Simulace zatížení - vlastní frekvence

Technologicke postupy a měřidla v dílně
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 9:01

Hezký den,

našel by se někdo ze zdejších inženýru, který by uměl "polopatě" přiblížit problematiku kmitání?
Chtěl bych si udělat jednoduchou analýzu konstrukce a nevím kde začít. Mám Fusion360 takže ideálně v něm, ale to asi bude podobné ve všech programech. Nebo pokud víte o nějakém dobrém textu, filmu nebo čímkoliv kromě diplomových prací (na to jsem moc blbý), kde by to bylo laicky popsáno... byl bych nesmírně rád.

Díky a hooooodně štěstí v novém roce !
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

4. 1. 2021, 12:40

nás to učili v 8 semestri na vš. bol na to špeciálny program, ktorý napísali dvaja docenti. desne tajný.
a v podstate nám povedali, že priemerný absolvent to pochopí po 10 rokoch praxe.

Fusion ti s vlastnými frekvenciami určite nepomôže.
Lukas_2
Příspěvky: 523
Registrován: 6. 11. 2017, 3:58
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 1:31

Podle tohohle obrázku Fusion umí vibrace.
Výstřižek.PNG
Když jsem se já chtěl asi měsíc zpět naučit používat simulace, tak to po mě chtělo ty jejich kredity, když jsem tu simulaci chtěl zobrazit. Nějaký výsledek to asi vyplivlo ale bez možnosti se podívat na tu animaci... Takže jsem se na to zatím vy****. :)

Licenci máš koupenou přes web autodesku přímo nebo přes CAD studio ? Kdybys to měl přes CAD studio tak bys měl jejich podporu. https://www.cadstudio.cz/ Mají i YT kanál, ale tam se zaměřují převážně na CAM.

Jinak stačí trochu googlit a vyplivne ti to hromadu návodů, video tutoriálů...
Kdybych se mohl koukat jak se to hezky deformuje už bych to asi uměl taky :D
BF30 přestavěná, Optimum F100 přestavěná
Kamodel.cz
Mach4
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 1:52

No mi šlo spíše o to vysvětlení pro debily. Je mi jasné, že kažý objekt vytváří nějaké chvění. Harmocnické, cyklické a pod to jako celkem chápu. Spíše mi jde o aplikaci. Jak a co mi to má říci. To bez trocha teorie nepůjde, takže jsem chtěl "nasát" alespoň nějkáký výcuc.
Na internetu jsem víceméně našel jen holou teorii co že to jsou ty vibrace, ale o oplikacích u konkrétních konstrukcí... to bude ten celý semest (pakliže jsem už něco předtím pochopil) a to mi moc nehrozí.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 1. 2021, 2:52

Já bych si chtěl postavit vlastní osobní letadélko, něco jako YF-117. Mohl by mi někdo prosím poslat v Sketchupu komplet výkresy a nebo ještě lépe mě to za odpoledne naučit nakreslit?
Oni to prý učí v nějaké smradlavě díře (SkunkWorks) a tam neberou každýho a hlavně to prý trvá hrozně dlouho :mrgreen: .
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 3:07

Vycházím z toho, že jsme tady hobby konstruktéři, kteří si navzájem pomáhají a radují se z úspěchu druhých. Takže ano, kdybych měl plány neviditelné stíhačky, tak bych je poskytl ostatním. Pakliže to není hobby fórum, tak máš pravdu.
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3536
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 3:28

stejny problem museli konstrukteri resit i pred erou CAD a pocitacu, az na par mostu uspesne
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 4:12

Lukas

...tady je první náčrt sloupu bez výplně a spodní desky. Zatížení obou hran pro vedení v celé délce 10 000N. Pevný konec je ten pvravo kde bude ještě deska.
Při zatížení horní části ať už zboku nebo zepředu byla maximální hodnota 0,035mm. To při stejném zatížení, tedy skoro tuna.
182,5Hz.avi
(12.21 MiB) Staženo 103 x
214,7Hz.avi
(12.15 MiB) Staženo 79 x
424,6Hz.avi
(12.22 MiB) Staženo 95 x
Mám toho více, tak pokud budeš chtít, pošlu přes uschovnu.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 4:16

Na simulaci větší konstrukce myslím nemáš výpočetní techniku aby to mělo smysl.
Já si něco ze zajímavosti zkoušel a dostat nějaký výsledek jde tak z primitivných tvarů.
Složitější konstrukce nebo nedejbože kompozit (což je vlastně i spojení dvou rozdílných materiálů) je hrozné. A simulovat zjednodušenou konstrukci s tím že vše nastavím na ocel je vážně ztráta času.

