Domeček na kolečkách
Zdravím
Kategorie Začínám stavět a nevim jak na to mi přijde docela příhodná
Měl bych tu pro místní konstruktéry zajímavý oříšek a pro někoho nejspíš i zakázku. Nicméně, jak začít...
Asi takhle - představte si klasické otáčivé hlediště. Dobře, klasické... oukej, na světě jsou jenom tři. To ve Finsku nebudeme počítat, nefunguje stále, takže dvě To slavné českokrumlovské otáčivé hlediště asi znáte, pokud alespoň občas zvednete hlavy od svých frézek a soustruhů. No a pro některé z vás bude možná překvapení, že ani ne padesát kilometrů od něj je právě ono druhé otáčivé hlediště na světě. Ano, v Týně nad Vltavou je otáčivé hlediště
A teď - vhledem k faktu, že letos slaví 35let od svého "nikdyutohonebylžádnýinženýr" vzniku, tak momentálně plánujeme výstavbu komplet nového domečku na kolečkách. A první fáze je nasnadě - vytvoření pojezdu. To znáte. To tu děláte pořád skoro všichni. ...nějaký pojezdy...
A teď bych poprosil místní fórum, zda by bylo schopno se zamyslet a najít společné řešení jak co nejlépe vyřešit otáčení cca 40-50tunového kolosu, jenž rozhodně není vyvážený, a to tak že se musí točit alespoň 3rpm.
...koleje? ...válečkový pojezd? ...pověsit na špagát? ... ...maglev?!
A co s tím bude otáčet? Obří ozubený kolo? ...hřeben? ...žebřík? ...černoši?
Jen pár info - jedná se o 13m průměr, váhy cca 40-50tun (včetně obecenstva). Váha není rovnoměrná, dokonce je spíše soustředěna k jedné straně (elevace hlediště, plus 1/3 kruhu je úplně prázdná). Kromě financí moc dalších omezení není. Jakékoli další info či nákresy na vyžádání přidám.
A ne, nedělám si srandu. Takže předem díky na nápady
Kategorie Začínám stavět a nevim jak na to mi přijde docela příhodná
Měl bych tu pro místní konstruktéry zajímavý oříšek a pro někoho nejspíš i zakázku. Nicméně, jak začít...
Asi takhle - představte si klasické otáčivé hlediště. Dobře, klasické... oukej, na světě jsou jenom tři. To ve Finsku nebudeme počítat, nefunguje stále, takže dvě To slavné českokrumlovské otáčivé hlediště asi znáte, pokud alespoň občas zvednete hlavy od svých frézek a soustruhů. No a pro některé z vás bude možná překvapení, že ani ne padesát kilometrů od něj je právě ono druhé otáčivé hlediště na světě. Ano, v Týně nad Vltavou je otáčivé hlediště
A teď - vhledem k faktu, že letos slaví 35let od svého "nikdyutohonebylžádnýinženýr" vzniku, tak momentálně plánujeme výstavbu komplet nového domečku na kolečkách. A první fáze je nasnadě - vytvoření pojezdu. To znáte. To tu děláte pořád skoro všichni. ...nějaký pojezdy...
A teď bych poprosil místní fórum, zda by bylo schopno se zamyslet a najít společné řešení jak co nejlépe vyřešit otáčení cca 40-50tunového kolosu, jenž rozhodně není vyvážený, a to tak že se musí točit alespoň 3rpm.
...koleje? ...válečkový pojezd? ...pověsit na špagát? ... ...maglev?!
A co s tím bude otáčet? Obří ozubený kolo? ...hřeben? ...žebřík? ...černoši?
Jen pár info - jedná se o 13m průměr, váhy cca 40-50tun (včetně obecenstva). Váha není rovnoměrná, dokonce je spíše soustředěna k jedné straně (elevace hlediště, plus 1/3 kruhu je úplně prázdná). Kromě financí moc dalších omezení není. Jakékoli další info či nákresy na vyžádání přidám.
A ne, nedělám si srandu. Takže předem díky na nápady
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit
Zamyslel bych se nad vyuzitim zeleznicni kloubove tocny. Mozna i vahadlove ale na stredovy cep je to asi prilis vysoka hmotnost. To jsou ty tocny ktere otacely masiny v depu.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Jak psal DwPetr, koleje. Na to samostané vozíky, jako se dělají třeba kolotoče. Pak se bude dát rozumně dopravovat, případně rozebrat a na zimu uskladnit do hangáru. A bude to sériová výroba několika desítek stejných vozíků.
Na tu kolej zboku ozubený hřeben a na 4-8 vozíků, rovnoměrně rozdělaných po obvodu, malé elektromotory s pastorkem.
