Vyroba modelu, rada s materialem a zuslechtenim

Požadavky na výrobu dílů - poptávkové fórum
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Igi
Příspěvky: 11
Registrován: 25. 10. 2018, 9:31

26. 10. 2018, 7:50

Možná to je blbost, ale někde jsem četl že se kola obrobí, pak se ještě měkká zaběhnou na sebe a teprve pak se dávali zušlechtit.

To je poněkud zvláštní. Pokud je mně známo, kola se při kalení trochu pohnou. To jejich "zaběhnutí" by se tím ztratilo...
Kuželová kola se opravdu zabíhají po konečném tep. zpracování.
A ta čísla, která tam bývají vyznačená jsou osové vzdálenosti, na které jsou zaběhnutá.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 10. 2018, 7:39

filla píše: 25. 10. 2018, 7:44 by me zajimalo, jak probiha zabihani soukoli diferencialu v autech,skodovka zbastli tisicovku dene, v ramci koncernu to bude sakra pocet, to musi mit zabihaci fabriku jak krava, a nebo na to serou a taky to funguje
Na starých autech z boleslavi (před Š 1000) byl použitý Gleason, 1000 a novější se dělalo na Spiromaticu 2, kalilo v kalicích lisech Oerlikon (číslo bych našel) a zalapovávalo opět na lapovačkách Oerlikon.
Těch Spiromaticů měli tuším cca 10ks.
Jinak dost odvážné "myšlenky" typu "na 500 ks denně musí být fabrika jako kráva" nebo "serou na to a ono to funguje" mě slušně řečeno překvapují.
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

30. 10. 2018, 9:30

milan584 píše: 30. 10. 2018, 7:39
filla píše: 25. 10. 2018, 7:44 by me zajimalo, jak probiha zabihani soukoli diferencialu v autech,skodovka zbastli tisicovku dene, v ramci koncernu to bude sakra pocet, to musi mit zabihaci fabriku jak krava, a nebo na to serou a taky to funguje
Na starých autech z boleslavi (před Š 1000) byl použitý Gleason, 1000 a novější se dělalo na Spiromaticu 2, kalilo v kalicích lisech Oerlikon (číslo bych našel) a zalapovávalo opět na lapovačkách Oerlikon.
Těch Spiromaticů měli tuším cca 10ks.
Jinak dost odvážné "myšlenky" typu "na 500 ks denně musí být fabrika jako kráva" nebo "serou na to a ono to funguje" mě slušně řečeno překvapují.
Milane,nech je.Blahoslavení prostí ducha..Kdyby o tom něco věděli,tak skromně mlčí anebo napíšou něco inteligentního..Těmhle všeználkům doporučuju přečíst si knížku od pana ing. Hrdličky,syna prvorepublikového ředitele Škodovky.Pak jim leccos doleze.Třeba to,že tyhle ozubení opravdu nebudou žádná sranda,když i za komunistů nebylo jiné cesty než postavit celou dílnu na tohle ozubení a dovézt všechny mašiny za opravdu nemalý peníz od těch zlých ze západu.. A on tu v té době byl možná jediný,kdo o tom věděl tolik,že dokázal přepočítat v době náběhu výroby už na čisto navrženou skříň,která ale hučela a nedržela..
U mně jsou ti,kteří umějí a znají taje úhlových převodů jakékoli konstrukce ti největší mistři..Rovné ozubení spočítá kde kdo,šikmé,to už je horší.Ale takový Gleason,Klingelnberg,Oerlikon a jiné,těm už se pokloním až mi čelo zacinká o dlažbu..
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

30. 10. 2018, 9:30

milan584 píše: 30. 10. 2018, 7:39
filla píše: 25. 10. 2018, 7:44 by me zajimalo, jak probiha zabihani soukoli diferencialu v autech,skodovka zbastli tisicovku dene, v ramci koncernu to bude sakra pocet, to musi mit zabihaci fabriku jak krava, a nebo na to serou a taky to funguje
Na starých autech z boleslavi (před Š 1000) byl použitý Gleason, 1000 a novější se dělalo na Spiromaticu 2, kalilo v kalicích lisech Oerlikon (číslo bych našel) a zalapovávalo opět na lapovačkách Oerlikon.
Těch Spiromaticů měli tuším cca 10ks.
Jinak dost odvážné "myšlenky" typu "na 500 ks denně musí být fabrika jako kráva" nebo "serou na to a ono to funguje" mě slušně řečeno překvapují.
Milane,nech je.Blahoslavení prostí ducha..Kdyby o tom něco věděli,tak skromně mlčí anebo napíšou něco inteligentního..Těmhle všeználkům doporučuju přečíst si knížku od pana ing. Hrdličky,syna prvorepublikového ředitele Škodovky.Pak jim leccos doleze.Třeba to,že tyhle ozubení opravdu nebudou žádná sranda,když i za komunistů nebylo jiné cesty než postavit celou dílnu na tohle ozubení a dovézt všechny mašiny za opravdu nemalý peníz od těch zlých ze západu.. A on tu v té době byl možná jediný,kdo o tom věděl tolik,že dokázal přepočítat v době náběhu výroby už na čisto navrženou skříň,která ale hučela a nedržela..
U mně jsou ti,kteří umějí a znají taje úhlových převodů jakékoli konstrukce ti největší mistři..Rovné ozubení spočítá kde kdo,šikmé,to už je horší.Ale takový Gleason,Klingelnberg,Oerlikon a jiné,těm už se pokloním až mi čelo zacinká o dlažbu..
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

30. 10. 2018, 9:48

david.1 píše: 30. 10. 2018, 9:30 .Ale takový Gleason,Klingelnberg,Oerlikon a jiné,těm už se pokloním až mi čelo zacinká o dlažbu..
Něco na tom bude ,o jednom vím co na to má vybavení ,nemá žádné zaměstnance (prostě taková zvláštní povaha) ,a ten když jsme řešili 200k motor a omezenou velikost soukolí tak opravdu věděl co a jak.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 10. 2018, 8:01

ještě k tomu Spiromaticu.
Kalicí lisy byly Oerlikon SKP, uzavřenou serií obtahů těch lisů od Pf udělaly i čelákovice - KLK 38.
Lapovací poloautomaty byly Oerlikon SKL 1.
Lapovací časy musí být "akorát" - když je malý, tak se to nesrovná, když je dlouhý, bude dotyk v pxxxxli (všechno špatně).
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 10. 2018, 8:21

Igi píše: 25. 10. 2018, 10:08 Zdravím vespolek, pokud potřebujete aby se výrobek po tepelném zpracování co nejméně deformoval, tak je nejvhodnější nitridace. Je menší tloušťka než u cementace, ale větší tvrdost. Ve firmě používáme např. ocel 15230, kolo se nahrubuje, zušlechtí na 900-1000Mpa, pak další hrubování, žíhání při
teplotě o 30-50°C nižší, než při zušlechtění, obrobení na hotovo, nitridace opět teplota nižší než při 2. žíhání. Materiálů pro nitridaci je více, v práci se můžu mrknout do tabulek a dodat i tvrdosti a hloubky.
Volba nitridace na ozubená kola (pokud se nejedná o speciální kola s malým zatížením, nebo není jiný zásadní důvod) je obvykle naprosto špatně. Pro kuželová kola s "patvarem" (spirála, paloida a pod.) to platí násobně.
Vrstva je sice tvrdá, ale má velké pnutí a je tenká, takže se vždy proláme, soukolí má minimální životnost. Vylámaná vrstva navíc zničí i zbytek převodovky.
V dobách, kdy se dodržovaly vyzkoušené technologie byly pro Spiromatic povolený pouze tyto materiály:
cementačky: 14220, 14221, 16220, 16420, 16520
zušlechťování: 12060 (W5), 15260 ( CV4, AV150)
přímé kalení: 15241 (CVZ, VMC240)
kalení zásadně v kalicích lisech (deformace třetina až pětina, i míň)
dneska by se místo klasické cementace použila nitrocementace (stejně jako to dnes dělá vrchlabí), popř. by se to v serií kalilo asi v heliu (pokud by to ovšem někdo dokázal zaplatit).
Helium se na "100" v vrchlabí na kola používá, 200, je dělaná klasicky do oleje na roštech.
Btw, tehdy, když byl v boleslavi Spiromatic, tak druhé největší místo, kde se dělaly tyhle kola v serií byl Agrozet Pelhřimov - opět Oerlikon.
Igi
Příspěvky: 11
Registrován: 25. 10. 2018, 9:31

30. 10. 2018, 8:54

Volba nitridace na ozubená kola (pokud se nejedná o speciální kola s malým zatížením, nebo není jiný zásadní důvod) je obvykle naprosto špatně. Pro kuželová kola s "patvarem" (spirála, paloida a pod.) to platí násobně.
Asi budeš mít pravdu pro ta kuželová soukolí. Ve firmě nitridaci používáme
pro věnce planetových převodovek - nemáme stroj na broušení po cementaci a
kalení, tak to obcházíme nitridací. Věnec o průměru 600mm se po nitridaci deformuje max 0,12mm. Ale na druhou stranu - planetovka s průměrem 600mm a moduly 6 - 8 je poháněná motorem 200KW, takže malé zatížení to nebude.
Paja01
Příspěvky: 110
Registrován: 6. 4. 2015, 9:23

