Gravírka na plošné spoje

Stroje zahranicni produkce, napr. z ciny a podobne, pouze podlozene informace o kvalite a potrebnych upravach takoveho stroje aby byl pouzitelny
Odpovědět
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

6. 1. 2021, 12:08

lubbez píše: 6. 1. 2021, 10:53 Mám to nastavené tak, že se zařízení má chovat předvídatelně. Pokud to tak není, nebudu ho používat
Proto by mi přišlo rozumné přijít na přesnou příčinu. Protože ta výměna driveru jí teoreticky nemusela odstranit, jen potlačit, přeladit atp., takže problém tam stále může být, jen se bude projevovat záludněji. Ale v pohodě, o nic nejde.

lubbez píše: 6. 1. 2021, 10:53 Je pravděpodobné, že driver který má dávat 4,5A v oblasti minimálního proudu třeba nefunguje jak má.
Je fakt, že já ty NEMA17 provozuji na starší Toshibě (6560AHQ), která je na menší proud a dá se u ní nastavit decay mode. Přímo TB6600 jsem s malými motory vlastně nezkoušel.

Ať se daří, T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
lubbez
Příspěvky: 3156
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

6. 1. 2021, 12:57

Já ti věřím, že ti ty motory fungujou. Dokonce jsem se koukal na to tvoje video. Zkus do toho pustit 10kHz a třeba se to změní. Já ty drivery taky používal na malé nema 23 a paradoxně na stejné nema 17 jako teď. Dokonce jsem měl i stejný zdroj. Ale bylo to na polohovacím jednoúčelovém stroji, (který jsem před vánoci zlikvidoval) ale rychlost pulzů tam byla okolo 2kHz. Už od samého počátku jsem nebyl přesvědčenej, že TB6600 je správná volba na nema 17, ale když to fungovalo tak jsem to nahrnul i sem. A ejhle není to úpně to pravé ořechové. Dneska jsou na nema 17 úplně jiné a podstatně kvalitnější drivery, tak proč ztácet čas. Tady se v názorech lišíme. Ano, mohl bych zjistit proč ta Toshiba blbne a třeba jí upravit, ale taky bych klidně mohl použít GRBL a spoustu dalších věcí a ve výsledku být mnohem poučenější. Pak je tady další varianta, nechat si to udělat na klíč. A já zvolil cestu střední. Nehodlám laborovat s nastavením GRBL a raději si koupím sice "uzavřené" řešení, ale praxí vyzkoušené a stopro funkční. Zrovna tak tam připojím driver, kde nemusím nic (ale hlavně nechci) dolaďovat a výsledkem je funkční pohon motoru. Prostě pro mě není cíl cesta, ale výsledek.
Jako výstup z této situace je pro mě Toshibu NEBRAT. Za necelé dvě hodiny vopruzování kolem zapojení už si mohu koupit plně digitální 5A driver, nebo 3 kousky TMC2208, což má být hodně dobré řešení pro motorky okolo 2A
Dawe
Příspěvky: 2522
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

6. 1. 2021, 2:35

lubbez>tyhle cinske aripoty jsou hodne nespolehlive, dej si na to pozor a nedavej nikam kde by mohl zpusobit vetsi skody.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
lubbez
Příspěvky: 3156
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

6. 1. 2021, 4:03

Dawe píše: 6. 1. 2021, 2:35 lubbez>tyhle cinske aripoty jsou hodne nespolehlive, dej si na to pozor a nedavej nikam kde by mohl zpusobit vetsi skody.
Díky za info, a to jsem vybíral výrobce asi z pěti možností a tenhle měl spoustu kladných hodnocení. :|
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

6. 1. 2021, 10:34

lubbez píše: 6. 1. 2021, 12:57 Já ti věřím, že ti ty motory fungujou. Dokonce jsem se koukal na to tvoje video. Zkus do toho pustit 10kHz a třeba se to změní. ...
Tak mi to nedalo a zkusil jsem to (potřeboval jsem to prověřit tak jako tak). Jen jsem si to blbě zapamatoval a zkoušel to na 20kHz, nicméně na 10kHz to jede stejně. Řekl bych, že to jede pěkně (resp. ne hůř, než na TB6560AHQ). I na nižším proudu to jelo dobře (tady je nastaveno nominálních 2.5A na fázi, zkusil jsem i cca 1.5A). Možná mám lepší motorek nebo lépe navržený a spájený driver (trochu samochvála, ale vyloučit se to nedá :D), ale TB6600 jako taková s malými motory zdá se problém nemá.. Možná by mohl být problém na vyšším napětí (tady je VM jen 22.8V), ale to teď neprověřím.



