Měření momentu motoru / výkonu motoru cca do 3 kW

Technologicke postupy a měřidla v dílně
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

17. 4. 2020, 11:11

jakým způsobem jednoduše měřit moment - napadá mne třeba Pronyho brzda popřípadě její modifikace - brždění kotouče atp.
Máte s tím někdo zkušenosti?
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Miki2t
Příspěvky: 472
Registrován: 22. 9. 2010, 9:02
Bydliště: Levice SR

18. 4. 2020, 6:46

Brzda,rameno, váha
Milan199
Příspěvky: 2926
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

18. 4. 2020, 8:06

Malinko jsem se s tím zabýval u Atasů. Zkoušel jsem hliníkový kotouč bržděný magnetem, ten chodil dobře ve vysokých otáčkách, v nízkých na to nestačil. Kdybych zvětšil průměr už by to bylo asi nebezpečné. Možná buzené cívky by bylo řešení. Nebo dva kotouče ...

Pak jsem zkusil upnout rotor ze středotlakého dmychadla. To je asi dobrá cesta i když nárůst spotřeby výkonu nebude lineární. Na dobržďování v nízkých otáčkách jsem foukal proti lopatkám jiným dmychadlem.

Mechanické brždění se mi nelíbí pro ty vyšší otáčky.

V obou případech je motor na točně a nazdvihává ramínko s pružinou.

Neměl jsem pak už čas se s tím zabývat takže to skončilo u prototypu "lepenka, drát, podepřít koštětem". Naměřil jsem si s tím jenom "něco" abych věděl zda se nezmězí krouťák po úpravě kotvy.

Mám tady na to připravený Simatic 1200 se spoustou I/O //PWM cívek// , nějaké tenzometry.
Jenže nejsou lidi.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22385
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

18. 4. 2020, 8:09

co pouzit dc motor s cizim buzenim nebo altik z auta a vytapet to nekde do vody/vzduchu treba...
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

18. 4. 2020, 8:29

V škole na to máme taký malý dynamometer, brzdený cudzo budeným DC motorom. Hriadeľ meraného motora sa spojí s DC motorom a plášť toho DC motora sa môže voľne otáčať. Na spodku plášťa DC motora je závažie, zmenou závažia sa dá meniť rozsah merania. Čím väčší moment, tým viac sa plášť DC motora vychýli z nulovej polohy - na vrchu je ručička a stupnica.

Najlepší je senzor, ktorý sa dá medzi hriadele a priamo mení moment na napätie, ale asi nebude najlacnejší.
Tos C45-2000
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

18. 4. 2020, 8:51

Miki2t píše: 18. 4. 2020, 6:46 Brzda,rameno, váha
Jasně princip Pronyho brzdy to si umím představit.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

18. 4. 2020, 8:55

Milan199 píše: 18. 4. 2020, 8:06 ------
V obou případech je motor na točně a nazdvihává ramínko s pružinou.

Neměl jsem pak už čas se s tím zabývat takže to skončilo u prototypu "lepenka, drát, podepřít koštětem". Naměřil jsem si s tím jenom "něco" abych věděl zda se nezmězí krouťák po úpravě kotvy.
To si taky mám představit jako tu Pronyho brzdu?
Milan199 píše: 18. 4. 2020, 8:06 Mám tady na to připravený Simatic 1200 se spoustou I/O //PWM cívek// , nějaké tenzometry.
Jenže nejsou lidi.
Tak to si ani nedokážu představit :-(
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

18. 4. 2020, 8:57

robokop píše: 18. 4. 2020, 8:09 co pouzit dc motor s cizim buzenim nebo altik z auta a vytapet to nekde do vody/vzduchu treba...
Pro menší motory bych mohl použít jako zátěž použít ty s permanentním magnetem a brzdit je odporem v kotvě ta si umím představit.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

18. 4. 2020, 9:01

turnigy píše: 18. 4. 2020, 8:29 V škole na to máme taký malý dynamometer, brzdený cudzo budeným DC motorom. Hriadeľ meraného motora sa spojí s DC motorom a plášť toho DC motora sa môže voľne otáčať. Na spodku plášťa DC motora je závažie, zmenou závažia sa dá meniť rozsah merania. Čím väčší moment, tým viac sa plášť DC motora vychýli z nulovej polohy - na vrchu je ručička a stupnica.

Najlepší je senzor, ktorý sa dá medzi hriadele a priamo mení moment na napätie, ale asi nebude najlacnejší.
Promiň starému muži ale já jsem to asi nepochopil - ten měřící DC motor má stator v ložisku a může se otáčet?
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Milan199
Příspěvky: 2926
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

18. 4. 2020, 9:15

robokop píše: 18. 4. 2020, 8:09 co pouzit dc motor s cizim buzenim nebo altik z auta a vytapet to nekde do vody/vzduchu treba...
Tak on i asynchron když do něho pustíš DC dost účinně brzdí. Tedy by dávalo smysl dát jako brzdu stejný motor. Jenomže ta brzdná stolice tím začne přecházet z hobby do dost profi provedení /souosost, spojka/. Rád bych zkusil ty elmag cívky buzené nějakým laboratorním zdrojem. Zkusit třeba E jadro z tlumivky ???
Milan199
Příspěvky: 2926
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

18. 4. 2020, 10:01

Zdenek Valter píše: 18. 4. 2020, 8:55
Milan199 píše: 18. 4. 2020, 8:06 ------
V obou případech je motor na točně a nazdvihává ramínko s pružinou.

