SV18R, RA ...

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
soustružník
Příspěvky: 790
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

1. 2. 2010, 6:21

Jen se ještě vrátím k oleji do mazání vřeten SV 18. Olej Paramo CUT 3 není olej emulzní (tedy mísitelný s vodou), ale řezný olej pro dokončovací operace. Také na nás působilo dost divně když ho tribotechnik doporučil, ale prý je vhodný i na tlakové oběhové mazání vřeten s kluznými ložisky a vím, že se na to používá a prý se osvědčil.
Uživatelský avatar
Ferda
Příspěvky: 329
Registrován: 28. 5. 2009, 9:15

1. 2. 2010, 8:19

Ahoj,
soustružník píše:Jen se ještě vrátím k oleji do mazání vřeten SV 18. Olej Paramo CUT 3 není olej emulzní (tedy mísitelný s vodou), ale řezný olej pro dokončovací operace. Také na nás působilo dost divně když ho tribotechnik doporučil, ale prý je vhodný i na tlakové oběhové mazání vřeten s kluznými ložisky a vím, že se na to používá a prý se osvědčil.
Pozor na to - Paramo CUT3 je taktéž speciální olej do kluzných ložisek. To není doslova řezný olej, název je zavádějící. Jeho cena je velmi dobrá proti dovozu, dokončovat se s tím taky možná dá třeba honovat , ale to tak střílím.
http://eshop.paramo.cz/produkty/Katalog ... tu=V032415
Práce fšeho druhu (hlavně závity)
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!
apolo
Příspěvky: 8
Registrován: 20. 1. 2010, 9:22
Bydliště: Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

1. 2. 2010, 8:34

Tak jsem byl před týdnem ve fabrice, kde jsem pracoval před dvaceti lety zjistit jak je to s tim olejem do vřetena SV18. Bejvala tam velká údržba kde se za minulého režimu generálkovali obráběcí stroje a pár lidí tam ještě zbylo do dnešní doby. Ten olej do vřetena používaji PARAMO OL-J3, tak jsem od nich hned 5 litrů koupil a je skutečně takovej řídkej jako bejval za komunistů, litr byl za 52kč. Taky jsem si hned koupil olej na emulzi ERO-SB, litr byl za 60kč. Navíc mi tam dali zadarmo originál manuál na SV18RA, akorát má chybu že je ruskej :cry: , ty český prej rozdali už před deseti lety.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1143
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

1. 2. 2010, 9:37

V manuáli k SV18RA je doporučený olej : ČSSR = OL-PO 1,3-1,5°E/50° C , ČSN 65 6612 , MOBIL = VELOCITE OIL 3 , SHELL = TELLUS 11 , BP = ENERGOL HP 1 . Sú to však oleje vyrábané v dobe keď aj sústruhy . Ak by niekto potreboval nejaké konkrétne údaje k SV 18 RA , RB , som ochotný niečo naskenovať . 8)
Pájač
Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
Vasek
Příspěvky: 199
Registrován: 22. 3. 2008, 9:19
Bydliště: Nymburk

2. 2. 2010, 6:03

Pro SV18 kupujeme olej do vřetena SHELL MORLINA 5.

http://www.volny.cz/shelllbc/products/motoindu_1.htm
fer1
Příspěvky: 2
Registrován: 17. 2. 2010, 5:47

17. 2. 2010, 6:04

Prosím o radu,na SV18RA ,nad 800 otaček klape nahoře v místě řemenice dost nahlas, při zařazeni 1:1je rachot, pri páce na O otačeni holé řemenice jenom klapne při spuštěni, při vyšších otačkách se to zvyšuje 1:1.,
řemenice na tom dlouhym náboji má malej hrk ,může to dělat ona?,rukou když vymezuju vůly je slyšet klapnuti,
Monteg
Příspěvky: 1481
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

17. 2. 2010, 7:14

Nejlepší radu kterou mužu dát je rozebrat to je to práce na 1/2h a budete přesně vědět zdaly je nastřiženej klínek na řemenici nebo jsou v háji ložiska nebo je to v ovládání předlohy :D
Uživatelský avatar
golansk
Příspěvky: 106
Registrován: 21. 2. 2009, 8:14
Bydliště: Zavod Slovensko

17. 2. 2010, 7:44

skus skontrolovat remen.... a ked je remen v poriadku....

