pory v odlitku z hliníku

Technologicke postupy a měřidla v dílně
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 16196
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

8. 1. 2019, 8:30

ano NaCl
funguje to jako tavidlo
pomaha to vycistit hladinu a oddelit oxidy z vrchu
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
QNX
Příspěvky: 2830
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

8. 1. 2019, 9:02

robokop: Aha, já myslel, že to mělo být na odplynění a to mi nedávalo smysl. Na povrchu asi ano, vznikne tam roztavená vrstva NaCl a ochrání hliník před oxidací.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 4935
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

8. 1. 2019, 9:23

Odplynit dusíkem ,nebo lepší ale EU to nemá ráda chlorovejma tabletama (složení nevím)
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
lubbez
Příspěvky: 1115
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

9. 1. 2019, 9:47

S odlejváním hliníku jsem si hrál předminulý rok na chaloupce. Tedy přesněji, odléval jsem ingoty na případnou další práci. Měl jsem převodovku z Berlinga a spoustu dalších zbytků, dohromady tak 30 kilo. Část jsem měl dokonce perfektně čistou, převodovka byla před rozbitím na kusy pískovaná. Tyglík jsem měl jak uhlíkový, tak z nerezi. Na čištění jsem používal sodu, tavidlo sůl a při druhém pokusu jsem použil na čištění dvě tablety ze slévárny a z Polska dovezený chlorid hlinitý, kde 100 g stálo asi 100 korun, ovšem při nákupu 25kilo jenom cca 4500 korun. Protože jsem si jako kluk prošel značnejma popáleninama z lití olova, přistoupil jsem k tomu se značnou opatrností. Hned při prvním pokusu se to vyplatilo. Při čištění (Odplynování) byla reakce natolik bouřlivá, že mi to poprskalo jak zástěru a rukavice, ale i štít na ksichtu. Nakonec jsem ingotů udělal cca 10 nebo 12. Sežralo to skoro dvě bomby plynu, celej den práce a hromadu přípravy a výsledek vcelku nic moc. Ingoty vypadaly fakt pěkně, ale do chvíle, než jsem jeden rozříznul. Přesně jak píšete, malinké dírky, směrem k horní straně ingotu jich bylo víc. Prakticky lze říct, na vážnou práci nepoužitelné. Ingoty jsem dal cikáňatům do sběru a udškrtnul si kolonku hliník NE.

Letos bych chtěl pícku upravit a zkusit bronz a mosaz. Už se těším, jak si v letních 30° oblíkmu koženou zástěru rukavice "hliníkovou" kamizolu od hasičů. :-)
QNX
Příspěvky: 2830
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

9. 1. 2019, 10:01

chlorové tablety, talety ze slévárny ...... to je právě ten AlCl3. Teplem se rozloží a chlor reaguje s rozpuštěným vodíkem, který tam dělá bublinky, na chlorovodík, který uteče ven.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 4935
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

9. 1. 2019, 10:02

lubbez píše:
9. 1. 2019, 9:47

Letos bych chtěl pícku upravit a zkusit bronz a mosaz. Už se těším, jak si v letních 30° oblíkmu koženou zástěru rukavice "hliníkovou" kamizolu od hasičů. :-)
Mosaz není problém ,jen musíš měřit teplotu K termočlánkem( přímo do taveniny bez izolace). Odlitky určitě do olejáku ale by to bylo pěkný musí být stěna do 5-6mm jinak se zhorší kvalita povrchu .U menších odlitků se sílou stěny 2mm (medajle mince ) je z olejáku vidět každý relief.
Ten oleják si určitě kup protože neobsahuje vodu , u kopaných písků ti ta vlhkost (pokud nejseš pofík) udělá to že ti tavenina vystřílí až na strop.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
spin90
Příspěvky: 6
Registrován: 8. 1. 2019, 4:39

15. 1. 2019, 5:41

Preco termoclanok bez krytu ? Co su termoclanky v tej nerez trubke tak sa to nejak rozpusta alebo oxiduje ?
Olejak zo samotovej mucky a bentonitu by sa dal pouzit ? Kremicity piesok s bentonitom a olejom mi velmi neslo spracovat. S vodou ano, ale s olejom to robilo male tvrde hrudky. Preto som pouzival kremicity piesok s bentonitom a vodou, to bolo v poriadku, ale zas vysledny povrch nebol ziadna slava. Na vacsie odliatky ano, ale detaily urcite nie.
t256
Příspěvky: 721
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

15. 1. 2019, 8:08

Ja jsem pred casem odlival z tlusteho hlinikoveho kabelu takoveto vlozky a zadne diry tam nevidim. Tavil jsem to v kovarske vyhni bez jakehokoliv tavidla, vicemene jen z nedostatku smysluplnejsi cinnosti, chtel jsem to jen zkusit. Je pravda ze casem hlinik zoxidoval a nechtel tect, ale protoze kabelu bylo dost, moc mne to netrapilo.
IMG_20190115_090248.jpg
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 4935
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

15. 1. 2019, 9:10

spin90 píše:
15. 1. 2019, 5:41
Preco termoclanok bez krytu ? Co su termoclanky v tej nerez trubke tak sa to nejak rozpusta alebo oxiduje ?
Olejak zo samotovej mucky a bentonitu by sa dal pouzit ? Kremicity piesok s bentonitom a olejom mi velmi neslo spracovat. S vodou ano, ale s olejom to robilo male tvrde hrudky. Preto som pouzival kremicity piesok s bentonitom a vodou, to bolo v poriadku, ale zas vysledny povrch nebol ziadna slava. Na vacsie odliatky ano, ale detaily urcite nie.
Levné termočlánky v nerezové trubce nevydrží dlouho (pár namočení) ,proto je lepší koupit termočlánek v metráži (což je běžně v kalírnách) síla drátu tak 0,8-1 a ten stačí na konci odizolvat a kleštěma smotat do sebe (když máš TIG nebo dělanou bodovku třeba z MOTu tak svařit) pak namáčíš přímo konec ,až se časem poškodí tak odstřihneš pár centimetrů a pokračuješ vesele dál.
Recept na oleják si nepamatuju ,ale našel bych ho v knížce o formovacích směsích ,normálně se kupuje v Grapa Kutná hora kde maji i lepidla na jádra a dalši věci pro formování.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 4935
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

15. 1. 2019, 9:20

t256 píše:
15. 1. 2019, 8:08
Ja jsem pred casem odlival z tlusteho hlinikoveho kabelu takoveto vlozky a zadne diry tam nevidim.
Ten Al 99% je tak měkej tak že při obrábění ty dírky asi zamázneš.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“