Neměl jsem pak už čas se s tím zabývat takže to skončilo u prototypu "lepenka, drát, podepřít koštětem". Naměřil jsem si s tím jenom "něco" abych věděl zda se nezmězí krouťák po úpravě kotvy.
To si taky mám představit jako tu Pronyho brzdu?
Milan199 píše: 18. 4. 2020, 8:06 Mám tady na to připravený Simatic 1200 se spoustou I/O //PWM cívek// , nějaké tenzometry.
Jenže nejsou lidi.
Tak to si ani nedokážu představit :-(
Tak přiznám se, že jsem musel googlit co to je ta Pronyho brzda. Ale dá se odpovědět že ano.
Měřený motor je uložen otočně a měřím reakci na odebíranou práci, jako výchylku proti nějaké síle.

K tomu Simaticu :
Když jsem to měřil "růčo" , měl jsem na displeji měniče nastaveno zobrazení proudu. Zároveň jsem sledoval výchylku "váhy". Přestože jsem to měřil při jedné frekvenci /do motoru/ obě proměnné se neustále měnily a nešlo to úplně stabilizovat. Výsledkem toho měření byl poznatek, že úprava kotvy //viz výše// nijak významně nezměnila její elmag vlastnosti. Přesné měření to ovšem nebylo.

Rád bych tedy celý proces řídil tím Simaticem //ke kterému mám asi všechny možné typy V/V// a který mi ve smyčce přečte a uloží co jen si usmyslím. Dala by se tedy měřit nejen závislost krouťáku na otáčkách ve vztahu k proudu do motoru, ale i nárůst teploty motoru v závislosti na přetížení. Celou tuhle množinu dat buďto přepočítat v PLC nebo "vyblít" ve formě XLS tabulky a nějak to zpracovat v EXCELU. Zaznamenat to "ručně" v reálném čase je mimo moje schopnosti.
Takové křivky umožní využít možností motoru /vřetene/ nadoraz a není nutné to zjišťovat empiricky při obrábění.

Daly by se tedy nasimulovat stavy kdy je motor krátkodobě přetížen // typicky řezání závitů //, ale dokáže po nějakou dobu teplo odvádět /// akumulovat /// nežli dojde k přehřátí a poškození izolace vinutí.
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

19. 4. 2020, 9:25

Zdenek Valter píše: 18. 4. 2020, 9:01
turnigy píše: 18. 4. 2020, 8:29 V škole na to máme taký malý dynamometer, brzdený cudzo budeným DC motorom. Hriadeľ meraného motora sa spojí s DC motorom a plášť toho DC motora sa môže voľne otáčať. Na spodku plášťa DC motora je závažie, zmenou závažia sa dá meniť rozsah merania. Čím väčší moment, tým viac sa plášť DC motora vychýli z nulovej polohy - na vrchu je ručička a stupnica.

Najlepší je senzor, ktorý sa dá medzi hriadele a priamo mení moment na napätie, ale asi nebude najlacnejší.
Promiň starému muži ale já jsem to asi nepochopil - ten měřící DC motor má stator v ložisku a může se otáčet?
Presne tak, celý DC motor sa môže voľne otáčať v uložení na ložisku a s meraným motorom je spojený hriadeľom. Keď ho nenabudíš, tak nekladie meranému motoru žiadny odpor a tým pádom sa stator nevychýli. Keď ho nabudíš, začne sa prenášať moment z rotora na stator, ktorý sa začne vychyľovať. Dôležité je to závažie na spodnej časti plášťa DC motora - bez neho by sa začal otáčať dookola, ale s tým závažím sa iba vychýli z neutrálnej polohy o určitý uhol. A maximálny uhol vychýlenia je obmedzený dorazom. Na vrchu je ociachovaná stupnica s ručičkou. Zmenou závažia sa dá zmeniť rozsah merania. Je to celkom presné a jednoduché.

Skúšal som nájsť obrázok, keďže je to továrenský výrobok, ale nemôžem to nájsť. Škoda že som si to neodfotil, teraz sa tam tak skoro nedostanem
Tos C45-2000
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6943
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

19. 4. 2020, 9:31

tendynamometr co zminuje turnigy by mohl být asi : https://www.sbazar.cz/prodavamestroje/d ... r-k4ux-260
a za trojku dobrej kauf
a má dva kusy tak se nepoperete
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

19. 4. 2020, 9:38

Je to on, na spodku vidno to závažie. Inak je to poctivý kus liatiny, za 3000 naozaj dobrá kúpa. Akurát neviem, aký max. moment má ten DC motor, ale ten by sa dal vymeniť, ak by nestačil rozsah. Ale podľa veľkosti tej štelovacej základne sa tam vôjdu dosť veľké motory.
Tu je aj lepšia fotka, keď už viem ako sa volá.
aaas.png
Tos C45-2000
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

19. 4. 2020, 10:33

turnigy píše: 19. 4. 2020, 9:38 Je to on, na spodku vidno to závažie. Inak je to poctivý kus liatiny, za 3000 naozaj dobrá kúpa. Akurát neviem, aký max. moment má ten DC motor, ale ten by sa dal vymeniť, ak by nestačil rozsah. Ale podľa veľkosti tej štelovacej základne sa tam vôjdu dosť veľké motory.
......
Super!!
Stejně se ale budu ptát - jestli to správně chápu tak šedivý motor je ten který se měří. Je to tak?
Omlouvám se ale to závaží nevidím :-(
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“