Vnitřní barva lože soustruhu-původ a důvod?
Moderátor: sysel
K vidění je skoro všechno:
-světlá šedá nebo krémová
-docela výrazná červená
-vnější barva stroje
Má ta červená nějaký cílený význam? Dovedu si zdůvodnit, že člověku s vhodným barvocitem to pomáhá odhadovat mezery sotva na světlo. Taky, že z uklidňující a nenamáhavé zelené se barva postará o zpozornění, pokud se obsluha nad stroj nahne.
Anebo taky, že tam prostě zůstala červená základovka, protože tak šlo ušetřit dražší vnější barvu a práci...
Věděl by někdo, co za tím vězí?
-světlá šedá nebo krémová
-docela výrazná červená
-vnější barva stroje
Má ta červená nějaký cílený význam? Dovedu si zdůvodnit, že člověku s vhodným barvocitem to pomáhá odhadovat mezery sotva na světlo. Taky, že z uklidňující a nenamáhavé zelené se barva postará o zpozornění, pokud se obsluha nad stroj nahne.
Anebo taky, že tam prostě zůstala červená základovka, protože tak šlo ušetřit dražší vnější barvu a práci...
Věděl by někdo, co za tím vězí?
Tak slušné stroje snad mívaly všechny díly otryskané do haleljujá. Ve videu od Colchestru je to hezky popsané-ze stárnutí otryskat, odmastit, vymořit, natřít základovkou ze všech stran. Evidentně i proto, aby v pórech nezůstávaly piliny a prach z následujícího obrábění. To je něco, co současné čínské produkci strašně chybí a řekl bych, že to zadělává na spoustu problémů...
Pátrám ale vážně po tom, jestli barevnost měla mít nějaký význam pro obsluhu. Na parní lokomotivě má každý obládací prvek (typicky) červené madlo/kolo, kontrolní a pojistné prvky jsou chromované nebo leštěné-kvůli kontrastu proto, aby to bylo na první dobrou vidět.
Tak jestli je něco takového i u soustruhů.
(Třeba je to něco jako červená kozácká kazajka a plášť, protože na ní není vidět krev. Takže červený vnitřek lože, pokud by někdo nedával pozor na rukáv? Černý humor off)
Pátrám ale vážně po tom, jestli barevnost měla mít nějaký význam pro obsluhu. Na parní lokomotivě má každý obládací prvek (typicky) červené madlo/kolo, kontrolní a pojistné prvky jsou chromované nebo leštěné-kvůli kontrastu proto, aby to bylo na první dobrou vidět.
Tak jestli je něco takového i u soustruhů.
(Třeba je to něco jako červená kozácká kazajka a plášť, protože na ní není vidět krev. Takže červený vnitřek lože, pokud by někdo nedával pozor na rukáv? Černý humor off)
Barva souvisí s pigmentem a ovlivňuje tak nejen barevnost, ale i mechanické vlastnosti. Vím třeba, že oleji-vzdorné nátěry v převodovce bývaly červené nitrolaky. Co konkrétně tam bylo za pigment, to nevím.FrantaB píše: ↑30. 1. 2022, 11:57 Tak slušné stroje snad mívaly všechny díly otryskané do haleljujá. Ve videu od Colchestru je to hezky popsané-ze stárnutí otryskat, odmastit, vymořit, natřít základovkou ze všech stran. Evidentně i proto, aby v pórech nezůstávaly piliny a prach z následujícího obrábění. To je něco, co současné čínské produkci strašně chybí a řekl bych, že to zadělává na spoustu problémů...
Pátrám ale vážně po tom, jestli barevnost měla mít nějaký význam pro obsluhu. Na parní lokomotivě má každý obládací prvek (typicky) červené madlo/kolo, kontrolní a pojistné prvky jsou chromované nebo leštěné-kvůli kontrastu proto, aby to bylo na první dobrou vidět.
Tak jestli je něco takového i u soustruhů.
(Třeba je to něco jako červená kozácká kazajka a plášť, protože na ní není vidět krev. Takže červený vnitřek lože, pokud by někdo nedával pozor na rukáv? Černý humor off)
červená základka měla obsah siříku, který je antikorozní a základka byla navěky - teď je suřík zakázaný jako karcinogenní a už není taková barva jako suříkovka....třeba hodinář co dělá repase ciferníků na kostelech radnicích mi říkal ,že když ciferník natřes suříkovým základem a pak venkovní barva tak byla jistota, že rez se neukáže 30let jak zakázali suřík a ni barvy ze švýcarska za těžký love se tomu zdaleka nevyrovnají....takže pokud může navrhuje výrobu nového ciferníku z nerezi
Můj příklad z praxe ještě demontuju občas okapové žlaby, který byly kdysi natřený vevnitř jen suříkovým základem a kuppodivu kolikrát nají přes 40let a vypadají celkem obstojně...
Vidím že mě už někdo předběhl se suříkem
Můj příklad z praxe ještě demontuju občas okapové žlaby, který byly kdysi natřený vevnitř jen suříkovým základem a kuppodivu kolikrát nají přes 40let a vypadají celkem obstojně...
Vidím že mě už někdo předběhl se suříkem
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8159
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Vevnitř v mašině běžně zůstávala jen základovka. Kdysi existovaly jen dvě základovky, plněná suříkem (červená) a low cost verze plněná kaolinem (šedivá). Ta se suříkem byla prakticky věčná, proto je dnes zakázaná. Místo toho se dá, asi jako výsměch, sehnat "suříková barva bez olova"
EDIT: a já chtěl něco dodat a to jsi zase předběhl mě
EDIT: a já chtěl něco dodat a to jsi zase předběhl mě
Aleš Procháska
Poľské stroje ( možno nie všetky ) majú vnútro vyliatie hnedou farbou, napr vretenik na wrs.
Na obrazacke strigon sa mi tá červená farba lupe vo veľkom dolu musel som čistiť celé vnútro kde je kulisa. Asi zle odmastnili.
Na obrazacke strigon sa mi tá červená farba lupe vo veľkom dolu musel som čistiť celé vnútro kde je kulisa. Asi zle odmastnili.
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
C.R.E.A.M
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22371
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
pozor s tim otryskavanim
onehda tu nejakej veteranista udajne otryskal bloky motoru a to i zevnitr
vse ok do doby nez to nekdo projel a ohral. Zasekana zrnicka se uvolnila a problehl dodatecny vybrus.
Ne ze by dotycny po tomto dozral v poradneho restauratora a delal to rucne do kazdeho zahybu ale tryska to pry dal a pak to vyvaruje v oleji aby to uvolnil...
onehda tu nejakej veteranista udajne otryskal bloky motoru a to i zevnitr
vse ok do doby nez to nekdo projel a ohral. Zasekana zrnicka se uvolnila a problehl dodatecny vybrus.
Ne ze by dotycny po tomto dozral v poradneho restauratora a delal to rucne do kazdeho zahybu ale tryska to pry dal a pak to vyvaruje v oleji aby to uvolnil...
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Červenou suříkovou základovku znám, jen jsem nevěděl jestli je to ona, nebo ještě vrchní nátěr s nějakým hlubším smyslem.
Pro sériovku je to samozřejmě zbytečnost, ale pro kusovku a štelování nesmyslných tvarů do osy ta vnitřní barva lože (pozadí) roli hrát může.
Na druhou stranu, šperky nástrojáren Leinen, Schaublin, Monarch a podobně mají vnitřek převážně v barvě stroje, takže to asi nikdo extra neřešil a já to taky řešit nebudu. Leda by měl někdo zbytečné dvě deci červeného PU? Praha a okolí...
Tryskání u Colchestru bylo "shot", nejspíš ocelovými kuličkami. I na zdigitalizovaném filmu ten výchozí povrch vypadá skvěle...
Pískovat blok zevnitř pískem nebo keramikou je fakt trochu čuňárna. Kdyby vnějšek pískem (při důkladně zadeklovaných dírách) a vnitřek suchým ledem, tak to chápu, ale bylo by to docela drahé. A nejsem si jistý, jestli vyvaření v oleji a následně odmašťování vyřeší jemný bordel zalezlý do pórů v materiálu....
Pro sériovku je to samozřejmě zbytečnost, ale pro kusovku a štelování nesmyslných tvarů do osy ta vnitřní barva lože (pozadí) roli hrát může.
Na druhou stranu, šperky nástrojáren Leinen, Schaublin, Monarch a podobně mají vnitřek převážně v barvě stroje, takže to asi nikdo extra neřešil a já to taky řešit nebudu. Leda by měl někdo zbytečné dvě deci červeného PU? Praha a okolí...
Tryskání u Colchestru bylo "shot", nejspíš ocelovými kuličkami. I na zdigitalizovaném filmu ten výchozí povrch vypadá skvěle...
Pískovat blok zevnitř pískem nebo keramikou je fakt trochu čuňárna. Kdyby vnějšek pískem (při důkladně zadeklovaných dírách) a vnitřek suchým ledem, tak to chápu, ale bylo by to docela drahé. A nejsem si jistý, jestli vyvaření v oleji a následně odmašťování vyřeší jemný bordel zalezlý do pórů v materiálu....
Vidíš, to jsem si neuvědomil, před lety to byl dost běžný způsob barvení kdečeho...
Když už jsme u vnitřků loží-bývají tmelená, nebo prostě jen natřená hustou základovkou tak, aby zmizely největší dolíky a díry, kde by se mohla držet emulze a špony?
Když už jsme u vnitřků loží-bývají tmelená, nebo prostě jen natřená hustou základovkou tak, aby zmizely největší dolíky a díry, kde by se mohla držet emulze a špony?
Červenohnědá antikorozní základovka je s pigmenty z Fe2O3, oranžová antikorozní s pigmentem z Pb3O4. Pokud to tedy někdo chtěl ošetřit kvalitním antikorozním nátěrem, tak moc barevných možností neměl.
Našel jsem toto:
https://svk-barvy.cz/surikove-zakladove ... n-oranzova
Pokud se skutečně jedná o suřík, pak nic jiného nechci. Ten základ si pamatuji z dob, kdy jsem musel natírat všechny ocelové konstrukce na chalupě suříkem, protože tatíkovi blahé paměti se nechtělo. A lepší základ neznám. Vydržel desítky let na dešti a mrazu.