Ohýbání hliníku

Technologicke postupy a měřidla v dílně
Odpovědět
kalupo
Příspěvky: 40
Registrován: 13. 9. 2019, 3:57

6. 2. 2020, 4:51

Zdravím pánové,

měl bych dotaz na ty co mají zkušenosti s ohýbáním hliníkových plechů.

Je požadavek zhotovit konstrukci malé skříňky tak, aby byla hmotnostně co nejlehčí.

Bude nejspíš vytvořena tak, že se budou mezi rám šroubovat její stěny a přepážky.

Nyní k otázce:

V konstrukci jsou nutné ohyby plechů o 90 stupňů. Nejprve jsem ji chtěl zhotovit z nerezových plechů 1 mm až 1,5 mm ale člověk co to požaduje přišel s tím, že by mu nevadilo zhotovení z hliníku. Bohužel s ohýbáním hliníku nemá nikdo co jsem se tak okoličně ptal žádné větší zkušenosti. Otázka zní zda je nějaká hliníková slitina která se bez problémů ohýbá (asi určitě je když se podívám na kvanto různých hliníkových výrobků na trhu). Já osobně mám hlavně obavy z praskání buď okamžitém nebo třeba po nějaké době v provozu. Sice v provozu nebude nijak zvláště zatěžována, zatížení spíše statické (cca do 15 kg) a teplotně taky nebude nijak zvláště ovlivňována. Při nějakém vyšším zatížení si dovedu představit, že nerez si v nerezu zapruží, ale nevím co ten hliník. Je nutné se třeba následného praskání nějak víc obávat nebo jaké máte s ohýbanými plechy (například na ohraňovacím lise) z hliníku zkušenosti. Celkové rozměry skříňky (je to spíše takový šuplík) cca 150x400x450 mm. Spojování bude probíhat asi pomocí nýtovacích matic a šroubů. Bude například tabule s rozměry 150x430 mm která bude mít na koncích dvě 15 mm "packy" ohnuté o 90 stupňů v nich jedna díra a přes ni přišrubovaná celá stěna k rámu (tyto dvě místa budou asi nejvíce namáhána).

Dále bych poprosil zda někdo třeba dokáže odhadnout srovnání cen (klidně je třeba na tom příkladu desky s packama - jestli je to dobře z popisu představitelné).

Přeji hezký den a děkuji za případné odpovědi.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

6. 2. 2020, 5:40

Je to běžné, boxy na motorky jsou z ohýbaného hliníku běžně a je to top výrobek.
Jen materiál neznám, ale najít si slitinu vhodnou pro tváření asi půjde (nepočítám Al99,9)

A co takhle titan GRADE 1 - lehké pevné
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7176
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

6. 2. 2020, 6:35

běžně prodávané plechy v jakosti EN AW 5... tj. slitiny AlMg... se dají bez problémů ohýbat
ty plechy jsou přesně pro takovéhle všeobecné použití
není třeba se toho bát
problémy asi dělal opakovaný ohyb na jednom místě, ale to snad nehrozí
jiný plech myslím ani běžně nekoupíš
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
kalupo
Příspěvky: 40
Registrován: 13. 9. 2019, 3:57

6. 2. 2020, 7:09

Výborně pánové, děkuji. Hned jsem klidnější. A jelikož již jsem se v prvním příspěvku informoval o ceně (která bude předpokládám u hliníku nižší než je tomu u nerez oceli), tak by titan byl sice moc hezký :D, ale asi by to nikdo nezaplatil.

Ještě jednou díky :-) .
Mílap
Příspěvky: 351
Registrován: 12. 4. 2016, 9:20

6. 2. 2020, 8:43

Pěkný večer,
jenom poznámku.Tabule matného nerezu tl.1 z 1.4301 cca 1500,-. tabule hliníku tl. 1 - cca 700,-.
Je otázkou jestli se u hliníku počítá s nějakou povrchovou úpravou, nerez ji nepotřebuje, ve výsledku tak může být levnější.
Další otázka, stěny z hliníku by asi měly být silnější než z nerezu, protože hliník je měkčí a méně pevný a náchylnější k trvalému poškození, promáčknutí a pod.
Taky záleží na způsobu používání, je to šuplík do lékárny nebo k frézce na upínky, bude se používat často, nebo jednou za rok?
Samozřejmě oba materiály budou fugovat, ale každý má své + i -.
A ještě něco, pokud záleží na vzhledu, použít polotovar s fólií a nepoškrábat.
Engineer
Příspěvky: 2354
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

