Výroba bronzových ložísk - ako na to

obrabeni na klasice
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 3053
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

2. 1. 2019, 6:43

To je fakt, musí to bejt v tom tandemu.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Zbýňa
Příspěvky: 1140
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

2. 1. 2019, 11:57

Jistě. Seženeme "někoho" "někde" kdo bude protáčet ložiska 250 mm od sebe opět překvapivě nožem. Upínat, vyrovnávat, řešit nástroj a jeho upnutí, opření a nastavení. Vymejšlet ideální technologický postupy je krásný, bohužel skutečná realizace často narazí na překážky "kde" a "za kolik".
zverodoktor
Příspěvky: 710
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

2. 1. 2019, 2:46

Páni,
vidím že sa to tu rozbehlo, ďakujem všetkým za príspevky a nápady. Pridám niekoľko informácii, ktorých potreba tu zaznela.

1. Vreteno je nitridované (podľa návodu), asi bude rozumné iba lapovať diapastou...
2. Futrá sa vsadzujú do vretenníka iba miernym tlakom a sú poistené skrutkou.
3 . Suportová brúska je SBMT2, nejaký jemný prísuv v rámci potreby to má. Nieje to ideál, ale je k dispozícii. Navyše plochy ktoré treba obrúsiť sú asi iba 5 cm dlhé. Predstava (moja asi trochu prihlúpla :lol: ): na jednej strane vreteno do hrotu vretena sústruhu, druhý koniec vystrediť v lunete (neviem ako dobre je na tom kôň) a šup jemne líznuť plochy suportovkou. Následne jemne zalapovať.
Vreteno má vďačný tvar, plochy pre ložiská sú pekne oddelené.
4. Futrá nemajú rovnaké vŕtanie, jedno 38, druhé 34 mm
5. Brúska má mazanie olejovým kúpeľom z rozstrekovými krúžkami + prietok cez mazacie drážky, takže dačo ako primitívna cirkulácia.

Vyrobiť futrá na jedno upnutie s rozumnou súososťou, dĺžkou 55 mm a toleranciou 0,015+0,02 by predsa na sústruhu nemal byť až taký neuskutočniteľný plán. O spôsobe výmeny sa manuál žiaľ nezmieňuje, ale futrá sa dodávali ako náhradný diel so životnosťou 5.000 hod, pričom iné opotrebiteľné dielce mali životnosť 15.000 hod. Teda výrobca predpokladal výmenu ložísk minimálne 3-4 x za dobu životnosti brúsky.
Otázka dňa:
Je úplne nemožné, že by otvory vo vretenníku boli už s fabriky opracované tak, aby pri dodržaní súososti futier stačilo tieto proste vymeniť a nebola nutná žiadna dramatická tortúra úpravy futier pri každej výmene?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
zverodoktor
Příspěvky: 710
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

9. 1. 2019, 9:29

Ja sa len pripomínam, aby sa na mňa nezabudlo :) .

P.S.: Všetko dobré do Nového roka 2019 !
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 3053
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

9. 1. 2019, 9:40

Podle mě to bylo myšlený tak, že se tam ve fabrice namáčknou nový ložiska, strčí nový vřeteno a na barvu doškrábne.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
milan584
Příspěvky: 1156
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

10. 1. 2019, 5:22

zverodoktor píše:
2. 1. 2019, 2:46

Otázka dňa:
Je úplne nemožné, že by otvory vo vretenníku boli už s fabriky opracované tak, aby pri dodržaní súososti futier stačilo tieto proste vymeniť a nebola nutná žiadna dramatická tortúra úpravy futier pri každej výmene?
Samozřejmě možné to je - stejně jako třeba jet na kole rychlostí 170km/h.
Ale uniká mi, proč by to v té fabrice dělali.
Protože platí elementární logika, že se pak ty o tolerance minimálně musí podělit všechny související dílce - takže pokud je (třeba) požadovaná výsledná tolerace 0.02mm, tak každá z souvisejících položek by se musela dělat v cca nějaké 0.006 aby to vůbec mohlo vyjít. Což třeba u těch děr v tom odlitku fakt nebude jednoduché. Když se budou muset ty díry a ty futra dělat takhle přesné (a taky je adekvátně přesně nalisovat), tak to bude násobně dražší a hlavně zmetků bude mraky. A to nemluvě o geometrií - ta bude totálně doxxxxá, z samotného přincipu montáže - futro má příruby, takže rovný být po nalisování nemůže níkdy. Pozitivního tím samozřejmě nic nezískám. Cesta byla delší ale horší. :mrgreen:
Když to udělám normálně (futra s běžnou tolerancí, díry to samé, pak to tam máčknu a těch 0.05 až cca 0.07 odhonuju, tak to honování bude odhadem nějakých 5 minut. a hlavně z jistotou, že tam jednak mám rozměr a hlavně geometrií (souosost - přímost )a vhodný povrch - texturu po těch kamenech.
Jediný problém je v tom, že musím mít k dispozici adekvátní mašiny - tzn. tu honovačku a tandemovou (nebo dlouhou, popř. s vedením) hlavu.
To je opět pouze otázka pěněz - pro výrobce to není problém.
Což je mj. i ten důvod, že mašina, co má takto udělaný futra je když jsou ty futra v prxxxx, obvykle levná - protože pořádně udělaná oprava těch pevných futer vůbec není jednoduchá.
Btw, třeba ta DMT 160 (saupe) má taky vzadu pevný futro, Gauthiery a Wahli to samý - pokud je to v pořádku, tak je to super, pokud je to v xxxxx, tak o to větší problém.
milan584
Příspěvky: 1156
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

10. 1. 2019, 5:32

zverodoktor píše:
2. 1. 2019, 2:46

Vyrobiť futrá na jedno upnutie s rozumnou súososťou, dĺžkou 55 mm a toleranciou 0,015+0,02 by predsa na sústruhu nemal byť až taký neuskutočniteľný plán. O spôsobe výmeny sa manuál žiaľ nezmieňuje, ale futrá sa dodávali ako náhradný diel so životnosťou 5.000 hod, pričom iné opotrebiteľné dielce mali životnosť 15.000 hod. Teda výrobca predpokladal výmenu ložísk minimálne 3-4 x za dobu životnosti brúsky.
Si to zkus - pokud bys měl vřeteno s nulovou :mrgreen: tolerancí a díry v tělese taky s nulovou :mrgreen: tolerancí , tak to futro musíš vytočit s cca stovkou zvenku a i stovkou uvnitř (protože výsledná vůle překvapivě závisí, když už to nebudeš dokončovat po lisování na obou těch rozměrech futra - jak zvenku tak uvnitř.
V tom bronzu na běžný kličkový mašině udělat díru 55 dlouhou, průměr nevím kolik, po běžný kudle, celkově v stovce - s to zkus :lol: a hlavně to pak někam odnes na kruhoměr ať Ti to změří (kužel - jak se i na té jedné díře ojede kudla a kruhovitost - jaká to je brambora).
Uvidíš sám.
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“