Napínák na řemen protahovačky

řemenové převody a pohony linearizace pohybu pomocí řemenu
Tlatoani
Příspěvky: 75
Registrován: 8. 8. 2020, 8:42

14. 5. 2021, 4:15

Prosím, jak navrhujete konstruovat napínák na drážkový řemen?

V přenosné frézce – protahovačce Gude 2000 je drážkový řemen o 6 žebrech. Délka řemenu je 334mm až 340mm, podle toho kde se měří. 334mm je délka při vloženém drátu (telefonní drát s bužírkou, průměr cca 1mm, skoro nejmenší déka řemínku neb se měří vnitří průměr) do drážky kol, 340mm je papírový pásek na vrcholu kol řemenice. Bohužel změřit řemen a trefit se do správné délky je skoro nemožné, navíc není jisté, zda má řemen typizovanou délku, nebo je to něco podle potřeb výrobce. Úpravu původních ozubených kol podle typizované délky jsem zavrhnul. Řešením je koupit první větší rozměr řemenu (asi 345mm nebo 336mm) a soustrojí vybavit napínákem. Místo ve stroji je, napínat se musí část vpravo. Hnací kolo je nahoře a točí se ve směru hodinových ručiček (pravotočivý z pohledu na řemen).
Rozhoduji se mezi napínákem vybaveným pružinou a bez pružiny. Pro bez pružiny hovoří jednodušší konstrukce a použití třeba na alternátoru v autě, ale zase rozvodný řemen auta napínák má. Napínák kompenzuje stárnutí a natahování řemenu, které zde u původní konstrukce není počítáno, asi pro to že řemen je dost tuhý a že Čína. Chtěl jsem se inspirovat u amerického značkového stroje DeWalt, ale tam také napínák není a vše se řeší výměnou řemenu za originál.

Pohled na řemen v protahovačce z boku
bok.jpg
Pohled ve směru řemenu, ukazující místo mezi řemenem a stěnou (starý řemen kterému dvě žebra chybí)
po_remenu.jpg
Starý a nový řemen
reminek.jpg
t256
Příspěvky: 2831
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

14. 5. 2021, 6:57

Mam spoustu stroju s remeny, ale pruzinovy napinak ani na jednom. Ty remeny se zas tolik nevytahujou, takze neni problem to pri pravidelne udrzbe zkontrolovat, pripadne za okamzik sroubem pritahnout. Mam u kazdeho stroje papiry se seznamem co je treba v jakem intervalu zkontrolovat, primaznout, dotahnout apod. takze si to zaved taky, dopis tam remen a pruziny neres.
zverodoktor
Příspěvky: 2984
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

14. 5. 2021, 7:31

Ahoj,
GUDE má normálny servis, prečo sa neopýtaš na originál tam?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
brutal
Příspěvky: 601
Registrován: 2. 9. 2014, 7:49

14. 5. 2021, 7:39

Tyhle řemeny se dají normálně koupit na Aliexpresu, řekl bych i v libovolné délce - já podobnou věc řešil tak, že jsem koupil několik rozměrů kolem toho 'naměřeného' a jeden z nich tam pasoval... (mimochodem na začátku jsem je ze zoufalství zkoušel pro zkrácení i říznout a pak různýma metodama spojovat a nic nefungovalo)
Tlatoani
Příspěvky: 75
Registrován: 8. 8. 2020, 8:42

15. 5. 2021, 5:45

t256 píše: 14. 5. 2021, 6:57 Mam spoustu stroju s remeny, ale pruzinovy napinak ani na jednom......
Tady je problém, že není napínák žádný a tak není co dotáhnout. Zároveň musí být řemen přesné délky. Ty napínáky jsou původní?
zverodoktor píše: 14. 5. 2021, 7:31 Ahoj,
GUDE má normálny servis, prečo sa neopýtaš na originál tam?
Dobrý nápad, třeba mi řeknou jaká je správná délka řemenu. Na originál řemínek se nechci vázat ať z důvodu dostupnosti, tak pro cenu. Tahle protahovačka se už neprodává a její barevné verze nemusí mít přesně stejné vnitřnosti, tak bude za chvíli problém originál řemínek koupit. S cenou se to má tak, že originál řemínek je za víc než 400Kč, kvalitní neoriginál za 140Kč.
brutal píše: 14. 5. 2021, 7:39 Tyhle řemeny se dají normálně koupit na Aliexpresu, řekl bych i v libovolné délce - já podobnou věc řešil tak, že jsem koupil několik rozměrů kolem toho 'naměřeného' a jeden z nich tam pasoval... (mimochodem na začátku jsem je ze zoufalství zkoušel pro zkrácení i říznout a pak různýma metodama spojovat a nic nefungovalo)
Snad i levněji jde koupit řemínky zde než na Ali. Jen bych to rád řešil systémově a dodělal to, o co výrobce stroj ošidil. Navíc, řemínky odcházejí jak zde (součástí dodávky byl jeden náhradní, výrobce ví proč), tak u značkových strojů. Dík, spojit řemínek nejde, to nemá šanci vydržet. Jediný řešení by bylo koupit těsně menší řemínek a kolečko řemenice osoustružit.

