Topná tělesa do podložky tisku .

http://www.reprap.org/wiki/Main_Page" onclick="window.open(this.href);return false;
milou
Příspěvky: 274
Registrován: 24. 5. 2012, 2:56

7. 5. 2015, 4:24

DSCF0442 (Kopírovat).JPG
DSCF0438 (Kopírovat).JPG
DSCF0436 (Kopírovat).JPG
DSCF0432 (Kopírovat).JPG
DSCF0430 (Kopírovat).JPG
4rest píše:S tou homogenizací tepla je to jednoduché. Nad tu desku s tím topným drátem dej měděný plech 2 mm tlustý a na to niklový plech 0.5, takhle to navrstvi na sebe, tak 3-4 páry měď a nikl. Sice tam bude jistá ztráta, ale zajistí ti to homogenní distribuci tepla po celé ploše.
No s tím vrstvením bude problém . jistě bych to nedal do roviny . Ty zápustné šroubky které drží profily občas nejsou absolutně v ose , a zřejmě budou lehce po dotažení prohýbat plech . Pokud ano , tak ho budu muset nechat někde přefrézovat do roviny . Tady pár fotek z pokračující stavby . Na kryt svorkovnice ještě příjdou udělat čela z 2 mm Al plechu . A průchodka . Jo a porovnání s běžnou rep-rap tiskárnou . Konkrétně upgradovaný REBEL II .
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

24. 6. 2016, 3:05

Docela zajímavé, nicméně podle mne zbytečně složité. Na nahřátí 200x200mm podložky v poho stačí 120-200W na 600 x 600 tudíž musí stačit i méně než 1,2kw (300W stačilo kolegovi na 5mm hliníkový stůl 500*250) na 130 st.c. (ale ohřívalo se to několik minut). Místo drátu a kamnářského tmelu je o hodně levnější použít rezistory drátové v keramickém pouzdře o malém odporu a dát je do série. Na 250*250 stůl jsem použil 16ks 5W s 0,1ohmu verzi (stojí 4kč jeden). 10W jsou větší. Přes to dávám hliníkový plech ohnutý do tvaru u s límcem a celé to slepím silikonem na hliník (půl kila za 150kč) co snese i 180st. c. Funguje to super a nedá to ani tolik práce ani to tolik nestojí. Dřív jsem ty rezistory strkal do hliníkových pouzder a ty různě lepil drahým speciálním epoxidem, či šrouboval ale ten silikon funguje super...
4rest
Příspěvky: 599
Registrován: 7. 10. 2014, 5:13
Bydliště: Praha

28. 6. 2016, 11:18

A co takto obšlehnout řešení z trochu dražších tiskáren, typu Felix a dát tam něco takového:
http://easytherm.cz/index.php?id=98,0,0,1,0,0" onclick="window.open(this.href);return false;
ta distribuce bude mnohem homogennější (ověřeno termokamerou) a stačí to pouze přilepit. Jasně bude to o něco dražší, ale když si napočítáš čas a materiál, tak to možná i vyjde levněji.
Elektrochemik holdující strojařině :-)
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

29. 6. 2016, 2:33

jestli von ale nechce extralevne reseni ted a potom at to stoji nesmysl

a ty mu tady nabizis trochu drazsi reseni naporad

to asi nevyjde
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
milou
Příspěvky: 274
Registrován: 24. 5. 2012, 2:56

29. 6. 2016, 7:22

O tom to není . kdyby někdo vyráběl desky 600 x 600 , tak není co řešit , klidně by stačilo 600 W ale nejsou . dnes už vím , že je lepší je vytápět vodou (radiátor) . Dělal jsem 3D tiskárnu pro jednu cukrárnu na čokoládu , a tam jsem musel podložku chladit peltiérem . Tam je to energetiky ještě náročnější .
4rest
Příspěvky: 599
Registrován: 7. 10. 2014, 5:13
Bydliště: Praha

3. 7. 2016, 9:37

milou píše:O tom to není . kdyby někdo vyráběl desky 600 x 600 , tak není co řešit , klidně by stačilo 600 W ale nejsou . dnes už vím , že je lepší je vytápět vodou (radiátor) . Dělal jsem 3D tiskárnu pro jednu cukrárnu na čokoládu , a tam jsem musel podložku chladit peltiérem . Tam je to energetiky ještě náročnější .
Promiň ale nějak jsem tvůj příspěvek nepochopil. Každopádně ten EasyTherm má docela velkou nabídku, tak jí zkus prolistovat. Postupně za 10 let nám vykrystalizoval jako nejlepší poměr cena/výkon + ochota z pěti dodavatelů.
Elektrochemik holdující strojařině :-)
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
0xDECAFF
Příspěvky: 176
Registrován: 19. 1. 2016, 11:42

4. 7. 2016, 12:32

Na homogenizaci teploty v ploše doporučuji fólii z pyrolytického grafitu. Mají anizotropní tepelnou vodivost, kolmo na čelní plochy docela mizernou, ale v obou rovnoběžných osách je to u kvalitnějších i přes 1300W/m.K, horší kolem 250W/m.K. Tipoval bych, že to bude i levnější než sendvič s Ni/Cu plechu v uváděných tloušťkách.
milou
Příspěvky: 274
Registrován: 24. 5. 2012, 2:56

4. 7. 2016, 7:14

Na konec jsem se dostal k tomu , že deska má dvě vrstvy , a z topného tělíska rozvádí teplo axiální ventilátor . A docela rovnoměrně . +- 1 °c .
VENCAZ
Příspěvky: 219
Registrován: 10. 4. 2017, 11:56