Na tu kolej zboku ozubený hřeben a na 4-8 vozíků, rovnoměrně rozdělaných po obvodu, malé elektromotory s pastorkem.
po obvodu kolej
zakrouží ji asi někdo, kdo ohýbá železniční koleje (Ta "slavná" Pražská strojírna ???)
po obvodu podvozky s poháněnými koly
žádný ozubený hřeben bych do toho necpal, železnice to taky nemá, jeřábový dráhy taky ne
železniční kolo má speciální profil kvůli středění a styku s kolejí
kdysi jsem je na Masturnu přetáčel do laboratoří katedry kolejové dopravy ČVUT v Praze na nějaký zkušební/výukový stav
tam by asi poradili, byla by to pro ně určitě zajímavá věc
zakrouží ji asi někdo, kdo ohýbá železniční koleje (Ta "slavná" Pražská strojírna ???)
po obvodu podvozky s poháněnými koly
žádný ozubený hřeben bych do toho necpal, železnice to taky nemá, jeřábový dráhy taky ne
železniční kolo má speciální profil kvůli středění a styku s kolejí
kdysi jsem je na Masturnu přetáčel do laboratoří katedry kolejové dopravy ČVUT v Praze na nějaký zkušební/výukový stav
tam by asi poradili, byla by to pro ně určitě zajímavá věc
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Příspěvky: 397
- Registrován: 7. 5. 2014, 9:04
V odkaze je to poměrně hezky vyřešené.
Možná by šla jako základ použít nějaká stávající vyřazená točna. To by snížilo i případné finanční náklady. Ale nebyly psané rozměry tak nevím jak velké to chcete.
https://www.tripadvisor.cz/LocationPhot ... hemia.html
Možná by šla jako základ použít nějaká stávající vyřazená točna. To by snížilo i případné finanční náklady. Ale nebyly psané rozměry tak nevím jak velké to chcete.
https://www.tripadvisor.cz/LocationPhot ... hemia.html
A neslo by to udelat nejak podobne jako na teto https://youtu.be/wnDxHTaeNX0?t=409 hvezdarne? V podstate kolo/kolejnice jen vzhuru nohama. Vyhodou by bylo, ze pohon zustava na miste. Docela me prekvapilo jak subtilni ty kola jsou. (btw. udelat ta kola kuzelova jako jsou ta zeleznicni mi prijde jako dobry napad, ale me_zkusenosti=0)
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
To je dobrej nápad, pohon a jeho napájení by bylo na stálým místě v zemi, jen na 3,4,5,6 místech by ze země mohly vylejzat kola, a na těch by byla položená ta kolejnice.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Otočný bod je v kterém místě? Střed jeviště, první řada sedadel?
Je pod nim štěrk nebo beton?
Idealní je mít středový čep co to bude osovát a potom bud kolej + kola a jedno hnané a nebo použit gumové kola (horší jak pichné, ale zase se člověk zbaví schaněním kolejnice).
Vzhledem k váze by neměl být výrazný prokluz, tak postačí kolo - kolejnice. U jakhé koliv hřebenu a ozubeného kola by hocházelo k negativnimu vlivu díky prachu a pod?
Co tam je teď?
Je pod nim štěrk nebo beton?
Idealní je mít středový čep co to bude osovát a potom bud kolej + kola a jedno hnané a nebo použit gumové kola (horší jak pichné, ale zase se člověk zbaví schaněním kolejnice).
Vzhledem k váze by neměl být výrazný prokluz, tak postačí kolo - kolejnice. U jakhé koliv hřebenu a ozubeného kola by hocházelo k negativnimu vlivu díky prachu a pod?
Co tam je teď?
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
ještě mě napadlo
použít jako kola plná gumová (PU) kola z nějakého VZV a podobně
bylo by to tiché a bez otřesů
nosnost dostatečná
kola v točně a pojezd po betonové dráze
obráceně - kola v zemi a dráha v točně by v tomhle případě vedlo ke styku gumové kolo - ocelová dráha v točně a tam by asi bylo riziko, že to bude kňourat a pískat a vrzat a tak
klidně i v kombinaci se středovým čepem pro osové vedení
rotační přívody elektra se běžně dělají a používají
těch potřebných pár kW to zvládne s prstem v nose
použít jako kola plná gumová (PU) kola z nějakého VZV a podobně
bylo by to tiché a bez otřesů
nosnost dostatečná
kola v točně a pojezd po betonové dráze
obráceně - kola v zemi a dráha v točně by v tomhle případě vedlo ke styku gumové kolo - ocelová dráha v točně a tam by asi bylo riziko, že to bude kňourat a pískat a vrzat a tak
klidně i v kombinaci se středovým čepem pro osové vedení
rotační přívody elektra se běžně dělají a používají
těch potřebných pár kW to zvládne s prstem v nose
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Ufff.... tolik komentářů....