Další krok je pochopení výsledků a práce s nimi a tam jsem už úplně mimo.
Stejně je lepší ukázat konstrukci někomu kdo se tím zabývá 40let a ten ti hned řekne kde to máš blbě a bez výpočtů.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 4:19

To jo, jenže tak se prd naučím.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 1. 2021, 5:20

filla píše: 4. 1. 2021, 3:28 stejny problem museli konstrukteri resit i pred erou CAD a pocitacu, az na par mostu uspesne
Ovšem oni o tom taky něco věděli, a měli za sebou taky nějaké ty školy a praxi.
Mj, můžeš si zkusit zajít za nějakým současným stavařem, ať Ti ručně (tj. s logárem maximálně) spočítá nějakou nepatrně :mrgreen: složitější prutovou soustavu - třeba Eifellovku.
Hned uvidíš, jak je to jednoduché :mrgreen:
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

4. 1. 2021, 5:24

Cjuz píše: 4. 1. 2021, 4:16 Na simulaci větší konstrukce myslím nemáš výpočetní techniku aby to mělo smysl.
Já si něco ze zajímavosti zkoušel a dostat nějaký výsledek jde tak z primitivných tvarů.
Složitější konstrukce nebo nedejbože kompozit (což je vlastně i spojení dvou rozdílných materiálů) je hrozné. A simulovat zjednodušenou konstrukci s tím že vše nastavím na ocel je vážně ztráta času.

Další krok je pochopení výsledků a práce s nimi a tam jsem už úplně mimo.
Stejně je lepší ukázat konstrukci někomu kdo se tím zabývá 40let a ten ti hned řekne kde to máš blbě a bez výpočtů.
asi tak - celý ten "nápad" mi připadá, jako když Béďa Trávníček přijde za Honzou Šibíkem s prosbou typu:
"Za deset minut mi prosím na tom mým Pyjonýru ukaž, jak ty tvoje jednoduchý a obyčejný fotky děláš"
To fakt nevymyslíš :mrgreen: :shock:
Naposledy upravil(a) milan584 dne 4. 1. 2021, 5:26, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 5:25

pls ty videa vkladej prez youtube
desne snadno se to dela, nezabira to tu misto, nic se nemusi stahovat da se to linkovat primo do prispevku i s youtube playerem
proste milion vyhod
Mrosconi píše: 4. 1. 2021, 4:12 Lukas

...tady je první náčrt sloupu bez výplně a spodní desky. Zatížení obou hran pro vedení v celé délce 10 000N. Pevný konec je ten pvravo kde bude ještě deska.
Při zatížení horní části ať už zboku nebo zepředu byla maximální hodnota 0,035mm. To při stejném zatížení, tedy skoro tuna.
182,5Hz.avi214,7Hz.avi424,6Hz.avi

Mám toho více, tak pokud budeš chtít, pošlu přes uschovnu.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Permonik
Příspěvky: 379
Registrován: 19. 2. 2015, 7:34
Bydliště: Mošnov
Kontaktovat uživatele:

4. 1. 2021, 5:53

Vlastní frekvence konstrukce je v podstatě rezonance daného zařízení nebo frekvence při kterém rezonuje a rezonance neustáva.

V praxi se s tím člověk setkava převažně u mostu a zařízení s motorovu časti.

Návrhne se konstrukce, která má určité vlastní frekvence a v přídě kdy otáčky motoru dosáhnou dané amplitudy dojde k rezonanci.

Otáčky motoru budou 3000 ot/min (RPM) = 50 Hz, v přídě že bude vlastní fr. kontrukce 50 Hz začně při 3000 ot rezonovat a dál nevím..... už si nevzpomenu. U mostu docházelo k zřícení, u šroubových spoju k povolení.....
Na videích je hodnota 182,5 Hz což odpovída 10 950 RPM. 214,7 Hz (12882 RPM) 424,6hz (25 476 RPM). Pokud motor by měl tyhle otáčky, konstrukce začně při nich rezovat....

Při vypočtu se postupuje stajně jako při statickém zatižení. Zjednodušení modelu bez vlivu na výslednou hodnotu, symetrizování daného problému, omezení roszahu vypočtu atd.

Před příchodem počitaču se tyhle vypočty provaděli ručně, převažně to dělaly ženy.
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

4. 1. 2021, 7:26

Ještě je třeba vzít v úvahu harmonické frekvence. Kdyby jich nebylo, tak by spousta hudebních nástrojů hrála nudným sinusem a zněly by stejně. To samé se projevuje i u všech soustav, včetně obráběcích strojů. Takže nepočítat jen základní kmitočet, ale i harmonické, na kterých to třeba může právě rezonovat více než na základní fekvenci. Měří se to bílým, nebo růžovým šumem po zesílení pustěném do něčeho, co připomíná obří reprák, kde je místo membrány čep pro uchycení na měřené zařízení a akcelerometry se snímají jednotlivé uzly a vyhodnotí se fekvence i amplituda nejslabšího místa.
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“