7. 4. 2021, 10:42

Ahoj, poradili byste, prosím, jak obecně spočíst vztah mezi topným výkonem popřípadě hustotou výkonu (W/cm2) a konkrétní povrchovou teplotou, na kterou se podložka (tj vlastně odporová zátěž) ohřeje, když už znám výkon?
..pokud znám teplo a nepočítám navíc odpadní teplo (možná nějaké 2/3 z příkonu nevím..), použil bych pak vzorec: Q = m*c*∆T = m*c*(Tk – Tp) ...z něj pak možná vyjádřit cílovou teplotu jako neznámou, jde to tak?
...jak potom počítat opačně, tj. znám cílovou teplotu, které chci dosáhnout a potřebuju dopočítat potřebný příkon podložky..?
Vepr
Příspěvky: 354
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

6. 11. 2021, 4:52

Mám Al desku 1000x1000x8.
Podle vzorce jsem spočítal, že na ohřátí z 20C na 60C a s topením 220W tu desku ohřeji za jednu hodinu.
Vzhledem k tomu že stroj který stavím bude pracovat běžně několik dní, tak by mi ani dvě hodiny startování nevadily.
Výpočet ale nezahrnuje ztráty sáláním, případně nějakým průvanem, to spočítat nezvládám.
Dokážete mi někdo alespoň podle zkušenosti odhadnout jaký průměrný výkon budu potřebovat na udržení teploty v reálném provozu v uzavřené skříni?
Podobné i profi konstrukce používají topení kolem 2,5kW, pokud by to jelo třeba týden v kuse s tímto příkonem, tak je to dost drahý provoz.
Ideální by samozřejmě bylo, kdybych byl schopen tisknout na studenou podložku s čímž nyní experimentuji.
Na malé tiskárně teď zkouším co nejnižší teplotu a když tisknu na sklo tak u PLA i PET-G je držení výtisku pod 40C nespolehlivé.
.
kiko01
Příspěvky: 1572
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

6. 11. 2021, 5:08

Ak to bude uzavrete tak ti to vyhreje celu komoru a spotreba bude relativne nizka, tak by som sa toho nebal... ides tlacit PLA-cko ?
Vepr
Příspěvky: 354
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

6. 11. 2021, 5:37

Ano bude to uzavreté.
Nejraději bych tiskl ABS, to je ale vzhledem k rozměrům nereálné.
Na druhém místě mám oblíbené PET-G a nebude-li vyhnutí spokojím se i s PLA.
Požadavek na příkon potřebný k udržení dosažené teploty mi zajímá i z důvodu výběru vhodného topení.
Pokud bude stačit 200W, tak topení vyrobím třeba samolepicí Al folií, nebo něčím podobným a budu to napájet 5V zdrojem.
Jestliže budu potřebovat 2kW, tak je to se zdrojem malého napětí i cenově nereálné a použiji napájení 230V.
Protože ty samolepicí Al folie mají malý odpor, tak budu potřebovat odporový drát.
Odporový drát s vhodným odporem a silikonovou izolací, který mám v plánu buď připatlat silikonovým lepidlem, nebo přilepit v hodnou samolepicí páskou jsem ale nenašel.
Možná by ta izolace ani nemusela být silikonová vzhledem k tomu, že se teplota bude pohybovat do 60C.
.
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5184
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

6. 11. 2021, 5:53

Vepr píše: 6. 11. 2021, 5:37
Pokud bude stačit 200W, tak topení vyrobím třeba samolepicí Al folií, nebo něčím podobným a budu to napájet 5V zdrojem.
No jsem zvědav jak na 5 voltech tam těch cca 40 amper budeš tlačit :lol:
O vhodným zdroji nemluvě...
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

6. 11. 2021, 5:56

Vepr píše: 6. 11. 2021, 4:52 Mám Al desku 1000x1000x8.
Podle mě to přesně spočítat bude velmi obtížné, až nemožné.
Bude záležet na velké spoustě faktorů. Emisivita toho materiálu, teplota okolí, jestli se vzduch bude hýbat nebo ne, izolace tím tištěným objektem atd.
Pokud to bude zavřené v bedně, tak v ustáleném stavu půjde hlavně o ztráty té bedny. Když na ni ve dne zasvítí přes okno slunce tak budou ztráty jiné než v noci atd.

Ideálně výkonově předimenzovat a pak regulovat.
Ten spočtený náběh nic neříká, tam se musela silně uplatnit tepelná setrvačnost. Ale to v ustáleném stavu už nehraje roli.
Pokud je to metr na metr, tak bych tam pustil nejmíň 500W, spíš 1 kW nebo i víc.
Jestli už tu desku máš, tak nejjednodušší je to změřit. Třeba to hodit na elektrický vařič a měřit.

Před časem jsem si koupil v Číně takové topné kabely. Zatím jsem je nepoužil. Loni jsem je kupoval tak za 2/3 současné ceny.
https://www.aliexpress.com/item/32961019464.html

Číňan píše až 200C, takže teplotně by to mělo vyhovět. Ten měrný odpor je pro použití na 230V tak akorát.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10104
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

6. 11. 2021, 6:00

Charon píše: 6. 11. 2021, 5:53
Vepr píše: 6. 11. 2021, 5:37
Pokud bude stačit 200W, tak topení vyrobím třeba samolepicí Al folií, nebo něčím podobným a budu to napájet 5V zdrojem.
No jsem zvědav jak na 5 voltech tam těch cca 40 amper budeš tlačit :lol:
O vhodným zdroji nemluvě...
To už bude fungovat jako bodová svářečka :mrgreen:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „Rapid prototyping - stereolitografie - 3D tisk - 3D skenery - RepRap a související projekty“