Tak to trochu zpřesníme -
Točit se to samozřejmě musí kolkolem dokola, díky sběračům neomezeně otáček.
Testone - gumová kola jsou tam v současnosti, konkrétně gumokola z tanku T34, která nám kdysi laskavě věnovala místní posádka (za což měli průser) Problém gumových kol je, že se nedá dosáhnout příliš vysoké rychlosti. A ano, šumění, vibrace motorů se přenáší do celé konstrukce (budu letos zkoušet dát na silentbloky), vrzání a lupání celé točny pač plocha není úplně rovná. Aktuálně to sedí na jedenácti (všimněte si - prvočíslo ) kolech, z toho dvě hnané pomocí 7kw (rovněž prvočíslo) motorů přes převodovku. Otočka za 3 minuty (zase prvočíslo). Je to na hraně utáhnutelnosti. Tudy cesta sice vedla 35 let, ale i Krumlov už dávno poznal že to není zrovna dobrý.
Středový čep nehrozí - plocha není vyvážená. Středové ložisko je tam jen proto, aby točna necestovala do stran.
Po průzkumu u několika kolejařů je zakroužení standartní S49 koleje nereálné - i tramvajová se ohýbá maximálně do poloměru 100metrů, my by jsme museli do poloměru 6m, to je nesmysl (dle kolejařů). Ale dík za tip na katedru kolejové dopravy ČVUT, zkusím hodit dotaz
Otočit kola a kolejnici vzhůru nohama je velmi zajímavý nápad. Kola budou pevně na zemi, stejně tak motory, není nutný žádný hřeben, vibrace z motorů zůstávají v zemi. Myslím ale že to bude klást vysoké nároky na rovinost konstrukce, a přijde mi technologicky jednodušší tu rovinu ustavit na zemi a kola na nepřesné konstrukci seštelovat. Ale zajímavý nápad.
Permonik - zřejmě sis popletl otočné hlediště a otočné jeviště. V pohodě, řada lidí si to ponejprv plete. V tomto případě otáčíme hlediště, čili těch 230 diváků a scéna je kolkolem dokola. Mrkni na www.dsvltavan.cz nebo na Krumlovské otáčko.
Bobiku - proč jsou pouze tři nevim. Dotace jsme za posledních 35 let co stojí točna a co si pamatuju žádné nečerpali. Jsme soběstačný. Například celou letní sezonu jsme vyprodali za necelé dva měsíce. Ale jestli se chceš přijet podívat, napiš, místo ti vždycky najdu
Krumlov má rovněž už dávno vyprodáno, a to tam vstupenka stojí až 1250,-
POZVÁNKA PLATÍ PRO VŠECHNY. Kdokoli by jste měl zájem se kdykoli přijet podívat, můžu vám to celé ukázat, včetně vnitřku, nebo chcete-li na představení, není problém. Kdo by měl opravdu zájem, mohu vás během sezóny dostat i pod Krumlovskou točnu, tam to stojí za to
Tak to trochu zpřesníme -
Točit se to samozřejmě musí kolkolem dokola, díky sběračům neomezeně otáček.
Testone - gumová kola jsou tam v současnosti, konkrétně gumokola z tanku T34, která nám kdysi laskavě věnovala místní posádka (za což měli průser) Problém gumových kol je, že se nedá dosáhnout příliš vysoké rychlosti. A ano, šumění, vibrace motorů se přenáší do celé konstrukce (budu letos zkoušet dát na silentbloky), vrzání a lupání celé točny pač plocha není úplně rovná. Aktuálně to sedí na jedenácti (všimněte si - prvočíslo ) kolech, z toho dvě hnané pomocí 7kw (rovněž prvočíslo) motorů přes převodovku. Otočka za 3 minuty (zase prvočíslo). Je to na hraně utáhnutelnosti. Tudy cesta sice vedla 35 let, ale i Krumlov už dávno poznal že to není zrovna dobrý.
Středový čep nehrozí - plocha není vyvážená. Středové ložisko je tam jen proto, aby točna necestovala do stran.
Po průzkumu u několika kolejařů je zakroužení standartní S49 koleje nereálné - i tramvajová se ohýbá maximálně do poloměru 100metrů, my by jsme museli do poloměru 6m, to je nesmysl (dle kolejařů). Ale dík za tip na katedru kolejové dopravy ČVUT, zkusím hodit dotaz
Otočit kola a kolejnici vzhůru nohama je velmi zajímavý nápad. Kola budou pevně na zemi, stejně tak motory, není nutný žádný hřeben, vibrace z motorů zůstávají v zemi. Myslím ale že to bude klást vysoké nároky na rovinost konstrukce, a přijde mi technologicky jednodušší tu rovinu ustavit na zemi a kola na nepřesné konstrukci seštelovat. Ale zajímavý nápad.