6. 2. 2020, 8:59

Neviděl jsem sice žádnej výkres (poslední dobou místní standart v popisu výrobku) ale osobně bych to dělal z oceli a bodoval to, sraní s nýtama nebo šroubování není obvykle nejšťastnější řešení. Krabice šuplíkovýho tvaru jdou obvykle vysekat, ohranit a nabodovat z jednoho kusu rozvinu. Je pravda, že je nutná povrchová úprava, ale to ve finále u hliníku skoro taky. Nebo jak někdo psal výše použít nerez a opět bych se zaměřil na bodové sváření. Je to nejlevnější technologie pro seriovku a lze to udělat i pohledově slušný. Navíc výhodou oceli a nerezu je i to, že lze třeba snadno doplnit do dílu nějaké výztuhy, pokud by slabší plech nevyhovoval. Lze to pak udělat lehké a pevné a obvykle i levně.
tausha
Příspěvky: 5
Registrován: 21. 2. 2017, 10:55

7. 2. 2020, 11:49

přesně jak píše Testone. Hliníku se vůbec nebát. Konkrétně používáme AlMg3. Do t=1,5mm provádíme i přehyb o 180st. bez známek praskání.
kalupo
Příspěvky: 40
Registrován: 13. 9. 2019, 3:57

9. 2. 2020, 6:48

Zdravím,
děkuju všem za příspěvky. Předem bych se chtěl jen omluvit, že první příspěvek jsem psal ve spěchu z telefonu.

Co se týče poznámky k ceně, tak jsem to myslel spíše z hlediska zpracování, zda si z nějakého mně neznámého důvodu někdo neúčtuje za zpracování hliníku větší peníz (což se mi sice jevilo jako nepravděpodobné, ale kdo je připraven, není zaskočen). Dále když zohledním hustotu oceli cca 7850 kg/m^3 a hustotu hliníku cca 2700 kg/m^3, tak mi vychází zhruba na 1 mm tloušťku oceli 2 mm hliník při zhruba stejné ceně ale zhruba o třetinu lehčí (což jsem udělal chybu, že jsem to v prvotním příspěvku nezmínil, že je požadavek to mít i lehké). Co se týče použití, tak šuplík bude použit jako zástavba pro elektrické součástky a nepředpokládá se, že se bude nějak hodně přetěžovat. Hlavní zatížení bude, než se do něj vše naskládá a propojí, následně se vše zakrytuje, zasune se na místo a nepředpokládá se další manipulace.

To, že jsem k příspěvku nevložil žádný výkres, tak za to se omlouvám. Chápu, že technik by se měl vyjadřovat hlavně graficky. Ale doufal jsem, že popis rozměrů desky + že na jejich koncích jsou dvě „packy, výstupky“ o rozměru 15 mm zahnutých do úhlu 90 stupňů byl dostatečný pro hrubou představu. Ale chápu, že je vždy lepší bavit se naprosto konkrétně a nevznikají tak milné představy. Potom co se týče toho, že to dělat z oceli a bodovat to, tak přesně tak jsem to měl vymyšlené, protože to standardně děláme, ale požadavek byl prostě hliník (nebo spíš je to podle nich považováno za standart) a tak právě hlavně zjišťuji co a jak. Sériovka to není, jedná se o jediný kus. To, že jdou do výrobku snadno doplnit výztuhy, s tím souhlasím a to je krásná výhoda hlavně u nerezu, protože když se něco potřebuje upravit (vyříznout otvor či cokoliv dovařit), není nutné obrušovat například barvu :D . Jen se to prostě provede, svar se očistí či pasivuje, nebo když to stačí, stříkne inox sprejem a je klid. To souhlasím, že je nesporná výhoda.

