Stavba jednoúčelového automatu
tak v tom dílu je 40% gf a jestli to bude PA nebo PPA tak to je jak z duralu co se tuhosti týká. Dodatečně to samozřejmě může přimáčknout dalším pneu válcem z hora. A netěsni nic naopak pokud chceš odsávat tak množství vzduchu co bude odsávat, tak tam musí někama přijít ale tak jak to máš nakreslené by to fungovalo jako vakuové upínání
pod dílec žádné těsnění, protože ti to bude vnášet chybu bo se ti bude různě měnit vzdálenost od frézy podle aktuálního stlačení těsnění
pod dílec žádné těsnění, protože ti to bude vnášet chybu bo se ti bude různě měnit vzdálenost od frézy podle aktuálního stlačení těsnění
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Různě to tu už zaznělo, pokud chceš maximální výkon a rychlost musí se mít fréza o co opřít.
Udělal bych opěrný doraz s otvory pro odvod špon - zeleně
Přítlak shora - červeně.
Po obvodu maximálně dorazy pro ustavení polohy a hlavně bych tam nechal otvory pro vzduch.
Pokud to chci hodně automatizovat tak bych nahoře udělal přísavky a mechanizmus by to mohl vzít z dopravníčku bednu, udělat operaci a vrátit na stejné místo. Pak by se dopravník posunul. Akorát se to pak prodražuje, takže počítám že zůstane jen u zdvihu.
Udělal bych opěrný doraz s otvory pro odvod špon - zeleně
Přítlak shora - červeně.
Po obvodu maximálně dorazy pro ustavení polohy a hlavně bych tam nechal otvory pro vzduch.
Pokud to chci hodně automatizovat tak bych nahoře udělal přísavky a mechanizmus by to mohl vzít z dopravníčku bednu, udělat operaci a vrátit na stejné místo. Pak by se dopravník posunul. Akorát se to pak prodražuje, takže počítám že zůstane jen u zdvihu.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Nemám tady žádný CAD, jenom kus papíru a fix. Takže naproto neumělá malůvka (koho to pobuřuje, ať se na ni nedívá ).
Kdybych to dělal já, tak bych myslel na tyhle věci a snažil se je nějak zohlednit:
- největší problém bude dělat skleněný prach, zvlášť u obrácené montáže motorem dolů
- musí být zajištěno spolehlivé umístění obrobku, i když při zakládání nebude v ideální poloze
- mělo by to být snadno vyrobitelné, pokud možno i po částech, až se předchozí část osvědčí
Takže bych udělal vpodstatě klasickou osu Z na 2 lineárech, 4 vozících a centrálním kuličkovém šroubu. To je mnohokrát zpracovaná a osvědčená konstrukce, často se to tady dá dokonce koupit jako hotový kus.
Na tu osu bych upevnil vřeteno. Jsem patriot, tak že bych použil levné a dobré vřeteno Atas. Myslím, že by to výkonově mohlo dát (dá se samozřejmě spočítat). Tady je to namalované jak to drží na plofilu do L, mám to tak na frézce. Ale dá se samozřejmě upevnit i jinak. Atas neumí přímo upnout 16mm, proto je to tady namalované se stočeným dříkem frézy.
Hlavní fligna je v tom, že na hřídel vřetene pod kleštinovou matici je navlečen "kalíšek", ideálně s odpruženou stěnou. Ten by jezdil s celým vozíkem a tedy i s vřetenem. Veškeré frézování by probíhalo v něm. Při najetí osy Z pod obrobek se napřed přitlačí okraj toho kalíšku, při dalším pohybu osy pruží jeho stěna (jako harmonika) a vytváří zcela uzavřený prostor, ve kterém se odehraje obrábění. Kalíšek má z boku vývod na hadici odsávání.
Ideálně do prostoru mezi dnem kalíšku a ložiskem vřetene ještě zavést jemný ofuk. Kdyby náhodou nějaká špona prolezla kolem hřídele vřetene, tak aby byla odfouknuta mimo ložisko.
Aby se obrobek dobře vycentroval i když nebude naváděn ideálně, tak k jeho zafixování poslouží patky se zešikmenou stěnou, ty ho navedou.
Shora pak obrobek fixovat přítlačným pístem, jiná fixace podle mě není nutná. Pokud je ale obrobek nějaký hodně subtilní a tedy málo pevný, tak by ten přítlačný píst mohl mít negativní tvar vršku toho obrobku, takže by vršek obrobku do něho zajel a drželo ho to i ze stran.
Přítlačný píst by mohl jezdit třeba na stejném vozíku jako motor (pak to bude hromadná výroba 2 kusů), ale v rámci jednoduchosti a ceny by asi líp vyšel nějaký pneumatický píst, který se opět i tady na fóru každou chvíli dá koupit. Nebo pokud elektricky, tak jednoduchý vozík jen na jednom lineáru s jedním vozíčkem.