Permonik - zřejmě sis popletl otočné hlediště a otočné jeviště. V pohodě, řada lidí si to ponejprv plete. V tomto případě otáčíme hlediště, čili těch 230 diváků a scéna je kolkolem dokola. Mrkni na www.dsvltavan.cz nebo na Krumlovské otáčko.
Bobiku - proč jsou pouze tři nevim. Dotace jsme za posledních 35 let co stojí točna a co si pamatuju žádné nečerpali. Jsme soběstačný. Například celou letní sezonu jsme vyprodali za necelé dva měsíce. Ale jestli se chceš přijet podívat, napiš, místo ti vždycky najdu
Krumlov má rovněž už dávno vyprodáno, a to tam vstupenka stojí až 1250,-
POZVÁNKA PLATÍ PRO VŠECHNY. Kdokoli by jste měl zájem se kdykoli přijet podívat, můžu vám to celé ukázat, včetně vnitřku, nebo chcete-li na představení, není problém. Kdo by měl opravdu zájem, mohu vás během sezóny dostat i pod Krumlovskou točnu, tam to stojí za to
Naposledy upravil(a) Pipik dne 19. 4. 2019, 10:19, celkem upraveno 1 x.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit
Ta spodní plocha (která by jezdila) na těch kolech v zemi by nemusela být vyloženě z kolejnic. Mohl by to být svařenec i z jiných profilů. Stočit pásovinu do R6-7m na 5,8 dílech zas takovej problém není, výška třeba. Určitě by někdo uměl udělat simulaci, jak by ten svařenec měl vypadat, s výpočtem únosnosti.
Teoreticky by to nemusela být ani sestava kolejnic, klidně by to mohlo být velký axiální ložisko. Pokud se dokážou otáčet velká pásový bagry a jeřáby, možná by byla inspirace tam. (pohon hydraulikou)
Teoreticky by to nemusela být ani sestava kolejnic, klidně by to mohlo být velký axiální ložisko. Pokud se dokážou otáčet velká pásový bagry a jeřáby, možná by byla inspirace tam. (pohon hydraulikou)
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
DWPetr - Asi by to nebyl zas takový problém, možná máš pravdu. Kolejnice nee, rozhodně pásovina. Tak to má krumlov - spoooooustu koleček (tušim že 148) o průměru cca 30cm jedoucích po pásu. Klasické kolejnice totiž dle kolejařů ani nemají takovou nosnost a standartní kola taky ne. Nevim proč, ale zřejmě malá styčná plocha kola a kolejnice. Kdežto ploché kolo šíře 10cm na pásovině je styčná plocha mnohem větší. Ono je totiž i problém, že točna třičtvrtě roku stojí na místě. To by kolejím ani kolům zrovna moc dobře neudělalo. Vždyť i Krumlov musí každý den před představením nejdříve "rozválcovat" proleženiny drobným pootáčením sem a tam.
Akorát si nejsem jist těmi hnanými koly. Krumlov jede přes hřeben, nebo teda spíš žebřík, jímž otáčejí čtyři motory přes dvě převodovky. Hnané kolo by asi nebylo šťastné, pač musíš pojezdovou plochu i kolečka notně navazelínovat. A i kdyby ne, i tak hrozí prokluzy. A stačí vlhko a plná točna a nehnem se. Navíc by se u pohybu hřebenem dalo tak nějak počítat s polohováním točny, což je poměrně přínos pro obsluhu. A věř mi - zvukařit dvanáct mikroportů, pouštět hudbu, a ještě u toho hlídat jak daleko dojela točna... úkol pro boha. Čili pro mě
Akorát si nejsem jist těmi hnanými koly. Krumlov jede přes hřeben, nebo teda spíš žebřík, jímž otáčejí čtyři motory přes dvě převodovky. Hnané kolo by asi nebylo šťastné, pač musíš pojezdovou plochu i kolečka notně navazelínovat. A i kdyby ne, i tak hrozí prokluzy. A stačí vlhko a plná točna a nehnem se. Navíc by se u pohybu hřebenem dalo tak nějak počítat s polohováním točny, což je poměrně přínos pro obsluhu. A věř mi - zvukařit dvanáct mikroportů, pouštět hudbu, a ještě u toho hlídat jak daleko dojela točna... úkol pro boha. Čili pro mě
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit