když se nedaří :-(

aneb pokec o vsem co se netyka CNC
takova nase CNC hospudka

Moderátor: sysel

Odpovědět
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5225
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

29. 10. 2021, 2:51

Thomeeque píše: 29. 10. 2021, 2:39 Včera se mi povedlo něco, co jsem si vždycky říkal, že by bylo fakt blbé, kdyby se stalo a jestli bych neměl udělat nějakou prevenci. Při urovnávání samostmívací kukly na hlavě jsem jí nevědomky přepl z Welding na Grinding (čímž jsem samostmívání vypl). Bylo to docela nepříjemné (i když snad bez následků), přepínač před příštím použitím nějak vyřadím z činnosti.


kukla-off.jpg
Jo hezky se vyfotit stoji za to :!: Obcas se mi to stane, kdyz se spletu a šahnu po staré speedglasce, nova ma totiz automaticke zapnutí :|
Kapka tavneho lepidla to spravi a jde bez nasledku sundat, kdybys potreboval. Ale na broušeni beru brejle nebo štít, v kukle to nedělám.
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 993
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

10. 11. 2021, 1:03

Tak dneska se teda fakt nezadařilo. Našel jsem způsob, jak spolehlivě zlikvidovat ložiska ve vřetenu (Teknomotor ATC)
Při zakládání upínače do vřetena mi v poslední chvíli nějak cukla ruka dolů (nedotlačil jsem ho) a v tu chvíli jsem zmáčknul upnutí.
Ozvala se rána kov/kov. V podstatě to tam vtáhlo upínač z velké hloubky a jeho setrvačností to kleplo do vřetene - tudíž do ložisek.
Vřeteno sice běží, ale při rozběhu a doběhu jsou slyšet kuličky. Takže jsem si vydělal 30 tis..... :oops: :oops:
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

10. 11. 2021, 2:12

to je nemilé :-(
překvapuje mne, že konstrukce upínání takovéto poškození může způsobit - čekal bych to jako relativně pravděpodobné selhání obsluhy a tedy by to mělo být nějak ošetřeno.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 993
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

10. 11. 2021, 2:40

To mě taky napadlo. Může se to stát prakticky kdykoliv ....
Přemejšlim jak to zabezpečit. Jediný co mě napadlo, je přiškrtit vzduch do pracovního válce aby to šlo plynule a né rázem.
Teoreticky by to mohlo fungovat, ale v návodu jsem nic takového nenašel, tak nevim jestli to zase není kravina ...
Milan199
Příspěvky: 2928
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

10. 11. 2021, 3:21

V těch Teknomotorech bývají jednočinné pneuválce a zpět pružinou. Ty škrticí ventily bývají jednosměrné. Dej tedy bacha aby to škrcení bylo při vypouštění.
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

10. 11. 2021, 4:26

ten utahovací pneuválec jistě nejde na doraz - běžné utažení musí mít vůli ... tam by se mohlo vejít něco na tlumení rázu
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Milan199
Příspěvky: 2928
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

10. 11. 2021, 7:57

chb píše: 10. 11. 2021, 4:26 ten utahovací pneuválec jistě nejde na doraz - běžné utažení musí mít vůli ... tam by se mohlo vejít něco na tlumení rázu
To ne. Ten nástroj je do kužele vtahován pružinou.

Při odepínání pneuválec přes táhlo tlačí proti pružinám. Aby ta síla nešla "do ložisek" opře se pneuválec o "límec" na hřídeli.

Tohle není teknomotor - to je ATC Atas. Princip je ale stejný.
pohled.PNG
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

10. 11. 2021, 8:38

jasně, díky ... škrtící ventil při vypouštění by mohlo být snadné a spolehlivé řešení
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 993
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

11. 11. 2021, 6:18

Díky za reakce.
Ten válec je tam dvojčinný. S tím jednosměrným škrtítkem by to mohlo fungovat.
Při vyhazování upínače je ten "švunk" asi žádoucí, ale při vtahování to podle mne není nutný a může se stát co se stalo mě.
V podstatě ta situace byla jako kdybych do vřetene praštil kladivem ve statickým stavu - takže se pravděpodobně obtiskly kuličky.

Ten škrtící ventil bych dal na ten odfuk válce při vtahování upínače. Poslouží to vlastně jako tlumič. Jen bude asi trochu problém to naladit.
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

11. 11. 2021, 6:55

stejně mi to nejde do hlavy - cvaknout bez nástroje poškodí ložiska proti levnému řešení škrtícím ventilem.
To přece musí být v návodu zvýrazněné a vyřešené, už jen pro situaci kdy se montuje stroj a postupně se oživují jednotlivé funkce.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
StoupaCZ
Příspěvky: 543
Registrován: 2. 6. 2017, 8:12

11. 11. 2021, 8:06

To tedy zamrzí :(
Mně tedy není úplně jasné co se vlastně stalo. Mám za to, že vtahovací mechanismus nevzal za vybrání, ale za válcovou část a jak se to pohnulo, tak to skočilo do vybrání. Tomu bohužel asi nelze úplně tím ventilem zabránit, protože pokud se to našponuje, je jen otázka síly, kdy to přeskočí.
Myslím, že jsi měl docela smůlu a "podařilo" se ti vychytat zrovna nějakou blbou pozici.
Sieg SX4, Interkrenn IKD-400, Vernier Minishape 28
Milan199
Příspěvky: 2928
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

11. 11. 2021, 8:19

Ještě poznámku k té Honzově patálii.