30. 10. 2018, 9:04

Jsem rad, ze tu nekdo prispel komentarem k veci a ktery nam rozsiri obzory. Ale jak byste dnes takove ozubeni vyrobil, alespon pro sve ucely a s moznosti relativne velkeho strojniho parku? V dobe, kdy se to da relativne presne naskenovat, udelat model a na 5ose vyrobit, samozrejme neberme ohled po financni strance! To nikdo nechce. Jeste by me zajimalo, v te dobe, proc zvolili zrovna tento typ ozubeni a ne napriklad klasicke kuzelove soukoli?
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

30. 10. 2018, 9:24

Igi píše: 30. 10. 2018, 8:54 Ale na druhou stranu - planetovka s průměrem 600mm a moduly 6 - 8 je poháněná motorem 200KW, takže malé zatížení to nebude.
:lol: :lol: no je ,autíčko 250kW diferák průměr tak 200-220mm to už je zatížení :wink:
Naposledy upravil(a) fmodel dne 30. 10. 2018, 10:12, celkem upraveno 1 x.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 10. 2018, 9:50

Paja01 píše: 30. 10. 2018, 9:04 Jsem rad, ze tu nekdo prispel komentarem k veci a ktery nam rozsiri obzory. Ale jak byste dnes takove ozubeni vyrobil, alespon pro sve ucely a s moznosti relativne velkeho strojniho parku? V dobe, kdy se to da relativne presne naskenovat, udelat model a na 5ose vyrobit, samozrejme neberme ohled po financni strance! To nikdo nechce. Jeste by me zajimalo, v te dobe, proc zvolili zrovna tento typ ozubeni a ne napriklad klasicke kuzelove soukoli?
Jak - to je poměrně jednoduché - těžko :mrgreen:
Jinak proč se použil Spiromatic je asi poměrně jednoduché - na rozdíl od tehdejšího obloukového "dělícího" Gleasonu "uměl" souvislý odval - souvislé plynulé nepřetržité obrábění (viz jak to eloidní ozubení na spiromaticu vzniká) - takže převod je přesný, tichý, jde ho produktivně vyrábět, hlavy jsou "relativně" jednoduché a jdou naostřit pomocí přípravku SKN na normální brusce. Snadno se dá "dohnat" i optimální poloha zrcátek - změna polohy pásma dotyků zubů.
Důležité bylo i to, že novější verze Spiromaticů uměly i zapichování, čímž vycházel daleko kratší cyklus - "původní" spiromatic funguje takto - běží dělící pohyb, hlava rotuje, takže přísuv je pouze otočným posuvem saní do konečné hloubky zubu. Naopak novější mašina co má zapichovací zařízení nejdřív zapíchne do celé hloubky a pak pouze dofrézuje otáčením valivého bubnu celou šířku zubu. Navíc pak pro zbytkové obrobení boku zubu (hloubka už je dosažena zápichem) lze použít větší posuv.
Čím je kolo plošší, tím je větší úspora času
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 10. 2018, 10:03

ty rozdíly jsou dobře vidět tady:
Spiromatic dělá kolo souvisle a najednou. Starý nejednou, novější nejprve zápichem a pak to "dojede", ale najednou, souvisle.
https://www.youtube.com/watch?v=03sAzF9Oj9Q
Naopak klasický Gleason odvalí vždy jednu mezeru, pak odskočí, pootočí o jeden zub, pak odvaluje další mezeru.
https://www.youtube.com/watch?v=gj2szHk0OCU
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 10. 2018, 10:24

ještě pro doplnění - "nový" cyklus u gleasonu je taky "zápich a pak odval" - ale pořád je tam ta koncepce "dělením zápichem předhrubovat", pak "odvalit načisto vždy po mezeře, po každé mezeře pootočit"
https://www.youtube.com/watch?v=bojVO3KBOfg
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4878
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

30. 10. 2018, 10:27

TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 10. 2018, 10:38

řekl bych, že to video je dost :mrgreen: vystřihané a že to co to ozubení má na konci za tvar, nemá s finálním kolem moc společného :lol:
Pokud je ale někdo dostatečně :mrgreen: bohatý, má dost času a potřebuje jedno kolo, může to být zajímavá :D cesta.
Jaká - to si musí každý vyzkoušet na svojí peněženku :lol:
Odpovědět

Zpět na „Potřebuji vyrobit - vypomoc pri vyrobe“