo k hrotu" Místo toho se dá najet i vložkou v pinole. No a strojně jsou na to hlavy různého provedení například "pérovky" jak už z názvu plyne uvnitř je pružina jejíž předpětí se dá nastavit a pak je tam nevím jak se to správně jmenuje řekněme lichoběžníková spojka.
Pak jsou podobné hlavy s lamelovýma spojkama. Nastavuje se to tak že se sníží tlak pružiny povolením otočného koužku a najede se do záběru závitníkem a postupně se kroužek utahuje a zvyšuje se kroutící moment..jak přestane spojka prokluzovat tak je to nastavené na konkrétní závitník. řezání je pak bez problémů i ve slepých dírách. Navíc spojka funguje obousměrně takže i když se při vytáčení závitníku kousne špóna nic se nestane.
Radši mám hlavy s lamelovou spojkou. Neni tam skokový nárůst kroutícího momentu jak u pérové hlavy.
Na cnc se používají speciální hlavy s rychlovýměnným držákem závitníku pár jich tu mám ...no a protože konečný uživatel neví, že jdou taky nastavit tak mám dostatek lehce poškozených závitníků :) Všechny tyto hlavy samozřejmě kompenzují menší nesouosost a nevyrovnanost posuvu.
Pak jsou ještě držáky oček s výsuvným trnem atd...
Kolmost se měří při ručním řezáním okem a nebo úhelníkem a taky už podle citu poznáš že to nebere správně.
Důležité je srovnat závitník do osy díry, než se udělá jedna otáčka popřípadě závitník otočit zpět a znovu najet.
Jak je závitník hlouběji zavrtaný nic už srovnat nejde jedině znovu vyjet, ale i když to srovnáš závit už bude mít zcela jiný profil zajdu udělat pár fotek
tak přiložím pár fotek.
na jednom obrázku jsou ty držáky do cnc jeden je pevný a moment se nastavuje na hlavě v upínači a druhá je se spojkou.
na kraji je pružinový drát ten je třeba vysunout a pak je možné moment nastavit.
jena hlava s tím cejchováním je východoněmcká ta má právě lamelovou spojku a výborně vyřešené upínání čtyřhranu závitníku bez použití nástroje navíc se tam nemusí vkládat pouzdra jak do českých závitovacích hlav je tam totiž sklíčidlo.
ty další 2 "černé hlavy" jsou pérovky do nich se zastrkují nástavce a závitník se musí při najíždění a vyjíždění držet jinak vypadne...pak jsem ještě vyfotil držák oček existuje jich spousta druhů a každý soustružník si je většinou vyrobí dle možností
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
novic
Příspěvky: 1835
Registrován: 19. 10. 2014, 10:30

13. 11. 2018, 4:51

s tym repkovym olejom opatrnejsie lebo uz ked zaschne neni cesty spet :D
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22386
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

13. 11. 2018, 5:51

k tem narexackejm sadam
v posledni dobe to patrne bude prebalena cina
rezat s tim je otres

odstupnovani zavitniku nechapu
prvni by nejradsi prasknul, zbyle dva jsou oproti tomu kosmeticke, skoro nerezou
ten prvni se u vetsich prumeru neda zmoct a hrozi zlomeni protoze jde vzdy velmi ztuha
oproti tomu ten samej narex ale par desitel let starsi jde krasne a bez vyrazneho odporu
vse jak ma byt

cela ta sada se takhle chova
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3295
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 11. 2018, 7:51

ale je říká se tomu zázraku louh pak samozřejmě nakonzervovat nebo po práci uklidit závitník ofoukat a utřít
předpokládal jsem že každý ví jak řepka lepí nebudu tu vypisovat názvy poněkud drahých řezných olejů, které si asi málo kdo koupí na domácí použití v balení od 10-ti a více litrů
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

13. 11. 2018, 7:52

Wurm7 píše: 13. 11. 2018, 12:03 - jak docílit přesného najetí strojním závitkem?
- jak kontrolovat souosost díry se závitníkem?
- jak se vyvarovat šikmého najetí závitníkem aby nedošlo ke zlomení?
Závity nejradši dělám na vrtačce. Díra musí mít sraženou hranu (taky na vrtačce, souose s dírou). Pak už je to jednoduché, stáhnu otáčky, obrobek podle toho sražení a špičky závitníku vystředím a jedu :-) Když už musím použít akuvrtačku, tak buď od oka nebo použiju vodítko z kousku plastu s kolmo provrtanou dírou, kterou závitník akorát projde nebo se lehce zařízne.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3295
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 11. 2018, 8:38

u aku vrtačky je super použít nastavení momentu používám to i při vrtání...když jsem například odvrtával závrtné hřeby abych odstranil štítky tak se nezlomil ani 1,5mm vrták spojka zavrčela dobrá to věc
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Carl_FM
Příspěvky: 1150
Registrován: 3. 9. 2015, 9:23

13. 11. 2018, 8:50

Měl bych dotaz, viz foto, co znamená to A za G1. A jak poznám, že tento závitník je z NO nebo HSS. Díky.
Přílohy
Screenshot_20181113-214719.png
MAS FU2A, TOS SM16A
Odpovědět

Zpět na „dalsi“