5th axis

Odpovědět
prichy
Příspěvky: 767
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

6. 3. 2018, 8:40

Zdravím s dalším dotazem.

Chystám se, že si postavím na hraní 5tou osu a to v provedení kolébka a otočný stůl na ní. Postavil to někdo? Má někdo zkušenosti s programováním?

Napadá mě první úskalí...ale to pravděpodobně řeší cam.....to je pokud je v nulovém úhlu kolébka, tak jak dochází ke kompenzaci při natočení...záleží přeci kde se nachází horní hrana obrobku. Přeci není jedno, jestli upnu obrobek vysoký 10 nebo 50 mm. Také samozřejmě záleží kde je základní poloha plochy otočného stolu vůči ose otáčení kolébky....

A sakra, rozumí mi někdo...nebo jsem to úplně domotal?
Prichy
Jaro.
Příspěvky: 12
Registrován: 25. 10. 2016, 12:28

15. 3. 2018, 11:15

Dobry den

Kladies spravnu otazku. Profi stroje maju tabulku nulovych bodov. A maju tiez nulovy bod stroja. Je to vlastne nulovy bod, podla ktoreho sa stroj riadi, ked ma vymenit nastroj, alebo ho nameriava. V sinuleriku G53, v heidenhaine pri programovani staci v riadku pripisat M91. A programovana suradnica sa vtedy vztahuje k nulovemu bodu stroja. A ty, ked mas namerany nulovy bod, prakticky je to pre stroj len posunutie nuloveho bodu o iste hodnoty vzhladom k jeho nulovemu bodu. A tym padom vie, kde sa "nachadza". A ked ma naklapnu os, os naklapania ma tiez len istu polohu voci nulovemu bodu stroja. A tiez vie, kde ma os rotacie. Ty ked nieco naklapas a mas ten nulovy bod na obrobku vysokom 50mm zhora, tak on to len vzhladom k hodnotam k svojmu nulovemu bodu prepocita a po naklopeni je nulovy bod len matematicky vypocitany.
Rozmyslam tiez nad takou 5oskou, cisto len na hranie sa do dreva alebo plastov, tvorba trofeji, pamätnych veci a tak.... a rozmyslam sa uplne vyhnut tomuto posuvaniu nuloveho bodu. Tiez by mala otocno naklapny stol. S tym, ze vrch stola (sklucovadla), plocha, o ktoru by dosadal obrobok by bola presne v ose naklapania. A pri tvorbe programov by som mal X0 Y0 Z0 tiez v tomto bode. A naklapania by som riesil len otocenim suradneho systemu v CAMe a vygenerovanim z tohto jedneho nuloveho bodu.
prichy
Příspěvky: 767
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

16. 3. 2018, 11:44

Ahoj.

Děkuji za odpověď. Počkej, pokud dáš "plotnu" do osy a budu uvažovat tak jako na normální 3 osce, tak tám obrobek a jsem nad osou otáčení, to znamená, že poloměr otáčený bude závislý na tloušťce obrobku. Přiznám se, že zatím nevím jak a čím to programovat a hlavně jak definovat mašinu v "normálním" machu....ale jít to samozřejmě musí.


Čekal jsem větší zájem na toto vlákno....kurňa to nikdo nic zatím neprovozuje? Tipoval jsem, že třeba Luboš už to zkoušel.
Prichy
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6940
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

16. 3. 2018, 11:56

to víš že to jde , ve výsledku je jedno kde máš osu vše musíš přesně nadefinovat do konfigurace včetně délky nástroje a pak už si to spočítá , linuxcnc to umí a velice dobře , ale u machu na to zapomeň ten to neumí.
prichy
Příspěvky: 767
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

16. 3. 2018, 2:05

packa píše:to víš že to jde , ve výsledku je jedno kde máš osu vše musíš přesně nadefinovat do konfigurace včetně délky nástroje a pak už si to spočítá , linuxcnc to umí a velice dobře , ale u machu na to zapomeň ten to neumí.
Ahoj.

Nerozumím zcela a asi ne zcela jsem se vyjádřil. Já myslel, že upnu nástroj pokud osa 4 a 5 bude v "nule" a vyměním nástroj. Pomocí camu natočím obrobek a pak jedu klasicky 3 osku. Měl by to spočítat cam.....ošem i ten asi bude potřebovat poloměr rotace kolíbky.
Prichy
Jaro.
Příspěvky: 12
Registrován: 25. 10. 2016, 12:28

