CNC ve FreeCAD
Mám problém.
Na Krokový motor s hřídelí 19 mm jsem chtěl nastrčit řemenici, už zpočátku to šlo dost ztuha, ale šlo.
Rozumným poklepáváním silonovým špalkem to zalezlo asi 20mm, ale postupně se to zhoršovalo a teď když potřebuju ještě asi dalších 7mm už to jde jen daleko větší ránou při které to popojede asi o jednu desetinu milimetru.
Hrozí že zničím ložiska, nebo abych tak ještě nevyboural zadní stranu motoru.
Bude mít smysl řemenici ohřívat, abych s tím hnul ještě kousek?
Na Krokový motor s hřídelí 19 mm jsem chtěl nastrčit řemenici, už zpočátku to šlo dost ztuha, ale šlo.
Rozumným poklepáváním silonovým špalkem to zalezlo asi 20mm, ale postupně se to zhoršovalo a teď když potřebuju ještě asi dalších 7mm už to jde jen daleko větší ránou při které to popojede asi o jednu desetinu milimetru.
Hrozí že zničím ložiska, nebo abych tak ještě nevyboural zadní stranu motoru.
Bude mít smysl řemenici ohřívat, abych s tím hnul ještě kousek?
.
Jeden motor (Y) už jsem vyřešil. Je to v tomto vlákně - do spáry jsem vyvrtal, vyřízl závit a do něj červík.grade065 píše:No jinak to asi nepůjde
A to bude jenom lisované?
Co suvně a na lepidlo?
Myslím že to je dokonalý spoj, jak axiálně, tak kolem všech ostatních os.
Řemenice ale šla nalisovat přiměřenou silou, ne jako teď kdy jsem se zasekl 7mm od konce.
Stahovákem s tím nejde hnout abych to sundal vyleštil - zvětšil díru a zkusil to znovu.
.
Odfrézuj (odřízni) řemenici, určitě bude levnější než motor. A že ta příruba motoru praskne jak nic a když nepraskne příruba tak utrhneš rotor od osy. Možná by stačilo dát tam stahovák, pořádně ho napružit a ohřát řemenici teplou pistolí.
Motor začal uvnitř dřít - neklamná známka toho že se při těch ránách stalo nevyhnutelné.
Motor jsem tedy rozebral a nic prasklé naštěstí nebylo, jen jsem zničil/narovnal pružnou podložku pod zadním ložiskem a rotor tak začal dřít o zadní víko..
Silně magnetický rotor jsem omotal papírovou lepicí páskou a řemenici celkem bez problémů dorazil na místo na kovadlině - samozřejmě na hliníkových podložkách.
Motor jsem tedy rozebral a nic prasklé naštěstí nebylo, jen jsem zničil/narovnal pružnou podložku pod zadním ložiskem a rotor tak začal dřít o zadní víko..
Silně magnetický rotor jsem omotal papírovou lepicí páskou a řemenici celkem bez problémů dorazil na místo na kovadlině - samozřejmě na hliníkových podložkách.
.
Nemám páru jakou ránu jsem dal 300gramovým kladívkem a kolik z toho ztlumil asi 1 kilový rotor motoru.grade065 píše:Jen pro info ty ložiska axiálně zvládnou tak 400N
Kdysi hodně dávno jsem se omylem dostal na přednášku o ložiskách a diagnostice jejich defektů.
Dozvěděl jsem se mimo jiné i to že obrovské procento poruch kuličkových ložisek je způsobeno již při montáži.
To číslo mi ohromilo, nevzpomínám si kolik, ale jednalo se o desítky procent přes 50%
Jako příklad časté chyby předenášející uvedl nesmyslnou výměnu všech ložisek v převodovce, když je vadné jen jedno.
Tak že to že jsem do toho mlátil zcela jistě vedlo k tomu, že jsem životnost ložisek snížil.
.
nie je to také jednoduché. ak sa poškodí jedno ložisko, tak zvyčajne piliny sa dostanú do oleja. ak je spoločná náplň pre viac ložísk, prípadne celú skriňu, tak je výmena takmer nutná. ono sa to ťažko vymýva a takmer sa to nedá skontrolovať.Vepr píše:... nesmyslnou výměnu všech ložisek v převodovce, když je vadné jen jedno...
druhá vec je, že prestoj pri oprave, náklady na demontáž a pod. sú podstatne vyššie ako cena tých nových ložísk.
