Motor INDEX GS 30
Pravidla fóra
toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem
toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem
- jova
- Příspěvky: 2510
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Díky za doporučení. Motor už je převinutý a to hned 2x
První převinutí statoru – motor se namontoval a já ho připojil. Po nastartování systému jsem zkontroloval buzení statoru, napětí i proud byl v normě. Při zapnutí, se ale motor začal chovat podivně, neudržel konstantní otáčky a neustále zrychloval a zpomaloval. Ten rozdíl otáček byl tak velký, že se to projevovalo i na ampérmetru zatížení. Jako by v jednu chvíli regulátor chtěl po motoru 500 otáček a hned zase 300, 500, 300… Znova jsem rozebral regulátor a zjistil, že se mi podařilo před tím omylem prohodit dvě „kšandy“, pomocí kterých se posílaly impulzy do koncových tyristorů pro rotor. Zapojil jsem je správně a co se pak dělo, už to patří spíše do vlákna, Když se nedaří
Motor se po zapnutí roztočil, ale během několika vteřin jeho otáčky nekontrolovatelně stouply na řád desítek tisíc. Indukcí se na komutátoru objevilo takové napětí, že se na několika místech odtavil kus mědi mezi jednotlivými lamelami, vše bylo doprovázeno ohromnou září zpoza stroje. Prostě průs… Komutátor černý na uhel, z motoru se kouřilo, vinutí rotoru evidentně proražené. Nejhorší bylo, že se to systémem nedalo zastavit, nereagoval ani central stop, musel jsem to vypnout hlavním vypínačem a to ž bylo pozdě.
Vůbec jsem nepochopil, co se vlastně stalo, nicméně motor byl KO, takže šel opět na převinutí, tentokrát rotoru.
Včera jsem ho zase připojil a před startem měřil to buzení a nic. Regulátor ho nebudil, tak jsem šel po pojistkách a obě na napájení buzení statoru byly spálené. Po jejich výměně opět vyhořely, tak jsem zase rozebral regulátor a zjistil, že je vyzkratovaný dvojitý tyristor v napájení toho buzení. Po jeho výměně se motor už normálně roztočil a zdá se, že stroj funguje jak má, ťuk, ťuk, ťuk.
Proč se ale motor roztočil, do těch nesmyslných otáček, se mi bohužel zjistit nepodařilo a je to pro mě stále záhadou. Zapojené to bylo úplně stejně jako včera, buzení jsem, voltmetrem i ampérmetrem, před tím taky kontroloval. Prostě záhada.
První převinutí statoru – motor se namontoval a já ho připojil. Po nastartování systému jsem zkontroloval buzení statoru, napětí i proud byl v normě. Při zapnutí, se ale motor začal chovat podivně, neudržel konstantní otáčky a neustále zrychloval a zpomaloval. Ten rozdíl otáček byl tak velký, že se to projevovalo i na ampérmetru zatížení. Jako by v jednu chvíli regulátor chtěl po motoru 500 otáček a hned zase 300, 500, 300… Znova jsem rozebral regulátor a zjistil, že se mi podařilo před tím omylem prohodit dvě „kšandy“, pomocí kterých se posílaly impulzy do koncových tyristorů pro rotor. Zapojil jsem je správně a co se pak dělo, už to patří spíše do vlákna, Když se nedaří
Motor se po zapnutí roztočil, ale během několika vteřin jeho otáčky nekontrolovatelně stouply na řád desítek tisíc. Indukcí se na komutátoru objevilo takové napětí, že se na několika místech odtavil kus mědi mezi jednotlivými lamelami, vše bylo doprovázeno ohromnou září zpoza stroje. Prostě průs… Komutátor černý na uhel, z motoru se kouřilo, vinutí rotoru evidentně proražené. Nejhorší bylo, že se to systémem nedalo zastavit, nereagoval ani central stop, musel jsem to vypnout hlavním vypínačem a to ž bylo pozdě.