T.

EDIT: Ještě rychlý pokus s 1/8 microstepem: https://youtu.be/imiKiLvmxP0
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 7. 1. 2021, 3:08, celkem upraveno 2 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
lubbez
Příspěvky: 3156
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

7. 1. 2021, 2:33

První rychlý test. Zbyla mi půlhodinka a tak jsem částečne upravil desku RAMPS 1,4, přesněji jsem z ní vyházel nějaké věci, změnil konektory k motorům a to je zatím vše. Abych něco neposr...a..l, tak jsem použil 3 kusy DRV8825 mikrostep 1/16 a proud 2A. Na první zapnutí jede vše bez nejmenšího problému. Až se vrátím, tak X a Y upravím na TMC 2208, vytisknu držák desky a držák větráčků (to budu navrhovat teď přes výkend na chaloupce) a podám report. V každém případě i s těma 8825 to jede dobře, motory jsou logicky slyšet, ale nedrnčí a 1mm pohybu má opravdu 1mm a 10 x jeden mm dá opravdu 10 mm. Samozřejmě s někakou tolerancí. Víc jsem nezkoušel.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

7. 1. 2021, 2:54

👍
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
lubbez
Příspěvky: 3156
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

9. 1. 2021, 8:15

Neplánovaně jsem se vrátil do Prahy a pokračuju v předělávce.
První úpravaRAMS s drobným nedostatkem, druhá už vypadá lépe. Vyletování pinů je hrozný oser, ale plošňák je kvalitní (na rozdíl od Japonců - Yamaha) a neurval jsem ani jeden prokov. :lol:
Ty tři pozice jsou pro X, Y a Z se standardními drivery a ty dva horní pro TMC2208. Orientace v plošňáku docela blbá, ale dnes večer jsem sehnal na netu A5 velký obrázek plošňáku a tak to zítra půjde lépe. V mezičase se mi vytisknula krabička jak pro RAMPS, tak pro chlazení. Ještě musím udělat 3 distanční sloupky aby se to dalo všechno sešroubovat.
obr1.jpg
obr2.jpg
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 1. 2021, 9:16

Nevím, proč bylo třeba sundat všechny ty pinheadery, ale asi k tomu máš nějaký důvod.
Jen odsáváním se to dělá blbě, zvlášť když jsou tišťáky vrtané dost natěsno.

Osvědčené metody:
- Pokud zavazí jen piny, často stačí je jenom ostříhat a tu část v plastu na desce nechat.
- Asi nejlepší metoda bez nároků na vybavení je pohrát si se sundáním těch plastů a pak vyndat jednotlivé piny v klidu a míru po jednom. Na začátku se tomu většinou musí trochu pomoct zapáčením šroubovákem (tišťák přitom chránit nějakou kovovou planžetou). Ale to jde jen o prvních pár desetin, než se ten plast z kovového pinu utrhne. Pak už to jde lépe. Nejdelší šíny jsem takhle sundal 2x25 pinů. A to bez zničení PCB, plastů ani pinů. Takže ten 50pin konektor se pak dal po opětovném nastrkání pinů použít jinde.
- Pokud to okolní součástky umožní tak celý ten blok pinů nahřát horkovzduškou a vyndat. Předtím napřed tou horkovzduškou předehřát tišťák v celém okolí vyndávaného konektoru z obou stran na takových cca 100-120C.
- Majitelé nějakého CNC si můžou z nějakého hliníku tak 5 anebo více milimetrů udělat vhodně velký obdélníček se slepými dírami pro nastrčení na vyčnívající konce pinů. Ten pak vyhřát nějakou silnější páječkou nebo i jiným způsobem (třeba elektrický vařič - můj oblíbený kamarád).

