Lineární vedení s řemenovým pohonem

řemenové převody a pohony linearizace pohybu pomocí řemenu
pcz
Příspěvky: 69
Registrován: 4. 9. 2014, 11:36

6. 7. 2016, 8:03

Přemýšlím jak zkonstruovat lineární vedení s řemenovým pohonem. Na jedné straně motor na druhé straně řemenice. Uprostřed bude řemen přichycený k vozíčku.

Trápím se s uchycením řemenice (20 zubové GT2 kolečko).
Říkám si, že určitě musí být na ložisku, aby se dobře točilo v tlaku řemene, ale řemenice má červík k pevnému uchycení na osu, takže se musí točit i osa.
Ložisko 625ZZ bude muset být asi z každé strany, aby osa byla kolmá na uchycení a nevychýlovala se pod tlakem řemene. Řemen by pak sjel na stranu a začal by drhnout.
Šroub M5 bude tvořit osu. Nesmí se dotáhnout, aby se ložiska točily.

Udělal li byste to stejně nebo jednodušeji? Jak to udělat s řemenicí na ose motoru, aby se jeho osa nevychylovala tlakem řemene? Oska je dlouhá jen 20 mm a řemenice ma 17 mm. Na konci tak zbyde jen 1-2 mm osy.
Tím, že budou 2 ložiska, bude nutné přidat další hliníkový díl přichycený distančními sloupky. Trochu komplikované.

Taky přemýšlím nad tím jestli je lepší mít osu motoru vodorovně nebo svisle. U svislé mi příjde, že by řemen padal dolů a dřel o dolní stranu řemenice. Ale na některých 3d tiskárnách už jsem to viděl použité.
Přílohy
remen.png
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

6. 7. 2016, 8:07

naprostá většina tiskáren a kdovíjakejch hejblátek má řemenici přímo na ose motoru a zatížené je ložisko motoru..ty plánuješ nějaké extrémní síly, že se obáváš že to ten motor nedá?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
pcz
Příspěvky: 69
Registrován: 4. 9. 2014, 11:36

6. 7. 2016, 8:20

Přijde mi, že když se řemen napne, tak na osu je vyvíjen docela velký tlak, a protože není na jedné straně podpora, tak se třeba může o pár desetin vyhnout a řemen sjede na stranu, zadrhne se a je konec. Jen se ptám jak to správně udělat.
Uživatelský avatar
azamo
Příspěvky: 604
Registrován: 11. 4. 2014, 7:43
Bydliště: Zlín

6. 7. 2016, 8:54

Ještě tu řemenici na motoru můžeš dát opačně .
Řemen bude blíž k motoru .
pcz
Příspěvky: 69
Registrován: 4. 9. 2014, 11:36

6. 7. 2016, 9:29

Jo dobrý nápad, otočím ji.
Jinak jsem našel řešení na tu druhou řemenici. Zkrátka na šroub dát ložiska a celé to přišroubovat jen jednou stranou :-)
Uživatelský avatar
azamo
Příspěvky: 604
Registrován: 11. 4. 2014, 7:43
Bydliště: Zlín

6. 7. 2016, 9:52

Já jsem to vyřešil na laseru tímto http://www.ebay.com/itm/20-Teeth-GT2-Id ... 2518.l4276
Není to úplně nejlevnější řešení ,ale ani žádná katastrofa .
Budulínek
Příspěvky: 136
Registrován: 27. 2. 2015, 9:28

7. 7. 2016, 7:39

Motor to snese, na 3D tiskárnách průša, rebel atd se to jinak ani nedělá a na řemínkách si zabrnkáš libovolnou píseň jak jsou napnutý :mrgreen: a to jsou ty motory malé nema 17.
dedofido
Příspěvky: 249
Registrován: 4. 4. 2016, 6:45

7. 7. 2016, 7:52

pcz píše:Přijde mi, že když se řemen napne, tak na osu je vyvíjen docela velký tlak, a protože není na jedné straně podpora, tak se třeba může o pár desetin vyhnout a řemen sjede na stranu, zadrhne se a je konec. Jen se ptám jak to správně udělat.
Riešim podobný problém mam to premyslene tak, že v bočniciach je uložené na ložiskách ozubené koliesko na ozubený remeň. Z jednej strany v ose ozubeného kolesa je otvor pre KM. druha strana je len ozubené koleso na ložiskách . V strede medzi bočnicami a ozubenými kolesami je uložené lineárne vedenie s vozíkom. Takýmto usporiadaním je KM voľné uložený celkové sily čo pôsobia na remeň sú na ložiskách. Začiatok remeňa je primontovaný na vozíku z jednej strany na pevno a druhá strana je na španovacom šrube.
hobbyrobot
Příspěvky: 379
Registrován: 27. 12. 2011, 9:24
Kontaktovat uživatele:

