No s tým sústružením drieku to tiež nieje sranda. Používam dosť profilové frézy na drevo ako na cnc tak aj do ručnej frézy a tam by som zase 7mm neupol. Nehovorím o tom že driek profilovej frézy, stopky 8mm, pr20mm ani s presnosťou na 0 neosustružím.
Tá "zlá " hádzavosť 0.04 je ozaj zlá na presnú výrobu, ale na drevo? Tam samotné frézy hádžu ako sa im zachce.
Inak na fotke to vyzerá ozaj ako vrstevnicový model, ale v skutočnosti je taka istá ako ostatné čínske klieštiny čo mám.
Ku stroju sa teraz nedostanem lebo prerábam dielne, ale skúsim ju potom porovnať s tou 8mm čo mám z toho nemecka.
Ako sa merá tá hádzavosť? Upnem nastroj a zmerám hádzavosť čo najbližšie pri matici alebo v nejakej normovanej vzdialenosti?
Kleština ER11 8mm
Pravidla fóra
toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem
toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem
K mereni hazivosti :
norma DIN 6499 z roku 92 stanovuje mereni hazivosti 2,5D od cela klestiny. Tedy nastroj pr 6mm mas merit ve vzdalenosti 15 mm. Standardni hazivost je do 0,015. Hazivost do 0,005 je uz extra trida. Nekteri vyrobci se chlubi temito parametry na 4D. Pro zajimavost - Rego-fix ER 16 pr 6 stala pred rokem 3860, Nema cenu blbnout, ale 0,05 hazivost je uz dost. U male frezy to jiz znamena ze bere jeden brit. Pokud vezmes na drevo tvarovou frezu s prumerem pracovni casti okolo 25 mm , tak to muze uz byt docela znat na vyvazeni.
norma DIN 6499 z roku 92 stanovuje mereni hazivosti 2,5D od cela klestiny. Tedy nastroj pr 6mm mas merit ve vzdalenosti 15 mm. Standardni hazivost je do 0,015. Hazivost do 0,005 je uz extra trida. Nekteri vyrobci se chlubi temito parametry na 4D. Pro zajimavost - Rego-fix ER 16 pr 6 stala pred rokem 3860, Nema cenu blbnout, ale 0,05 hazivost je uz dost. U male frezy to jiz znamena ze bere jeden brit. Pokud vezmes na drevo tvarovou frezu s prumerem pracovni casti okolo 25 mm , tak to muze uz byt docela znat na vyvazeni.
A je to v reálu skutečně tak?
Ono se to sice traduje, a při dokonale tuhé soustavě by to platilo.
Ale v reálu přece jen všechno trochu uhne. Zvlášť, když podobné kleštiny se používají na levných strojích. A i nástroj se při záběru asi trochu ohne, zvlášť v případě zmíněných malých fréz.
V realu to bude spise jeste horsi. Jak pravi klasik "povolene uchylky se nacitaji jednim smerem". Stanovit chovani soustavy stroj-vreteno-upinac -nastroj, je vzhledem k dynamice procesu prakticky nemozne. Bazirovat na tisicinach je samosebou u nas hobbiku (vsechny stroje co mam jsem stavel) nesmysl. U teto kategorie klestin je vetsi problem nezli stanoveni hazivosti, odchylka rovnobeznosti kuzele a upinaci diry, ale i ruzne ovality. V praxi pak nastroj blbe drzi a kdyz upnes tentyz nastroj opakovane, mas zcela novou situaci. Zvlaste u hobbiku bez zkusenosti je potom prakticky nemozne z toho klubicka problemu vytahnout tu spravnou nit.Mex píše: ↑8. 9. 2019, 2:20A je to v reálu skutečně tak?
Ono se to sice traduje, a při dokonale tuhé soustavě by to platilo.
Ale v reálu přece jen všechno trochu uhne. Zvlášť, když podobné kleštiny se používají na levných strojích. A i nástroj se při záběru asi trochu ohne, zvlášť v případě zmíněných malých fréz.
Treba u obrabeni plastu ti ten brit co nebere, bude zpatky nalepovat spony na stenu (kuprikladu) a vzteknes se z toho. Spolehat na nizkou tuhost stroje ci nastroje muzes jenom pri hrubovani. Az to budes chtit prejet nacisto, tak se ti ty problemy projevi.
Tedy bych doporucil primerenost. Hobbik tech klestin zas tolik nepotrebuje a treba klestiny od Vertexu (ER16 za 300)se do 0,02 vejdou spolehlive. Proc tedy koupit klestinu za 120 u ktere je temer jistota, ze je to sit ?
Hodnekrat jsem tu zahledl, ze nekdo kontroloval hazivost dutiny ve vretenu a potesilo jej, ze to ma "pod stovku". Je ale dobre si uvedomit, ze mizerna klestina to zcela zabije.
Chtěl bych vidět jak dopadne 1mm TK fréza upnutá mimo střed 0,05mm co se při záběru trochu ohne.... Teda já už to viděl, ale Ty asi ještě ne .... vycentrování nástroje aspoň na ty dvě stovky je základ, dá to někdy zabrat se slušnou značkovou kleštinou, natož s těma šikmookejma (někdy se to i povede s využitím excentrický vložky, nicméně pokud je šikmo kužel je to konečná).Mex píše: ↑8. 9. 2019, 2:20A je to v reálu skutečně tak?
Ono se to sice traduje, a při dokonale tuhé soustavě by to platilo.
Ale v reálu přece jen všechno trochu uhne. Zvlášť, když podobné kleštiny se používají na levných strojích. A i nástroj se při záběru asi trochu ohne, zvlášť v případě zmíněných malých fréz.
