Zápustné nýty

Technologicke postupy a měřidla v dílně
Odpovědět
celeron
Příspěvky: 209
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

22. 5. 2019, 11:45

Potřebuju snýtovat nějaký hliníkový plechy pomocí asi 40 ks 3 mm hliník zápustných nýtů. Půlkulatý jsem už nýtoval, snad to dělám dobře. Přídavek dříku 1,5 průměru, podložit hlavičkářem, zatáhnout přítužníkem a zabouchat přes druhej hlavičkář. Oceláky je lepší za horka, hliník ohřát na žluto, měď ohřát a zachladit.
Hledám ale nenacházím, jak se mají správně dělat zápustný nýty. Našel jsem jen přídavek dříku 0,8 - 1 průměru. Předpokládám, že zapuštění musí mít stejný úhel a hloubku jako hlava nýtu, v mým případě 90 st a průměr 4 mm. Al nýt vyhřeji na žluto aby změknul a pak? Místo hlavičkářů použiju jen tyčky průměru hlavy nýtu? Jak je ale udržím na hlavě nýtu aby se nepočochnilo okolí nýtu? Nebo je lepší to zatahovat mezi ocelovejma planžetama na lisu?
Díky
Britt
Příspěvky: 1830
Registrován: 8. 5. 2019, 5:36

22. 5. 2019, 12:09

Nechápu proč ohřívat Al nýty tohoto průměru. Vsadím nýt, přitáhnu ho přítažníkem, pak patřičným hlavičkářem a fertig. Zapuštěný nýt bude vždycky koukat a musí se následně opracovat.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10118
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

22. 5. 2019, 1:32

Al nýty s neohřívají ,duralové nýty se ohřejí na elektrickém vařiči a potom hodí do studené vody ,pak máš asi 2hodiny krásný měkký nýty kterým se pěkně formujou závěrné hlavy potom zase vytvrdnou .Dělal jsem pár let opravy draku MIG 23 a MIG 21 :wink:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7201
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

22. 5. 2019, 2:36

na trubce se dá dohledat instruktážní video o nýtování letadel, který natočili Američani za WW2 pro školení ženskejch z domácnosti, aby mohly jít nejtovat letadla
hledej riveting
tady
https://www.youtube.com/watch?v=IDbTUt3OG9s
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
celeron
Příspěvky: 209
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

22. 5. 2019, 2:42

Ty nýty jsou před asi 20 lety od penzisty, co dělal na letadlech. Měl toho plnou pixlu od kilovýho kafe s různejma úhlama zapuštění hlavy. Položil jsem vedle sebe Al nýt s půlkulatou hlavou ze železářství a tyhle zapuštěný jsou mnohem víc lesklý a lehce nazelanalý. Když jsem zkoušel plochejma kleštěma rozmáčknout dřík stejnej průměr ze železářství a ten zapuštěný, tak železářství je bláto, na zapuštěným se nechytám. Když mi je dával, tak mi říkal o tom zahřátí na žluto ale to zachlazení jsem asi zapoměl. Tak to vypadá, že budou duralový.

Prolistoval jsem Černocha 1. díl z roku 1968 a moc toho tam o nýtování není, jen asi 5 stránek.

Dík za to letecký video, ta první metoda je skoro to, co potřebuju.

Nevím, proč by nemělo jít nýtovat zapuštěná z obou stran. Ten přídavek dříku 0,8 - 1 průměr mám z seznamu metod nýtování pro oboustranný zapuštění.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

22. 5. 2019, 4:05

Skvělé!
Díky.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10118
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

22. 5. 2019, 4:29

celeron píše: 22. 5. 2019, 2:42 Ty nýty jsou před asi 20 lety od penzisty, co dělal na letadlech. Měl toho plnou pixlu od kilovýho kafe s různejma úhlama zapuštění hlavy. Položil jsem vedle sebe Al nýt s půlkulatou hlavou ze železářství a tyhle zapuštěný jsou mnohem víc lesklý a lehce nazelanalý. Když jsem zkoušel plochejma kleštěma rozmáčknout dřík stejnej průměr ze železářství a ten zapuštěný, tak železářství je bláto, na zapuštěným se nechytám. Když mi je dával, tak mi říkal o tom zahřátí na žluto ale to zachlazení jsem asi zapoměl. Tak to vypadá, že budou duralový.

Tak to jsou duralový ,to nazelenalý nebo žlutý je povrchová úprava proti oxidaci což je u duralu z letectví běžná úprava .
Takhle vypadá standardní závěrná hlava při nýtování potahu ,na zapuštěnou hlavu plácneš pneumatické kladivo a na závěrnou babku ,o zbytek se postaraj vibrace :wink:
https://www.google.com/imgres?imgurl=x- ... mrc&uact=8
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“