7. 7. 2016, 12:19

Jak to udělat s řemenicí na ose motoru, aby se jeho osa nevychylovala tlakem řemene?
Používám léta řemenice na ose motorů velikosti NEMA 17 zcela bez problémů. Konstrukce běžných krokových motorů radiální síly snadno snáší, s axiálními je to horší...
Ložisko 625ZZ bude muset být asi z každé strany, aby osa byla kolmá na uchycení a nevychýlovala se pod tlakem řemene.
Ta ložiska vlož do téhle podpory (dvě za sebou se tam vejdou bez problémů) a tu pak přišroubuj, kam potřebuješ. Vyzkoušeno v mnoha konstrukcích a funguje zcela bez problémů.
jrt
hobbyrobot.cz, jederobot.cz
robodoupe.cz, forum.robodoupe.cz
pcz
Příspěvky: 69
Registrován: 4. 9. 2014, 11:36

7. 7. 2016, 8:34

Nejspíš to udělám jako @azamo. Napevno šroubem utáhnu střed té řemenice s integrovaným ložiskem. Tím, že to bude napevno, tak bude stačit jen jedna strana.
U motoru to nechám na jeho ložiskách, ale víc se mi líbí řešení @dedofido + @hobbyrobot, které vyžaduje 2 strany, 2 ložiska, 2 svorky a hlavně delší osu motoru, kterou ten motor nemá. Nastavit ji přes pružnou spojku by byl sice ideál, ale už by to bylo rozměrově velké a složité.

Ještě by mě zajímalo co si myslíte o tom svislém otočení řemenu. Tzn. že osy jsou svisle vzhůru, místo vodorovně. Řemen tak padá dolů a tlačí na dolní stranu řemenic. Jak to, že to lidi používají? Zdá se mi to horší než kdyby to bylo naležato a řemen by ujížděl do stran jen pokud by osy řemenic nebyly rovnoběžné/do pravého úhlu ke straně.
Budulínek
Příspěvky: 136
Registrován: 27. 2. 2015, 9:28

8. 7. 2016, 6:08

Pokud jsou obě hřídele souosé je gravitační síla na řemen velmi malá, znám minimálně dvě mašiny kde chodí jeden řemen na Z ose už od roku 1997, je mu snad všechno co může řemenu bejt, popraskaný, potrhané zuby atd. Jen není nařezaný od okrajů řemenice :) Taky vím o jedné aplikaci kde běhá traverza sem tam po podepřených tyčích rychlostí 500-700mm/s 24h denně 5 dní v týdnu. Je poháněná řemenem T10x50mm po délce 320cm a dřív z řemenu zmizí zuby než by se okrájel o kraj řemenic.
dedofido
Příspěvky: 249
Registrován: 4. 4. 2016, 6:45

8. 7. 2016, 6:53

Ako je to s rýchlosťou posuvu. Pri trapeze je na jednu otačku motora posuv cca 5-10 mm pri posuve pomocou ozubeného remeňa je závisle od počtu zubov. Pri rozteči zubov 5mm a počte zubov 20 na ozubenom kole je posun na jednu otáčku 5 x 20 t. j. 100 mm .
Ak KM má 1,8° (200 krokov na otáčku) tak na jeden krok pripadne 0,5 mm čo sa mi zdá dosť nepresné. Je potrebné nejako redukovať otáčky ?.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

9. 7. 2016, 10:27

použíj mikrokroky.. třeba x4 x8 atd..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
dedofido
Příspěvky: 249
Registrován: 4. 4. 2016, 6:45

9. 7. 2016, 11:24

RaS píše:použíj mikrokroky.. třeba x4 x8 atd..
Nejako som nepochopil. Prevod do pomala by mal byť násobkom 4?
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

9. 7. 2016, 11:33

krokový motor má 200kroků na otáčku..
pokud použiješ driver krokového motoru, který umí tzv. mikrokrokování, tak na jednu otáčku udělá těch kroků víc.. v případě použití 4mikrokroků udělá 800kroků na otáčku.. nebo taky třeba 32x tolik tedy 6400kroků na otáčku .. jasnější?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Odpovědět

Zpět na „řemenové převody a pohony“