Kdybych to dělal já, tak bych myslel na tyhle věci a snažil se je nějak zohlednit:
- největší problém bude dělat skleněný prach, zvlášť u obrácené montáže motorem dolů
- musí být zajištěno spolehlivé umístění obrobku, i když při zakládání nebude v ideální poloze
- mělo by to být snadno vyrobitelné, pokud možno i po částech, až se předchozí část osvědčí
Takže bych udělal vpodstatě klasickou osu Z na 2 lineárech, 4 vozících a centrálním kuličkovém šroubu. To je mnohokrát zpracovaná a osvědčená konstrukce, často se to tady dá dokonce koupit jako hotový kus.
Na tu osu bych upevnil vřeteno. Jsem patriot, tak že bych použil levné a dobré vřeteno Atas. Myslím, že by to výkonově mohlo dát (dá se samozřejmě spočítat). Tady je to namalované jak to drží na plofilu do L, mám to tak na frézce. Ale dá se samozřejmě upevnit i jinak. Atas neumí přímo upnout 16mm, proto je to tady namalované se stočeným dříkem frézy.
Hlavní fligna je v tom, že na hřídel vřetene pod kleštinovou matici je navlečen "kalíšek", ideálně s odpruženou stěnou. Ten by jezdil s celým vozíkem a tedy i s vřetenem. Veškeré frézování by probíhalo v něm. Při najetí osy Z pod obrobek se napřed přitlačí okraj toho kalíšku, při dalším pohybu osy pruží jeho stěna (jako harmonika) a vytváří zcela uzavřený prostor, ve kterém se odehraje obrábění. Kalíšek má z boku vývod na hadici odsávání.
Ideálně do prostoru mezi dnem kalíšku a ložiskem vřetene ještě zavést jemný ofuk. Kdyby náhodou nějaká špona prolezla kolem hřídele vřetene, tak aby byla odfouknuta mimo ložisko.
Aby se obrobek dobře vycentroval i když nebude naváděn ideálně, tak k jeho zafixování poslouží patky se zešikmenou stěnou, ty ho navedou.
Shora pak obrobek fixovat přítlačným pístem, jiná fixace podle mě není nutná. Pokud je ale obrobek nějaký hodně subtilní a tedy málo pevný, tak by ten přítlačný píst mohl mít negativní tvar vršku toho obrobku, takže by vršek obrobku do něho zajel a drželo ho to i ze stran.
Přítlačný píst by mohl jezdit třeba na stejném vozíku jako motor (pak to bude hromadná výroba 2 kusů), ale v rámci jednoduchosti a ceny by asi líp vyšel nějaký pneumatický píst, který se opět i tady na fóru každou chvíli dá koupit. Nebo pokud elektricky, tak jednoduchý vozík jen na jednom lineáru s jedním vozíčkem.
co s tím sklem ...to byla kdysi písnička
pokud udělá vhodné trubičky které budou přivádět vzduch směrem k fréze tak odsávání nedovolí, aby se zbytky rozfrézovaných skelných vláken dostaly k ložiskům...další berlička jak toto eliminovat je dát nad hřídel pohonu něco jako podložku a ta bude fungovat jako rozstřikový kroužek u čerpadla...částice je jedno jestli voda či jiný nežádoucí materiál se odstředivou silou dostanou mimo citlivé místa
no a až to konečně zakladatel tématu vyrobí mohl by zaslat nějakou rozumnou částku na chod fóra, protože toto neni zakázka pro někoho do garáže ale pro výrobní firmu která to řádně zaplatí
pokud udělá vhodné trubičky které budou přivádět vzduch směrem k fréze tak odsávání nedovolí, aby se zbytky rozfrézovaných skelných vláken dostaly k ložiskům...další berlička jak toto eliminovat je dát nad hřídel pohonu něco jako podložku a ta bude fungovat jako rozstřikový kroužek u čerpadla...částice je jedno jestli voda či jiný nežádoucí materiál se odstředivou silou dostanou mimo citlivé místa
no a až to konečně zakladatel tématu vyrobí mohl by zaslat nějakou rozumnou částku na chod fóra, protože toto neni zakázka pro někoho do garáže ale pro výrobní firmu která to řádně zaplatí
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
No pokud bude frézovat nějaké 2mm plastu, tak i kdyby to vřeteno roztočil, pak mu vypnul napájení, tak jen energií v roztočeném rotoru by to asi odfrézoval.
Tady nejde o nějaký trvalý odběr kilogramů špon, ale o občasné šmrcnutí o materiál. Takže na tu sekundu klidně může ve vektorovém režimu ten motor i slušně přetížit.
Ale jistě se to dá spočítat a nakonec i vyzkoušet.
Tady nejde o nějaký trvalý odběr kilogramů špon, ale o občasné šmrcnutí o materiál. Takže na tu sekundu klidně může ve vektorovém režimu ten motor i slušně přetížit.
Ale jistě se to dá spočítat a nakonec i vyzkoušet.
Já bych to napřed vyzkoušel.
Výpočet budeš předpokládám dělat pro ustálený stav trvalého odběru materiálu. Ale tady půjde v podstatě o přechodový děj, jen o impulzní zatížení.
