Jakou zvolit konstrukci pro pohon osy X

diskuze tykajici se mechaniky a dalsich veci okolo komercnich CNC stroju
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4464
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

27. 2. 2018, 3:05

"hodně široké" je to co jsem popisoval nahoře jako rozložení vozíků
nejde o absolutní rozměry, jde o poměr šířka/délka
...
takových problémů jako spojení dvou šroubů řemenem potkáš během stavby kterékoli varianty asi 223 (možná 224)
různě kroutit se takováhle konstrukce bude vždycky
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
chb
Příspěvky: 2053
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

27. 2. 2018, 4:45

ztráta kroku je "havarijní stav" Znamená to zastavit, rozdělaný kus zahodit, nastavit znova nulu a začít znova. Konstrukce se nedělá aby přežila ztrátu kroku - dělá se tak, aby ztráty kroku byly vyloučeny.

+ jsou profi a hobby stroje, bohužel řezné podmínky jsou jen jedny, a měly by je splňovat všechny stroje.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
millcom
Příspěvky: 20
Registrován: 16. 12. 2016, 9:30

27. 2. 2018, 4:48

Ty vozíky jsou namalované u sebe jenom schématicky a proto, že v první fázi mne zajímalo výhodnější řešení pro umístění toho pohonu. V praxi, jelikož mám lineáry asi 700mm dlouhé a chtěl bych dosáhnout v X-ku na alespoň 450mm (prve uvedených 600mm byl překlep mělo být 500mm :( ).
Asi budu rád pokud se mi alespoň těch 450 podaří dosáhnout. Vnější vzdálenost mezi vozíky na jednom vedení asi by mohla být až 240mm. A při zredukované šířce na 280mm mi pak poměr stran délka x šířka vychází na 0,85 což už se alespoň tebou navrženému čtverci trošičku blíží.
S problémy, i když si je zatím všechny asi nedokážu představit, počítám, ale co jde bez problémů? Mně jde v první fázi o to, abych nelezl do úplně slepé uličky a na druhou stranu si nějaké hodně sofistikované řešení také dovolit nemohu (zlatou kartu AE opravdu nemám) … chtěl bych to sobě pro radost …
millcom
Příspěvky: 20
Registrován: 16. 12. 2016, 9:30

27. 2. 2018, 5:13

chb píše:ztráta kroku je "havarijní stav" Znamená to zastavit, rozdělaný kus zahodit, nastavit znova nulu a začít znova. Konstrukce se nedělá aby přežila ztrátu kroku - dělá se tak, aby ztráty kroku byly vyloučeny.

+ jsou profi a hobby stroje, bohužel řezné podmínky jsou jen jedny, a měly by je splňovat všechny stroje.
Jsem laik, ale přesto se zeptám, zda je moje úvaha správná: ztráta kroku může vzniknout z mechanické příčiny. Tu bych chtěl vyloučit, nebo alespoň snížit, a proto se zde ptám na možné řešení pohonu. Pak může dojít ke ztrátě kroku vlivem chyby elektroniky a ta se podle mého nedá vyloučit ani u profesionálních mašin. Elektronika prostě "chcípne" kdykoli. Často bez varování a mnohdy bez udání příčiny. Čili určité riziko tady vždycky bude. Míra rizika asi bude lineárně klesat vzhledem k parabolicky stoupající výši vynaložených investic, ale bude tady vždycky. Já jsem amatér a s tím, že rozdělaný kus budu muset čas od času vyhodit, musím tedy počítat, ale bude to pro mne vždy menší ztráta než 6-ti místná investice. Přesto, že bych si rád nějakou mašinku postavil, nemohu si to dovolit za cenu velkých peněz. Proto hledám "hobby" řešení a neočekávám od něj nulovou chybovost, 10-ti letou záruku funkce a setinovou přesnost. Možná to bude znít na fóru o CNC divně, ale mě 1mm vyhovuje! .... a teď hurá do mně :roll: , jsem připraven na nejhorší :D
Mex
Příspěvky: 4072
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

27. 2. 2018, 5:18

Udělal bych variantu B. Ten vozík má docela dobré poměry stran, a ocelové ingoty na tom asi obrábět nebudeš.
Už z praktického hlediska - pokud použiješ nějaký šroub třeba tady z bazaru, tak snadněji seženeš jeden než dva stejné. A svázání zubatým řemenem taky není úplně triviální věc.
Já mám na své frézce taky jeden šroub středem a poměr stran výrazně horší. Přesto jsem měl problém s ledasčím, ale s kroucením vozíku/osy ne.