A na závěr bych chtěl poděkovat za podporu toho, že se toho není potřeba nijak zvláště obávat a za doporučení dokonce přesné slitiny. Původně jsem jinak ani nepřemýšlel než, že by to mělo být z nerezu, protože s hliníkem jsem nikdy takto nepracoval. Hned mi v hlavě vyskočilo, jestli to při namáhání např. 3 mm stěna, nebude moc měkké, a zda zase po ohnutí nechání nějaké době tak a pak následném zatížení nebude náchylné k praskání. A hlavně je tolik slitin, tak jsem doufal, že někdo tady napíše osobní zkušenosti s nějakou konkrétní a řekne, jaké s ní jsou nebo naopak nejsou problémy. Určitě bude potřeba používat i jiné zaoblení v ohybu než je tomu u oceli (předpokládám větší). Ale tak to by mělo být vše dohledatelné podle typu slitiny. Zajímali mě spíše opravdu zkušenosti z praxe než data z tabulek (i když ty by se právě měli odvíjet od té praxe).

Ještě jednou děkuji, mějte se hezky.
Vladimir EWT
Začátečník
Příspěvky: 1
Registrován: 2. 1. 2024, 5:03

2. 1. 2024, 8:19

Dobrý den, rád bych se s vámi podělil o zkušenost, protože i zde jsem našel první informaci o ohýbáním hliníku. Až třeba někdo bude zase něco hledat na tomto fóru, může se mu to hodit.
jako technologovi se mi na stůl dostal požadavek na ohnutí plechu AW 6082 (slitina AlMGSi1). Tepelně zpracovaný hliník.
Praská při ohybech a jedinou informaci jsem zde našel o žíhání s barvou mýdla. Toto je má zkušenost z prosince.
Tak abych to zkrátil.
Připravte si:
1) autogen s hořákem
2) bezdotykový nebo dotykový teploměr
3)nádobu s vodou s ohledem k velikosti ohřívaného dílce

Měl jsem plech o tl.5mm.
Všechno si připravte k ruce. Hlavně tu nádobu s vodou.
Ohýbané místo jsem ohříval na min.240 stupňů. Na prudké ochlazení máte jen několik sekund. jakmile teplota spadla na nějakých 220 a níže, materiál již nezískal po ochlazení svou tažnost a opět se trhal.

Po ohřevu ihned prudce schlaďte.
Pozor s autogenem nikdy nikdy nezůstávejte na jednom místě, ale ohřívejte plynule v celé délce budoucího ohybu.

Doporučuji všem technologům a ohýbačům, aby plánovali své ohyby napříč vlákny a ne po vláknech

Zkoušely jsme ohýbat 2x stejné místo a žádný defekt se neobjevil. Tudíž předpokládám, že mnou zvolený postup byl správný.
Ještě jedna poznámka. povrch významně zmatní a zoxiduje. Takže pokud to postup umožní, je eloxování na místě, nebo alespoň leštění.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

2. 1. 2024, 9:52

hm, a teď pro změnu, jak by to mělo být pro tu 6082 správně
rekrystalizační žíhání nebo do do měkka: 380-420°C
rozpouštěcí žíhání před vytvrzování: 525-540°C
jean
Příspěvky: 619
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

2. 1. 2024, 10:11

Predpokladám, že ked sa bavíme o hrúbke 2 mm, tak tazatel kúpi niečo z 5xxx. Mám skúsenosť s ohýbaním EN AW 5005 elox, hrúbka 2mm. Ohlo sa to bez poškodenia a je to relatívne pevné. Za mňa OK.
lubbez
Příspěvky: 3148
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

3. 1. 2024, 8:19

Ale to ohýbání tvrdých plechů opravdu funguje. Ve fabrice jsme na skříňky leteckých přístrojů běžně používali "duralový plech" z důvodů pevnosti. Ani náhodou se nedal ohnout, vždy prasknul. Přímo v technologickém postupu byl ohřev na "mýdlo" a prudké ochlazení. A určitě to fungovalo, protože přístroje pak šly na vibračky, teplo a zimu a vše OK. Tuhle metodu používám dodnes, bez toho abych věděl jaký materiál to je. Je to tvrdý, při ohybu to praskne tak to zkusím ohřát :lol: až mýdlo (s jelenem) zhnědne, pak do ledové vody. Plechy - zbytky 1-3mm většinou fungují. Jeden z cca 5 pokusů se nepovede a většinou je to tím, že ohýbám ve špatném směru.
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“