Maš v tahu ložiska na remenici a vyzera to ze aj dole v prelohe, su to jednoradove gulickove loziska remenica 6017, predloha zadne 6205, predne 6305, no len to je praca na cely den musis rozhadzat vretenik vyhodit vreteno dat von remenicu a potom sa pustit do predlohy ta sa da spravit aj pri nahodenom vreteniku len je to troska vacsia pakaren hlavne pri vyberani lozisk z vretenika....
ale bezpodnienecne to treba rozobrat a skusit tie loziska....
Vasek
Příspěvky: 199
Registrován: 22. 3. 2008, 9:19
Bydliště: Nymburk

17. 2. 2010, 8:11

fer1 píše:Prosím o radu,na SV18RA ,nad 800 otaček klape nahoře v místě řemenice dost nahlas, při zařazeni 1:1je rachot, pri páce na O otačeni holé řemenice jenom klapne při spuštěni, při vyšších otačkách se to zvyšuje 1:1.,
řemenice na tom dlouhym náboji má malej hrk ,může to dělat ona?,rukou když vymezuju vůly je slyšet klapnuti,
Příčin může být více,při ručním vymezení se zařazenými otáčkami se klapnutí ozve vždy, ale to jsou ozubená kola v převodovce , dále bych zkusil jestli to klapání nedělají ozubená kola pro přenos posuvu do nortnu- to znamená dát páku v levo do neutrálu a poslechnout zda to nepřestane.
Poté by bylo dobré povolit řemen a zkusit zda neni vylágrována řemenice na převdovce nebo výstupní hřídel, to klapání se může přenášet i z převodovky.
Pokud toto všechno je v pořádku tak nezbývá něž se podívat na ložiska na vřetenu. Nejsnadněji jsou přístupná axiální ložiska na levé straně vřetena pod plechovým krytem. Ty musí být stažená k sobě a bylo by dobré také je vymontovat zkontrolovat jejich stav (kuličky nesmí být ploché).
Pokud je i zde vše v pořádku, tak se musí sundat horní kryt na vřeteníku a podívat se do domku pro ložiska v pravo a v levo od řemenice. Tam jsou vyditelná kuličková ložiska řemenice a ozubená kola pro řazení otáček a posuvů. Při této příležitosti bych zkontroloval rozvod mazání těchto ložisek a ozubených kol. Od olejoznaků směrem k řemenici vedou trubičky s navrtanými otvory z kterých stříká olej dolů na ozubená kola a z konce trubičky olej musí stříkat do ložiska řemenice! Olej nesmí do ložisek stříkat ani moc ani málo protože za ložiskama je pouze jako těsnění labyrint a když je oleje moc, tak přebytečný olej zkrz něj výtéká do prostoru řemenice, maže řemen a podlahu.
Pokud i zde se zdá vše v pořádku a klapání přetrvává, tak se musí povolit řemen, vymontovat axiální ložiska a vřeteno vysunout z ložisek a řemenice ven a podívat se na unášecí pero, řemenici samotnu a ručně zkusit v jakém stavu jsou valivá ložiska.
Tolik mé zkušenosti :lol:
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3579
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

17. 2. 2010, 9:22

fer1 píše:Prosím o radu,na SV18RA ,nad 800 otaček klape nahoře v místě řemenice dost nahlas, při zařazeni 1:1je rachot, pri páce na O otačeni holé řemenice jenom klapne při spuštěni, při vyšších otačkách se to zvyšuje 1:1.,
řemenice na tom dlouhym náboji má malej hrk ,může to dělat ona?,rukou když vymezuju vůly je slyšet klapnuti,

