Ozubený řemen a řemenice ? - První konstrukce

řemenové převody a pohony linearizace pohybu pomocí řemenu
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 89
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

4. 11. 2018, 5:27

Ahoj, opravuji si první soustruh co jsem zakoupil. Jedná se o malý, 140cm dlouhý soustruh kde kompletně řeším nový systém pohonu.

Pod vřetenem bude předlohová hřídel ze které budu hnát moment na vřeteno. Chtěl jsem původně mít už na předloze finální otáčky a hnát je na vřeteno poměrem 1:1, ale fyzicky to nejde. Budu muset tento převod redukovat ještě převodem mezi předlohou a vřetenem.

Otáčky na vřetenu budou v rozmezí 20 - 1500 ot/min. Jelikož je pod vřetenem malý nálitek, musím použít (nebo by bylo asi nejlepší použít) něco dělitelného. Nyní je na stroji nějakým kutilem naimplantovaný řetěz, který je extrémně hlučný, nepřesný a velikost horního kola brání uzavření krytu vřetenéku. Chtěl jsem plochý řemen. Jenže milan584 tady na fóru mě ale varovalm že plochý řemen mi nepřenese na vřeteno nízké otáčky a vetší kroutící moment, což by mě samožejmě vadilo. Doporučil mi drážkovaný řemen - to by ale znamenalo rozfrézovat malou výztuhu pod vřetenem, což mi také nepříjde jako nereálné, pokud bych výztuhu doplnil o montované kovové žebro, které by se vložilo přesně na rozfrézované místo aby se zachovalo nějaké zpevnění.

Chtěl jsem se insiporvat nákupem na nějakém portálu, ale asi jsem hledal špatně. Mohl by mi někdo doporučit internetový obchod kde bych se po ozubených řemenech a řemenicích mohl podívat?

Na soustruhu bude elektromotor v rozmezí 2,2 - 3,0 kW při otáčkách 20 - 1500 ot/min. Dokáže mi někdo definovat jaký řemen dimenzovat pro takovou aplikaci ? Myslím tím parametry základní - jako je třeba šířka, síla řemene a podobně. Dále bych uvítal, kdyby se tímto převodem dalo hodně redukovat do pomala s tím faktem, že horní (větší) kolo by nemělo přesáhnout průměr s řemenem 150mm.

....a nebo ponechat řetězový převod a pokusit se jej vyladit? Osoběn bych od něj ale nejraději upustil ....

Díky všem za rady.
Wema
Přílohy
P1040448a.jpg
Zbýňa
Příspěvky: 1916
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

4. 11. 2018, 6:00

Neber to nějak ve zlým, už jsem nechtěl reagovat, protože jak se říká "komu neni rady ...." Nicméně zkusim to ještě jednou. Přestaň vymejšlet nesmysly s frézováním žeber atd. a dej tam normálně plochej syntetickej řemen s napínáním minimálně šířky 40 (cca k motoru 1.5kW) a bude to fungovat u takhle malýho soustruhu naprosto normálně jako to fungovalo u stovek stejnejch a větších soustruhů. Taky nějak nechápu zakládání novejch vláken na stejný téma (oprava tvýho soustruhu). Tímto končím svojí snahu, je to tvůj soustruh a klidně si ho rozfrézuj (zkur...) jak se ti zamane.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10104
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

4. 11. 2018, 6:09

Zbýňa píše: 4. 11. 2018, 6:00 Tímto končím svojí snahu, je to tvůj soustruh a klidně si ho rozfrézuj (zkur...) jak se ti zamane.
Jseš měkkej :lol: zase takovej řetěz , přehazovačka shimano a pětikolečko taky udělaj radost . :D
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

4. 11. 2018, 6:14

Vies o tom, ze plochy a ozubeny remen je mozne natiahnut aj inak ako do O?
Napr. Tak aby si obisiel rebro bez nutnosti ho rezat.
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 89
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

4. 11. 2018, 8:31

Zbýňa píše: 4. 11. 2018, 6:00 Neber to nějak ve zlým, už jsem nechtěl reagovat, protože jak se říká "komu neni rady ...."

