Ozubené kolo

Požadavky na výrobu dílů - poptávkové fórum
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Carl_FM
Příspěvky: 1150
Registrován: 3. 9. 2015, 9:23

3. 11. 2020, 3:44

Osobně bych koupil návarovou elektrodu, zavařil, obrousil, osoustružil, udělal zarážku na zub, sehnal modulovou frézu, třeba na ali, ustavil kolo k fréze na dobrém zubu, natočil na zavřený zub a vyfrézoval nový.
Frézovat klidně i na tom soustruhu s nějakým přípravkem
MAS FU2A, TOS SM16A
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1530
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

3. 11. 2020, 5:02

Tak teorii bysme měli, teď už jen kdo se do toho prakticky pustí :lol:
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6943
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

3. 11. 2020, 5:31

občas tu někdo nabízí řezání na drátořezu , pokud to vezme jako melouch v práci tak by tě to nemuselo zrujnovat , dal by se vyříznout zámek a do něho vložit nový kus a ty dva zuby vyříznout .
Tom Dvk
Příspěvky: 411
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

3. 11. 2020, 5:36

Tohle kolo na EMU, navíc s FM, se bude používat vpodstatě buď na závitování nožem (poměrně malá zátěž vřetene) nebo závitníkem v koníku (větší zátěž), jelikož nejvyšší otáčky na předlohu 1:7 jsou v originále něco okolo 350 ot/min. Na běžné soustružení po 90% času se využívá předloha 1:1, kdy zapadne zubová spojka a otáčky si člověk navolí variátorem/měničem v rozmezí 350 - 2200ot/min. Osobně bych to kolo jednoznačně vyrobil nové, pokud je kalení problém, tak klidně nezušlechtěné z 12050 nebo podobného materiálu. Výsledkem bude plynulý chod na předlohu 1:7 a životnost bude dostatečná (nevím teda, kolik má pan jmenovec do důchodu, ale troufám si říct, že mu to vydrží :) )

Tyhle vylomené zuby můžou mít asi dvě příčiny:
- někdo s tím naboural (méně pravděpodobné, spíš by se střihl kuželový kolík, kterým je zajištěná tyč náhonu posuvu/posuvový šroub)
- někdo řadil v otáčkách (= rval to tam jak prase).

Tedy obojí lidský faktor a nestandartní zacházení, kterého se nový majitel jistě bude mít snahu vyvarovat, jakožto samoplátce. :mrgreen:
tmdvoracek
Příspěvky: 20
Registrován: 20. 12. 2019, 12:53

3. 11. 2020, 10:49

Zdravím, díky za všechno komentáře, ani jsem nečekal, že se zde sejde tolik reakcí :D
Zkusím odpovědět na všechny dotazy.
Ano, podařilo se mi ho nakonec minulou neděli na poslední chvíli převézt. Sehnal jsem vlek s vysokozdvižným palaťákem pro nakládku. Měl jsem štěstí, že jsem natrefil na velice solidního pána, který byl ochotný s odvozem počkat a držet mi soustruh jako prvnímu zájemci, i když už měl i vyšší nabídky od jiných. Nn, není to ten, co se prodával minulý týden za 60 000 v Kolíně. Bral jsem ho i s dopravou za cca poloviční cenu poblíž Třebechovic pod Orebem, ale s tím rizikem, že byl už částečně rozebraný na díly a nekompletní. Má kalené lože a suport z litiny s HB 200, na příčném a pomocném posuvu jsou ještě stopy po zaškrabání, vodící šrouby a matice mají skoro původní profil, lavor na loži jsem změřil na zadní ploše pro suport a spodní přítlačnou destičku do 0.04 mm. K soustruhu byl v ceně ten FM, sada kol na závity, luneta, nějaké nože a prodloužené hroty.
To pilování s přirovnávání na protikolo mně taky napadlo, ale nechávám si ho jako poslední možnost :? Obecně bych se chtěl tomu svařování do kaleného materiálu kola vyhnout. Ten drátořez není špatný nápad.
Ano, ty nižší otáčky tam chci hlavně kvůli řezání závitů nebo kdybych někdy soustružil obrobek na max. parametry stroje. Řekl bych, že někdo řadil za chodu nebo nepřiměřeně velkou silou. Z fotky to není vidět, ale je ulomená i řadící páka na vřeteníku. A do důchodu mám ještě hodně daleko, pokud se ho vůbec dožiju a budu ho mít z čeho vyplácet :cry: :D
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