Nestaví univerzální frézku, ale jednoúčelový automat s jasně definovaným typem provozu.
A jak to bude s řeznou rychlostí?
Tady se bude zanořovat fréza s rovným čelem a celkem velkým průměrem do materiálu. Správně by jistě bylo najíždět do materiálu po rampě, to ale tady s touto koncepcí 1-osého stroje samozřejmě nebude možné.
Tak na jakou řeznou rychlost stanovit otáčky? Na obvodu frézy bude řezná rychlost vysoká, ve středu bude teoreticky nulová.
Podle té původní malůvky je sice možná ve středu díra, takže to je docela dobré. Ale stejně bych to napřed zkusil, jaká bude kvalita povrchu. A přitom si hned může ověřit dimenzování motoru.
Výpočet budeš předpokládám dělat pro ustálený stav trvalého odběru materiálu. Ale tady půjde v podstatě o přechodový děj, jen o impulzní zatížení.
Nestaví univerzální frézku, ale jednoúčelový automat s jasně definovaným typem provozu.
A jak to bude s řeznou rychlostí?
Tady se bude zanořovat fréza s rovným čelem a celkem velkým průměrem do materiálu. Správně by jistě bylo najíždět do materiálu po rampě, to ale tady s touto koncepcí 1-osého stroje samozřejmě nebude možné.
Tak na jakou řeznou rychlost stanovit otáčky? Na obvodu frézy bude řezná rychlost vysoká, ve středu bude teoreticky nulová.
Podle té původní malůvky je sice možná ve středu díra, takže to je docela dobré. Ale stejně bych to napřed zkusil, jaká bude kvalita povrchu. A přitom si hned může ověřit dimenzování motoru.
a já bych se na to vyprdla velebnosti
Myslím že už jsi se tomu věnoval dost ,vcelku je to správně, a teď už je to jen na tazateli co si s tím počne .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Jé, tak to by mě hodně zajímalo.
Podělíš se prosím o výsledky?
Já žádný takhle veliký nástroj s tenkou stopkou nemám, tak to nemám jak zkusit.
Půjde o odebrání odhadem nějakých asi 450 mm3 materiálu.
Jakou řeznou rychlost a hloubku úběru na otáčku jsi použil?
Jak už jsem mockrát říkal, jsem hovno obraběč. Tak bych se docela rád nachytřil. Např. jak stanovit řeznou rychlost. Podle rychlosti na obvodu frézy? Nebo podle rychlosti někde v polovině průměru? Asi by se neměla překročit mezní rychlost, takže zřejmě podle rychlosti na obvodu.
A do hloubky nějakých klasických 0.02-0.03mm na otáčku a břit?
Díky.
Podělíš se prosím o výsledky?
Já žádný takhle veliký nástroj s tenkou stopkou nemám, tak to nemám jak zkusit.
Půjde o odebrání odhadem nějakých asi 450 mm3 materiálu.
Jakou řeznou rychlost a hloubku úběru na otáčku jsi použil?
Jak už jsem mockrát říkal, jsem hovno obraběč. Tak bych se docela rád nachytřil. Např. jak stanovit řeznou rychlost. Podle rychlosti na obvodu frézy? Nebo podle rychlosti někde v polovině průměru? Asi by se neměla překročit mezní rychlost, takže zřejmě podle rychlosti na obvodu.
A do hloubky nějakých klasických 0.02-0.03mm na otáčku a břit?
Díky.
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22386
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Rezny podminky uz nevim
Prumer nastroje byl 40mm a kdyz jsem trosku zabral tak jsem pretizil 5.5kW vreteno
Rezne podminky tak aby se to netavilo.
Plast se musi valit nizkymi otackami a brutalnim posuvem.
Atas v nizkych otackach nebude mit silu. A na velky posuv nema vykon.
Jinak ta 16 utocena dolu to bude vybornej drncak.
Navic te ty nastroje vyjdou na nesmysl.
A jeste v karbidu pocitej tak 20 000 za nastroj s upravou.
Vidim to na smrdlani 6kou max. Poradne to valit aby se to neobrousilo o to sklo, takze maximum na zub co to snese.
Prumer nastroje byl 40mm a kdyz jsem trosku zabral tak jsem pretizil 5.5kW vreteno
Rezne podminky tak aby se to netavilo.
Plast se musi valit nizkymi otackami a brutalnim posuvem.
Atas v nizkych otackach nebude mit silu. A na velky posuv nema vykon.
Jinak ta 16 utocena dolu to bude vybornej drncak.
Navic te ty nastroje vyjdou na nesmysl.
A jeste v karbidu pocitej tak 20 000 za nastroj s upravou.
Vidim to na smrdlani 6kou max. Poradne to valit aby se to neobrousilo o to sklo, takze maximum na zub co to snese.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Ono 16 a 40mm je sakra rozdíl jak v otáčkách při stejné řezné rychlosti tak v potřebném výkonu .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;