Pořád vidím jako nejlepší řešení napínák.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

15. 5. 2021, 7:35

napínák ano
umístit ho na netažené - vratné straně řemene, to píšeš správně
pevný, odpružením se nezabývej
u aut odpružení bývá, tam je to z jiných, zde nepodstatných důvodů
jako vlastní otočný prvek použij klidně jen dvě malá obyčejná ložiska, třeba 6201
dej si záležet na upevnění těla napínáku k rámu stroje
ten rám bude stěna odlitku o tloušťce pár mm, tj nějaké jednoduché provrtání pro šroub třeba 10mm hodně rychle skončí vyčochtáním nebo vylomením stěny
dal bych si tu práci a stroj rozebral, ofrézoval bych pod tělo napínáku plochu třeba 60x60mm (nemusí to být úplně do čista), dbát na kolmost opracované plochy na osy hřídelí !!!!
tělo na rám přišroubovat třeba 6-8 menšími (M5) šroubky, při finální montáži mezi napínák a rám máznout trochu karosářského polyesterového tmelu s vlákny (třeba tohle https://www.cyberix.cz/polykar-vlakno-d ... gI7h_D_BwE, něco takového mají v každé drogerii)
dal bych si opravdu práci s mechanickým provedením - kolmosti, rovnoběžnosti, vše obrobeno !!!!!, vše masivní železo, základna třeba 6mm tloušťky a tak
cokoli odfláknout se vymstí
zkontrolovat rovnoběžnost os motoru a válce
zkontrolovat polohu řemenic proti sobě (Nekříží se ten řemen?)
pravítko přiložené na bok řemenice ukáže vše
řemen nenapínat "na krev", při správném napnutí musí jít tlakem prstu (1kg?) řemen v části bez napínáku prohnout o třeba 5mm na 200mm délky
zvážil bych použití normálního řemínku (rozteč drážek ????) třeba takového
https://www.tyma.cz/produkty/356-pj-6-conti-v-multirib/
mají tam ke stažení kalkulačku pro výpočet
i za cenu výroby nových řemenic
správně provedený převod (dimenzování, materiály, nekřížení, rovnoběžnosti atd) z dílů std kvality musí mít v tomhle případě téměř neomezenou životnost
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

15. 5. 2021, 9:57

Pri spravnom prevedeni ten remen prezije zivotnost toho zazraku. Obavam sa vsak ze vypocet vijde negativne. Tj ze je to blbo navrhnute uz od vyroby, res zamerne.
Tlatoani
Příspěvky: 75
Registrován: 8. 8. 2020, 8:42

15. 5. 2021, 6:55

Díky za nasměrování.
Navíc jsem zjistil proč řemínek dlouho nevydržel. Ve stroji je „kurvítko“ nebo chybička. Řemen drhne o hranu rámu, čím jsou otáčky větší a řemen volnější, tím víc se šoupe o rám a poškozuje si horní vrstvu. Problémové místo jsem označil na fotografii. Pokud bych nedělal napínák, tak bych musel kus rámu vyříznout.
kurvítko.jpg


Představa napínáku je schematicky nakreslená na fotce. Na řemen z vnější strany bude tlačit kolečko, přesněji dvě ložiska (typ 625 o rozměrech 5x16x5 mm) strčený do PPR vodovodní trubky. Ložiska budou nasazený na šroub M5 který bude přivařen na pohyblivé rameno. Pohyblivé rameno se bude otáčet na ose ze šroubu M8 přivařeného do plechu, zajištěno to bude matkou. Pohyblivé rameno bude dál pokračovat do napínacího ústrojí sestávajícího se ze šroubu M5 a matičky. Šroub bude provléknout přes úchyt přivařený k plechu a konec bez hlavičky bude procházet uchycením na pohyblivém rameni a končit matičkou. K napínání dojde při zkracování vzdálenosti mezi hlavičkou a matičkou. Z důvodu tuhosti asi mezi osičkou a ložiskem bude i vnější strana bránící ohnutí šroubu v ložiskách, pouze nasunutá a zajištěná matičkou.
napínák.jpg