Nejsem na to odborník a rozumím důvodům které uvádíš, ale předmětem tě přednášky člověka od SKF bylo právě to, že prostoje na opakovanou opravu jsou často způsobovány výměnou dobrých ložisek, které mohly pracovat dalších 20 let a po výměně odejde již za 5 let nebo dříve. Pracoval jsem právě v továrně na výrobu ložisek a mluvilo se především o obrábecích strojích. Převodovka u auta je možná něco jiného a pak platí to co jsi napsal.r4cv píše:nie je to také jednoduché. ak sa poškodí jedno ložisko, tak zvyčajne piliny sa dostanú do oleja. ak je spoločná náplň pre viac ložísk, prípadne celú skriňu, tak je výmena takmer nutná. ono sa to ťažko vymýva a takmer sa to nedá skontrolovať.Vepr píše:... nesmyslnou výměnu všech ložisek v převodovce, když je vadné jen jedno...
druhá vec je, že prestoj pri oprave, náklady na demontáž a pod. sú podstatne vyššie ako cena tých nových ložísk.
.
Převodovky jsou velmi specifické a blábolení školitelů bezpředmětné .Vepr píše:Nejsem na to odborník a rozumím důvodům které uvádíš, ale předmětem tě přednášky člověka od SKF bylo právě to, že prostoje na opakovanou opravu jsou často způsobovány výměnou dobrých ložisek, které mohly pracovat dalších 20 let a po výměně odejde již za 5 let nebo dříve. Pracoval jsem právě v továrně na výrobu ložisek a mluvilo se především o obrábecích strojích. Převodovka u auta je možná něco jiného a pak platí to co jsi napsal.r4cv píše:nie je to také jednoduché. ak sa poškodí jedno ložisko, tak zvyčajne piliny sa dostanú do oleja. ak je spoločná náplň pre viac ložísk, prípadne celú skriňu, tak je výmena takmer nutná. ono sa to ťažko vymýva a takmer sa to nedá skontrolovať.Vepr píše:... nesmyslnou výměnu všech ložisek v převodovce, když je vadné jen jedno...
druhá vec je, že prestoj pri oprave, náklady na demontáž a pod. sú podstatne vyššie ako cena tých nových ložísk.
Třeba 6kvalt z Forda po chcípnutí 2hmoty umírá krytované kuličkové ložisko na předloze -tady ho stačí vyměnit a do ničeho nehrabat ,auto s píč.. na kapotě a 6kvaltem po chcípnutí kuželíkového ložiska horního hlavního hřídele (to směrem ke spojce ) znamená kompletní výměnu všech ložisek (a nového nastavení předpětí ,což je slušná pakárna) a dost často i opravu obalu převodovky .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Sice mi chybí jeden motor a v bedně s elektronikou není vůbec nic, ale dopracoval jsem se do fáze kdy řeším krytování Y.
Pokud použiju měch musí být 400mm široký, natažený 500mm a stlačený 100mm.
Stlačený nemůže být delší, protože jsem s krytováním při návrhu vůbec nepočítal a mám všechno krátké, včetně stolu na kterém stroj stojí a z druhé strany je zeď.
Existuje pro můj případ něco vhodnějšího ?
Pokud použiju měch musí být 400mm široký, natažený 500mm a stlačený 100mm.
Stlačený nemůže být delší, protože jsem s krytováním při návrhu vůbec nepočítal a mám všechno krátké, včetně stolu na kterém stroj stojí a z druhé strany je zeď.
Existuje pro můj případ něco vhodnějšího ?
.
A co postranách tý rolety ? Z boku nebudou přeci lineáry kryté.grade065 píše:Roletový kryt s pružinovým pohonem
Roleta musí mít nějaký stírátko, aby se do ní mezi závity nedostaly špony.
Jak dobře si poradí HIWIN vozík s případnou nečistotou přilepenou na kolejnici ?
Viděl jsem na internetu řadu amatérských konstrukcí, které nebyly zakrytované vůbec, nebo jen kartonem.
Krytování jsem tedy neřešil s tím že to asi není bezpodmínečně nutné.
Dříve jsem nikdy podobný stroj jako stavím naživo frézovat neviděl.
Teď když to ale vidím na internetu jak od frézy lítají mraky třísek někdy jemných jako prach, nedovedu si vůbec přestavit že bych to byl schopen nějak utěsnit.
.