Vůbec jsem nepochopil, co se vlastně stalo, nicméně motor byl KO, takže šel opět na převinutí, tentokrát rotoru.
Včera jsem ho zase připojil a před startem měřil to buzení a nic. Regulátor ho nebudil, tak jsem šel po pojistkách a obě na napájení buzení statoru byly spálené. Po jejich výměně opět vyhořely, tak jsem zase rozebral regulátor a zjistil, že je vyzkratovaný dvojitý tyristor v napájení toho buzení. Po jeho výměně se motor už normálně roztočil a zdá se, že stroj funguje jak má, ťuk, ťuk, ťuk.
Proč se ale motor roztočil, do těch nesmyslných otáček, se mi bohužel zjistit nepodařilo a je to pro mě stále záhadou. Zapojené to bylo úplně stejně jako včera, buzení jsem, voltmetrem i ampérmetrem, před tím taky kontroloval. Prostě záhada.
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Tak v první řadě žádnou záhadu bych v tom nehledal - prostě se ten motor odbudil (přestal se budit - důvod nemá smysl rozebírat - z toho popisu to vysledovat nelze)jova píše: ↑19. 1. 2023, 8:05
Vůbec jsem nepochopil, co se vlastně stalo, nicméně motor byl KO, takže šel opět na převinutí, tentokrát rotoru.
Včera jsem ho zase připojil a před startem měřil to buzení a nic. Regulátor ho nebudil, tak jsem šel po pojistkách a obě na napájení buzení statoru byly spálené. Po jejich výměně opět vyhořely, tak jsem zase rozebral regulátor a zjistil, že je vyzkratovaný dvojitý tyristor v napájení toho buzení. Po jeho výměně se motor už normálně roztočil a zdá se, že stroj funguje jak má, ťuk, ťuk, ťuk.
Proč se ale motor roztočil, do těch nesmyslných otáček, se mi bohužel zjistit nepodařilo a je to pro mě stále záhadou. Zapojené to bylo úplně stejně jako včera, buzení jsem, voltmetrem i ampérmetrem, před tím taky kontroloval. Prostě záhada.
Jinak zkoušet (vůbec zapnout) po opravě DC motor s cizím buzením, bez spolehlivého měření budicího proudu a bez ruky na hlavním vypínači (obecně na čemkoli, co pohon - skutečně celý - spolehlivě odpojí) je slušně řečeno nepochopitelné - jasná sebevražda.
Protože proběhnutí je vždy fatální průser a mohlo to dopadnout ještě daleko hůř - typicky roztržením odstředivou silou, kdy ani nemá smysl naznačovat, co se děje, když to někoho trefí
- jova
- Příspěvky: 2510
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Že byl motor bez buzení, je mi jasné, jen mě štve, že netuším, proč se to v tom momentě stalo. Před zadáním otáček v systému, jsem to buzení kontroloval a bylo v pořádku. Ano, máš pravdu chybami se člověk učí, příště budu mít ruka na vypínači
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
tohle se těžko odhaduje - spíš je to jasné vaření z vody.
Buď byly odešlý ty polovodiče v tom buzení (zdá se mi divný), nebo odešly v průběhu prvního roztočení, nebo to bylo někde špatně dotažený (přechoďák, upadlý drát......cokoli) a nebo bylo něco blbě v řízení. Ono je totiž dost důležité si uvědomit, že řada těhle historickýchj pohonů je udělaná tak, že do nějakých otáček je buzení statické (nemění se), ale pro dosažení ještě vyšších otáček (nad kv co odpovídá "normálnímu" buzení) se pohon řízeně odbuzuje - aby se zvedly otáčky na volt a tím se to mohlo roztočit výš.
No a když pak je ta zpětná vazba "blbě" nebo dokonce obráceně, tak to může reagovat na roztáčení tím, že to ještě víc odbudí no a pak už to je čistá katastrofa. No a pak to jde opravdu rychle a dramaticky - to už víš - takže je vždy lepší (nutné) počítat s tím, že v případě průseru se to musí dát okamžitě shodit natvrdo. No a mít ten rafikový měřák na buzení je taky dobrá věc - protože když vidíš, že rafika jde "kam nemá", tak to opět shodíš. A chce to rafiku - žádný display - protože analog vidíš hned, u čísel má člověk reakční dobu podstatně delší..