Takhle mě mlaskal řemen :lol: (lepenej) když se odlepila ta vrchní kožená vrstva od spodní polyuretanové-jo takovej jsem tam dával :wink:
Normálně to nešlo vidět jak byl našponovanej i když jsem s tím točil rukou všechno bylo v pohodě.No pak jsem ho povolil a zjistil,že to je na dva díly a při vyšších otáčkách ty dvě vrstvy o sebe mlátily.
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
fer1
Příspěvky: 2
Registrován: 17. 2. 2010, 5:47

19. 2. 2010, 5:16

Vyndano vřeteno,oddělané domky ložisek řemenice,výměna ložisek řemenice vyměměna řemenice /měla trochu hrk/,klapání se stratilo,jen je to trochu slyšet při 1:1,asi ze spojky/která se přesunuje při řazeni1:1 a 1:8/ mezi nábojem řemenice a vřetenem nic jiného v tu chvíly zařazeno nemám
dík fer1
Vasek
Příspěvky: 199
Registrován: 22. 3. 2008, 9:19
Bydliště: Nymburk

19. 2. 2010, 6:50

Po zaběhnutí by se to mělo ztišit, rachotit můžou i ozubená kola, když se s nimy pohne a ustaví se jinak než jak proti sobě léta běžely :D
JirkaK.
Příspěvky: 5
Registrován: 17. 3. 2010, 4:27
Bydliště: CB

29. 3. 2010, 3:01

Ahoj,
chtěl bych poradit ohledně sv18ra, ten svuj bych chtěl nově natřít. Tak bych potřeboval radu jakou barvou, nejde mi ale o typ barvy... jde mi o odstín v jaké býval. Měla by to být taková modro zelená (mě to tak přijde) a jakási pastelová šedá. Nejlépe tak odstín ral. Tak jestli někdo renovoval a podělí se.
Jo a ještě by mě zajímalo, jestli se dá sehnat redukce do vřetena. Tam je kužel metrický 50, tak redukci z toho na morse. Nová nebo shánět, třeba na aukru?
Dík, za všechny odpovědi!
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

29. 3. 2010, 3:14

JirkaK. píše:Ahoj,
chtěl bych poradit ohledně sv18ra, ten svuj bych chtěl nově natřít. Tak bych potřeboval radu jakou barvou, nejde mi ale o typ barvy... jde mi o odstín v jaké býval. Měla by to být taková modro zelená (mě to tak přijde) a jakási pastelová šedá. Nejlépe tak odstín ral. Tak jestli někdo renovoval a podělí se.
Jo a ještě by mě zajímalo, jestli se dá sehnat redukce do vřetena. Tam je kužel metrický 50, tak redukci z toho na morse. Nová nebo shánět, třeba na aukru?
Dík, za všechny odpovědi!
ted je nejaka metricka50ka na aukru asi za 250kc.. 50tky se objevujou docela casto, ja mam 40ku a to je spis zazrak.. shanel jsem ji dlouho vsude mozne a vetsinou ani nevedeli co chci takze myslim ze novou taky tezko sezenes.. jedine nejakej lezak.. myslim ze i Cejka mel 50ku kdysi..
Phoenix47
Příspěvky: 43
Registrován: 4. 7. 2010, 7:31
Bydliště: Hodonice

31. 10. 2010, 8:11

Měl bych dotaz, jak je připevněno sklíčidlo k vřetenu? Jestli to správně chápu tak je to našroubované na vřetenu? SV 18ku jsem nikdy na živo neviděl, znám pouze soustruhy SU a SUI tam je to řešeny úplně jinak. Proto mně šroubování sklíčidla na vřeteno docela zaráží. Dá se takovému upnutí věřit?
Koupím soustruh SU32 nebo SV18RA
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“