4. 11. 2020, 12:07

Carl_FM píše: 3. 11. 2020, 3:44 Osobně bych koupil návarovou elektrodu, zavařil, obrousil, osoustružil, udělal zarážku na zub, sehnal modulovou frézu, třeba na ali, ustavil kolo k fréze na dobrém zubu, natočil na zavřený zub a vyfrézoval nový.
Frézovat klidně i na tom soustruhu s nějakým přípravkem
Tak nevím,jsi takový srandista nebo diletant? Bez urážky,zkus si někde najít vysvětlení těch pojmů,co používáš: návarová elektroda, modulová fréza,modulová fréza od vietví, možnost výroby korigovaného ozubení standartní modulovou frézou.. Já k tomu ještě přidám: přesnost ozubení,přesnost dosahovaná frézováním modulovou frézou vs. přesnost dosahovaná broušením.. Oni konstruktéři strojů nebyli ani před padesáti lety,kdy vznikl tenhle soustruh úplní blbci.. kdyby tam stačilo vylisované kolo z plechu( to je pro srovnání asi tak přesnost toho paskvilu,co by vzniknul při frézování modulovkou),tak by myslím nehýřili a nedávali kola zlepšená s broušeným ozubením,kterážto výroba byla a je tak nějak dodnes asi nejdražší..
To mu můžeš rovnou poradit,ať zuby doprská céóčkem a tvar dopiluje. Kvalitou to bude cca stejně na h..,ale ještě ušetří čas ,finance i energii..
Já osobně,kdybych to páchal,pokusil bych se udělat opravu novým kolem,nebo ,pokud má složitější náboj,jen novým věncem.Když se to odvalí ostrou frézou,snad by ozubení mohlo vyhovět..Samozřejmě udělat aspoň z mat. předem zlepšeného a případně i do protikola zaběhat(zalapovat)
Carl_FM
Příspěvky: 1150
Registrován: 3. 9. 2015, 9:23

4. 11. 2020, 7:31

Má ulomeny jen dva zuby, je to maďarský soustruh, ne švýcar, maximálně mu to bude klapat. Krom modulovky by šlo vybrousit i radeco :D
david.1 píše: 4. 11. 2020, 12:07
Carl_FM píše: 3. 11. 2020, 3:44 Osobně bych koupil návarovou elektrodu, zavařil, obrousil, osoustružil, udělal zarážku na zub, sehnal modulovou frézu, třeba na ali, ustavil kolo k fréze na dobrém zubu, natočil na zavřený zub a vyfrézoval nový.
Frézovat klidně i na tom soustruhu s nějakým přípravkem
Tak nevím,jsi takový srandista nebo diletant? Bez urážky,zkus si někde najít vysvětlení těch pojmů,co používáš: návarová elektroda, modulová fréza,modulová fréza od vietví, možnost výroby korigovaného ozubení standartní modulovou frézou.. Já k tomu ještě přidám: přesnost ozubení,přesnost dosahovaná frézováním modulovou frézou vs. přesnost dosahovaná broušením.. Oni konstruktéři strojů nebyli ani před padesáti lety,kdy vznikl tenhle soustruh úplní blbci.. kdyby tam stačilo vylisované kolo z plechu( to je pro srovnání asi tak přesnost toho paskvilu,co by vzniknul při frézování modulovkou),tak by myslím nehýřili a nedávali kola zlepšená s broušeným ozubením,kterážto výroba byla a je tak nějak dodnes asi nejdražší..
To mu můžeš rovnou poradit,ať zuby doprská céóčkem a tvar dopiluje. Kvalitou to bude cca stejně na h..,ale ještě ušetří čas ,finance i energii..
Já osobně,kdybych to páchal,pokusil bych se udělat opravu novým kolem,nebo ,pokud má složitější náboj,jen novým věncem.Když se to odvalí ostrou frézou,snad by ozubení mohlo vyhovět..Samozřejmě udělat aspoň z mat. předem zlepšeného a případně i do protikola zaběhat(zalapovat)
MAS FU2A, TOS SM16A
Tom Dvk
Příspěvky: 411
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

4. 11. 2020, 8:18

Carl_FM píše: 4. 11. 2020, 7:31je to maďarský soustruh, ne švýcar, maximálně mu to bude klapat.
:mrgreen: :shock:
tmdvoracek
Příspěvky: 20
Registrován: 20. 12. 2019, 12:53

11. 11. 2020, 10:33

Zadáno
Odpovědět

Zpět na „Potřebuji vyrobit - vypomoc pri vyrobe“