Mimochodem nazval jsi to osa X. To bude skutečně jezdit zprava doleva, nebo jsi to nazval X protože to bude nejdelší osa?
atlan
Příspěvky: 1316
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

27. 2. 2018, 5:24

Ja som dal 2 motory, motor stal 10E a keby som daval remen remnice nejako to spanoval som na tej istej cene minimalne. Navyze tie remene tiez zavvadzaju. A budim to z jedneho drivera. Ale mam to len ako hracku na testovanie. Tak ze uvidim ako sa to bude chovat
Navyse predsa len 2 mensie motory som mal a jeden by to mozno nepotiahol. Srubu v strede som nemohol mat z principu.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 4314
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

27. 2. 2018, 5:26

Ten řemen je jednoduché řešení a za pár korun ,pak máš jistotu že se ti to nebude křížit tak jako u předešlých možností .
U prvních portálovejch mašinek s váhou kolem 400kg jsem laboroval a kdybych to neměl synchronizovaný řemenem tak bych asi roztrhl portál :D
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
millcom
Příspěvky: 20
Registrován: 16. 12. 2016, 9:30

27. 2. 2018, 6:03

Mex píše:Udělal bych variantu B. Ten vozík má docela dobré poměry stran, a ocelové ingoty na tom asi obrábět nebudeš.
Už z praktického hlediska - pokud použiješ nějaký šroub třeba tady z bazaru, tak snadněji seženeš jeden než dva stejné. A svázání zubatým řemenem taky není úplně triviální věc.
Já mám na své frézce taky jeden šroub středem a poměr stran výrazně horší. Přesto jsem měl problém s ledasčím, ale s kroucením vozíku/osy ne.

Mimochodem nazval jsi to osa X. To bude skutečně jezdit zprava doleva, nebo jsi to nazval X protože to bude nejdelší osa?
Už jsem zjistil, že názvosloví os, zejména X a Y :-) není mnohdy jednoznačné. Nazval jsem to X-kem jednak proto, že je nejdelší, ale také proto, že při čelní pohledu na užší stranu bude jezdit ode mne a zpět. Není to tedy z mého pohledu posun doprava a doleva.
Mex
Příspěvky: 4072
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

27. 2. 2018, 6:08

millcom píše:Už jsem zjistil, že názvosloví os, zejména X a Y :-) není mnohdy jednoznačné. Nazval jsem to X-kem jednak proto, že je nejdelší, ale také proto, že při čelní pohledu na užší stranu bude jezdit ode mne a zpět. Není to tedy z mého pohledu posun doprava a doleva.
No ale právě ode mě a zpět je v matematice vždy osa Y.
A matematika je tedy podle mě (při vší úctě k CNC) přece jen větší šéf.
millcom
Příspěvky: 20
Registrován: 16. 12. 2016, 9:30

27. 2. 2018, 6:26

Mex píše:
millcom píše:Už jsem zjistil, že názvosloví os, zejména X a Y :-) není mnohdy jednoznačné. Nazval jsem to X-kem jednak proto, že je nejdelší, ale také proto, že při čelní pohledu na užší stranu bude jezdit ode mne a zpět. Není to tedy z mého pohledu posun doprava a doleva.
No ale právě ode mě a zpět je v matematice vždy osa Y.
A matematika je tedy podle mě (při vší úctě k CNC) přece jen větší šéf.
Ano máš naprostou pravdu. Z matematického hlediska se skutečně tedy jedná o osu Y. Z lidského pak podle toho, z jaké strany se mašinku dívám. Spletl jsem to :-(
RaS
Příspěvky: 7753
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