Věřím, Zbyňo, že se to "sere". Věř, že mě to sere ještě víc. Dovolím si citaci pro ty, kteří chtějí trochu číst:

"Milan584: Pokud bude na tom vřetenu použitý plochý řemen, tak s 100% jistotou může zapomenout na nějaké řezání větších závitů očkem nebo závitníkem.
Protože ten moment co tam je třeba, plochým řemenem nepřenese, ani kdyby se rozkrájel. A mj. čím to víc dotáhne, tím to pak v těch kluzných futrech bude větší tragedie. Nejprve jedna malá poznámka - pokud nechápeš (z hlediska toku výkonů a momentu) rozdíl v řešení "reduktor ozubenými koly na vřetenu, za plochým řemenem" (typicky ta SV18) a "plochý řemen mezi motorem a převodovkou, za převodovkou na vřeteno pak HTD" (typicky třeba ten Schaublin 125), pak je nejspíš naprostá ztráta času něco vysvětlovat.
V prvém řešení, je dosažitelný moment na vřetenu 8x vyšší než je schopný přenést plochý řemen napřímo, v druhém je moment na vřeteno daný tím, co přenese ten ozubený řemen (tj. víc než je třeba), plochý řemen je před převodovkou, tam, kde není moment (přenos je zaručený použitou obvodovou rychlostí) a funguje jako momentová pojistka.
Pokud ani toto vysvětlení nestačí, tak si vezmi pytlik od svačiny a zkus :mrgreen: si navrhnout (spočítat) ten plochý řemen napřímo na vřeteno, ale tak aby byl schopen :mrgreen: přenést požadovaný moment (při daném prostoru pro řemenici, a povolených silách do těch kluzných futýrek :D co tam máš) a mělo by se rozsvítit - uvidíš, CO ti výpočtově vyjde.
Prostě z xxxxx bič neupleteš - plochý řemen je na pohon s malýma otáčkama a vysokým momentem naprosto nevhodný - proto taky tam je u té SV18 ta přídavná redukční převodovka přímo na vřetenu - jako čistý násobič momentu.
Objevuješ objevené, výsledek je odhadnutelný.
A na závěr ještě jedna poznámka - všem, co tu řeší ten řetězový převod, bych doporučoval se podívat jak (a hlavně ČÍM :lol: ) je udělaný náhon vřetene u Písecký A20 a dalších píseckých vačkových automatů -- původně u vačkových Škodovek. Je to mj. stejné jako u všech starých Indexů (neb Škoda je licenční Index, pozdější písek je obtáhnutá a mírně upravená Škoda - koncepcí ale je to furt stále ten původní Index).
Tyhle vačkový automaty běhaly desítky let v nejtvrdším možném třísmenném provozu a pohon vřetene byl prakticky nezničitelný, navic to běhalo asi tak při dvojnásobných otáčkách než tenhle soustruh od Volmana. A když se závitovalo očkem nebo závitníkem, tak reverzace natvrdo klidně 2x :roll: za minutu.
Tím samozřejmě netvrdím, že řetěz je ideální řešení (hlavně v současné době) - ale u daného předmětu, co se tu diskutuje, je to asi ten nejmenší problém co u toho je."

Potom si člověk říká, co je vlastně špatně ... když si to dělá po svým - je to špatně .... když si nechá poradit - je to špatně .... všechno je"špatně" a má to mít dobrý konec ... to do sebe nějak nepasuje. A pokud by mi tady někdo opravdu "zaručil" fakt, že plochej řemen přenese spolehlivě celé spektrum otáček, pak věř že nemyslím na nic jiného než na to, kdy ho objednám. Ale představa toho, že se s tím budu trochu víc trápit a nakonec zjsitím, že to bylo zbytečné by mě fakt netěšila.

r4cv: Ano, to je mi známo ... ale tak, jak je nálitek konstruován mi neumožní obejít překážky žádným systémem vodících kladek. Byla to druhá možnost kterou jsem se snažil vyřešit.

fmodel: Promiň, moc mě to nepobavilo ...
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

4. 11. 2018, 10:27

fmodel píše: 4. 11. 2018, 6:09 Jseš měkkej :lol: zase takovej řetěz , přehazovačka shimano a pětikolečko taky udělaj radost . :D
Hele, to je ale pěknej nápad. Běžné 9-kolečko má 11-36 zubů, takže poměr víc než 1:3.
Pokud by se dala dvě proti sobě a přehazovalo by se současně, tak by se dalo dosáhnout rozsahu poměrů víc než 3:1 až 1:3. A pokud by byla ta 9-kolečka proti sobě obráceně a přehazovala se současně, tak by se ani nekřížil řetěz a nemusely by být osy od sebe moc daleko.
Dneska se celkem běžně používají na kolech středové motory 1kW a řetěz to dává. Tak jenom otestovat maximální otáčky, co to zvládne.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10104
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

4. 11. 2018, 10:41

Wema píše: 4. 11. 2018, 8:31
fmodel: Promiň, moc mě to nepobavilo ...
Pobavilo nepobavilo ,nevím co řešíš ,jestli na tom chceš dělat 16 hodin denně tak je blbost celej tenhle soustruh ,jestli na tom budeš dělat pár drobností když je potřeba někde něco opravit tak to stačí a zkontroluj jenom jak je na tom řetěz a kola ,dokup sprej na řetěz a pravidelně maž .Až najdeš strop tak to znamená že jsi vydělal dost a kup si něco na čem se uživíš .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