Mimochodem nedávno jsem upínal 1mm nástroj přes ER8 hlavičku s kleštinou od Vertexu a dostal jsem se na stovku, na obrobku to bylo dost poznat. Takže jak píše kolega kleštiny za cca 300 už jsou obvykle ucházející.
Máš sice pravdu, že se vždy vše nějak hne ale třeba TK vrták 1mm excentricky upnutej spolehlivě usmrtíš prakticky ihned.
Já nijak nezpochybňuju to, že je to blbě. A že to bude drncat, povrch bude hnusný atd. Píšu jen a pouze o tom, že si myslím, že neplatí, že bere jen jeden břit. Takže neplatí, že kdybych třeba ten druhý břit natřel fixem, tak že po obrábění tam ta barva zůstane.
My malí hobíci často používáme levné hračky. Dřív jsem měl DC vřeteno, které šmajdalo. Sice jsem ho rovnal, ale pořád to nějaké 1-2 stovky házelo. Levné kleštiny házely taky. Tak jsem změřil jedno a druhé, pak natočil kleštinu tak aby kompenzovala házení vřetene. Označil polohu fixem a pak upínal vždy v této poloze. A voilá - fugovalo to bezva.
My malí hobíci často používáme levné hračky. Dřív jsem měl DC vřeteno, které šmajdalo. Sice jsem ho rovnal, ale pořád to nějaké 1-2 stovky házelo. Levné kleštiny házely taky. Tak jsem změřil jedno a druhé, pak natočil kleštinu tak aby kompenzovala házení vřetene. Označil polohu fixem a pak upínal vždy v této poloze. A voilá - fugovalo to bezva.
Udělal jsi v podstatě to co píšu ... nastavil jsi dvě házivosti tak aby se odečetly ... dělám to často také, jde jen o to, že pokud je možnost volit za rozumný peníz komponent s menší házivostí je to lepší cesta než ladit dva hodně házící prvky (špatná kleština, špatný vřeteno) . Ještě je fígl takový že u dvoubřité kleštiny natočíš břity tak, aby ležely kolmo k bodu největší házivosti dříku, ale jde to jen u dvoubřitky.Mex píše: ↑8. 9. 2019, 6:23 Já nijak nezpochybňuju to, že je to blbě. A že to bude drncat, povrch bude hnusný atd. Píšu jen a pouze o tom, že si myslím, že neplatí, že bere jen jeden břit. Takže neplatí, že kdybych třeba ten druhý břit natřel fixem, tak že po obrábění tam ta barva zůstane.
My malí hobíci často používáme levné hračky. Dřív jsem měl DC vřeteno, které šmajdalo. Sice jsem ho rovnal, ale pořád to nějaké 1-2 stovky házelo. Levné kleštiny házely taky. Tak jsem změřil jedno a druhé, pak natočil kleštinu tak aby kompenzovala házení vřetene. Označil polohu fixem a pak upínal vždy v této poloze. A voilá - fugovalo to bezva.
K te hazivosti :
Atasy maji jednu zbytecnou nectnost. (alespon u tech co se mi dostaly do ruky) Kuzelova dutina pro klestinu je soustruzena a po tepelne uprave je patrne na kuzelovem pripravku brousen povrch pod loziska. Ten je ale tak -0,015 az -0,02 ! Lozisko pak pri montazi podmaznou Loctitem. Dutina klestiny tedy hazi a je nutne ji prebrousit po kazde vymene lozisek. Dokud jsem pouzival klestiny s nizsi presnosti a nekalibroval dutinu, byl problem s zivotnosti frez. Prestoze byly vyrobeny z SK Mitsubishi spec pro hlinik a napovlakovany amorfnim diamantem, zivotnost nebyla nic moc. Navic dost kolisala.
U otupene frezy (dvoubrite) byl vzdy hyn pouze jeden brit. Tedy jsem zacal kalibrovat dutiny a pouzivat kvalitni klestiny. Cekal bych, ze kdyz zacne "pracovat" i druhy brit zvysi se zivotnost az dvakrat. Jenomze ona vzrostla 6 az 8 x !!! Dodnes jsem neprisel na to proc.
Pri obrabeni jde mnohdy o docela slozity komplex a vnaset si do rovnice o mnoha promennych chaos vedomymi nedostatky mi prijde zbytecne i pro male hobiky.
Atasy maji jednu zbytecnou nectnost. (alespon u tech co se mi dostaly do ruky) Kuzelova dutina pro klestinu je soustruzena a po tepelne uprave je patrne na kuzelovem pripravku brousen povrch pod loziska. Ten je ale tak -0,015 az -0,02 ! Lozisko pak pri montazi podmaznou Loctitem. Dutina klestiny tedy hazi a je nutne ji prebrousit po kazde vymene lozisek. Dokud jsem pouzival klestiny s nizsi presnosti a nekalibroval dutinu, byl problem s zivotnosti frez. Prestoze byly vyrobeny z SK Mitsubishi spec pro hlinik a napovlakovany amorfnim diamantem, zivotnost nebyla nic moc. Navic dost kolisala.
U otupene frezy (dvoubrite) byl vzdy hyn pouze jeden brit. Tedy jsem zacal kalibrovat dutiny a pouzivat kvalitni klestiny. Cekal bych, ze kdyz zacne "pracovat" i druhy brit zvysi se zivotnost az dvakrat. Jenomze ona vzrostla 6 az 8 x !!! Dodnes jsem neprisel na to proc.
Pri obrabeni jde mnohdy o docela slozity komplex a vnaset si do rovnice o mnoha promennych chaos vedomymi nedostatky mi prijde zbytecne i pro male hobiky.