27. 2. 2018, 6:31

někteří uživatelé jsou inteligentnější než ty cncčka.. takže jim nevadí, že v kreslícím programu má X doprava a doleva a mašina mu jezdí nahoru a dolu, na monitoru taky.. to ale někteří včetně mě nepochopí :D
minule tady někomu jezdili osy obráceně a taky mu to nevadilo.. už chybí jen aby někomu jezdila X nahoru a dolu to tady ještě asi nebylo..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
chb
Příspěvky: 2053
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

27. 2. 2018, 7:14

millcom píše:
chb píše:ztráta kroku je "havarijní stav" Znamená to zastavit, rozdělaný kus zahodit, nastavit znova nulu a začít znova. Konstrukce se nedělá aby přežila ztrátu kroku - dělá se tak, aby ztráty kroku byly vyloučeny.

+ jsou profi a hobby stroje, bohužel řezné podmínky jsou jen jedny, a měly by je splňovat všechny stroje.
Jsem laik, ale přesto se zeptám, zda je moje úvaha správná: ztráta kroku může vzniknout z mechanické příčiny. Tu bych chtěl vyloučit, nebo alespoň snížit, a proto se zde ptám na možné řešení pohonu. Pak může dojít ke ztrátě kroku vlivem chyby elektroniky a ta se podle mého nedá vyloučit ani u profesionálních mašin. Elektronika prostě "chcípne" kdykoli. Často bez varování a mnohdy bez udání příčiny. Čili určité riziko tady vždycky bude. Míra rizika asi bude lineárně klesat vzhledem k parabolicky stoupající výši vynaložených investic, ale bude tady vždycky. Já jsem amatér a s tím, že rozdělaný kus budu muset čas od času vyhodit, musím tedy počítat, ale bude to pro mne vždy menší ztráta než 6-ti místná investice. Přesto, že bych si rád nějakou mašinku postavil, nemohu si to dovolit za cenu velkých peněz. Proto hledám "hobby" řešení a neočekávám od něj nulovou chybovost, 10-ti letou záruku funkce a setinovou přesnost. Možná to bude znít na fóru o CNC divně, ale mě 1mm vyhovuje! .... a teď hurá do mně :roll: , jsem připraven na nejhorší :D
pochopitelně vše se může pokazit ... ale to je pak porucha stroje, nesmí to být vlastnost.

Je fajn, že ti přesnost 1mm vyhovuje, dřevo si nechá hodně líbit, plast už tolik ne. Nicméně řezné podmínky na nástroj počítají šponu/úběry na zub řádově v setinách milimetru. Nástroji se při najetí do materiálu nebude líbit že konstrukce uhýbá, uhýbá a až už se konstrukce našponuje ... tak to poposkočí najednou o ten milimetr.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
millcom
Příspěvky: 20
Registrován: 16. 12. 2016, 9:30

1. 3. 2018, 7:44

fmodel píše:Ten řemen je jednoduché řešení a za pár korun ,pak máš jistotu že se ti to nebude křížit tak jako u předešlých možností .
U prvních portálovejch mašinek s váhou kolem 400kg jsem laboroval a kdybych to neměl synchronizovaný řemenem tak bych asi roztrhl portál :D
Máš na mysli něco podobného ... i když tam asi chybí napínák toho řemenu, ale nyní jde o princip
Přílohy
12016.jpg
meroj
Příspěvky: 13
Registrován: 24. 1. 2017, 7:38
Bydliště: Opava

14. 4. 2018, 11:33

Zdravím, názory jsou různé a tak se ještě zeptám. Když mám podobně řešenou osu Y s rozjezdem 900mm a chtěl bych použít dva motory kvůli váhy mostu (51kg), musí mít každý svůj driver? Je potom rozumné třeba nechat oba motory ještě spojené řemenem? Nebo to má i nějaké negativa? Díky za odpověď.
Odpovědět

Zpět na „Mechanika a komponenty “