4. 11. 2018, 11:10

fmodel píše: 4. 11. 2018, 10:41 jestli na tom chceš dělat 16 hodin denně tak je blbost celej tenhle soustruh ,jestli na tom budeš dělat pár drobností když je potřeba někde něco opravit tak to stačí
Nepodceňuj situaci. On chce nízké otáčky, aby řezal očkem závity (o tom jsou vlastně všechna jeho vlákna). Ale potřebuje k tomu krouťák, jako by hruboval železniční kola. ;-)
atlan
Příspěvky: 3343
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

5. 11. 2018, 7:12

Co tak tu rrmenicu dat na koniec toho hriadela..... Pre vypocet remena, treba zvolit minimalny priemer remenice, otacky a vykon a prevodovy pomer.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

5. 11. 2018, 7:27

To Wema: přesně jak píšou kluci, nepiš memoáry na foru a bež raději točit. Na podobné hajtře žádné zázraky nevytvoříš, proto mám obavu naprosto ztrácíš čas. Jak již bylo mnohokrát popsáno: dvouměsíční brigada v Lidku a zakoupení normálního stroje. Vydal ses na cestu, která nemá cíl, pokud ovšem neplánuješ otevření muzea.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

5. 11. 2018, 8:45

A co takhle navlíknout dozadu na hřídel něco takovýho: https://www.kars-brno.cz/prevodovky/? Mechanicky to pořeší, závitovat můžeš hned a časem dořešíš ten plochý řemen pro vyšší otáčky nebo najdeš nějaký kompromis, kdy to můžeš vyhnat frekvenčákem nahoru. Akorát tedy ta převodovka s frekvenčákem bude dražší než celý zbytek soustruhu, no :-)
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 89
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

5. 11. 2018, 7:30

Tak díky všem za rady ... bylo to vyčerpávající :roll: Snad se alespoň většina z vás dobře bavila :cry: taková podpora vždycky dodá tu správnou chuť do práce.

Jestli zatoužím po řádné dávce ironie a ponížení tak se zase ozvu až dle mého názoru o kousek pokročím ... díky všem co projevili aspoň snahu

Wema
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

5. 11. 2018, 8:33

Když chceš předělávat zcela nevyhovující stroj pro extrémně těžkou práci, tak se nediv, že se sejdou všelijaké rady :-) Mimochodem, ta moje byla míněná vážně.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

5. 11. 2018, 8:42

Mě by se ten řetěz taky nelíbil, navíc když to nejde zavřít.

Já bych rozhodně použil ozubený plochý řemen. Nechápu proč by měl být problém s místem, vždyť jeho tloušťka je opravdu malá a s řemenicí budeš tak pod polovinou nebo i méně co je nyní řetěz. Mě počítaly řemeny zde:
http://www.uzimex.cz/Sortiment/Remenove ... -pryz.html

Napsal jsem požadované podmínky a pánové poslali kompletní výpočet ze vším všudy. Někdy jsem řemen vzal, někdy ne.

No a nebo si to spočítej sám:
https://www.gates.com/us/en/resources/e ... Q-software
Výstřižek.PNG
Výstřižek2.PNG
Výstřižek2.PNG (7.48 KiB) Zobrazeno 5192 x
Výstřižek3.PNG
Výstřižek3.PNG (3.73 KiB) Zobrazeno 5192 x
Výstřižek4.PNG
Výstřižek4.PNG (4.59 KiB) Zobrazeno 5192 x
Výstřižek5.PNG
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
lubbez
Příspěvky: 3147
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

6. 11. 2018, 10:08

Co takhle obyčejnej klíňák nebo dva vedle sebe. Nahoru co největší průměr, dolu co nejmenší a rovnou na motor, řízenej frekvenčákem. Žádný počítání, žádný velký štelování a mašina pojede jak z praku. Mám na Mn80 jeden 10 mm širokej klíňák a 750W motor při 30 ot/min můžu řezat M12 bez nejmenšího problému. A nebo prostě vyměnit řetěz a kola, určitě už budou mít své nalítáno a taky hotovo a i tady bych se snažil nepoužívat převodovku. Pokud se nebudou řezat závity nožem, jako že tady určitě ne, tak bych spíš řešil vůle, seřízení a třeba i barvičky mašiny a pohon vřetena bych dělal co nejjednodušší. Pokud bych se živil řezáním závitů, koupil bych strojní závitořez.
Odpovědět

Zpět na „řemenové převody a pohony“