Plastový držák na PCB je pěkný.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

9. 1. 2021, 9:31

Mex píše: 9. 1. 2021, 9:16 Osvědčené metody:
- Pokud zavazí jen piny, často stačí je jenom ostříhat a tu část v plastu na desce nechat.
- Asi nejlepší metoda bez nároků na vybavení je pohrát si se sundáním těch plastů a pak vyndat jednotlivé piny v klidu a míru po jednom. Na začátku se tomu většinou musí trochu pomoct zapáčením šroubovákem (tišťák přitom chránit nějakou kovovou planžetou). Ale to jde jen o prvních pár desetin, než se ten plast z kovového pinu utrhne. Pak už to jde lépe. Nejdelší šíny jsem takhle sundal 2x25 pinů. A to bez zničení PCB, plastů ani pinů. Takže ten 50pin konektor se pak dal po opětovném nastrkání pinů použít jinde.
- Pokud to okolní součástky umožní tak celý ten blok pinů nahřát horkovzduškou a vyndat. Předtím napřed tou horkovzduškou předehřát tišťák v celém okolí vyndávaného konektoru z obou stran na takových cca 100-120C.
- Majitelé nějakého CNC si můžou z nějakého hliníku tak 5 anebo více milimetrů udělat vhodně velký obdélníček se slepými dírami pro nastrčení na vyčnívající konce pinů. Ten pak vyhřát nějakou silnější páječkou nebo i jiným způsobem (třeba elektrický vařič - můj oblíbený kamarád).
Souhlas a doplnil bych tlakový vzduch.
Když je součástka nezozebiratelná a podtlaková odsávačka to nedává tak stačí olepit okolí krepovkou a po náhřátí vývodu do něj fouknout, úzká tryska hodně barů. Sice se cín rozletí po desce kterou je třeba chránit, ale otvor je prakticky dokonale čistý.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Dawe
Příspěvky: 2522
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

9. 1. 2021, 10:29

lubbez píše: 9. 1. 2021, 8:15 ...Vyletování pinů je hrozný oser, ale plošňák je kvalitní (na rozdíl od Japonců - Yamaha) a neurval jsem ani jeden prokov. :lol: ...
Jestli nemas IR/horkovzduch rig a chces zachovat konektor pohromade, tak nejsnazsi metoda je nejspis pomoci odsavacich knotu. Pro dvojrade konektory s rozteci 0.1" jim davam prednost pred odsavaci stanici. Na tyto konektory se hodi sirka knotu 3mm (napr. Pro'sKit DP-033D), polozit knot mezi piny podel a pomalu prejet sirokym 2.5mm plochym hrotem teplotou 330-380degC podle tloustky medi. Chce to ale velmi dobrou silnou pajecku a pero - Weller WP-80 je tak akorat. Na dva takove pruchody jsou piny zpravidla volne. Druhy pruchod muze byt treba s pomoci nejakeho ridkeho tavidla aby knot vytahl i zbytky pajky v prokovech.) Trva to u 2x16 konektoru asi minutu.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
lubbez
Příspěvky: 3156
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

10. 1. 2021, 6:22

Tak vezmu to od začátku. Ty piníky samozřejmě sundavám, protože na jejich místo přijdou konektory na STEP a DIR k jednotlivým driverům. Dnes při odchodu z dílny jsem ve stavu hotového zařízení, nastavený proud na motory, nastaveno 1,2A. Přidělané a popsané všechny konektory a udělaný výstup pro ventilátorek 12V.
Co se týká vyndavání součástek a konektorů ..... Každý si za ty léta vypracuje nějaký svůj oblíbený postup. Na SMD brouky používám většinou speciální "sekáček", kterým zlehoučka odseknu brouka a pak sfouknu nožičky. To používám převážně na cuprexcart, oblíbený Yamahou v hudebních nástrojích. Funguje to i na fakt velké DSP procesory se 120 nohama. Jinak vyfukovačku nemám rád, protože kapičky cínu strašně zaserou tišťák. Nové součástky letuji pájkou (Diametrál) pod osvětlenou lupou a speciálním trubičkovým cínem. Tady s přehleden zvládám 2 nožičky na milimetr. Tím to ale končí. Čím jsem starší a hůř vidím, tak jsou ty mantinely užší. Protože jsem většinu svého produktivního věku dělal plošné i ostatní spoje sám, tak mě SMD trochu minulo a posledních 20 let se mu cíleně vyhýbám.
Vůbec nejefektivnější vyndání spoje z prokovené dírky, je ohřát a vyklepnout. Tak jsem dělal většinu dírek na RAMPS. Protože mám fakt výbornou odsávačku, tak i tady jsem ten pinhead 2x4 nebo 2x5 dokázal odsát a potom vyndat vcelku. Proto jsem psal, že zrovna tenhle plošňák byl velmi dobrej.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6943
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