17. 3. 2018, 7:31

Co chces na tom stroji vyrabat? A chces to len indexovat (natocit polohu, zabrzdit B,C a obrabat) alebo obrabat plynulo v 5 osiach. Robim na 5oske a fakt idexovanie v 95% prace pre 5os staci. A chces na tom vyrabat nieco presne, alebo tam len upnut dajaky obrobok a obrobit ro zo vsetkych stran a nakoniec z toho vypadne "velkonocny zajacik"?
Ja som nad tym povodne tiez rozmyslal tak zlozito, ale da sa to robit aj jednoduchsie.
1. CAMu pridelujes velmi vela, ak od neho chces, aby ti riesil mnozstvo krokov motorov, aby sa polohovali po naklopeni. On ti nic nepocita. Ano, vies si programovat s konstrukciou stroja a realne simulovat, ako ti to tam bude jazdit. Ale v praxi ti to sluzi hlavno koli koncovim spinacom a kontrole kolizii. V praxi neviem o tom, ze by CAM dajak pocas generovania generoval aj dajake vypocty. Vlastne v CAMe si oklikas suciastku, ponaklapas to, naprogramujes to tak, aby si to vedel vyrobit a potom to generujes. Pocas generovania ti to postprocesor konvertuje do jazyka znameho pre stroj. Ale nic neprepocitava zhladom k osiam naklapania. On len vygeneruje uhly. A ty ten obrobok vobec nemusis upnut tam, kde bol umiestneny v CAMe pocas programovania. Pretoze upne vsetko pocita vzhladom k polohe nuloveho bodu, ktory si si zadal a jeho vzdialenosti od osi rotacii system, ktory ti riadi stroj. Upne vsetko pocita on. V CAMe nemas nic take, ako rotacia obrobku, alebo nivelacia povrchu, co prakticky riesi obluha pri stroji pred tym ako pusta program a stroj pocas toho prepocitava upne vsetko.
2. Neviem, ako vyzera konstrukcia tvojho stroja. A tiez nemam prax s machom, linuxom ani nicim podobnym a nie este v 5 osiach. Ale viem, ako stroj "vnima" svoj pracovny priestor, a tiez som uz vyrovnaval stroje po koliziach s tym, ze odchylky vies vyrovnat aj zadanim novych nulovych hodnot pre dane osy. Nie je to nic take zlozite, ako to beries. Su to len par cisla s ktorymi pracuje a co prepocitava. Ale zase na druhej strane, ak to chces len na hranie, preco to nespravis jednoducho? Nakresli si presne zverak, ktory budes mat, podlozky, ktore budes pouzivat, najdi si stred stola a umiestni zverak na dajakom rozumnom mieste s tym, ze si jeho polohu vzhladom k stredu pomeras. Vyrovnaj ho s pojazdom a presne rovnasko si ho umiesti aj v modeli. Tym budes mat obrobok umiestneny presne rovnako aj v CAMe aj v stroji a nastav si na stroji nulovy bod presne v strede rotacii B C. Ten isty bod si nastav ako nulu v CAMe a ked takto vygenerujes progeam, nemusi ti system nic prepocitavat a polohu obrobku vies mat na menej ako 0,1mm. Ide o to, kolko citu na ustalenie pouzijes. A nasledne pre chod progeamu je totalne jedno, kde mas nulovy bod. On len jazdy v danych suradniciach. Nemusi byt na obrobku, ani na stole... jednoducho prienik osi B a C, co bude napriklad 48mm nad stolom a mozes to otacat/naklapat ako chces. To iste mas v CAMe. Ak chces jednuduchu 5os, skus nad tym porozmyslat takto.
prichy
Příspěvky: 767
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

18. 3. 2018, 10:03

Ahoj Jaro.

Díky za pohled z profiscény. Potřebuju to na šudlání duralu, plastu atp. a to kvůli modelům organického "původu"...přesnost 0,1 je plně dostačující. Pokud něco takového vymodeluješ, většinou neznáš nic. Nelze nic programovat ručně maximálně s čím si hraješ jsou oblasti kde jaký použít nástroj.
K věci, představ si model například raka říčního. Jeho tělo nelze zcela dobře rozdělit na dvě poloviny a udělat formu, navíc má různé detaily v podobě výstupku na jeho těle. Ty mají různou "hloubku" a hlavně normálu. A to je třeba odvrtat a odfrézovat ( no, ono je to spíš takové rýpání jednobřitou špičkou nebo frézou 1mm).

Takže vlastně pokud upnu dvacítku plotnu a budu schopen na ní pod jakýmkoliv úhlem gravírovat mám vyhráno.

Chápu správně, že v ose rotace b c je ta poloha, že pokud bychom do toho budu dali hodinky budou na "nule" i pokud budeme rotovat s b a c ..... ( to samozřejmě myslím teoreticky...jsou tam mechanická omezení hodiny, os atd. ) Rozumím tomu tak?
Prichy
Odpovědět

Zpět na „Zacinam stavet a nevim jak na to“