Tam máš jaký regulátor? By možna neškodilo dát nový.
Co jsem řešil DC motory, tak v motoru byl problém pouze jednou. Nebyl utažený drát od buzení pod svorkou a postupně se vyhřál a udělal šlus na vinutí.
Na regulátorech s tyristory z 80-tých let byl pravidelně problém s optočleny - se po těch letech vysvítili a tyristory přestávaly spínat. Většinou za studena pohon najel a pak začal blbnout.
Co jsem řešil DC motory, tak v motoru byl problém pouze jednou. Nebyl utažený drát od buzení pod svorkou a postupně se vyhřál a udělal šlus na vinutí.
Na regulátorech s tyristory z 80-tých let byl pravidelně problém s optočleny - se po těch letech vysvítili a tyristory přestávaly spínat. Většinou za studena pohon najel a pak začal blbnout.
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
no, driver dát nový samozřejmě může. Třeba mentora od nidecu.Selic píše: ↑19. 1. 2023, 9:54 Tam máš jaký regulátor? By možna neškodilo dát nový.
Co jsem řešil DC motory, tak v motoru byl problém pouze jednou. Nebyl utažený drát od buzení pod svorkou a postupně se vyhřál a udělal šlus na vinutí.
Na regulátorech s tyristory z 80-tých let byl pravidelně problém s optočleny - se po těch letech vysvítili a tyristory přestávaly spínat. Většinou za studena pohon najel a pak začal blbnout.
Akorát problém možná bude v tom, že ta přestavba, bude stát víc než celá ta mašina.
A taky to po té výměně bude muset někdo nakonfigurovat - nastavit - což vzhledem k tomu že to je na 99,9% s analogovou smyčkou a muzeálním řízením nebude úplně jednoduchý.
Jinak ty tyristorový pohony z té doby (tím myslím ty nesocialistický) celkem byly bezproblémový (pokud pominu takový jednoduše opravitelný kraviny jako optrony, vyhřátý snímací odpory, povolený šroubky a pod.) Nejobvyklejší zásadní problém byla obvykle sabotáž obsluhou a neúdržbou - že se nečistila komutace (obecně celý motor - ventilace) a odešlo to na vodivý bordel v motoru - pak to obvykle skončilo zábleskem a to velkým.
Prostě já bych v tom rozhodně zbytečně nevrtal (když to už údajně běží) a to, že se mu to odbudilo až do proběhnutí bych bral jen jako epizodu, která vznikla na 99% nedostatkem pokory a ostražitosti při prvním spouštění po převinutí.
- jova
- Příspěvky: 2510
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Fotka pro představu, jak takový regulátor vypadá.
5 desek součástek (dvě jsou vyklopené), vzadu chladič s tyristory, do celé v krabici cca 30x30x30cm.
Kdyby jste někdo něco takového vyhazoval, zrčitě bych měl zájem.
5 desek součástek (dvě jsou vyklopené), vzadu chladič s tyristory, do celé v krabici cca 30x30x30cm.
Kdyby jste někdo něco takového vyhazoval, zrčitě bych měl zájem.
- skodamotor
- Příspěvky: 538
- Registrován: 28. 9. 2010, 3:16
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Mám motor i řízení. Motor musím ověřit parametry podle štítku
Dr. Motor
Dr. Motor
- skodamotor
- Příspěvky: 538
- Registrován: 28. 9. 2010, 3:16
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Jaký je potřeba skutečný výkon pro práci ? Mám těch motorů více jak jsem koukal do skladuskodamotor píše: ↑21. 1. 2023, 3:28 Mám motor i řízení. Motor musím ověřit parametry podle štítku
Dr. Motor