Při konstrukci využiji malý soustruh a MAG sváření.
(Update 15.5.v 20:50) Řemínek chci použít Žebrový rukáv (mm) J 336 PIX https://www.pikron.cz/e-shop/zebrove-re ... 68869.html


Máte nějaké doporučení na konstrukci, změny?
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

16. 5. 2021, 7:36

to, jak jsi to popsal je špatně
PPR trubka je určena ke sváření - při zahřátí měkne do lepivého stavu - nesmysl
není žádný důvod na vnější kroužek ložisek dávat cokoli, je to jen komplikace
šroubek M5 jako osa ložisek se po pár hodinách uklepe
navařené šroubky a plíšky VŽDY budou křivé a někam uhýbat, bude se to kroutit
odchylka osy napínací kladky o okem neviditelných pár stupňů už spůsobí prokluz a tlačení řemene do strany
atd
atd
tak jak to popisuješ je to škoda práce
ale každý svého štěstí strůjcem
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Tlatoani
Příspěvky: 75
Registrován: 8. 8. 2020, 8:42

16. 5. 2021, 12:30

testone píše: 16. 5. 2021, 7:36 to, jak jsi to popsal je špatně
PPR trubka je určena ke sváření - při zahřátí měkne do lepivého stavu - nesmysl
není žádný důvod na vnější kroužek ložisek dávat cokoli, je to jen komplikace
šroubek M5 jako osa ložisek se po pár hodinách uklepe
navařené šroubky a plíšky VŽDY budou křivé a někam uhýbat, bude se to kroutit
odchylka osy napínací kladky o okem neviditelných pár stupňů už spůsobí prokluz a tlačení řemene do strany
atd
atd
tak jak to popisuješ je to škoda práce
ale každý svého štěstí strůjcem
Dík za připomínky, rád si nechám poradit.

- Princip konstrukce tak jak jsem ho nakreslil je v pořádku, nebo navrhuješ něco jiného a co?
- Nemam možnost frézování a dávat to někam na dílnu je u tohoto stroje nereálné. Pro to ten plech tloušky 2-3 mm, silnější se tam nevejde.
- Ložiska 6201 by se mi líbily, ale jsou moc velký (průměr 32mm). Tak 22mm vidím jako maximum, něco jako 602RS (7x22x8 mm), ty ale asi moc nevydrží. Šířka řemínku je 15mm, coz by dvě navrhovaný ložiska bez rezervy dala.
Tlatoani
Příspěvky: 75
Registrován: 8. 8. 2020, 8:42

16. 5. 2021, 12:30

testone píše: 16. 5. 2021, 7:36 to, jak jsi to popsal je špatně
PPR trubka je určena ke sváření - při zahřátí měkne do lepivého stavu - nesmysl
není žádný důvod na vnější kroužek ložisek dávat cokoli, je to jen komplikace
šroubek M5 jako osa ložisek se po pár hodinách uklepe
navařené šroubky a plíšky VŽDY budou křivé a někam uhýbat, bude se to kroutit
odchylka osy napínací kladky o okem neviditelných pár stupňů už spůsobí prokluz a tlačení řemene do strany
atd
atd
tak jak to popisuješ je to škoda práce
ale každý svého štěstí strůjcem
Dík za připomínky, rád si nechám poradit.

- Princip konstrukce tak jak jsem ho nakreslil je v pořádku, nebo navrhuješ něco jiného a co?
- Nemam možnost frézovat a dávat to někam na dílnu je u tohoto stroje nereálné. Pro to ten plech tloušky 2-3 mm, silnější se tam nevejde.
- Ložiska 6201 by se mi líbily, ale jsou moc velký (průměr 32mm). Tak 22mm vidím jako maximum, něco jako 602RS (7x22x8 mm), ty ale asi moc nevydrží. Šířka řemínku je 15mm, coz by dvě navrhovaný ložiska bez rezervy dala.
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