Docela mi to nešlo do hlavy. Pár bouraček jsem absolvoval // zavinil // a vždycky to ložiska přežily.
Ovšem ostrý kovový ťukanec á la kladívko je zabít dokáže.

Pak mne napadlo jak k tomu asi došlo.

Honza to tam málo zasunul a kuličky zůstaly viset na vnějším průměru upínacího hříbku.
zvětšil jsem výřez :
tahlo.PNG
// v hotní půlce řezu je stav upnuto v dolní uvolněno //
Jakmile pneuválec uvolnil, kuličky se vzpříčily v drážce. Honza zatlačil, kuličky sklouzly do zápichu v hříbku a CVAK.

Takže si myslím :

a) tohle škrticí ventil nemůže odstranit

b) máš blbě seřízené táhlo
Je příliš dlouhé. Pokud by bylo kratší, tak by tahle situace nemohla nastat. Kdybys to tam zasunul málo tak se ti kuličky nerozjedou do té odlehčovací drážky a při povolení pneuválce by nástroj vypadl.

To táhlo vypadá takhle :
tahlo tekno.PNG
To co je vpravo, je v motoru nahoře // dále od upínací dutiny //. Ta hlavice s kuličkami bohužel na žádné fotce není. Je ale našroubovaná na tom táhle a zalepená Loctite. Myslím, že jsi se zmiňoval, že jsi ložiska nechával měnit. Možná // !!! //to blbě zalepili a povoluje se to. Možná neočistili zbytky starého lepidla a málo to dotáhli. A možná jenom plácám blbosti :mrgreen: .

edit : Stoupa to mezitím popsal přesně a jednodušeji.
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

11. 11. 2021, 9:29

s tímto bych si dovolil nesouhlasit (pokud ten text dobře chápu) + pokud je to uvnitř tak jak je namalováno

(b) máš blbě seřízené táhlo
Je příliš dlouhé. Pokud by bylo kratší, tak by tahle situace nemohla nastat. Kdybys to tam zasunul málo tak se ti kuličky nerozjedou do té odlehčovací drážky a při povolení pneuválce by nástroj vypadl.)

pokud dobře funguje vzduch, kuličky vždy skončí v odlehčovací drážce, pokud kuličky nedosáhnou na odlehčovací drážku tak to nepůjde vložit vůbec.
Tipl bych víc, že je to kombinace - viz Stoupa - tedy málo zasunuté kdy se to vzpříčilo + dlouhý hříbek který dovolil relativně dlouhý rozeběh nástroje než "narazil" na kužel vřetena
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Milan199
Příspěvky: 2928
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

11. 11. 2021, 10:02

chb píše: 11. 11. 2021, 9:29 pokud dobře funguje vzduch, kuličky vždy skončí v odlehčovací drážce, pokud kuličky nedosáhnou na odlehčovací drážku tak to nepůjde vložit vůbec.
Tipl bych víc, že je to kombinace - viz Stoupa - tedy málo zasunuté kdy se to vzpříčilo + dlouhý hříbek který dovolil relativně dlouhý rozeběh nástroje než "narazil" na kužel vřetena
Dlouhý hříbek nebo táhlo způsobí to samé. Ten hříbek se musí zarazit nejhůře o dno toho upínacího elementu. Pokud tam nebude došroubovaný ten závit, tak je to to samé.
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 993
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

11. 11. 2021, 10:40

No každopádně to tak nějak muselo bejt. Teď my došlo, že ve výměníku to vřeteno taky nedojíždí až přesně na upínač ale zůstává nějakej mm nad ním. A přesto je vidět, že se to upne relativně klidně a hladce - bez náznaku cvaknutí.
Pravděpodobně jsem to svojí hloupostí opravdu trefil na hranu toho hříbku a pak to vyloženě vystřelilo proti vřetenu.
Já s tím bohužel nic neudělám/nezkontroluju. Rozebírat se to neodvážím - absolutně bych nevěděl co dělám ......

Zatím zvuk při běhu je úplně normální, nehřeje se a obr. povrch je taky OK. Pouze v malých otáčkách při rozběhu a doběhu to zachrastí ....
Ještě na tom zkusim udělat pár zakázek a uvidí se. Podobná situace vznikla před třema lety, kdy mi to při ladění nabouralo do výměníku - pěkně na tvrdo. Zvuk byl podobnej a dva roky to ještě fungovalo.

Budu kontrolovat teplotu a v nejhorším to pošlu Italům .....

A slibuju že budu zasouvat pečlivě a hluboko, aby se mi nevzpříčily kuličky ......
Odpovědět

Zpět na „Prevazne nevazne“