10. 1. 2021, 6:39

lubbez píše: 10. 1. 2021, 6:22 Tak vezmu to od začátku. Ty piníky samozřejmě sundavám, protože na jejich místo přijdou konektory na STEP a DIR k jednotlivým driverům. Dnes při odchodu z dílny jsem ve stavu hotového zařízení, nastavený proud na motory, nastaveno 1,2A. Přidělané a popsané všechny konektory a udělaný výstup pro ventilátorek 12V.
Co se týká vyndavání součástek a konektorů ..... Každý si za ty léta vypracuje nějaký svůj oblíbený postup. Na SMD brouky používám většinou speciální "sekáček", kterým zlehoučka odseknu brouka a pak sfouknu nožičky. To používám převážně na cuprexcart, oblíbený Yamahou v hudebních nástrojích. Funguje to i na fakt velké DSP procesory se 120 nohama. Jinak vyfukovačku nemám rád, protože kapičky cínu strašně zaserou tišťák. Nové součástky letuji pájkou (Diametrál) pod osvětlenou lupou a speciálním trubičkovým cínem. Tady s přehleden zvládám 2 nožičky na milimetr. Tím to ale končí. Čím jsem starší a hůř vidím, tak jsou ty mantinely užší. Protože jsem většinu svého produktivního věku dělal plošné i ostatní spoje sám, tak mě SMD trochu minulo a posledních 20 let se mu cíleně vyhýbám.
Vůbec nejefektivnější vyndání spoje z prokovené dírky, je ohřát a vyklepnout. Tak jsem dělal většinu dírek na RAMPS. Protože mám fakt výbornou odsávačku, tak i tady jsem ten pinhead 2x4 nebo 2x5 dokázal odsát a potom vyndat vcelku. Proto jsem psal, že zrovna tenhle plošňák byl velmi dobrej.
a jak jsi spokojen s těmi trinamic drivery ?
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

10. 1. 2021, 8:06

lubbez píše: 10. 1. 2021, 6:22 Protože jsem většinu svého produktivního věku dělal plošné i ostatní spoje sám, tak mě SMD trochu minulo a posledních 20 let se mu cíleně vyhýbám.
Zkus to, stojí to za to.
Není potřeba hned používat blechy 0402 ale i klasika 1206 dovede ušetřit hodně místa na desce.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Telemaster
Příspěvky: 374
Registrován: 3. 4. 2016, 1:47

10. 1. 2021, 10:58

Thomeeque píše: 6. 1. 2021, 10:34
lubbez píše: 6. 1. 2021, 12:57 Já ti věřím, že ti ty motory fungujou. Dokonce jsem se koukal na to tvoje video. Zkus do toho pustit 10kHz a třeba se to změní. ...
Tak mi to nedalo a zkusil jsem to (potřeboval jsem to prověřit tak jako tak). Jen jsem si to blbě zapamatoval a zkoušel to na 20kHz, nicméně na 10kHz to jede stejně. Řekl bych, že to jede pěkně (resp. ne hůř, než na TB6560AHQ). I na nižším proudu to jelo dobře (tady je nastaveno nominálních 2.5A na fázi, zkusil jsem i cca 1.5A). Možná mám lepší motorek nebo lépe navržený a spájený driver (trochu samochvála, ale vyloučit se to nedá :D), ale TB6600 jako taková s malými motory zdá se problém nemá.. Možná by mohl být problém na vyšším napětí (tady je VM jen 22.8V), ale to teď neprověřím.



T.

EDIT: Ještě rychlý pokus s 1/8 microstepem: https://youtu.be/imiKiLvmxP0
Mohu se prosím zeptat co to je za ovladač driveru, vypadá že chodí velice pěkně. Nedal by si odkaz. Děkuji.
Odpovědět

Zpět na „zahranicni produkce“