16. 5. 2021, 12:48

To rameno by som aspoň spravil z dvoch plechov, nech je tá oska pre ložiská podopretá z obidvoch strán. Privarená skrutka ako oska pre rameno nie je najlepšie riešenie, ale ak si dáš záležať a po privarení to vyklepeš do roviny, tak by to mohlo fungovať. Asi to nebude ideálne, ale lepšie, ako keď sa tam ten remeň šúcha o rám.
Tos C45-2000
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

16. 5. 2021, 4:57

Tlatoani píše: 16. 5. 2021, 12:30
testone píše: 16. 5. 2021, 7:36 to, jak jsi to popsal je špatně
PPR trubka je určena ke sváření - při zahřátí měkne do lepivého stavu - nesmysl
není žádný důvod na vnější kroužek ložisek dávat cokoli, je to jen komplikace
šroubek M5 jako osa ložisek se po pár hodinách uklepe
navařené šroubky a plíšky VŽDY budou křivé a někam uhýbat, bude se to kroutit
odchylka osy napínací kladky o okem neviditelných pár stupňů už spůsobí prokluz a tlačení řemene do strany
atd
atd
tak jak to popisuješ je to škoda práce
ale každý svého štěstí strůjcem
Dík za připomínky, rád si nechám poradit.

- Princip konstrukce tak jak jsem ho nakreslil je v pořádku, nebo navrhuješ něco jiného a co?
- Nemam možnost frézovat a dávat to někam na dílnu je u tohoto stroje nereálné. Pro to ten plech tloušky 2-3 mm, silnější se tam nevejde.
- Ložiska 6201 by se mi líbily, ale jsou moc velký (průměr 32mm). Tak 22mm vidím jako maximum, něco jako 602RS (7x22x8 mm), ty ale asi moc nevydrží. Šířka řemínku je 15mm, coz by dvě navrhovaný ložiska bez rezervy dala.
princip je dobrej
čím masivnější tím lepší
602RS asi vyhoví, životnosti bych se nebál, i kdyby stojej pár korun
spíš bych dal pozor na ohýbání řemene v opačném směru
Není tam nějaký minimální radius?
dobrá je varianta s oboustranným uložením osičky co navrhoval kolega výše
odřezek hliníku a vykousat to z něj
když nemáš frézování, ledacos jde udělat i na soustružku
když uděláš výkres a dáš to sem na forum, někdo ti to vyfrézuje
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Tlatoani
Příspěvky: 75
Registrován: 8. 8. 2020, 8:42

16. 5. 2021, 7:11

testone píše: 16. 5. 2021, 4:57 spíš bych dal pozor na ohýbání řemene v opačném směru
Není tam nějaký minimální radius?
dobrá je varianta s oboustranným uložením osičky co navrhoval kolega výše
odřezek hliníku a vykousat to z něj
Minimální rádius určitě je. Ten mi dělá starost, budu se muset zeptat prodejce na vysvětlení katalogových hodnot. U řemínku uvádí v katalogu minimální průměr řemenice = 20mm a pak minimální průměr externí kladky = 50mm a minimální průměr interní kladky = 38mm. Lajcky si představuji že řemenice má drážky, kladka nikoliv. Interní kladka je ze strany drážek, externí kladka je ze strany co nejsou drážky. Interní kladku tam nedostanu (už ted to drhne) , externí kladka o průměru 50mm se tam nevejde. Dál mam obavu, zda nemá řemínek z vnější strany napříč drážky, podobně jako originál. To by pak přítlačné kolečko nemohlo být hladké.

Pokud by se naplnily obavy, tak by řešením byl jiný druh řemínku, nebo uříznout část kde to drhne a vnitřní řemenice. Nebo uříznout část kde to drhne a originální řemínek či nová řemenice tak aby šlo dát řemínek z řady (asi 330mm či 336mm).
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5221
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

16. 5. 2021, 7:38

Tak nevím, řemenice může být dvacítka, ale interní kladka skoro čtyřicítka? To mi nějak neštymuje. Nejsou to hodnoty pro běh 24/7 ? Dal bych externí kladku na místo co kreslíš, co největší se mi rozumě vleze, neřešil bych že řemen má zoubky, hladké ložisko tomu neublíží. Našel bych něco hotového, třeba tohle, nové nebo na vrakáči, když to vydrží v motoru, vydrží to i tady, Přítlak co nejjednodušší, nestavíš Challengera :D
Přílohy
ssa.jpg
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Odpovědět

Zpět na „řemenové převody a pohony“